Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych (WNSH)
Stały URI dla tego zespołu
Przeglądaj
Przeglądanie Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych (WNSH) według Autor "Marchel, Joanna"
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordGotowość szkolna dzieci. Wyniki badań z wybranych przedszkoli z terenu Białej Podlaskiej(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2016) Nazaruk, Stanisława ; Marchel, JoannaCelem monografii, którą adresujemy głównie do studentów kierunku pedagogika, jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, jakie w rzeczywistości są możliwości rozwojowe dzieci 5- i 6-letnich tuż przed rozpoczęciem przez nie edukacji szkolnej. W trakcie prowadzenia badań okazało się, niestety nie po raz pierwszy, że nie merytoryczne argumenty i fakty dotyczące gotowości szkolnej dzieci, a zmieniająca się rzeczywistość polityczna determinuje decyzje dotyczące edukacji. Mimo zawirowań organizacyjnych jakie ponownie czekają maluchów i ich rodziców 1 września 2016 roku, zdiagnozowanie możliwości rozwojowych dzieci w sposób obiektywny i niezależny od innych niż merytoryczne uwarunkowania, stanowiło główne założenie opracowania.
-
RekordOpinia rodziców o gotowości szkolnej dzieci w zakresie czytania i pisania – przykłady z praktyki pedagogicznej / Parents’ opinion on school readiness of children for reading and writing - examples of pedagogical practice(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-01-31) Nazaruk, Stanisława ; Marchel, JoannaPowszechnie wiadomo, że edukacja przedszkolna odgrywa kluczowe znaczenie w przygotowaniu dzieci do podjęcia nauki szkolnej. Jednocześnie uznaniu roli tej edukacji towarzyszą od dawna dyskusje, często w formie przeciwstawnych koncepcji, jak organizować edukację przedszkolną, by była ona zgodna ze współczesnymi trendami dydaktycznymi i wychowawczymi z jednej strony, a z drugiej strony pomagała dziecku nabyć kompendium umiejętności niezbędnych w przyszłej edukacji szkolnej. Obok naukowych dyskusji na temat roli edukacji przedszkolnej, nie mniej ważna jest ocena i oczekiwania rodziców. Poznanie opinii rodziców dotyczącej znajomości koncepcji pracy przedszkola, ze szczególnym uwzględnieniem ich wiedzy i oczekiwań na temat osiągania przez dzieci gotowości szkolnej w zakresie czytania i pisania, stało się przyczynkiem do przeprowadzenia badań sondażowych wśród rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Ten cel główny zrealizowano w wybranych przedszkolach wśród rodziców na terenie powiatu bialskiego i miasta Biała Podlaska w woj. lubelskim. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z użyciem kwestionariusza ankiety. Wyniki badań pozwoliły poznać opinię badanej grupy rodziców na założony cel badań. Na uwagę zasługuje fakt, że rodzice z jednej strony pozytywnie oceniają pracę nauczycieli, którzy realizując Podstawę programową wychowania przedszkolnego uwzględniają w stopniu równomiernym wszystkie wymagane umiejętności, z drugiej zaś strony oczekują, aby w przedszkolu było więcej zajęć wzmacniających umiejętności czytania i pisania. Wydaje się, że rodzice te umiejętności uważają za kluczowe w szkolnej edukacji, gdyż prawie wszyscy pracują w domu z dziećmi nad ich doskonaleniem.
-
RekordPaństwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej miejscem budowania kapitału społecznego miasta Biała Podlaska(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2014) Marchel, JoannaOpracowanie przedstawia rolę i miejsce PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej w aspekcie budowania kapitału społecznego miasta Biała Podlaska. Wskazano szczególne znaczenie Uczelni w tworzeniu warunków do tego, by młode pokolenie mogło właściwie, zarówno z jednostkowego jak i ogólnospołecznego zapotrzebowania, spożytkować swoje zdolności, realizować pasje i urzeczywistniać plany życiowe. W opracowaniu zaprezentowano, na przykładzie naboru na lata 2010- 2013, wskaźniki, dotyczące procentowego udziału w ogólnej liczbie studentów studiów stacjonarnych, inżynierskich, licencjackich i magisterskich- studentów pochodzących z Białej Podlaskiej.
-
RekordZnaczenie wartości chrześcijańskich w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym wśród rodziców ze środowisk wiejskich i miejskich / The importance of Christian values in the upbringing of preschool children among parents living in rural and urban areas(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-12-10) Nazaruk, Stanisława ; Marchel, Joanna ; Kruszewska, AleksandraW artykule zaprezentowano wyniki badań, które przeprowadzono wśród rodziców zamieszkałych w na terenie miasta Biała Podlaska i w powiecie bialskim. Materiał i metody. Badania o charakterze diagnostycznym przeprowadzono w 6 wybranych przedszkolach samorządowych na terenie miasta Biała Podlaska i powiatu bialskiego w woj. lubelskim. Metody badań ilościowe – sondaż diagnostyczny. Narzędzie badawcze – kwestionariusz ankiety własnego autorstwa. Wyniki. Zaobserwowano różnice w preferowanych wartościach wśród badanej grupy rodziców. Wnioski. Rodzice, do wartości o priorytetowym znaczeniu zaliczają te, które determinują ich życie w rodzinie. Zaliczają do nich szczególnie miłość do potomstwa, szczęście w rodzinie, zdrowie. Proces wprowadzenia w wartości chrześcijańskie jest dla rodziców szczególnie ważny na etapie rytu, czyli ustanowionych i powszechnie przyjętych obrzędów religijnych. Przedszkole/szkoła w opinii badanych jest ważną instytucją społeczną wspomagającą wysiłki rodziców w wychowywaniu dzieci zgodnie z wartościami chrześcijańskimi.