2016, Volume 10, Issue 4

Stały URI dla tej kolekcji

Przeglądaj

Ostatnio nadesłane prace

Aktualna strona 1 - 5 z 11
  • Rekord
    Jakość życia i satysfakcja życiowa wrocławian w wieku senioralnym / Quality of life and satisfaction of life of older people from Wrocław
    (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-23) Krysiak-Zielonka, Iwona ; Rożek-Piechura, Krystyna
    Satysfakcja z własnego życia stanowi jedną z podstawowych wartości w życiu każdej osoby i na każdym jej etapie. W gerontologii ważnym celem jest, aby długość życia, oznaczała także satysfakcję z przeżytych lat. Celem pracy była ocena korelacji między zmiennymi jakości życia i kryteriami subiektywnej satysfakcji życiowej osób w wieku podeszłym. Badaniami objęto grupę 41 osób - mieszkańców Wrocławia w wieku 60- 86 lat. W badaniu zastosowano Skalę Jakości Życia (QOLS) oraz Skalę Satysfakcji z Życia (SWLS). Zależności między zmiennymi jakości życia i parametrami satysfakcji życiowej oceniono za pomocą korelacji porządku rang Spearmana. Współzależności zmiennych przedstawiono w tabelach 2-7. Wnioski: 1. Wysokie poczucie satysfakcji z życia w wieku podeszłym ma związek z możliwością realizacji celów życiowych w najważniejszych sferach życia. 2. Subiektywna ocena satysfakcji życiowej ma związek ze stopniem zadowolenia z funkcjonalnego aspektu zdrowia fizycznego, z zaspokojeniem potrzeb emocjonalnych oraz z zadowolenia z interakcji społecznych.
  • Rekord
    Postawy wobec zdrowia jako jeden z przejawów kompetencji zdrowotnych / Attitudes to health as one of the indicators of health competency
    (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-23) Kubińska, Zofia ; Pańczuk, Anna ; Ławnik, Anna
    Postawy wobec zdrowia prezentowane w zachowaniach zdrowotnych człowieka ujawniają jego przekonania i nastawienia wobec wielu różnych wartości związanych ze zdrowiem własnym i innych, a co ważne demaskują braki w kompetencjach zdrowotnych. Celem pracy jest prezentacja wybranych z literatury przedmiotu postaw wobec zdrowia, ukazująca ich pozytywne i negatywne strony. Poznanie postaw człowieka wobec zdrowia jest jednym ze sposobów rozumienia i świadomego wyjaśniania konsekwencji zachowań prozdrowotnych i antyzdrowotnych wobec siebie, innych i otoczenia. W pracy przedstawiono różnorodne postawy wobec zdrowia w formie tabelarycznej i opisowej. Wydaje się, że mogą być one wykorzystane do weryfikacji empirycznej postaw wobec zdrowa będących przejawem kompetencji zdrowotnych.
  • Rekord
    Czynniki warunkujące motywy i bariery aktywności fizycznej studentów kierunku wychowanie fizyczne / Factors conditioning the motives and obstacles to physical activity of students of physical education
    (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-23) Baj-Korpak, Joanna ; Korpak, Filip ; Szepeluk, Adam ; Sudoł, Grzegorz
    Młodzież akademicka narażona jest na działanie szeregu często negatywnych czynników związanych z tokiem studiów. Celem badań było określenie poziomu aktywności fizycznej przyszłych nauczycieli wychowania fizycznego. Podjęto również próbę wskazania czynników motywujących respondentów do aktywnego wypoczynku oraz barier utrudniających im uczestnictwo w szeroko pojętej kulturze fizycznej. Sondażem objęto 392 studentów kierunku wychowanie fizyczne – bialskiej i krakowskiej AWF. Stwierdzono, że respondenci w większości prezentują wysoki poziom aktywności fizycznej. Podejmując różne formy aktywności fizycznej kierują się głównie aspektem zdrowotnym, zaś jako główną przeszkodę utrudniającą im podejmowanie aktywności fizycznej wymieniają ograniczenia czasowe wynikające z toku studiów.
  • Rekord
    Wpływ uprawiania jeździectwa na jakość życia w opinii członków Polskiego Związku Hodowców Koni Arabskich / The influence of riding upon the quality of life in the opinion of members of the Polish Arabian Horse Breeders Association
    (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019) Chmiel, Krystyna
    Więź łącząca człowieka z koniem zawsze miała specyficzny charakter, często przeradzając się w pasję, kształtującą jakość życia użytkownika koni. Z samej definicji jakości życia wynika, że zależy ona od możliwości podejmowania działań, które są dla jednostki ważne. Szczególną rolę muszą odgrywać różne formy kontaktu z końmi w życiu osób, które zawodowo lub z zamiłowania zajmują się ich hodowlą. Cel pracy. P rezentowana p raca m a n a c elu u kazanie, c zym d la h odowców k oni a rabskich jest czynne uprawianie jeździectwa bądź inne formy kontaktu z koniem i jak kształtuje to jakość ich życia. Jako szczególnie reprezentatywna próba wybrane zostały konie arabskie, od dawna otaczane wyjątkowa czcią przez polskich użytkowników. Materiał i metoda. Materiał badawczy pracy stanowią członkowie Polskiego Związku Hodowców Koni Arabskich, jako metodę badań zastosowano sondaż diagnostyczny, a jako technikę badawczą – ankietę. Wyniki i wnioski. Wyniki badań ankietowych potwierdziły założoną hipotezę roboczą. Znacząca większość respondentów uznała wpływ jeździectwa na ich jakość życia za pozytywny, tylko 5 osób (8,77%) było niezdecydowanych, a odpowiedzi negatywnych nie odnotowano. Większość badanych członków PZHKA jeździ konno, gdyż sprawia im to przyjemność.
  • Rekord
    Towards Strategic Self-Regulation in Second/Foreign Language Learning. Part I. The ‘Good Language Learner’ Issue / Strategiczna samo-regulacja w nauce języka drugiego/obcego Część I. Zagadnienie „dobrego” ucznia
    (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-23) Dąbrowska, Małgorzata
    The main aim of this series of three articles is to explore the question of what it is that makes ‘good’ language learners, what individual factors can influence the learner’s success in second/foreign language learning, and what teachers and learners can learn from those who succeed in this complex task. In Part I., the author reviews a number of research studies on the ‘Good Language Learner’ issue conducted since the 1960s; she also attempts to summarize the main characteristics, strategies, and behaviours of successful and unsuccessful learners. Part II. presents an overview of studies focused on the role of selected individual differences and shows how the variables may influence the process and outcomes of language learning; it also indicates which strategies and behaviours of ‘good’ learners can be taught and learnt in the classroom. In Part III., the author explores the issue further and presents the results of her empirical studies aimed at identifying the features and strategies of both successful students of English as a foreign language and learners with lower achievements. The pedagogical implications for language teaching and learning discussed within the series are closely related to the ideas of strategies-based and styles-and-strategies-based instruction in language education, self-regulated or autonomous language learning, and continued lifelong learning.