Materiały konferencyjne (WNZ)
Stały URI dla tej kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie Materiały konferencyjne (WNZ) według Autor "Petrus, Ewelina"
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordProblemy pielęgnacyjne pacjenta po udarze mózgu z wykorzystaniem terminów ICNP®(Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2025) Porzezińska, Karolina ; Piaszczyk, Diana ; Petrus, Ewelina ; Rafalska, AlicjaUdar niedokrwienny mózgu istotnie pogarsza jakość życia, a jego konsekwencje (niedowład) uniemożliwiają samoopiekę oraz samopielęgnację i powodują zależność od innych. Istotną rolę w procesie leczenia odgrywa rehabilitacja (zapobiega następstwom unieruchomienia oraz poprawia sprawność ruchową i psychiczną pacjenta ułatwiając mu adaptację do nowej, zmienionej przez chorobę sytuacji życiowej), edukacja ułatwiająca codzienne funkcjonowanie po zakończeniu hospitalizacji. Cel pracy: Celem pracy było rozpoznanie problemów pielęgnacyjnych pacjenta oraz zaproponowanie interwencji w oparciu o ICNP ®. Materiał: Pacjentka z udarem niedokrwiennym mózgu w wieku 61 lat. Metoda: wywiad, pomiar, obserwacja, analiza dokumentacji, proces pielęgnowania. Wyniki: Pacjentka przywieziona do szpitala przez zespół Pogotowia Ratunkowego. Przy przyjęciu złe samopoczucie, zawroty głowy, niedowład lewostronny, spowolnienie psychoruchowe, problemy z mową. Ocena stanu zdrowia za pomocą skal: OCSP, TOAST potwierdziła udar PAC w zakresie przedniego krążenia o etiologii miażdżycowej. W skali NIHSS chora uzyskała 7 pkt. (zakwalifikowana do leczenia trombolitycznego). Rewizja stanu zdrowia po leczeniu trombolitycznym bez istotnych nieprawidłowości. Po 10 dniach hospitalizacji pacjentka została wypisana do domu. Wnioski: Wykorzystując obserwację, pomiary, wywiad pielęgniarski oraz analizę dokumentacji medycznej pacjentki rozpoznano u chorej różnorodne problemy pielęgnacyjne związane z udarem mózgu, które zmieniły funkcjonowanie pacjentki i obniżyły jej jakość życia w wymiarze funkcjonalnym. W celu profilaktyki kolejnego udaru i/lub pogorszenia stanu zdrowia w czasie hospitalizacji prowadzono edukację chorej i jej/bliskich oraz podejmowano niezbędne działania rehabilitacyjne.