Wydział Nauk o Zdrowiu (WNZ)
Stały URI dla tego zespołu
Przeglądaj
Przeglądanie Wydział Nauk o Zdrowiu (WNZ) według Temat "aktywność ruchowa"
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordRola nauczyciela wychowania fizycznego w kształtowaniu postaw osób z niepełnosprawnością wobec aktywności fizyczn / The role of physical education teacher in shaping people’s attitudes with disabilities towards physical activity(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2022-01-12) Wysokińska, DominikaCelem badań była retrospektywna ocena roli nauczyciela wychowania fizycznego przez osoby dorosłe o różnym poziomie sprawności w kontekście aktualnego poziomu ich aktywności ruchowej. Materiał i metody: Badanie przeprowadzono w województwie lubelskim w losowo wybranych ośrodkach rekreacji ruchowej i publicznych zakładach opieki zdrowotnej. Wzięły w nim udział z dwie grupy osób: A – z trwałą niepełnosprawnością ruchową; B – systematycznie uprawiający rekreację fizyczną (łącznie 109 respondentów). W badaniu wykorzystano: Międzynarodowy Kwestionariusz Aktywności Fizycznej (IPAQ) – w wersji krótkiej, Skalę Złożonych Czynności Dnia Codziennego (IADL) oraz kwestionariusz ankiety. Wyniki: Połowa respondentów z niepełnosprawnością trwałą negatywnie oceniła swoje relacje z nauczycielem wychowania fizycznego w trakcie zajęć. Powodem niskiej oceny tych interakcji było poczucie braku poświęcanej uwagi i zainteresowania uczniem z niepełnosprawnością ze strony nauczyciela wychowania fizycznego. Wnioski: Postawa nauczyciela wychowania fizycznego i jego zaangażowanie w proces edukacji ucznia w kulturze fizycznej, jest jednym z czynników determinujących poziom jego aktywności ruchowej w życiu dorosłym.
-
RekordWybrane aspekty organizacji czasu wolnego osób z niepełnosprawnością – doniesienie wstępne(Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2023) Wysokińska, Dominika ; Rutkowska, Elżbieta ; Tomczyszyn, Dorota ; Rafałko, Mateusz ; Szepeluk, AdamRacjonalne dysponowanie czasem wolnym pozwala nie tylko odpocząć czy zrelaksować się, ale również rozwijać swoje zainteresowania, uczyć się relacji interpersonalnych i nabywać umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach. Jako istotne zjawisko społeczne czas wolny powinien być również wyrazem szukania nowych dróg dbałości o zdrowie człowieka. Pomimo rosnącej świadomości społecznej osoby z niepełnosprawnością wciąż preferują bierne formy spędzania czasu wolnego. Ankietowani w niewystarczającym stopniu wykorzystują wartości zdrowotne i społeczne wynikające dla nich z różnych form aktywności ruchowej. Badani nie skorzystali szansy kompleksowej samorealizacji w czasie wolnym – co wskazuje na potrzebę edukacji w tym zakresie – to zadanie także dla fizjoterapeutów.