(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-23)
Sztaba, Mariusz
Świat na początku XXI wieku ,,stanął” wobec wielu złożonych wyzwań cywilizacyjno-kulturowych, które generują
różnorakie problemy społeczne, polityczne, gospodarcze, kulturalne, naukowe, oświatowe. Sytuacja ta domaga się koniecznych
zmian we wszystkich sferach życia, również w edukacji. W artykule podjęto próbę analizy problematyki zadań nauczyciela/
wychowawcy w szkole XXI wieku w świetle wybranej literatury. Na początku zaprezentowano współczesne, główne czynniki
przemian edukacyjnych. W dalszej kolejności analizie poddano priorytety oświatowe Unii Europejskiej, które wpływają na
kształt nauczania i wychowania w szkole XXI wieku, oraz wyznaczają nowe zadania nauczycielom i wychowawcom. Na końcu
zostały przedstawione wnioski i postulaty.