(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-10-23)
Bańkowska, Małgorzata
Wstęp: Celem artykułu jest omówienie zasadniczych determinant skutecznego zarządzania kadrami
w sektorze bibliotek szkół wyższych. Analizie poddano zależności między kulturą organizacyjną
uczelni a przyjętymi stylami zarządzania oraz wpływ polityki kadrowej na postawy
pracowników.
Materiał i metody: Badania przeprowadzono przy wykorzystaniu metody swobodnej (nieskategoryzowanej)
obserwacji uczestniczącej, prowadzonej przez autorkę podczas dziewięcioletniej
pracy na stanowisku dyrektora biblioteki szkoły wyższej. Uzyskane dane uzupełnione i zweryfikowane
zostały na podstawie rozmów z dyrektorami szkół wyższych, w tym zwłaszcza państwowych
wyższych szkół zawodowych (dalej: pwsz-ty) oraz w oparciu o polską i zagraniczną
literaturę przedmiotu.
Wnioski: Kultura organizacyjna uczelni, w tym przyjęty system wartości i norm oraz cechy
i umiejętności przywódcze kierownictwa wyższego i średniego szczebla oddziałują na postawy
i zaangażowanie pracowników biblioteki, zarówno w wymiarze pozytywnym, jak i negatywnym.
Styl zarządzania kształtuje także wizerunek biblioteki oraz wpływa bezpośrednio na rodzaj i poziom
oferowanych przez nią usług.