Czasopisma naukowe Akademii Bialskiej
Stały URI dla tego zespołu
Przeglądaj
Przeglądanie Czasopisma naukowe Akademii Bialskiej według Temat "accessibility"
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordDostęp do sieci Internet oraz korzystanie z komputerów osobistych przez osoby z niepełnosprawnością zamieszkałe na obszarach wiejskich / Internet access and the usability of personal computers by people with disabilities residing in rural areas(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-10-23) Kuźmicki, Marek ; Żbikowski, Jarosław ; Siedlecka, AgnieszkaPrzedmiot i cel pracy: Określenie dostępności oraz wykorzystania komputerów osobistych oraz Internetu przez osoby z niepełnosprawnością zamieszkujące obszary wiejskie na terenie Polski. Materiały i metody: Badania ankietowe na próbie 5000 osób z niepełnosprawnością zamieszkałych na terenie gmin wiejskich i miejsko-wiejskich w całej Polsce przeprowadzono w okresie od czerwca 2010 roku do czerwca 2011 roku. Wyniki: Ponad połowa badanych zamieszkujących obszary wiejskie nie korzysta z komputera, ani nie potrafi go obsługiwać. Ponad połowa gospodarstw domowych respondentów nie posiada dostępu do Internetu. Tylko 19,58% osób z niepełnosprawnością, które nie potrafią obsługiwać komputera chciałoby nabyć taką umiejętność. Wnioski: W związku z dynamicznym rozwojem technologii teleinformatycznych w tym Internetu i Social Mediów konieczne są działania, które będą przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu niepełnosprawnych. Powinny one dotyczyć poprawy dostępności osób z niepełnosprawnością do sprzętu komputerowego oraz Internetu, zwiększenia świadomości, jakie korzyści może przynieść korzystanie z nowoczesnych rozwiązań teleinformatycznych, a także potrzeb tej grupy społecznej do nauki obsługi sprzętu komputerowego.
-
RekordWater accessibility challenges, and implications on children in rural border communities of Oyo-Kwara state, Nigeria(Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022-12-29) Kehinde, Olayinka PopoolaSubject and purpose of the work: This study examined water accessibility challenges, and the implications on children in rural border communities of Nigeria. Materials and methods: Primary data were used, and children (5-16 years) were respondents to the interview and questionnaire. Results: The study revealed there were more male children (58%) than female children (42%) and many of them were in the age bracket 11–15 years with about (53.9%) of them without formal education. The results further revealed that 69.9% of the respondents indicated that their major source of water is a stream and river. Also, the majority of the respondents (71%) trek long distances and (82.9%) spend more than 30 minutes travelling to collect water in distant villages especially during the dry season. This situation usually takes them away from their education and even affect their school attendance. Conclusions: The study recommended the need for the equitable provision of an improved water supply and ensure children are secured in collecting water for their households.