(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-22)
Ruszkowska, Marzena
Rodzina jest swoistym środowiskiem wychowawczym, składającym się z szeregu elementów,
w którym najważniejszym są: interakcje zachodzące między poszczególnymi członkami
rodziny, co ma ogromny wpływ na formowanie osobowości dzieci i młodzieży. Połączenie
różnego rodzaju niewydolności ze strony rodziców, brak podstawowych umiejętności
opiekuńczo – wychowawczych powoduje niejednokrotnie nawarstwianie się problemów
związanych z wychowaniem potomstwa. Istotna wydaje się więc kwestia pojawiających się
trudności dydaktycznych i wychowawczych u dzieci z rodzin wieloproblemowych. Badania
dla potrzeb publikacji przeprowadzono w 28 rodzinach zamieszkujących tereny wiejskie
powiatu bialskiego. Analizą objęto sytuację szkolną i wychowawczą 13 chłopców i 15
dziewcząt w wieku 7-18 lat. Artykuł zawiera omówienie wyników badań przeprowadzonych jesienią 2014 roku.