Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych (WNSH)
Stały URI dla tego zespołu
Przeglądaj
Przeglądanie Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych (WNSH) według Autor "Hołownia, Anna"
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordFast fashion jako element kultury konsumpcyjnej XXI wieku(Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2025) Potykanowicz, Klaudia ; Hołownia, Anna ; Kurowski, Jakub ; Kośnik, KatarzynaZainteresowanie modą wpisuje się w problematykę badawczą socjologii. Moda związana jest z kulturą danego społeczeństwa, zaś jednostka poprzez modę realizuje potrzeby wyróżnienia się i prestiżu, tożsamości oraz przynależności do grupy. Wiek XXI to okres znacznego rozwoju fast fashion. Fast fashion wpisuje się we współczesną kulturę konsumpcyjną. Spełnia kryteria natychmiastowości, chwilowości oraz realizację sztucznych potrzeb. Fast fashion zyskuje na sile, co powoduje wiele negatywnych skutków społecznych i ekologicznych.
-
RekordSpołeczne aspekty zakupoholizmu(Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2023) Hołownia, Anna ; Potykanowicz, Klaudia ; Proskura, Wiktoria ; Filipiak, OlgaZakupoholizm wpisuje się we współczesną kulturę konsumpcyjną i zalicza się do uzależnień behawioralnych. Wśród przyczyn tego zjawiska znajdują się zarówno determinanty biologiczne, psychologiczne, jak i społeczne. Skala zakupoholizmu trudna jest do oszacowania, jednak w wielu opracowaniach i raportach podaje się, iż problem ten nasila się w skali globalnej. Niepokojące są wyniki badań wskazujące na wzrost zagrożenia tym problemem wśród osób młodych. Biorąc pod uwagę fakt, iż jest to zjawisko wielowymiarowe, to skutki zakupoholizmu należy rozpatrywać na kilku płaszczyznach: ekonomicznej, psychologicznej i społecznej.