Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych (WNSH)
Stały URI dla tego zespołu
Przeglądaj
Przeglądanie Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych (WNSH) według Data wydania
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordRola matki i ojca w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Tomczyszyn, DorotaRodzina w różnych wymiarach i koncepcjach, w tym teorie rodziny, okresy badań rodziny, zagadnienia związane z transformacją rodziny zostały przedstawione w rozdziale pierwszym. Kolejny rozdział poświęcono rolom rodzicielskim jako kategorii ról społecznych. Szczególny akcent położono na znaczenie ról rodzinnych w różnych strukturach społecznych. W trzecim rozdziale zaprezentowano specyfikę funkcjonowania rodziny wychowującej dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w przestrzeni społecznej i ekonomicznej. Poruszono problem wsparcia rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym oraz funkcjonowania rodzeństwa niepełnosprawnego dziecka. Macierzyństwo w transformacjach historycznych i współczesnych to zakres czwartego rozdziału. Istotną jego część stanowiło omówienie wyzwań macierzyństwa w rodzinie wychowującej dziecko z niepełnosprawnością. Temat społeczno - kulturowego wizerunku ojca w tradycji i współczesności podjęto w piątym rozdziale. Umiejscowiono w nim także społeczny, prawny, biologiczny i pedagogiczny kontekst ojcostwa. Zarysowano model „nowego ojca” w rodzinie współczesnej. W szóstym rozdziale, metodologicznym, przedstawiono założenia badań, cel badań, problemy i hipotezy badawcze, charakterystykę metody i narzędzi badawczych, przedstawiono organizację badań i zaprezentowano badane grupy. Kolejne rozdziały stanowią analizę wyników własnych badań autorki. W siódmym rozdziale ukazano realizację ról rodzinnych przez matki i ojców opiekujących się niepełnosprawnym intelektualnie dzieckiem. W kolejnym rozdziale ukazano postawy rodzicielskie w rodzinach z dzieckiem niepełnosprawnym. Analizę jakości życia rodziców zaprezentowano w dziewiątym rozdziale. W rozdziale X dokonano porównania opinii rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną z przekonaniami rodziców wychowujących pełnosprawne dzieci. Ostatnim elementem niniejszej pracy (rozdział XI) jest weryfikacja postawionych hipotez, w której ustosunkowano się do problemów, jakie zostały rozstrzygnięte podczas analiz materiału badawczego. Ponadto w rozdziale jedenastym zaproponowano charakterystykę ról matki i ojca, a zwłaszcza wnioski jako rezultat i podsumowanie części badawczej pracy.
-
RekordTowards integrating language and content in EFL contexts: Teachers’ perspectives(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Chodkiewicz, HalinaRecent years have been witnessing numerous advances in teaching English as a second/foreign language as well as in teaching school and academic subjects through the medium of English. A range of approaches, with a wide support of educational systems all over the world, have promoted the view that it is beneficial to take advantage of a close relationship between language and content with the goal of integrating language and content-oriented goals in both L1 and L2 educational environments. Among the multitude of labels offered to represent the recommended approaches, it was the term CBI (Content-Based Instruction), commonly used in Canada and the USA, and that of CLIL (Content and Language Integrated Learning), introduced by the Council of Europe, that seem to have gained a great deal of recognition in recent literature. The CBI/ CLIL approaches found themselves in the centre of interest of numerous L2/ FL specialists involved, on the one hand, in establishing bilingual education programmes, and, on the other, responsible for designing day-to-day teaching practice. As a result, many diverse applications in practice were undertaken. The present volume is intended for EFL teachers working at different educational levels who are interested in introducing change into their teaching practices. It shows that useful research-based modifications can be worked out by classroom teachers with their specific goals in minds so that language and content focus can be appropriately counterbalanced depending on the needs of particular groups of learners and curricula requirements.
-
RekordElements of content and language integrated learning in the British history and culture course for English Philology students(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Sawczuk, DanielAmong many approaches to foreign language teaching, CLIL (Content and Language Integrated Learning) seems to be universal enough to comply with the European Higher Education Area objectives that specify the expected learning outcomes for a given qualification, including knowledge, skills and attitudes (http://www.ehea.info/article-details.aspx?ArticleId=65). An important document, namely The European Framework for CLIL Teacher Education, as explained by Marsh et al. (2010: 6-11), defines major principles to be followed by professional teachers implementing curricula designed for teaching selected content subjects and an additional language in an integrated manner. Such curricula also aim to develop several interdependent key competences that describe the basics of lifelong learning. The key competences include: communication in the mother tongue and foreign language(s), digital competence, learning to learn, social and civic competences, and cultural awareness and expression.
-
RekordCross-disciplinary literacy: supporting cultural content study through language analysis(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Dąbrowska, IzabelaTo function successfully in the present-day world people need to develop special literacies enabling them to move across various content fields. It is the more important as they increasingly wish to learn to understand the world on their own from their personal interactions with others, cultural conventions or the omnipresent exposure and interaction with public media, including the most powerful resource – the Internet (Wallace, 2003: 8). However, one’s own independence in discovering how the world is structured and run and how it is described in the language sphere is very often illusionary. It thus becomes crucial to advocate solutions which highlight the need to read and reason with information of varying types and complexities. Such an attitude may help to engage with the broad knowledge that in today’s world transcends national and cultural boarders.
-
RekordOn a continuum between content and language teaching in CBI/CLIL-oriented settings(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Chodkiewicz, HalinaThe debate on integrating content and language learning/teaching, which has been going on for more than fifty years now, has taken many routes worldwide with the view to finding efficient ways of counterbalancing content and language aspects of instruction in a wide spectrum of L2 and FL contexts. As a consequence of a high primary evaluation of immersion programmes introduced in Canada in the 1960s, in which English and French were taught as a second language through school subjects, many theoreticians and practitioners felt motivated to take an opportunity to implement similar practices in their own educational environments. Special content and language-oriented courses proved to be in need for such addressees as ethnically and linguistically diverse L2 immigrant students aiming to acquire language proficiency of L1 peers so as to prepare for their tertiary education (e.g. in the USA, Canada, Australia), parents aspiring to enrich their children L2 fluency by studying selected content subjects in the target language (e.g. in India, China and European countries), or members of the European Union communities aiming to develop multilingual and multicultural education in Europe.
-
RekordIntegration of content and language in culture classes at English Philology(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Fiutka, EwaIn the world of global economy where multilingualism is considered a great asset, researchers are constantly searching for new ways to improve foreign language teaching and learning. CLIL (Content and Language Integrated Learning) seems to be compatible with the new demands. It is becoming recognised as a valuable approach to adopt when teaching factual content and aspects of language which can help EFL students develop their language competence effectively by means of students’ communication skills as well as immerse in the target language culture. Such instructional goals can be successfully dealt with in the culture classes at the tertiary level of education. The development of an adequate range of vocabulary and academic reading skills within particular areas of study becomes a major focus of many educationists nowadays. As a result, students are given an opportunity to understand the reading material better and, what follows, they can improve their writing and interpreting skills.
-
RekordAn American short story course: an attempt at integrating content and language learning(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Popławska, MartaTeaching literature in a foreign language at university level brings multiple challenges connected with the level of students’ general knowledge, expertise in literary theory or literary analysis as well as their language skills. Having the above-mentioned ideas in mind, the author of the study attempted to research into and employ alternative approaches and methods in order to diversify literature classes and adapt them to the needs of today’s students, also the struggling ones. Literature classes seem to provide almost perfect CLIL setting, where literary theory and literary analysis can be naturally combined with language analysis and learning. Thus, the following paper describes American Short Story classes that were conducted from CLIL perspective and seeks to inquire into the issue of integrating literature reading with writing skills. Numerous advantages suggest that content and language learning might be beneficial for students giving them an opportunity to develop their knowledge of and sensitivity to cultural as well as linguistic issues, additionally enhancing their independence and confidence in the learning process.
-
RekordPolicja w systemie zarządzania kryzysowego(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Tur, SandraW dobie postępującej cywilizacji świat społeczny stoi przed nowymi wyzwaniami, jakimi jest bezpieczeństwo. Zapewnienie bezpieczeństwa, bez względu na jego wymiar, jest istotnym elementem ładu społecznego. Wraz z postępem technologicznym system bezpieczeństwa narażony jest na zagrożenia, płynące z najmniej oczekiwanych miejsc, jakim jest Internet. Internet z jednej strony statyczny, z drugiej podlega stałej dynamice i zmianom. Będący w użyciu przez „niewłaściwe” osoby, może stać się polem do ataków, nad którymi nie jesteśmy w stanie zapanować. Ze względu na dużo większą skalę zagrożenia bezpośredniego dla społeczności są katastrofy naturalne bądź spowodowane działalnością ludzką, przede wszystkim to one będą fundamentem artykułu. Katastrofy naturalne to nagłe zjawiska przyrody, o dużej skali i znaczącym negatywnym wpływie na egzystencję człowieka. W materiałach policyjnych sytuacje kryzysowe kojarzone są ze splotem wydarzeń i okoliczności mogących prowadzić do utraty kontroli nad rozwojem sytuacji.
-
RekordKapitał społeczny w sieci współpracy transgranicznej Białej Podlaskiej i Brześcia(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2016) Błaszczak, DawidW niniejszej książce analizie poddano sieć współpracy na transgraniczu wschodnim, które „kojarzy się zwykle ze strefą buforową, która zamienia rutynę w niepewność jutra, cywilizację w bezładną mieszaninę form, historię w niepamięć selektywną, dostosowaną do potrzeb teraźniejszości”. Prezentowana w powyższej rozprawie perspektywa kapitału społecznego na gruncie teorii sieciowych stanowi praktyczną koncepcję projektowania badań społecznych. Pozwala zanalizować dynamiczne, płynne konstrukty społeczne (sieci), uwzględniając różne jej aspekty takie jak: zróżnicowanie, wielkość czy dostęp do zasobów. Otwiera dogłębne pole eksploracyjne, umożliwiając uzyskanie szerokiego strumienia informacji. Obszary będące przedmiotem niniejszej analizy stanowić mogą weryfikację zasad, reguł, norm i kierunków oddziaływania polityki zagranicznej, uwzględniając przy tym wewnętrzną politykę państwa polskiego i białoruskiego, mechanizmy gospodarcze i prawne, stopień i zakres oddziaływania władz samorządowych, administracji centralnej oraz organizacji pozarządowych. Całokształt stanowi dobry punkt wyjścia w praktyce badawczej, w której „efekt sieci prowadzi do adekwatnej w stu procentach treści, stuprocentowej dokładności, zerowych opóźnień – czyli informacyjnej dominacji”.
-
RekordФеномен одиночества в эмигрантской прозе Ивана Бунина(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2016) Kubiak, WandaCelem niniejszej książki jest analiza i interpretacja emigracyjnej twórczości prozatorskiej Iwana Bunina w kontekście rosyjskiej i europejskiej myśli filozoficznej. Autorka bada zjawisko samotności w emigracyjnej prozie autora Ciemnych alei, toteż praca obejmuje takie pojęcia jak samotność kobieca i męska, poczucie obcości i nudy w małżeństwie, które w konsekwencji prowadzą do zdrady, tajemnica spotkania w akcie wzajemnej fascynacji, cielesność, będąca istotną przyczyną wyobcowania, śmierć (samobójstwo), gra, kłamstwo, pojmowane jako podstawowe elementy ludzkiego istnienia i relacji międzyludzkich. Fenomen samotności w twórczości Iwana Bunina dotychczas nie znalazł się w centrum zainteresowania badawczego literaturoznawców. Przyjęło się uważać, że w emigracyjnych utworach pisarza na pierwszy plan wysuwają się rozważania nad naturą miłości i jej różnorodnymi przejawami. Zasadniczym zadaniem prezentowanej monografii jest przedstawienie odmiennego spojrzenia na opowiadania autora Życia Arseniewa i podkreślenie przeżyć bohaterów, związanych z samotnością jako nieodłącznym elementem ludzkiego życia. Dlatego autorka niniejszego studium podjęła się próby wpisania problemu badawczego Fenomen samotności w emigracyjnej prozie Iwana Bunina w kontekst rozważań filozoficznych nad istotą samotności jako takiej.
-
RekordGotowość szkolna dzieci. Wyniki badań z wybranych przedszkoli z terenu Białej Podlaskiej(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2016) Nazaruk, Stanisława ; Marchel, JoannaCelem monografii, którą adresujemy głównie do studentów kierunku pedagogika, jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, jakie w rzeczywistości są możliwości rozwojowe dzieci 5- i 6-letnich tuż przed rozpoczęciem przez nie edukacji szkolnej. W trakcie prowadzenia badań okazało się, niestety nie po raz pierwszy, że nie merytoryczne argumenty i fakty dotyczące gotowości szkolnej dzieci, a zmieniająca się rzeczywistość polityczna determinuje decyzje dotyczące edukacji. Mimo zawirowań organizacyjnych jakie ponownie czekają maluchów i ich rodziców 1 września 2016 roku, zdiagnozowanie możliwości rozwojowych dzieci w sposób obiektywny i niezależny od innych niż merytoryczne uwarunkowania, stanowiło główne założenie opracowania.
-
RekordZagrożenie bezpieczeństwa państwa w XXI wieku – cyberterroryzm(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2016) Tur, SandraBezpieczeństwo jest fundamentem funkcjonowania współczesnego państwa, jak i całego świata. Obecna ekspansja Internetu w zasadniczy sposób wpływa na poziom bezpieczeństwa, który jest zmienny. Współczesny świat stoi u progu zagrożeń, które z upływem czasu, staną się realnym zagrożeniem. Historia zna już wiele przypadków wykorzystania cyberprzestrzeni do działań niezgodnych z prawem, a nawet i takich, które zagrażają bezpieczeństwu całego świata. Artykuł jest próbą przybliżenia istoty cyberterroryzmu, jako zjawiska, które udoskonala się wraz z rozwojem Internetu i możliwościami z nim związanymi. Problem ten dotyczy indywidualnych użytkowników, jak i całych państw.
-
RekordStosunek maturzystów Południowego Podlasia do religii, moralności i ekumenizmu(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2017) Romanowicz, WiesławOpisywanie religii z perspektywy społeczeństwa stanowi nieodłączny element refleksji socjologicznej. Jest ono zajęciem na tyle trudnym, co frapującym. Stanowi, bowiem dla badaczy niemałe wezwanie w warunkach gwałtownych zmian społeczno-kulturowych, jakie zachodzą we współczesnym świecie. Charakterystyczne jest to, że wspomniane zmiany dotyczą funkcjonowania poszczególnych społeczności, które z uwagi na różnorodne uwarunkowania drogę swojego rozwoju wytyczają w charakterystyczny i osobliwy dla siebie sposób. Stąd powstaje niezwykle duży kłopot, aby w sposób uniwersalny opisać przemiany religii i religijności w badanych społecznościach. Trzeba zauważyć, że niemal każdy kraj charakteryzuje się wyjątkową specyfiką wynikającą z kontekstu społeczno-kulturowego oraz uwarunkowań historycznych w którym uformowała się religia. Trzeba również dodać, że traktowanie religii jako zmiennej zależnej stanowi tylko jedną perspektywę. Socjologię religii interesuje również to, na ile religia wpływa na zmianę społeczną, czy we wszystkich krajach jej znaczenie ma jednakową wagę oraz na ile i w jakim kierunku następują ewentualne zmiany. Te uwarunkowania i wzajemne zależności stanowią jądro refleksji socjologicznej, która opisuje fakty społeczne, a na ich podstawie wyjaśnia i odkrywa zależności. Stąd na przestrzeni minionego wieku uformowały się liczne paradygmaty i teorie, które próbowały wyjaśnić miejsce religii i postawy religijne jednostek w poszczególnych społeczeństwach. Należy sądzić, iż obecnie socjologia religii znajduje się w momencie formułowania nowych konwencji i weryfikacji dotychczasowych ustaleń.
-
RekordKapitał kulturowy w sieci instytucji społecznych. Na przykładzie powiatu bialskiego(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2017) Tur, SandraW dobie postępu techniczno-cywilizacyjnego społeczeństwa stoją na rozdrożu wobec tego co znane, regionalne, wyróżniające z ogółu, a tym co globalne, nowoczesne, nieznane, poddane ciągłej zmianie. To co wyróżnia społeczeństwa i pozwala poczuć się jak „w domu” jest kultura. To dzięki niej narody, całe społeczeństwa, a przede wszystkim społeczności lokalne wyróżniają się spośród ogółu. Stają się unikalne, jedyne w swoim rodzaju. Kultura towarzyszy nam od początku narodzin, aż po sam kres. Ugruntowuje pozycję człowieka, wpływa na wybory oraz kształtuje tożsamość społeczno-kulturową. Stąd też potrzeba studium teoretyczno-empirycznego nad kategorią kapitału kulturowego w sieci instytucji społecznych. Koncepcja kapitału kulturowego na stałe weszła do kanonu socjologicznych rozważań. W ostatnich latach trochę została odłożona na boczny tor, ze względu na dużą liczbę badań i teoretycznych rozważań nad kapitałem społecznym. Niemniej jednak koncepcja kapitału kulturowego opracowana przez Pierre’a Bourdieu jest niezwykle znaczącym wkładem w rozwój socjologii. Z drugiej strony, różne rodzaje kapitałów podlegają konwersji, co umożliwia sprawne ich łączenie, a co najważniejsze, dostatecznie pełny obraz rzeczywistości. Do tej pory powstało wiele rozważań teoretycznych i empirycznych dotyczących kapitału kulturowego, który stanowi cenne źródło wiedzy na temat społeczeństwa. Publikacje z tego zakresu zajmują kluczowe miejsce w krajowej oraz zagranicznej literaturze.
-
RekordWspółczesne miasto – wybrane zagrożenia i wyzwania(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2017) Filipiak, OlgaKategoria miasta zajmuje istotne miejsce w refleksji socjologicznej. Analizy dotyczące tego pojęcia czynione były na przestrzeni wieków, właściwie można powiedzieć od momentu powstawania większych wspólnot społecznych. Początki narodzin miast oraz ich uwarunkowania przestrzenne, historyczne, kulturowe, a przede wszystkim społeczne sytuują to pojęcie w ścisłym kanonie socjologicznym. Miasto na przestrzeni wieków ulegało ciągłym zmianom, co w znaczny sposób wpłynęło na współczesny jego charakter. Zasadnym wydaje się przyjęcie tezy, iż właściwie przestrzeń miejska jest odzwierciedleniem procesów społecznych zachodzących w określonym czasie i przestrzeni. Miasto się zmienia, tak jak zmienia się cała rzeczywistość społeczna, szczególnie widoczne jest to w ostatnich dziesięcioleciach, głównie pod wpływem zmian technologicznych. Małgorzata Dymnicka podkreśla, iż „Wiek XXI jest wiekiem miast (age of cities): w Europie miejska populacja stanowi ponad 75 proc. całej ludności zamieszkującej kontynent, i to, co dzieje się w wielkich miastach, jest odbiciem procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach”. Głównym zamierzeniem autorki opracowania jest przedstawienie wybranych zagrożeń wynikających z rozwijających się niepokojących zjawisk powstałych we współczesnej przestrzeni miejskiej. Ponadto celem analiz podjętych w artykule jest wskazanie na niektóre aspekty zmian o charakterze społecznym, jakie zachodzą we współczesnym mieście. Podjęte rozważania zostały ulokowane na płaszczyźnie teoretycznej.
-
RekordWybrane problemy wschodniego pogranicza Polski wobec wyzwań współczesności(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018) Błaszczak, Dawid ; Romanowicz, WiesławMimo że termin „pogranicze” ma obecnie wiele znaczeń, a tym samym definicji, to zarówno w potocznym, jak i naukowym dyskursie najczęściej jest utożsamiany z terytorium położonym blisko granic państw. Różnorodne, specyficzne procesy i zjawiska wpływają na kształtowanie się na nim i funkcjonowanie także granic społecznych. Pogranicze jest zjawiskiem zbiorowym w kontekście funkcjonowania i oddziaływania różnych grup społecznych, np. etnicznych, religijnych i innych, a także indywidualnej postawy człowieka przebywającego w środowisku zróżnicowanym kulturowo. Stąd też różnorodność kulturowa jest immanentnym elementem identyfikującym termin „pogranicze”. W tym kontekście tematyka pogranicza wyznacza bardzo szerokie interdyscyplinarne pole dociekań naukowych, co skłania specjalistów reprezentujących różne dziedziny nauk do podejmowania badań terenowych i wykorzystywania różnych narzędzi i perspektyw badawczych. Analizując literaturę przedmiotu, należy zauważyć, że badania dotyczące problematyki pogranicza nie mają spójnego programu czy planu. Wynika to z faktu, że są realizowane w odniesieniu do różnych zakresów i kierunków teoretycznych i empirycznych. Pośród innych dziedzin naukowych socjologia pogranicza ma w tym względzie największe osiągnięcia oraz dokonania. Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat potrafiła dookreślić ogólne zakresy badań oraz skupić badaczy penetrujących rzeczywistość społeczno-kulturową wszystkich pograniczy w Polsce. Niejako naturalną konsekwencją owych dociekań jest ukazywanie się na rynku specjalistycznych periodyków naukowych oraz systematyczna wymiana myśli i refleksji szerokiego grona badaczy zainteresowanych tą tematyką. Jest to możliwe dzięki licznym konferencjom i sympozjom naukowym organizowanym przez różne ośrodki naukowe w Polsce.
-
RekordAspiracje życiowe i perspektywy rozwoju młodzieży w powiecie bialskim(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018) Tur, Sandra ; Błaszczak, Dawid ; Filipiak, Olga ; Romanowicz, Wiesław ; Tomczyszyn, DorotaBadania dotyczące młodzieży wpisują się w problematykę badawczą socjologii młodzieży. Współcześnie rzeczywistość społeczna ulega szybkim zmianom, co wpływa na zachowania społeczne. Młodzież to grupa społeczna szczególnie wrażliwa na wszelkiego rodzaju przeobrażenia zachodzące w porządku społecznym. Mówi się, że młodzi stanowią zwierciadło, w którym mogą przejrzeć się dorośli, a wyróżniające ich cechy to: chęć zmiany, niezależności, zdobywania nowych doświadczeń, nastawienie na nowości. Młodzież zawsze stawała przed niełatwymi wyborami, zmagała się z trudnościami, jakie napotykała na swojej drodze. Dorastanie to trudny czas wchodzenia w dorosłe życie, na nowo zdefiniowanie swojej roli społecznej. Młodzi poszukują odpowiedzi na nurtujące ich pytania, zadają je często dorosłym, uzyskując różnorodne odpowiedzi. Wchodzenie w świat dotąd nieznany to fascynująca podróż. Przewodnikami na tej drodze mogą być starsze pokolenia wyposażone w bagaż doświadczeń, określony system wartości i elementy tradycji. Obserwując zachowania dojrzałych członków społeczeństwa, młodzież może czerpać wiele. Na tej podstawie możliwe jest tworzenie scenariuszy własnego życia, a tym samym ponoszenie odpowiedzialności za swoje wybory. Dorośli także mogą uczyć się od młodych, przede wszystkim otwartości i wrażliwości. Te dwa na pozór odmienne światy powinny się uzupełniać.
-
RekordEastern Borderland of the European Union in the process of networking, as exemplified by the Polish-Belarusian cross-border cooperation / Wschodnie pogranicze Unii Europejskiej w procesie usieciowienia na przykładzie polsko-białoruskiej współpracy transgranicznej(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-03) Partycki, Sławomir ; Błaszczak, DawidSubject and purpose of work: The purpose of the study is to analyse the structure and the relation of the Polish-Belarusian cross-border cooperation network, to identify the key nodes in the network, to analyse the dynamics of connections between the actors, and to identify the most important changes in the structure of the network. Materials and methods: The article quotes the results of analyses of cross-border projects from 2004- 2017. The analysis includes projects completed, applicants, and partners of projects. The network analysis was carried out using Ucinet and NetDraw software. Results: The structure of the Polish-Belarusian cooperation is dominated by several large nodes, on the other hand there are many micronetworks – of three or four nodes, which are connected with each other. Conclusions: The Polish-Belarusian cooperation is of great importance for the international relations of the Polish state. Projects carried out by entities located at the border strengthen the cooperation, bringing a number of measurable benefits (hard and soft), depending on nature of the projects, as well as frequency and scale of the undertaken activities.
-
RekordPomiędzy brazylijskością a europejskością. Pytania o realizację edukacji międzykulturowej – jakościowe studium przypadku(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-03) Jeznach, Anna Maria ; Ruszkowska, MarzenaArtykuł zawiera analizę i interpretację indywidualnych przeżyć, doświadczeń, poglądów, wartości przedstawiciela innej kultury, będącego w trakcie kształtowania własnej tożsamości. Dobór przypadku był celowy, zorientowany na uzyskanie informacji. Metodą badawczą było jakościowe studium przypadku. Zastosowano techniki badawcze: wywiad narracyjny (przeprowadzono analizę zorientowaną na znaczenie z kodowaniem), skalę do badania tożsamości etnicznej (Phinney, 1992) skalę trudności doświadczanych w obcej kulturze (Furnham, Bohner, 1986). Wyniki dotyczą wymiarów wielowymiarowej tożsamości badanego przypadku z uporządkowanymi 20 kategoriami pojęciowymi i ich kodami oraz interpretacją znaczeń nadawanych wymiarom tożsamości narratora. Raport przedstawia znaczenie poznawcze i praktyczne badanego przypadku. W tekście znajduje się odniesienie do kategorii tożsamości: Skarga, 1997; Borowik, Leszczyńska, 2007; Nikitorowicz, 2015; Sokolik, 1992; Kubacka-Jasiecka, Kuleta, 2008, Giddens, 2001 Suchocka, Królikowka, 2014;odniesienie do teorii zachowań tożsamościowych: Ogrodzka- -Mazur, 2014, Gajdzica, 2013, Grabowska, 2013, Kurzępa, 2007, Misiejuk, 2013, Ogrodzka-Mazur, 2007, Sobecki, 2007, Szczurek-Boruta, 2007, Urlińska; Wojakowski, 2007,Ogrodzka-Mazur, 2014; odniesienie do badań profili tożsamościowych: Ogrodzka-Mazur, 2014; odniesienie do jakościowych badań tożsamości: Gurwitsch 1966 za: Moustakas, 2001.
-
RekordTowards strategic self-regulation in second/foreign language learning. Part III. Learner strategy choices and language learning success(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-03) Dąbrowska, MałgorzataIntroduction. The main aim of this series of three articles is to explore the question of what it is that makes ‘good’ language learners, what individual factors can influence the learner’s success in foreign language learning, and what teachers and learners can learn from those who succeed in this complex task. In Part I., the author reviews a number of research studies on the ‘Good Language Learner’ issue; she also attempts to summarize the main characteristics, strategies, and behaviours of successful and unsuccessful learners. Part II. presents an overview of studies focused on the role of selected individual differences and shows how the variables may influence the process and outcomes of language learning; it also indicates which strategies and behaviours of ‘good’ learners can be taught and learnt in the classroom. In Part III., the author explores the issue further and presents the results of her empirical studies aimed at identifying the features and strategies of both successful students of English as a foreign language and learners with lower achievements. Material and methods. A number of formal structured pen-and-paper questionnaires, oral surveys and learner diaries were employed to diagnose the participants’ personality traits, learning preferences and patterns of strategy use. Results. The results of the research indicate that ‘good’ and less efficient learners tend to use strategies differently. Conclusions. The pedagogical implications for L2 teaching and learning discussed in the series are closely related to the ideas of strategies-based and styles-and-strategies-based instruction in language education, self-regulated or autonomous language learning, and continued lifelong learning.