Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych (WNSH)
Stały URI dla tego zespołu
Przeglądaj
Przeglądanie Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych (WNSH) według Tytuł
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordA review of the book titled “Social capital in cross-border network cooperation of Biała Podlaska and Brest”, Dawid Błaszczak, PSW JPII, Biała Podlaska 2016, pp. 256 / Recenzja książki pt. „Kapitał społeczny w sieci współpracy transgranicznej Białej Podlaskiej i Brześcia”, Dawid Błaszczak, PSW JPII, Biała Podlaska 2016, s. 256(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-07-04) Tur, Sandra
-
RekordAksjologiczne uwarunkowania wychowania dziecka / Axiological conditions for child upbringing(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-10-23) Wołosiuk, BeataArtykuł przedstawia zagadnienie dotyczące uwarunkowań wychowania do wartości. Na wstępie został omówiony proces wychowania do wartości. Mówiąc o wychowaniu do wartości należy zwrócić uwagę na rolę jaka odgrywają różne środowiska wychowawcze. Najważniejszym miejscem, gdzie kształtuje się hierarchia wartości dziecka jest jego rodzina. Następnie środowisko szkolne w sposób zamierzony i ukierunkowany wpływa na wartości ucznia. Nauczyciel przekazujący dzieciom w szkole określone wiadomości, jednocześnie wprowadza je w świat wartości. Grupa rówieśnicza również odgrywa istotną rolę w kształtowaniu wartości młodego człowieka. Obecnie jednym z istotnych czynników kształtujących system wartości są mass media.
-
RekordAksjologiczne wsparcie kompetencji zawodowych promotora zdrowia przez nauczanie Jana Pawła II na temat istoty zdrowia duchowego człowieka / Axiological support for the professional competences of the health promoter by the teachings of John Paul II about the essence of human spiritual health(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-10-16) Kubińska, Zofia ; Konowaluk-Nikitin, Helena ; Pańczuk, Anna ; Kubińska, JoannaCelem pracy było ukazanie fundamentalnej wartości i potrzeby obecności duchowego wymiaru zdrowia człowieka w kompetencjach poznawczych i praktycznych promotora zdrowia z uwzględnieniem nauczania Jana Pawła II ukazującego aksjologiczny wymiar sfery duchowej osoby. Należy podkreślić, że brak duchowego wymiaru w złożoności i integralności działań na rzecz zdrowia człowieka posiada znamiona redukcjonizmu zamiast spójnego scalania. Standardy edukacyjne ukazane w działaniach podjętych w Polsce, Europie i skali globalnej dla po-prawy jakości kształcenia kadr promocji zdrowia nie wymagają kształcenia kompetencji zawodowych ukazujących i wyjaśniających transcendentny wymiar zdrowia, który dzięki sumieniu, mocą Ducha Świętego przenika wszystkie sfery zdrowia minimalizując błędne działania człowieka. Potrzebna jest samodzielna mobilizacja promotora zdrowia do pozyskania prawdziwych i wartościowych zasobów mądrości z nauczania Jana Pawła II ukazującego szacunek należny godności osoby i wartość zdrowia duchowego w dobru, jakim jest zdrowie.
-
RekordAlternatywne metody nauki czytania dzieci w wieku przedszkolnym / Alternative methods of teaching pre-school children to read(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-01-31) Waszczuk, JoannaW Polsce na przestrzeni ostatnich lat pojawiło się wiele nowych koncepcji nauki czytania umownie nazywanych „metodami”. Do najbardziej znanych zaliczyć można: Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz, symultaniczno-sekwencyjną metodę nauki czytania J. Cieszyńskiej, metodę fonetyczno-literowo-barwną B. Rocławskiego, czy sojusz metod E. Arciszewskiej. Prezentowane metody alternatywne dają sposobność prowadzenia nauki w sposób rzec można „niezauważalny” przez dziecko, w sposób, który jest dla niego zabawą, poszukiwaniem, a w żadnym przypadku nie jest obciążeniem. Wdrożenie wyżej wymienionych koncepcji edukacji czytelniczej na etapie edukacji przedszkolnej ma na celu przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Za to ważne zadanie odpowiedzialni są nauczyciele. Dlatego też postanowiono określić, jaka jest wśród nauczycieli wychowania przedszkolnego znajomość alternatywnych metod nauki czytania, czy i które z nich stosują w praktyce? Czy istnieje potrzeba poszukiwania, stosowania nowych, innowacyjnych sposobów nauki czytania dzieci już w wieku przedszkolnym? Jest to istotne zagadnienie, ponieważ teoretycy w dziedzinie edukacji, jak i nauczyciele praktycy od lat poszukują optymalnej, najbardziej efektywnej metody przygotowującej dzieci w wieku przedszkolnym do podjęcia nauki czytania w szkole podstawowej. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, techniką była ankieta. Wyniki badań pozwoliły wskazać znane oraz wykorzystywane przez nauczycieli wychowania przedszkolnego alternatywne metody nauki czytania. Niestety po podsumowaniu powyższych rozważań nasuwa się refleksja, iż nowatorskie rozwiązania edukacyjne owszem pojawiają się na szczeblu wychowania przedszkolnego, jednak nie w wystarczającym zakresie.
-
RekordAn American short story course: an attempt at integrating content and language learning(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Popławska, MartaTeaching literature in a foreign language at university level brings multiple challenges connected with the level of students’ general knowledge, expertise in literary theory or literary analysis as well as their language skills. Having the above-mentioned ideas in mind, the author of the study attempted to research into and employ alternative approaches and methods in order to diversify literature classes and adapt them to the needs of today’s students, also the struggling ones. Literature classes seem to provide almost perfect CLIL setting, where literary theory and literary analysis can be naturally combined with language analysis and learning. Thus, the following paper describes American Short Story classes that were conducted from CLIL perspective and seeks to inquire into the issue of integrating literature reading with writing skills. Numerous advantages suggest that content and language learning might be beneficial for students giving them an opportunity to develop their knowledge of and sensitivity to cultural as well as linguistic issues, additionally enhancing their independence and confidence in the learning process.
-
RekordAspiracje życiowe i perspektywy rozwoju młodzieży w powiecie bialskim(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018) Tur, Sandra ; Błaszczak, Dawid ; Filipiak, Olga ; Romanowicz, Wiesław ; Tomczyszyn, DorotaBadania dotyczące młodzieży wpisują się w problematykę badawczą socjologii młodzieży. Współcześnie rzeczywistość społeczna ulega szybkim zmianom, co wpływa na zachowania społeczne. Młodzież to grupa społeczna szczególnie wrażliwa na wszelkiego rodzaju przeobrażenia zachodzące w porządku społecznym. Mówi się, że młodzi stanowią zwierciadło, w którym mogą przejrzeć się dorośli, a wyróżniające ich cechy to: chęć zmiany, niezależności, zdobywania nowych doświadczeń, nastawienie na nowości. Młodzież zawsze stawała przed niełatwymi wyborami, zmagała się z trudnościami, jakie napotykała na swojej drodze. Dorastanie to trudny czas wchodzenia w dorosłe życie, na nowo zdefiniowanie swojej roli społecznej. Młodzi poszukują odpowiedzi na nurtujące ich pytania, zadają je często dorosłym, uzyskując różnorodne odpowiedzi. Wchodzenie w świat dotąd nieznany to fascynująca podróż. Przewodnikami na tej drodze mogą być starsze pokolenia wyposażone w bagaż doświadczeń, określony system wartości i elementy tradycji. Obserwując zachowania dojrzałych członków społeczeństwa, młodzież może czerpać wiele. Na tej podstawie możliwe jest tworzenie scenariuszy własnego życia, a tym samym ponoszenie odpowiedzialności za swoje wybory. Dorośli także mogą uczyć się od młodych, przede wszystkim otwartości i wrażliwości. Te dwa na pozór odmienne światy powinny się uzupełniać.
-
RekordBrexit and its implications for Polish residents and tourists(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020) Kościuk, Emilia ; Nasiłowski, Marcin ; Sawczuk, DanielCelem tej pracy jest analiza sytuacji Wielkiej Brytanii przed i po Brexicie w celu poinformowania czytelnika o bezpośrednich i długoterminowych konsekwencjach dla mieszkańców i przyszłych gości Wysp Brytyjskich, w tym społeczności polskiej. Aby zrozumieć złożoność obecnego stanu rzeczy, wyjaśniono szereg kluczowych terminów i procesów. Nieuniknione w czasie zmiany zostały zilustrowane na przykładzie praktycznych aspektów życia codziennego. Przyglądając się zaleceniom sugerowanym polskim rezydentom i turystom każdy obywatel Unii Europejskiej mieszkający, przebywający lub planujący wyjazd do Wielkiej Brytanii może zdać sobie sprawę z tego, co należy zrobić, aby legalnie pracować, handlować i podróżować na wyspy po Brexicie.
-
RekordCross-disciplinary literacy: supporting cultural content study through language analysis(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Dąbrowska, IzabelaTo function successfully in the present-day world people need to develop special literacies enabling them to move across various content fields. It is the more important as they increasingly wish to learn to understand the world on their own from their personal interactions with others, cultural conventions or the omnipresent exposure and interaction with public media, including the most powerful resource – the Internet (Wallace, 2003: 8). However, one’s own independence in discovering how the world is structured and run and how it is described in the language sphere is very often illusionary. It thus becomes crucial to advocate solutions which highlight the need to read and reason with information of varying types and complexities. Such an attitude may help to engage with the broad knowledge that in today’s world transcends national and cultural boarders.
-
RekordDesign thinking project: group work as a way of developing business skills of english philology students(Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022) Fiutka, EwaThe aim of the article is to present the outcomes of a study conducted in Business English classes of English Philology third-year students at Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska. The students were asked to do a project following the design thinking method, popular in business environments as a way of developing the best concept of a product or service. The objective of the classes was to introduce the students to real-life business-related situations and to facilitate the development of practical skills, useful in effective work performance, team work including. Afterwards, the students were surveyed on the issues related to the idea of the design thinking project and its usefulness for the students’ future careers and personal development. The reason behind the research is the fact that, apart from a fluent command of the language, foreign language university students ought to develop practical and interpersonal skills, including those related to business environments. The soft skills are of great significance in today’s world as they frequently seem to be more important in everyday business communication and team work than the knowledge of economic or business issues. One way of teaching such skills to university students could be the implementation of a design thinking project which might, at least to some extent, imitate the immersion in the business environment.
-
RekordThe development of text reading fluency in English among Polish EFL learners(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019) Struk, BeataPurpose of work: The choice of subject of the following research was dictated by the need to investigate the development of reading fluency in English, in particular of word recognition accuracy, reading rate and oral reading prosody, among six 1st Grade Polish EFL learners. Materials and methods: The study employed was longitudinal and quantitative in nature. The learners were tested four times in accuracy and speed, and twice in prosody. Results: In general the results in all three aspects of reading fluency in English improved for all the learners, however some considerable individual differences have been noted. Conclusions: The results of the study suggest that educational efforts to improve reading fluency in English among EFL learners seem to be worthwhile.
-
RekordThe development of word recognition in reading in Lower primary Polish learners of English(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020) Struk, BarbaraReading has been universally accepted as one of the sources of language input for bilingual learners (Chodkiewicz, 2000; 2016b), therefore implementing effective reading instruction early into the foreign language curriculum is indispensible. Yet, despite its advancement, research into reading instruction has yet to clarify all the issues concerning the development of early reading components in different language combinations. For instance, a gap can be found in the research into the processes of learning how to read in English by Polish learners. One of such processes that prove essential for fluent reading comprehension, yet are still underexplored in the EFL context, is visual word recognition. The research gap results in the lack of an adequate description of the didactic principles that would provide satisfactory guidance for practicing primary school EFL teachers in Poland. The book has been inspired by the need to investigate the process of reading comprehension in native and additional languages, as well as the changes in word recognition as developed by primary Polish learners of English when exposed to a good quality balanced reading instruction. The recommendations for early reading instruction offered by the current English language methodology guidelines in Poland for grades 1-3 do not refer clearly to an approach which is constructed on a balanced combination of code- and meaning-based instruction. Even though such is the view favoured by many EFL specialists nowadays (Birch, 2002; Cameron, 2001; Wallace, 1999), the meaning-based approach to teaching reading seems to be the dominating one despite the fact that it may be insufficient for L2/FL learners to become proficient L2 users and independent readers. It seems necessary, therefore, to seek a more complete approach to teaching early reading in English, in particular more effective instruction in word recognition.
-
RekordThe dynamics of change of the British Monarchy and the Royal Family(Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022) Sawicka, Daria K. ; Sawczuk, DanielThe article examines the causes and characteristics of change that have affected the British Royal Family and Institutions over the centuries. In particular it outlines what changes arose from within the family itself and how external events or behavioural and social norms – and even technological developments – could force reforms. The claim that the Monarchy depends upon an appearance of stability and tradition to survive whilst the “family” itself has to adapt to the emotional stresses that affect almost everybody is put under consideration as well.
-
RekordDziałalność placówek wsparcia dziennego na rzecz dziecka i rodziny (na przykładzie działalności placówki wsparcia dziennego „Dziupla” w Białej Podlaskiej) / Activities of day support facilities for children and families(as exemplified by the day support facility “Dziupla” in Biała Podlaska)(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2021-08-31) Roszkowska, AnettaStreszczenie: Artykuł koncentruje się wokół zagadnień związanych z funkcjonowaniem placówek wsparcia dziennego. Na wstępie poruszone zostały kwestie dotyczące rodziny i jej funkcjonowania. W artykule Autorka odnosi się również do własnych doświadczeń w pracy z dziećmi. Jako przykład dobrej praktyki zaprezentowana zostanie działalność placówki wsparcia dziennego „Dziupla” w Białej Podlaskiej. Wnioski: Zaprezentowany w artykule przykład placówki wsparcia dziennego „Dziupla” wskazuje na potrzebę funkcjonowania tego rodzaju instytucji w środowisku lokalnym. Placówka osiąga pozytywne rezultaty swej pracy. Akcentując w toku codziennych zajęć znaczenie edukacji, wyrównuje braki w wiadomościach i umiejętnościach. Przyczynia się do rozwoju społeczno-moralnego dzieci. Kształtuje prawidłowe postawy oraz akceptowane społecznie zachowania. Atrakcyjność i szeroka oferta prowadzonych zajęć sprawia, że dzieci chętnie uczęszczają do placówki, a oddziaływania pedagogiczne przynoszą pozytywne skutki. „Dziupla” jest alternatywą dla tzw. ulicy i odskocznią od niekorzystnej atmosfery domu rodzinnego.
-
RekordDzieci z upośledzeniem umysłowym w środowisku szkolnym – refleksje nauczyciela(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2012) Tomczyszyn, DorotaNiniejsza publikacja odwołuje się przede wszystkim do merytorycznych aspektów pracy nauczyciela i wychowawcy uczniów z upośledzeniem umysłowym uczących się w szkole specjalnej. Autorka proponuje projekty dydaktyczne i wychowawcze realnie zastosowane w pracy w szkole specjalnej. Publikacja składa się z dziewięciu rozdziałów. Współcześnie wychowanie „ku wartościom” nabiera nowego znaczenia w nauczaniu dzieci niepełnosprawnych intelektualnie. Pod opieką pedagoga specjalnego jest gromadka dzieci, na które być może ma największy wpływ wychowawczy, wychowankowie ci zazwyczaj ufają mu, wierzą mu, jest dla nich autorytetem. Pracę wzbogacają propozycje scenariuszy zajęć do wykorzystania w pracy z uczniem upośledzonym intelektualnie w szkole podstawowej oraz gimnazjum.
-
RekordEastern Borderland of the European Union in the process of networking, as exemplified by the Polish-Belarusian cross-border cooperation / Wschodnie pogranicze Unii Europejskiej w procesie usieciowienia na przykładzie polsko-białoruskiej współpracy transgranicznej(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-03) Partycki, Sławomir ; Błaszczak, DawidSubject and purpose of work: The purpose of the study is to analyse the structure and the relation of the Polish-Belarusian cross-border cooperation network, to identify the key nodes in the network, to analyse the dynamics of connections between the actors, and to identify the most important changes in the structure of the network. Materials and methods: The article quotes the results of analyses of cross-border projects from 2004- 2017. The analysis includes projects completed, applicants, and partners of projects. The network analysis was carried out using Ucinet and NetDraw software. Results: The structure of the Polish-Belarusian cooperation is dominated by several large nodes, on the other hand there are many micronetworks – of three or four nodes, which are connected with each other. Conclusions: The Polish-Belarusian cooperation is of great importance for the international relations of the Polish state. Projects carried out by entities located at the border strengthen the cooperation, bringing a number of measurable benefits (hard and soft), depending on nature of the projects, as well as frequency and scale of the undertaken activities.
-
RekordEconomic theory of religion in the perspective of progressing secularisation / Ekonomiczna teoria religii w perspektywie postępującej sekularyzacji(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2017) Romanowicz, WiesławSubject and purpose of work: This work presents an economic theory of religion. Its aim is to gain insight into one of the modern concepts of religion in the perspective of secularisation. Materials and methods: While describing the essence of this theory, apart from personal views, also other opinions of contemporary sociologists of religion were used. Results: This study highlighted the fact that the presented concept has a diverse range of references and interprets religion in a specific way. It is a concept competing against the secularisation thesis, and its essence is in direct application of the rational choice theory and exchange theory. Conclusions: Approaching religion only through the formula of supply, significantly reduces the field of interpretation and does not explain all the mechanisms of religious changes in the contemporary world.
-
RekordEdukacja uczniów w młodszym wieku szkolnym na Słowacji i w Polsce – ujęcie komparatywne(Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022-11-16) Nazaruk, Stanisława Katarzyna ; Bernátova, RenátaCelem podjętych wspólnych badań polsko-słowackich było przybliżenie studentom polskim i słowackim edukacji uczniów w młodszym wieku szkolnym w systemach oświatowych obu państw. Materiał i metody: Badania przeprowadzono w 2022 roku na Uniwersytecie Preszowskim w Republice Słowackiej i Akademii Bialskiej Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II w Polsce. Z racji badanej problematyki posłużono się metodą analizy dokumentów. Wyniki: Badania dostarczyły faktów o podobieństwach i różnicach dotyczących edukacji wczesnoszkolnej w Polsce i na Słowacji. Odnoszą się one do modelu edukacji, celów i programów nauczania. Wnioski: W obu państwach wdrażane są różne koncepcje edukacyjne, pokazują one kierunki zmian oświatowych, rolę nauczycieli, jak i odniesienia do samego ucznia jako głównego podmiotu edukacji. Te różnice uwarunkowane są wieloma czynnikami, m.in. historycznymi, kierunkami przeprowadzonych reform oświatowych, zmianami w programach nauczania. Jednak łączy je troska o wszechstronny rozwój ucznia.
-
RekordElements of content and language integrated learning in the British history and culture course for English Philology students(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Sawczuk, DanielAmong many approaches to foreign language teaching, CLIL (Content and Language Integrated Learning) seems to be universal enough to comply with the European Higher Education Area objectives that specify the expected learning outcomes for a given qualification, including knowledge, skills and attitudes (http://www.ehea.info/article-details.aspx?ArticleId=65). An important document, namely The European Framework for CLIL Teacher Education, as explained by Marsh et al. (2010: 6-11), defines major principles to be followed by professional teachers implementing curricula designed for teaching selected content subjects and an additional language in an integrated manner. Such curricula also aim to develop several interdependent key competences that describe the basics of lifelong learning. The key competences include: communication in the mother tongue and foreign language(s), digital competence, learning to learn, social and civic competences, and cultural awareness and expression.
-
RekordThe female self as presented by Clarissa Pinkola Estés in Women Who Run With the Wolves. The stories of female initiation, intuition and instincts(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-09) Popławska, MartaIn her work entitled Women Who Run With the Wolves, Clarissa Pinkola Estés examines myths, tales and legends of various cultural and ethnic backgrounds to elicit the wild woman archetype. Estés’s interpretations seem to depict the universalities of the female self appearing in different forms in many cultures. The following paper focuses on three essential elements of the female self, namely initiation, intuition and instincts as presented in three tales recounted in the book; that is the story of Bluebeard, the story of Vasilisa the Wise and the story of the Red Shoes. The aim of the article is to present Estés’s interpretations and her vision of the female self, to confront her readings with other existing analyses of the tales, as well as to show the value of Estés’s work not only for psychological studies but also for cultural and literary analyses.
-
RekordFilm dydaktyczny w nauczaniu języka obcego(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Kozak-Solarz, JoannaNiniejszy referat stanowi próbę przedstawienia znaczenia i możliwości wykorzystania filmu dydaktycznego w nauczaniu języka obcego (na przykładzie języka rosyjskiego) oraz korzyści z jego zastosowania. Autorka przedstawia ogólną charakterystykę filmu, określa jego rolę, funkcje, cele oraz kryteria doboru do celów dydaktycznych. W kolejnej części przedstawia propozycje pracy z filmem dydaktycznym na zajęciach z praktycznej nauki języka rosyjskiego, podając przykładowe zadania, jakie można zastosować w pracy z omawianym materiałem filmowym.