(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-12)
Filipiak, Olga
Celem artykułu jest scharakteryzowanie najpowszechniejszych tendencji występujących w konsumpcji
we współczesnym społeczeństwie, co wpisuje się w obszar badawczy socjologii konsumpcji.
Rozważania podjęte w artykule koncentrują się wokół problemu zmian, jakie zachodzą
w sferze konsumpcji oraz ich konsekwencji odnoszących się do ładu społeczno-gospodarczego.
Wykorzystano metodę przeglądu publikacji naukowych krajowych i zagranicznych związanych z
tematyką badawczą, poprzez wyjaśnienie m.in. takich pojęć jak: konsumpcjonizm, prosumpcja,
ekologizacja konsumpcji, democentryzacja konsumpcji, wirtualizacja konsumpcji, konsumpcja
etyczna. Pozwoliło to wskazanie kierunku przemian zachodzących we współczesnej konsumpcji
pod wpływem m.in. takich procesów i zjawisk społecznych jak: globalizacja, postęp technologiczny,
czy zmiany cywilizacyjne. Skala i oddziaływanie tych trendów zależą od otoczenia ekonomicznego,
społecznego, technologicznego i kulturowego społeczeństwa.