(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2017)
Tłuściak-Deliowska, Aleksandra
Przedmiotem tekstu jest analiza strategicznej strony dręczenia rówieśniczego. Punktem wyjścia
do rozważań jest konstatacja, że coraz częściej różni autorzy i badacze tego fenomenu dochodzą
do wniosku, że działania sprawcy dręczenia mają charakter wyraźnie instrumentalny i zaplanowany.
W tekście uzasadniam potrzebę takiego przesunięcia punktu ciężkości w zakresie oglądu
tego zjawiska koncentrując się szczególnie na zagadnieniu dominacji społecznej oraz funkcji
poszczególnych zachowań agresywnych oraz dokonuję przeglądu prac badawczych, które dostarczają
(w sposób bezpośredni i pośredni) dowodów na potwierdzenie tych założeń. Na zakończenie
przywołuję koncepcję działań przymuszających (coercive actions) opracowaną przez
Jamesa T. Tedeschiego i Richarda B. Felsona, za sprawą której mogą być wyjaśniane instrumentalne
działania agresywne występujące w bullyingu.