(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-09)
Kopyś, Renata
Celem artykułu jest wskazanie sposobów rozumienia i rozwijania empatii w kontekście relacji
rówieśniczych wśród dzieci i przeciwdziałania zjawisku przemocy w szkole. Postawa empatyczna
jest składnikiem komunikacji interpersonalnej i warunkiem prawidłowego funkcjonowania
dziecka w grupie rówieśniczej. Trening aktywnego słuchania i uważności przyczynia się do poprawy
więzi między członkami społeczności szkolnej, a w dalszej perspektywie ogranicza zachowania
ryzykowne u dzieci. Empatia łączy się z innymi składnikami kompetencji społecznych,
takimi jak: asertywność, współdziałanie, komunikatywność i wywieranie wpływu. Zdolność rozumienia
emocji i zachowania innych osób, współodczuwanie oraz umiejętność patrzenia na rzeczywistość
z innej perspektywy są niezbędne w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych. Wczucie
się w pełni w niepowtarzalny świat przeżyć, myśli, uczuć i pragnień drugiego człowieka jest możliwe
wyłącznie w relacji osobowej, która stwarza szanse nawiązania i utrzymania pozytywnych
więzi społecznych. Artykuł przedstawia sposoby rozwijania empatii w szkole, takie jak: metoda
dramy i „Porozumienia bez Przemocy” M.B. Rosenberga.