(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-09)
Jakubowska, Monika
Wstęp. Celem pracy jest analiza tutoringu rodzinnego rozumianego jako element kultury szkoły.
Wnioski pochodzą z trwającego ponad dwa lata badania kultury żeńskiej szkoły podstawowej,
realizującej model edukacji spersonalizowanej.
Materiał i metody. Analiza przypadku została oparta na badaniach jakościowych i uzupełniająco
- metodach badań ilościowych. Pytania badawcze dotyczyły miejsca tutoringu w kulturze szkoły
oraz jego percepcji i oceny z perspektywy uczennic, nauczycielek i rodziców.
Wyniki. Percepcja i ocena tutoringu przez trzy badane grupy społeczności szkolnej jest w dużej
mierze zgodna – różnice dotyczą przede wszystkim poziomu artefaktów. Wyniki określone dla
poszczególnych aspektów kultury wykazują dużą spójność – elementy materialne są wynikiem
założeń aksjologicznych i normatywnych placówki.
Wnioski. Tutoring zajmuje istotne miejsce w badanej placówce, zarówno na poziomie założeń,
procedur jak codziennej praktyki. Efektywność tutoringu zależy od jednostkowego zaangażowania
i świadomości, w mniejszym zaś stopniu od zastosowanych procedur.