(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-10-23)
Dąbrowska, Małgorzata
Głównym celem niniejszej publikacji jest zgłębienie zagadnienia dotyczącego rodzaju metod oceny
używanych przez naukowców i nauczycieli w celu rozpoznania strategii stosowanych przez
uczniów w procesie uczenia się i używania drugiego języka/języka obcego, mając na uwadze
szereg istotnych technicznych i metodologicznych kwestii poruszonych dotychczas przez innych
naukowców. Informacje przedstawione w artykule mogą pomóc naukowcom w planowaniu i
skutecznym przeprowadzaniu badań w zakresie strategii stosowanych przez osoby uczące się
języków, biorąc pod uwagę szereg istotnych, ukierunkowanych pytań związanych z jakością badania,
metodologią oraz wyborem narzędzi i kryteriami oceny. W dziedzinie edukacji językowej
może to stanowić punkt wyjścia dla szkolenia ucznia ze strategii zarówno w klasie, jak i poza
nią. To z kolei może zachęcić uczniów do poszerzenia własnych preferencji dotyczących uczenia
się oraz rozwinięcia i wzbogacenia zakresu stosowanych strategii uczenia się języków, a także
ułatwić im przyszłą niezależną naukę języków i kontynuację procesu uczenia się przez całe życie.