(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-12)
Strzałkowska-Nowak, Iwona
Zarówno ruch, jak i komunikację możemy zaliczyć do grupy podstawowych potrzeb każdego
człowieka. Artykuł podejmuje tematykę komunikacji poprzez ruch, wykorzystywanej w pracy za
pomocą Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Treść odnosi się do pracy z uszczegółowioną
grupą odbiorców-osoby ze spektrum autyzmu. W pracy przedstawiono teoretyczne ujęcie
komunikacji, z uwzględnieniem sposobów komunikowania się osób z ASD. Ponadto ukazano
genezę Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne jak również praktyczne jej zastosowanie
w pracy z osobami ze spektrum autyzmu w celu komunikacji z otoczeniem za pomocą ruchu
własnego ciała jak i obserwacji ruchu ciała innych osób. Metoda Ruchu Rozwijającego zakłada
posługiwanie się ruchem jako narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego. Jest to efektem
rozwijania poprzez ruch świadomości własnego ciała, przestrzeni, usprawnienia ruchowego
oraz dzielenia przestrzeni z innymi osobami i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu za pomocą
ruchu.