2015, Volume 9, Issue 3
Stały URI dla tej kolekcji
Przeglądaj
Ostatnio nadesłane prace
1 - 5 z 6
-
RekordTeachers as Learners: Learning to Learn Through Strategy Training. Part I. Teacher Competences and Learner Strategies / Nauczyciel w roli ucznia: Nauczyć się, jak się uczyć poprzez trening strategii Część I. Kompetencje nauczyciela i strategie ucznia(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-23)The main aim of this series of three articles is to emphasize the significance of implementing the learning to learn idea in pre-service teacher education and in the qualified teacher’s career, since successful teaching necessitates developing personalized skills and strategies necessary for further, continued or lifelong learning. In Part I., the author presents formal qualifications, knowledge and skills second/foreign language teachers are expected to acquire in Polish and European teacher training institutions and pays special attention to the ability to promote learner autonomy through skillful teaching of varied learning strategies. In Part II., she discusses essential roles and tasks modern language teachers need to be able to perform with regard to strategy training and stresses the need for educating ‘strategic’ teachers able to foster learner self-regulated learning. In Part III., the author presents the results of her empirical studies aimed at helping teacher trainees learn to learn by expanding individualized strategy repertoires; she also proposes practical ways of incorporating learning strategy instruction into teacher education.
-
RekordPrzestępczość kryminalna w okresie międzywojennym na obszarze siedleckiego okręgu sądowego. Sprawca, motyw, kara / Crimes committed during the interwar period in the area of the judicial district of Siedlce. Perpetrator, motive, punishment(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-23)Dwudziestolecie międzywojenne to okres szczególny nie tylko ze względu na wydarzenia historyczne w Polsce, ale również ze względu na kształtowanie się mentalności wolnych Polaków. Problemy społeczne, wyznaniowe, narodowościowe, różnice kulturowe w nowo powstałej państwowości to jedynie pośrednie przyczyny popełniania czynów zabronionych. Głównym celem podjętej analizy akt sądowych z lat 1918-1939, dotyczących przestępstw kryminalnych jest przedstawienie obrazu statystycznego zabójcy, gwałciciela, osoby dokonującej rozboju, kradzieży z włamaniem. Za pomocą specjalnie do tego celu skonstruowanych ankiet określono jego wiek, status społeczny, majątkowy, stan cywilny, wykształcenie. Wskazano również na najczęstsze motywy czynów w poszczególnych grupach społecznych. Ostatni aspekt analizy dotyczy popełnionego czynu i orzeczenia sądowego, które pokazuje funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości w dwudziestoleciu międzywojennym oraz narzędzia, jakie miał on do dyspozycji w postaci kodeksów prawa. Analiza postępowań przed sądem w sprawach o najcięższe zbrodnie została oparta nie tylko na kazusach obowiązującego prawa, ale również wzięto pod uwagę aspekty socjologiczne, psychologiczne, uwarunkowania kulturowe i materialne
-
RekordZwyczaje, obrzędy i wierzenia związane z narodzinami i wychowaniem dziecka. Studium na podstawie wsi Białobrzegi w województwie lubelskim / Customs, rituals and beliefs relating to birth and upbringing. A study based on Białobrzegi, a village in the Lublin Province(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-23)Celem artykułu jest ustalenie stanu znajomości i rozumienia zwyczajów, obrzędów oraz wierzeń związanych z narodzinami i wychowaniem dziecka oraz odpowiedź na pytanie, czy nadal są one upowszechniane i kultywowane we wsi Białobrzegi, w województwie lubelskim. Po wstępnych rozważaniach terminologicznych przywołujących definicje badanych problemów, przedstawiono zwyczaje, obrzędy i wierzenia związane z narodzinami dziecka, przygotowaniami do chrztu, obrzędy przyjęcia dziecka do rodziny oraz wspólnoty wyznaniowej. W przeprowadzonych badaniach (czerwiec-wrzesień 2013 r.) wykorzystano głównie metodę pogłębionych badań terenowych Bronisława Malinowskiego, metodę biograficzną, a także elementy metody porównawczej. Podstawę badań terenowych stanowiły wywiady wśród wszystkich mieszkańców wsi Białobrzegi, dobierając osoby powyżej 65 roku życia oraz obserwacja uczestnicząca.
-
RekordŚwietlica szkolna na miarę XXI wieku / Common classroom of the XXI century(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-23)Niegdyś świetlice tworzono dla rekompensowania braków wychowawczych rodziny. Pełniły one funkcję tzw. ochronek. Pomagały rodzinom dysfunkcyjnym. Zapewniały dziecku wsparcie, opiekę i rozwój. Dziś nadal świetlice – ochronki istnieją. Równolegle do nich funkcjonują świetlice szkolne, jako instytucje opiekuńczo-wychowawcze pomocne w opiece i wychowaniu rodzicom, wspomagające ogólny rozwój dziecka. W dobie migracji młodych rodzin oraz pracy obojga rodziców świetlice pełnią coraz bardziej znaczącą rolę. Wypełnione po brzegi podopiecznymi niekoniecznie odpowiednio wykonują swoje zadania. Co zrobić, aby świetlica szkolna jako instytucja była miła i przyjazna dziecku, wspierała jego rozwój i tym samym zmieniła negatywne postrzeganie społeczeństwa? Co należy zmienić, aby nie postrzegać świetlic jako przechowalni dzieci i nauczycieli? Artykuł ten jest próbą odpowiedzi na powyższe pytania.
-
RekordZadania nauczyciela w szkole XXI wieku / The tasks of a teacher in the XXI century school(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-23)Świat na początku XXI wieku ,,stanął” wobec wielu złożonych wyzwań cywilizacyjno-kulturowych, które generują różnorakie problemy społeczne, polityczne, gospodarcze, kulturalne, naukowe, oświatowe. Sytuacja ta domaga się koniecznych zmian we wszystkich sferach życia, również w edukacji. W artykule podjęto próbę analizy problematyki zadań nauczyciela/ wychowawcy w szkole XXI wieku w świetle wybranej literatury. Na początku zaprezentowano współczesne, główne czynniki przemian edukacyjnych. W dalszej kolejności analizie poddano priorytety oświatowe Unii Europejskiej, które wpływają na kształt nauczania i wychowania w szkole XXI wieku, oraz wyznaczają nowe zadania nauczycielom i wychowawcom. Na końcu zostały przedstawione wnioski i postulaty.