2015, Volume 9, Issue 2

Stały URI dla tej kolekcji

Przeglądaj

Ostatnio nadesłane prace

Aktualna strona 1 - 5 z 11
  • Rekord
    Sprawozdanie z I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. „Perspektywy rozwoju bezpieczeństwa i obronności RP” /Report from the All-Poland Scientific Conference on „Prospects of Development of Safety and Protection of Poland”
    (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-23) Karwacka, Dorota ; Smarzewska, Agnieszka ; Melaniuk, Ewelina
    W dniu 18 września 2014 r. w Państwowej Szkole Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej odbyła się I Ogólnopolska Konferencja Naukowa pt.: „Perspektywy rozwoju bezpieczeństwa i obronności RP”. Partnerami konferencji były uczelnie wyższe: Akademia Obrony Narodowej w Warszawie oraz Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach. Uczestnicy konferencji zostali powitani przez Panią Prorektor ds. studenckich dr inż. Agnieszkę Smarzewską oraz Kanclerza Uczelni mgra Adama Chodzińskiego. Głos zabrali również przedstawiciele uczelni partnerskich: dr hab. Mariusz Kubiak z Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach oraz płk dr hab. Jan Posobiec z Akademii Obrony Narodowej w Warszawie.
  • Rekord
    Bezpieczeństwo edukacyjne studentów PSW / PSW students’ safety education
    (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-23) Smarzewska, Agnieszka ; Melaniuk, Ewelina ; Szepeluk, Adam ; Dymicka, Agnieszka
    Na kreowanie bezpieczeństwa edukacyjnego wpływa szereg czynników. Ze strony studenta jest to: podjęcie decyzji o kontynuacji nauki oraz dokonanie wyboru uczelni i kierunku studiów. Z kolei uczelnia tworzy ofertę edukacyjną, dystrybuuje informacje do odbiorców. W artykule przedstawiono działania Uczelni, z uwzględnieniem podziału na wydziały, skierowane na zaspokojenie potrzeb kandydatów na studia, a w konsekwencji studentów. Przedsięwzięcia te stają się szansą dla studentów na zgłaszanie zapotrzebowania na uzyskanie kompetencji w trakcie studiów czy realizacji oczekiwań edukacyjnych. Efektem tego jest posiadanie informacji w zakresie budowania oferty edukacyjnej skierowanej do skoncentrowanego grona odbiorców, z szansą sukcesu w rekrutacji. Badanie zrealizowano na grupie 710 studentów. W wyniku przeprowadzonych analiz zbudowano wydziałowy profil studenta.
  • Rekord
    Perspektywy kształcenia nauczycieli edukacji dla bezpieczeństwa / Prospects for teacher training education for safety
    (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-23) Tomczak, Andrzej
    Edukacja dla bezpieczeństwa to przygotowanie społeczeństwa do przeciwdziałania wszelkim zagrożeniom bezpieczeństwa. Pełni ona ważną rolę w przygotowaniu do powszechnej obrony. Dlatego też oczekuje się, aby programy nauczania były adekwatne do współczesnych wyzwań i zagrożeń dla bezpieczeństwa oraz aby nauczyciele edukacji dla bezpieczeństwa byli właściwie przygotowani do realizacji treści programowych. Obecnie w Polsce nauczycieli edukacji dla bezpieczeństwa kształci się na trzy semestralnych studiach podyplomowych. Uczestnikami tych zajęć są nauczyciele różnych przedmiotów, często całkowicie nie związanych z problematyką bezpieczeństwa. W pracy przedstawiono program kształcenia studentów Akademii Wychowania Fizycznego specjalności wychowanie fizyczne w służbach mundurowych jako alternatywną formułę kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego i edukacji dla bezpieczeństwa.
  • Rekord
    Zachowania zdrowotne studentów Uniwersytetu Medycznego w Lublinie w zależności od miejsca zamieszkania / Health behaviours of students of the Medical University of Lublin depending on the place of residence
    (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-23) Kropornicka, Beata ; Baczewska, Bożena ; Dragan, Wioleta ; Krzyżanowska, Ewa ; Olszak, Cecylia ; Szymczuk, Ewa
    Zachowania zdrowotne to wskaźniki postaw wobec zdrowia, wynikające z przyjętych przez jednostkę wartości, a także każde intencjonalnie podjęte działanie jednostki, którego celem jest utrwalenie lub podnoszenie potencjału zdrowia. Zaliczane są do najważniejszych czynników, które determinują stan zdrowia człowieka. Kształtują się głównie w drugiej dekadzie życia i ulegają modelowaniu przez cały czas jego trwania. Są przekazywane w procesie socjalizacji, tworzą się w toku społecznych interakcji w dzieciństwie i młodości pod wpływem informacji przekazywanych przez rodziców, opiekunów, szkołę, środki masowego przekazu, służby medyczne. Celem pracy było poznanie i porównanie zachowań zdrowotnych studentów Uniwersytetu Medycznego pochodzących ze wsi i z miasta. Badania ankietowe przeprowadzono anonimowo, od kwietnia do czerwca 2013 roku. Narzędziem badawczym wykorzystanym w pracy był Inwentarz Zachowań Zdrowotnych (IZZ) autorstwa Zygfryda Juczyńskiego. W badaniach wzięło udział 200 studentów z Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Z badań wynika, że blisko połowa badanych prezentowała przeciętne zachowania zdrowotne. Korzystniejsze zachowania zdrowotne charakteryzowały studentów pochodzących ze wsi. Najlepsze wyniki w odniesieniu do poszczególnych typów zachowań zdrowotnych uzyskali badani pochodzący ze wsi w obszarach związanych z prawidłowymi nawykami żywieniowymi oraz zachowaniami profilaktycznymi. Młodzież pochodząca ze wsi częściej spożywała warzywa i owoce, poszukiwała informacji o tym, jak inni unikają chorób i ograniczała palenie tytoniu. Pochodzenie jest istotnym czynnikiem determinującym zachowania zdrowotne.
  • Rekord
    Uwarunkowania i trudności wychowania proekologicznego w szkole polskiej w opinii uczniów (sprawozdanie z badań) / Conditioning and difficulties in proecological education in Polish schools in the opinion of students (report from the research)
    (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-23) Sobczuk, Sebastian
    Kryzys środowiska jest wciąż aktualnym wyzwaniem przed jakim stanęła współczesna edukacja. Wychowanie człowieka w tym również wychowanie proekologiczne, uzależnione jest od wielu czynników, które we współczesnej rzeczywistości ulegają bardzo dynamicznym zmianom. Szkoła musi czuwać i być otwarta na te zmiany, dlatego konieczna jest wnikliwa i nieustająca obserwacja skuteczności oddziaływań wychowawczych w tym zakresie. Celem pracy było ukazanie aktualnego stanu realizacji (uwarunkowań i trudności) wychowania proekologicznego w szkole polskiej, w oparciu o badania uczniów szkół z terenu powiatu bialskiego. Badania przeprowadzono z wykorzystaniem metody sondażu diagnostycznego. Analiza zgromadzonych danych, umożliwiła sformułowanie kilku ważnych wniosków dotyczących trudności i perspektyw realizowania szkolnego wychowania proekologicznego. Zidenty􀏐ikowane trudności wskazują również na potrzebę dalszego podejmowania badań w zakresie wychowania proekologicznego i jego uwarunkowań w celu diagnozowania zmian, jaki zachodzą oraz mogą być dokonywane, a wymagają nieustannej wery􀏐ikacji z uwagi na troskę o efektywność tej dziedziny wychowania.