Książki/rozdziały (WNSH)

Stały URI dla tej kolekcji

Przeglądaj

Ostatnio nadesłane prace

Aktualna strona 1 - 5 z 69
  • Rekord
    Kształtowanie postaw społecznych studentów i nauczycieli języka obcego wobec uczniów z zespołem Aspergera i innymi pokrewnymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu
    (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Sawczuk, Anna ; Sawczuk, Daniel
    W dzisiejszych czasach do szkół publicznych coraz częściej trafiają uczniowie, których problemem jest pewien rodzaj „ukrytej niepełnosprawności społecznej”. Osoby te często cierpią na zespół Aspergera (ZA) lub inne pokrewne zaburzenia ze spektrum autyzmu, co objawia się m.in. ich trudnościami w komunikacji niewerbalnej i interakcjach społecznych. Wśród wspomnianych deficytów znajdą się też ich mocne strony, takie jak wysoki iloraz inteligencji i bardzo dobra pamięć. Pojawia się więc pytanie, w jakim stopniu nauczyciele, którzy na co dzień pracują z takimi osobami, są świadomi istoty i skali problemu. W obliczu nielicznych przypadków dzieci ze zdiagnozowanymi zaburzeniami nauczyciele postawieni są w trudnej sytuacji, gdyż obserwując nietypowe zachowanie i rozumowanie ucznia, intuicyjnie muszą stawić czoła problemowi pozbawieni odpowiedniej wiedzy na temat danego zaburzenia. Celem niniejszej pracy jest więc wspomaganie kształtowania adekwatnych postaw społecznych studentów i nauczycieli języka obcego wobec uczniów z ZA i pokrewnymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w odniesieniu do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Na początku ukazano skalę zjawiska i scharakteryzowano omawiane zaburzenia, akcentując potencjał ludzi cierpiących na daną przypadłość. Następnie zdefiniowano pojęcie „postawy społecznej” i odniesiono je do kontekstu kontaktów z osobą zaburzoną w społeczności szkolnej. Zaprezentowano również pewne sposoby wspierania tego typu uczniów w procesie nauczania języka obcego oraz przedstawiono wybrane obszary problemów i metody ich rozwiązywania. Artykuł zamyka analiza przeprowadzonych badań dotyczących poziomu wiedzy absolwentów neofilologii na temat autyzmu oraz stopnia ich przygotowania do pracy z uczniem zaburzonym w szkole ogólnodostępnej.
  • Rekord
    Kształtowanie kompetencji wychowawczej studentów w procesie nauczania języka rosyjskiego
    (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Walenciuk, Sylwia
    Proces edukacji młodych ludzi jest ważnym etapem nabywania umiejętności, zdobywania wiedzy, ale także – kształtowania postaw. Realizacja tego celu ukazana zostaje jako nieodłączny element procesu kształcenia młodzieży, w tym przyszłych nauczycieli. Punktem wyjścia rozważań jest próba wyjaśnienia użytej w tekście terminologii, czyli odpowiedź na pytanie, co rozumiemy pod pojęciem „kompetencja wychowawcza”? Nauczanie języka obcego ukazane zostaje jako pole, na którym interesujące nas zadanie może realizować się w sposób szczególny. U podstaw tego twierdzenia leży przeświadczenie o tym, iż nabywanie wiedzy z zakresu języka obcego ściśle wiąże się z pracą nad umiejętnością formułowania wypowiedzi, nawiązywania dialogu, wchodzenia w interakcje z innymi osobami, przy jednoczesnym uwzględnieniu tego, czym jest etyka i kultura słowa. Niniejszy artykuł jest również próbą udzielenia odpowiedzi na pytanie dotyczące warunków, jakie muszą zostać spełnione, aby kształtowanie umiejętności wychowawczych było efektywne i przyniosło pożądane rezultaty.
  • Rekord
    Punktacja ETCS a realne obciążenie studentów pracą. Próba weryfikacji
    (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Michoński, Cezary
    Niniejszy artykuł porusza zagadnienia związane z jakością kształcenia, wspomaganiem studentów w procesie uczenia się oraz projektowaniem programów studiów licencjackich zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego. Opisuje on próbę ewaluacji punktacji ECTS podjętą w Zakładzie Języka Angielskiego Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej w roku akademickim 2011/2012. Artykuł prezentuje wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród studentów Filologii Angielskiej w lutym oraz czerwcu 2012 dotyczących obciążenia pracą w semestrze zimowym oraz letnim roku akademickiego 2011/2012. Wyniki te przedstawione są w zestawieniu z punktacją ECTS przyjętą dla poszczególnych przedmiotów w danym semestrze w celu jej weryfikacji z obciążeniem pracą podanym przez studentów. Głównym celem artykułu jest przedstawienie największych rozbieżności pomiędzy teoretycznym obciążeniem pracą wynikającym z punktacji ECTS a liczbą godzin, jakie przeciętny student Filologii Angielskiej poświęcił na przygotowanie się do danego przedmiotu w semestrze. Ponadto podjęta zostanie próba zdiagnozowania zaistniałej sytuacji oraz zaproponowania rozwiązań, które pomogłyby uniknąć podobnych rozbieżności lub je zminimalizować w roku akademickim 2012/2013.
  • Rekord
    Film dydaktyczny w nauczaniu języka obcego
    (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Kozak-Solarz, Joanna
    Niniejszy referat stanowi próbę przedstawienia znaczenia i możliwości wykorzystania filmu dydaktycznego w nauczaniu języka obcego (na przykładzie języka rosyjskiego) oraz korzyści z jego zastosowania. Autorka przedstawia ogólną charakterystykę filmu, określa jego rolę, funkcje, cele oraz kryteria doboru do celów dydaktycznych. W kolejnej części przedstawia propozycje pracy z filmem dydaktycznym na zajęciach z praktycznej nauki języka rosyjskiego, podając przykładowe zadania, jakie można zastosować w pracy z omawianym materiałem filmowym.
  • Rekord
    Prasa obcojęzyczna w nauczaniu języka obcego
    (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Struczyk-Doluk, Elżbieta
    Jednym z czynników stymulujących proces uczenia się języka obcego jest motywacja, dlatego też przed nauczycielem stoi zadanie nieustannego aktywizowania studentów, wzbudzania zainteresowania oraz zachęcania do komunikowania się w języku obcym. Celem niniejszego artykułu jest próba zaprezentowania niektórych aspektów związanych z wykorzystaniem materiałów z prasy obcojęzycznej do rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej oraz wskazanie korzyści płynących z takiej formy pracy w procesie nauczania języka obcego. Praca z tego typu materiałem językowym sprzyja opanowaniu sfery komunikacyjnej języka obcego, pomaga szybciej pokonać trudności językowe, jednocześnie uatrakcyjniając proces nauczania. Teksty z prasy obcojęzycznej wspomagają oraz wzbogacają proces uczenia się, a także wzbudzają zainteresowanie i zaangażowanie uczących się, aktywizują ich oraz zachęcają do samodzielności w procesie kształcenia.