Książki/rozdziały (WNSH)

Stały URI dla tej kolekcji

Przeglądaj

Ostatnio nadesłane prace

Aktualna strona 1 - 5 z 77
  • Rekord
    Społeczeństwo polskie wobec wyzwań i zagrożeń XXI wieku
    (Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2025) Tomczyszyn, Dorota ; Tur, Sandra ; Błaszczak, Dawid
    Przedłożona monografia stanowi syntetyczny zbiór artykułów, będących odzwierciedleniem preferencji badawczych poszczególnych autorów. Szeroki horyzont zagadnień wpisuje się w bogate spektrum problemów, obrazujących wektory oraz trajektorie wyzwań i zagrożeń „oplatających” społeczeństwo polskie doby XXI wieku. Odnaleźć w nich można pierwiastek kryzysu bezpieczeństwa, wywołany zagrożeniem militarnym i migracyjnym u progu wschodniej granicy państwa polskiego, dynamicznych zmian społecznych, w tym w świadomości społecznej, wyrażanej m.in. w postawie wobec osób z niepełnosprawnościami, następstwach postpandemicznych czy w praktykach religijnych lub alternatywnych formach duchowości. Nie bez znaczenia pozostają również aspekty technologiczne, począwszy od organizujących nasze codzienne życie prostych aplikacji internetowych do sztucznej inteligencji, odmienianej dziś przez wszystkie możliwe przypadki.
  • Rekord
    To Drama or Not to Drama? Benefits of Using Drama Techniques in a Language Classroom
    (Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2025) Wojdakowska, Faustyna ; Struk, Barbara
    The article discusses implementing drama techniques across the curriculum, and in foreign language (FL) education. It concentrates on the benefits and the potential for developing the whole learner and their language skills. Using drama in language classrooms brings numerous gains as it helps to create a beneficial linguistic environment, facilitating learner output and meaning negotiation in the target language, which are directly connected with learner motivation and educational success.
  • Rekord
    Katniss Everdeen – a Likely or Unlikely Rebel in Young Adult Dystopian Fiction?
    (Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2025) Grzybowski, Konrad ; Struk, Barbara
    The article discusses the concept of young adult dystopia (henceforth YAD), and offers an analysis of a chosen female dystopian protagonist. The first part of the article includes a discussion of the terms ‘utopia’ and ‘dystopia’, and characteristic features and motifs of YAD of the 20th and 21st century. The second part of the article focuses on the presentation of a chosen YAD heroine based on the example of the rebel Katniss Everdeen, the main character of the novel ‘The Hunger Games’ by Suzanne Collins.
  • Rekord
    Dzieci w czasie wojny. Doświadczenia polskich nauczycieli w pracy z uczniami-uchodźcami z Ukrainy – implikacje dla praktyki pedagogicznej
    (Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2025) Kisiel, Paulina ; Semeniuk, Gabriela ; Nazaruk, Stanisława
    Trwająca na terytorium Ukrainy wojna spowodowała ucieczkę z kraju wielu milionów osób, głównie kobiet i dzieci. Polska jako kraj graniczący z Ukrainą przyjęła najwięcej uchodźców. Ukraińskie dzieci w wieku szkolnym podjęły naukę w polskich szkołach. Przygotowanie szkół na przyjęcie tak niewyobrażalnej liczby uczniów z Ukrainy było dużym wyzwaniem. Polscy nauczyciele nie mieli wcześniejszych doświadczeń w pracy z uczniami będącymi uchodźcami. Na podstawie przeglądu aktualnych publikacji naukowych w artykule przedstawiono sytuację dzieci ukraińskich uchodźców w polskim systemie oświaty oraz problemy pedagogiczne polskich nauczycieli w pracy w klasach do których uczęszczają ukraińscy uczniowie. Aktualne dane z badań przeprowadzonych w Polsce pokazały potrzebę przygotowania polskich szkół na zmiany, które zachodzą nie tylko z uwagi na trwającą wojnę na Ukrainie ale i ze względu na nieprzewidywalne sytuacje kryzysowe zachodzące na świecie. Wnioski płynące z doświadczeń zdobytych przez polskie szkoły mogą posłużyć systemom edukacyjnym w innych krajach.
  • Rekord
    Fast fashion jako element kultury konsumpcyjnej XXI wieku
    (Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2025) Potykanowicz, Klaudia ; Hołownia, Anna ; Kurowski, Jakub ; Kośnik, Katarzyna
    Zainteresowanie modą wpisuje się w problematykę badawczą socjologii. Moda związana jest z kulturą danego społeczeństwa, zaś jednostka poprzez modę realizuje potrzeby wyróżnienia się i prestiżu, tożsamości oraz przynależności do grupy. Wiek XXI to okres znacznego rozwoju fast fashion. Fast fashion wpisuje się we współczesną kulturę konsumpcyjną. Spełnia kryteria natychmiastowości, chwilowości oraz realizację sztucznych potrzeb. Fast fashion zyskuje na sile, co powoduje wiele negatywnych skutków społecznych i ekologicznych.