Książki/rozdziały (WNSH)

Stały URI dla tej kolekcji

Przeglądaj

Ostatnio nadesłane prace

Aktualna strona 1 - 5 z 54
  • Rekord
    Środowisko przedszkolne drogą do budowania umiejętności międzyosobowych dziecka. Przykłady z praktyki pedagogicznej
    (Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2023) Łukaszuk, Natalia ; Nazaruk, Stanisława
    Umiejętności międzyosobowe to jedne z najważniejszych umiejętności w życiu człowieka. Od tego w jakim stopniu dziecko je opanuje, zależy jego nauka w szkole podstawowej i funkcjonowanie w społeczeństwie, nie tylko w okresie dzieciństwa, ale również na kolejnych etapach życia. Biorąc pod uwagę oczekiwania dziecka jako podmiotu wychowania i edukacji, zauważono potrzebę przeprowadzenia badań pedagogicznych o charakterze diagnostycznym w wybranych przedszkolach. Celem badań było poznanie poziomu umiejętności międzyosobowych dzieci uczęszczających do przedszkola. W analizach zgromadzonego materiału starano się uzyskać odpowiedź na postawiony główny problem badawczy, który brzmiał: Jaki poziom umiejętności międzyosobowych charakteryzuje dzieci w wieku przedszkolnym? Badania przeprowadzono w dwóch grupach przedszkolnych, jedną stanowiły dzieci w wieku 4-5 lat, drugą dzieci starsze w wieku 6 lat. Ogółem w badaniach uczestniczyło 50 dzieci. Badania przeprowadzono w roku szkolnym 2022/2023 przy użyciu arkusza obserwacji dziecka przedszkolnego. Wymieniony arkusz wypełniły dwie nauczycielki pracujące z dziećmi z dwóch grup wiekowych. Wyniki badań pokazały, że umiejętności międzyosobowe dzieci są na poziomie dobrym. Znaczna większość z badanych dzieci wykazuje duży zakres wymienionych umiejętności.
  • Rekord
    Świadomość wychowawcza rodziców w aspekcie funkcjonowania dziecka w wieku wczesnoszkolnym
    (Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2023) Lipińska, Ewa ; Kuszneruk, Natalia ; Nowaszczuk, Alicja ; Melaniuk, Katarzyna ; Szary, Katarzyna ; Waszczuk, Joanna
    Wiek wczesnoszkolny przypada na okres pomiędzy siódmym a jedenastym rokiem życia. W tym czasie, w życiu dziecka zaczynają pojawiać się nowe środowiska społeczne, wyzwania oraz codzienne obowiązki. Następuje zmiana proporcji pomiędzy zabawą, pracą i nauką. Jest to również bardzo ważny okres dla rodziców, opiekunów dziecka. Niesie bowiem ze sobą konieczność przeorganizowania codziennego życia, zwiększenia obowiązków rodzica. W tym czasie również pojawiają się problemy, z którymi dziecko jak i rodzic nie zawsze dają sobie radę. Dużym wyzwaniem jest stosowanie nowych metod i środków wychowawczych. Opierając się na przedstawionych założeniach teoretycznych przygotowano projekt badań, którego głównym celem uczyniono poznanie aktualnego stanu i treści świadomości wychowawczej badanych rodziców dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Główną metodą badawczą zastosowaną w pracy był sondaż diagnostyczny oraz odpowiadająca mu technika ankiety. Jak pokazały wyniki badań świadomość wychowawcza rodziców obejmuje wiedzę i praktyczne oddziaływania na dziecko z wykorzystaniem metod wychowawczych takich jak: nagrody i kary. Do najczęściej stosowanych kar zaliczono: szlaban na Internet, telefon, odseparowanie od kolegów. Badani rodzice są jednak świadomi popełnianych błędów wychowawczych i deklarują, że starają się ich nie powielać teraz i w przyszłości.
  • Rekord
    Twórczość plastyczna jako odpowiedź na potrzeby rozwojowe dziecka w wieku przedszkolnym. Analiza zjawiska na podstawie opinii rodziców
    (Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2023) Kisiel, Paulina ; Korpysz, Karolina ; Semeniuk, Gabriel ; Nazaruk, Stanisława ; Waszczuk, Joanna
    Twórczość plastyczna i jej znaczenie w życiu człowieka znane jest od zarania dziejów. Ze względu na jej wszechstronne zalety była i jest wykorzystywana m.in. w edukacji, wychowaniu, terapii, opiece. W okresie dzieciństwa ze względu na intensywność zachodzących zmian w rozwoju dziecka twórczość plastyczna odgrywa szczególną rolę w procesie jego rozwoju, m.in. poprzez możliwość wspierania aktywności, kreatywności, emocji, uzdolnień. Predyspozycje twórcze dane są każdemu człowiekowi, ważne jest, aby je we właściwym czasie zacząć rozwijać i pielęgnować. Wydaje się, że wiek przedszkolny stanowi idealny okres na rozwijanie estetyki i budowanie postaw twórczych u dzieci. Dlatego zwrócenie uwagi na znaczenie twórczości plastycznej dziecka w wieku przedszkolnym było tematem badawczym zaprojektowanych badań, w których główny problem badań sformułowano w formie pytania: W jaki sposób rodzice postrzegają twórczość plastyczną i jej znaczenie w rozwoju dziecka? Badania sondażowe przeprowadzono wśród rodziców (N=40) dzieci w wieku 3-4. i 5 lat uczęszczających do kilku przedszkoli na terenie powiatu bialskiego w 2022 roku. Dane empiryczne pozyskano za pomocą metody sondażu diagnostycznego przy zastosowaniu narzędzia badawczego własnego autorstwa kwestionariusza ankiety. Wyniki badań pokazały, że badani rodzice mają świadomość znaczenia zajęć z wychowania plastycznego, które powinny być zorganizowane w taki sposób, aby stworzyły każdemu dziecku możliwość jego indywidualnego rozwoju.
  • Rekord
    Komunikacja międzyludzka wśród studentów Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II
    (Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2023) Kaźniuk, Ewelina ; Sienkiewicz, Karolina
    Nowe technologie umożliwiają komunikowanie się z innymi ludźmi na wiele sposobów, przy czym zawsze wybieramy kanał ustny lub pisemny przekazu informacji. By rozmawiać z drugim człowiekiem spotykamy się z nim lub wybieramy sms, połączenie online czy czat. Sposób komunikowania się ma wpływ zarówno na relacje jak i odbiór przekazywanych treści. Celem niniejszej pracy było uzyskanie odpowiedzi na pytania związane z preferowanym kanałem komunikacji wśród studentów Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II oraz poznanie ich opinii dotyczącej komunikowania się. Do badań empirycznych wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, a za narzędzie posłużył autorski kwestionariusz ankiety. Warto zaznaczyć, że w badaniu udział wzięło 68 osób, wyników nie należy zatem utożsamiać ze wszystkimi studentami Akademii Bialskiej. Respondenci częściej wykorzystują kanał pisemny w kontaktach z innymi osobami. W relacji z rodziną i bliskimi preferują kontakt bezpośredni i zwracają większą uwagę na przekazywane emocje. Badani w akcie komunikacji interpersonalnej starają się całkowicie poświęcać jej czas, odkładają więc telefon w niewidoczne miejsce (np. kieszeń). Przyznano także, iż po pandemii zwiększył się czas przeznaczony na korzystanie z mediów społecznościowych.
  • Rekord
    Społeczne aspekty zakupoholizmu
    (Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2023) Hołownia, Anna ; Potykanowicz, Klaudia ; Proskura, Wiktoria ; Filipiak, Olga
    Zakupoholizm wpisuje się we współczesną kulturę konsumpcyjną i zalicza się do uzależnień behawioralnych. Wśród przyczyn tego zjawiska znajdują się zarówno determinanty biologiczne, psychologiczne, jak i społeczne. Skala zakupoholizmu trudna jest do oszacowania, jednak w wielu opracowaniach i raportach podaje się, iż problem ten nasila się w skali globalnej. Niepokojące są wyniki badań wskazujące na wzrost zagrożenia tym problemem wśród osób młodych. Biorąc pod uwagę fakt, iż jest to zjawisko wielowymiarowe, to skutki zakupoholizmu należy rozpatrywać na kilku płaszczyznach: ekonomicznej, psychologicznej i społecznej.