Książki/rozdziały (WNSH)
Stały URI dla tej kolekcji
Przeglądaj
Ostatnio nadesłane prace
1 - 5 z 71
-
RekordSpołeczeństwo – Technologia – Gospodarka. Determinanty, implikacje i wyzwania przyszłości. Tom 2(Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2024)Zaprezentowany na kanwie niniejszej monografii materiał uznać można za swego rodzaju kompendium wiedzy, adresowane zarówno do środowisk akademickich, jak również do indywidualnych osób, dla których przedmiotem dociekań naukowo-badawczych jest mniej lub bardziej nakreślone spektrum procesów społecznych, ekonomicznych i technologicznych. Naturalnie, z uwagi na kilka elementarnych czynników, m.in. obszar zainteresowań autorów, przedkładamy na ręce czytelników określony wycinek wspomnianych procesów, domykający się w zagadnieniach związanych ze sztuczną inteligencją, cyfrową gospodarką, kryzysem energetycznym, branżą FinTech, cyfrowym pracownikiem, rewolucją przemysłową 4.0, dochodem podstawowym, systemem zabezpieczeń społecznych i wykluczeniem cyfrowym.
-
RekordWykluczenie cyfrowe w Polsce(Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2024)Artykuł będzie próbą przedstawienia wykluczenia cyfrowego w Polsce, ale i też przeglądem aktualnych badań odnośnie tego procesu – jaka jest skala zjawiska w Polsce, czy są regiony i czym się charakteryzują, których w największym stopniu dotyczy wykluczenie cyfrowego, jakie grupy wiekowe są najbardziej podatne i z czego to może wynikać.
-
RekordKształtowanie postaw społecznych studentów i nauczycieli języka obcego wobec uczniów z zespołem Aspergera i innymi pokrewnymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013)W dzisiejszych czasach do szkół publicznych coraz częściej trafiają uczniowie, których problemem jest pewien rodzaj „ukrytej niepełnosprawności społecznej”. Osoby te często cierpią na zespół Aspergera (ZA) lub inne pokrewne zaburzenia ze spektrum autyzmu, co objawia się m.in. ich trudnościami w komunikacji niewerbalnej i interakcjach społecznych. Wśród wspomnianych deficytów znajdą się też ich mocne strony, takie jak wysoki iloraz inteligencji i bardzo dobra pamięć. Pojawia się więc pytanie, w jakim stopniu nauczyciele, którzy na co dzień pracują z takimi osobami, są świadomi istoty i skali problemu. W obliczu nielicznych przypadków dzieci ze zdiagnozowanymi zaburzeniami nauczyciele postawieni są w trudnej sytuacji, gdyż obserwując nietypowe zachowanie i rozumowanie ucznia, intuicyjnie muszą stawić czoła problemowi pozbawieni odpowiedniej wiedzy na temat danego zaburzenia. Celem niniejszej pracy jest więc wspomaganie kształtowania adekwatnych postaw społecznych studentów i nauczycieli języka obcego wobec uczniów z ZA i pokrewnymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w odniesieniu do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Na początku ukazano skalę zjawiska i scharakteryzowano omawiane zaburzenia, akcentując potencjał ludzi cierpiących na daną przypadłość. Następnie zdefiniowano pojęcie „postawy społecznej” i odniesiono je do kontekstu kontaktów z osobą zaburzoną w społeczności szkolnej. Zaprezentowano również pewne sposoby wspierania tego typu uczniów w procesie nauczania języka obcego oraz przedstawiono wybrane obszary problemów i metody ich rozwiązywania. Artykuł zamyka analiza przeprowadzonych badań dotyczących poziomu wiedzy absolwentów neofilologii na temat autyzmu oraz stopnia ich przygotowania do pracy z uczniem zaburzonym w szkole ogólnodostępnej.
-
RekordKształtowanie kompetencji wychowawczej studentów w procesie nauczania języka rosyjskiego(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013)Proces edukacji młodych ludzi jest ważnym etapem nabywania umiejętności, zdobywania wiedzy, ale także – kształtowania postaw. Realizacja tego celu ukazana zostaje jako nieodłączny element procesu kształcenia młodzieży, w tym przyszłych nauczycieli. Punktem wyjścia rozważań jest próba wyjaśnienia użytej w tekście terminologii, czyli odpowiedź na pytanie, co rozumiemy pod pojęciem „kompetencja wychowawcza”? Nauczanie języka obcego ukazane zostaje jako pole, na którym interesujące nas zadanie może realizować się w sposób szczególny. U podstaw tego twierdzenia leży przeświadczenie o tym, iż nabywanie wiedzy z zakresu języka obcego ściśle wiąże się z pracą nad umiejętnością formułowania wypowiedzi, nawiązywania dialogu, wchodzenia w interakcje z innymi osobami, przy jednoczesnym uwzględnieniu tego, czym jest etyka i kultura słowa. Niniejszy artykuł jest również próbą udzielenia odpowiedzi na pytanie dotyczące warunków, jakie muszą zostać spełnione, aby kształtowanie umiejętności wychowawczych było efektywne i przyniosło pożądane rezultaty.
-
RekordPunktacja ETCS a realne obciążenie studentów pracą. Próba weryfikacji(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013)Niniejszy artykuł porusza zagadnienia związane z jakością kształcenia, wspomaganiem studentów w procesie uczenia się oraz projektowaniem programów studiów licencjackich zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego. Opisuje on próbę ewaluacji punktacji ECTS podjętą w Zakładzie Języka Angielskiego Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej w roku akademickim 2011/2012. Artykuł prezentuje wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród studentów Filologii Angielskiej w lutym oraz czerwcu 2012 dotyczących obciążenia pracą w semestrze zimowym oraz letnim roku akademickiego 2011/2012. Wyniki te przedstawione są w zestawieniu z punktacją ECTS przyjętą dla poszczególnych przedmiotów w danym semestrze w celu jej weryfikacji z obciążeniem pracą podanym przez studentów. Głównym celem artykułu jest przedstawienie największych rozbieżności pomiędzy teoretycznym obciążeniem pracą wynikającym z punktacji ECTS a liczbą godzin, jakie przeciętny student Filologii Angielskiej poświęcił na przygotowanie się do danego przedmiotu w semestrze. Ponadto podjęta zostanie próba zdiagnozowania zaistniałej sytuacji oraz zaproponowania rozwiązań, które pomogłyby uniknąć podobnych rozbieżności lub je zminimalizować w roku akademickim 2012/2013.