Książki/rozdziały (WNSH)
Stały URI dla tej kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie Książki/rozdziały (WNSH) według Data wydania
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordDzieci z upośledzeniem umysłowym w środowisku szkolnym – refleksje nauczyciela(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2012) Tomczyszyn, DorotaNiniejsza publikacja odwołuje się przede wszystkim do merytorycznych aspektów pracy nauczyciela i wychowawcy uczniów z upośledzeniem umysłowym uczących się w szkole specjalnej. Autorka proponuje projekty dydaktyczne i wychowawcze realnie zastosowane w pracy w szkole specjalnej. Publikacja składa się z dziewięciu rozdziałów. Współcześnie wychowanie „ku wartościom” nabiera nowego znaczenia w nauczaniu dzieci niepełnosprawnych intelektualnie. Pod opieką pedagoga specjalnego jest gromadka dzieci, na które być może ma największy wpływ wychowawczy, wychowankowie ci zazwyczaj ufają mu, wierzą mu, jest dla nich autorytetem. Pracę wzbogacają propozycje scenariuszy zajęć do wykorzystania w pracy z uczniem upośledzonym intelektualnie w szkole podstawowej oraz gimnazjum.
-
RekordŚwiadomość religijna i moralna młodzieży prawosławnej(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Romanowicz, WiesławKształtowanie się świadomości religijnej i moralnej jest procesem długotrwałym, a ze względu na wielowymiarowy zakres jest trudny do opisania. Zaczyna się on w dzieciństwie i trwa przez całe życie człowieka. Szczególnego charakteru nabiera w młodości, bowiem wówczas najintensywniej następuje kreacja tożsamości z uwagi na poszerzającą się relacyjność z innymi osobami i obecność młodego człowieka w różnych środowiskach społecznych. Środowisko rodzinne, szkolne czy rówieśnicze w różnorodny sposób wpływa na świadomość jednostki żyjącej w przestrzeni konkretnej religii czy konfesji. W początkowym okresie rozwoju człowieka rolę nauczycieli i kreatorów postaw religijnych i moralnych pełnią przede wszystkim rodzice. To od ich przygotowania intelektualnego i wolitywnego zależy forma i treść przekazu podstawowych wartości, norm i zasad religijnych oraz przygotowanie do funkcjonowania w Kościele. W związku z tym środowisko rodzinne, szkoła i parafii a, są naturalną przestrzenią w której następuje ukierunkowanie rozwoju osobowości młodego pokolenia. W opiniach wielu obserwatorów życia społeczno-religijnego prawosławnych mieszkańców Polski, parafii a prawosławna pełni podwójną rolę, jest bowiem miejscem, gdzie młodzież poznaje tradycję i zasady funkcjonowania swojej konfesji, a także kształtuje tożsamość społeczną w kontakcie z innymi ludźmi. Jest to szczególnie ważne w przypadku grup mniejszościowych, które uświadamiają sobie swą odrębność psychokulturową i dochodzą do przekonania, że powinny mieć prawo do pokazywania tej odrębności w sferze publicznej. Niniejsze opracowanie składa się ze wstępu, pięciu rozdziałów, zakończenia, bibliografii i oraz kwestionariusza ankiety. Praca w swoim zakresie i ze względu na metodologię badań ma charakter socjologiczny i jest pracą badawczą. Natomiast obszar badań w pełni odpowiada współczesnej socjologii religii. W badaniach wykorzystano autorską ankietę: „Świadomość religijna i moralna młodzieży prawosławnej” skierowaną do młodzieży prawosławnej uczącej się w szkołach ponadgimnazjalnych czterech miast północno-wschodniej Polski.
-
RekordRozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw w kształceniu neofilologicznym – nowe wyzwania(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Chodkiewicz, Halina ; Lewicki, Roman28 września 2012 roku odbyła się II konferencja naukowo-metodyczna zorganizowana przez Instytut Neofilologii Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej zatytułowana Rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw w kształceniu neofilologicznym – nowe wyzwania. Artykuły zebrane w niniejszym tomie, oparte na referatach wygłoszonych w czasie tej konferencji, poświęcone są problematyce budowania wiedzy, rozwijania kompetencji językowej komunikacyjnej oraz promowania postaw otwartości i samodzielności w procesie kształcenia studentów kierunków neofilologicznych w zakresie różnych specjalności i specjalizacji. Jak zatem określić owe nowe wyzwania, stojące przed kształceniem neofilologicznym w obecnej dobie? Wydaje się, że można zaproponować tu dwa główne punkty, wokół których skupiają się autorzy prezentowanych w niniejszym tomie artykułów. Po pierwsze, jest to postulat integracji zadań kształcenia praktyczno-językowego i kształcenia przedmiotowego – w zakresie literatury, historii, językoznawstwa, które może i powinno być bardziej niż dotychczas związane z nauką języka. Po drugie, jest to podkreślenie wagi kształtowania postaw w procesie dydaktycznym filologii oraz łączenia celów w zakresie uzyskiwania wiedzy i umiejętności z formowaniem postaw, w tym wychowawczego oddziaływania zajęć językowych. Kształcenie neofilologiczne w takim rozumieniu wymaga konstruowania programów stwarzających uczącym się optymalne warunki do jednoczesnego opanowania wiedzy przedmiotowej i przyswajania języka obcego, a także prowadzących do ukształtowania właściwych postaw osób zaangażowanych w proces edukacyjny. Jak wiadomo, nie jest to problem nowy, chociaż wzrastające zainteresowanie nim w ostatnich latach zawdzięczamy rozwijającemu się wpływowi tzw. podejścia CBI-CLIL (nauczanie języka przez treść lub zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe), które w swych rozmaitych formach od pół wieku umacnia się na całym świecie. W ostatnim czasie w naszym kraju do podobnych rozważań skłania wprowadzenie systemu Krajowych Ram Kwalifikacyjnych. Artykuły włączone do niniejszego tomu, przedstawione w pięciu częściach, są próbą poszukiwania odpowiedzi na liczne pytania zadawane przez współczesnych nauczycieli akademickich, którzy stają przez wyzwaniem prowadzenia nowoczesnego kształcenia neofilologicznego na poziomie XXI wieku.
-
RekordRozwijanie kompetencji strategicznej i indywidualnej gotowości do uczenia się przez całe życie w kształceniu neofilologicznym(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Dąbrowska, MałgorzataCelem niniejszego artykułu jest zarysowanie wybranych zagadnień teoretycznych oraz praktycznych działań dydaktycznych związanych z problematyką rozwijania kompetencji komunikacyjnej w języku obcym. Autorka podkreśla znaczenie celowego budowania kompetencji strategicznej oraz pogłębiania wiedzy metakognitywnej i samoświadomości uczącego się jako kluczowych elementów indywidualnej gotowości do aktywizacji strategii osiągnięć w procesie posługiwania się językiem obcym i wyrobienia zdolności do samodzielnej kontynuacji nauki przez całe życie. Przedstawione wyniki badań prowadzonych w latach 2003/4, 2010/11 i 2011/12 dotyczą wzorców użycia strategii komunikacji przez uczących się języka angielskiego na poziomie zaawansowanym (B2/C1) - studentów II roku licencjackich studiów filologicznych. Autorka opisuje wyniki systematycznego uwrażliwiania studentów na potrzebę uruchamiania strategii osiągnięć różnych typów w sytuacjach braku lub niedostępności odpowiednich środków językowych podczas komunikacji ustnej. Przedstawia też rezultaty uzyskane poprzez eksplicytny i rekursywny trening wielu kategorii strategii uczenia się, w tym strategii kompensacyjnych. Wyniki te mogą przyczynić się do lepszego zrozumienia możliwości wspierania studentów w procesie uczenia się i komunikacji językowej oraz roli różnych form treningu strategii w kształceniu nauczycieli.
-
RekordRola krótkich opowiadań satyrycznych Michaiła Zoszczenki w nauczaniu języka rosyjskiego i literatury(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Kubiak, WandaArtykuł poświęcony jest rozpatrywaniu możliwości, jakie zawierają w sobie krótkie opowiadania radzieckiego pisarza Michaiła Zoszczenki w nauczaniu języka, literatury i historii Rosji. Proponowane są również konkretne ćwiczenia, dotyczące pracy z tekstem oraz zawartymi w nim nietypowymi strukturami gramatycznymi i potocznym słownictwem, typowym dla omawianego okresu w dziejach Rosji radzieckiej.
-
RekordSylabus jako podstawa doskonalenia procesu rozwijania wiedzy, umiejętności i postaw w kształceniu neofilologicznym w świetle wymogów Krajowych Ram Kwalifikacji(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Dąbrowska, IzabelaArtykuł poświęcony jest zagadnieniom związanym z wprowadzeniem nowej metodologii konstruowania programów kształcenia i sylabusów w szkolnictwie wyższym od roku akademickiego 2012/13. Przedstawia pokrótce historię nowego opisu procesu dydaktycznego według metodologii Krajowych Ram Kwalifikacji oraz główne jego koncepcje. Wskazuje na zalety konstruowania sylabusów w nowej formie, ale też implikacje przyjęcia zmienionej metodologii. Koncentruje się na tych kwestiach, które stanowić będą o sukcesie lub trudnościach w implementacji założeń dokumentu, tj. celach, efektach, środkach dydaktycznych i narzędziach weryfikacji osiągniętych zamierzeń. Opisuje dotychczasowe działania przyjęte w Zakładzie Języka Angielskiego Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej w roku akademickim 2011/2012, w tym wprowadzenie nowych modułów (przedmiotów). Ponadto, artykuł porusza problem m.in. spiralnych modeli konstruowania treści programowych (specjalizacje), co sprawia, iż autor każdego sylabusa, staje się jednocześnie współautorem innych kursów danej specjalizacji (modułów tematycznych). Wskazuje tym samym na trudność weryfikacji nowych dokumentów, szczególnie w pierwszym cyklu kształcenia, gdyż wiele z nich to programy autorskie. Przedstawia zadania, jakie stoją przed dydaktykami, wynikające z faktu przyjęcia nowej metodologii opisu. Podkreśla potrzebę ciągłego monitorowania i doskonalenia sylabusów tak, aby stanowiły one instrument wspomagania procesu dydaktycznego nauczyciela akademickiego.
-
RekordFilm dydaktyczny w nauczaniu języka obcego(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Kozak-Solarz, JoannaNiniejszy referat stanowi próbę przedstawienia znaczenia i możliwości wykorzystania filmu dydaktycznego w nauczaniu języka obcego (na przykładzie języka rosyjskiego) oraz korzyści z jego zastosowania. Autorka przedstawia ogólną charakterystykę filmu, określa jego rolę, funkcje, cele oraz kryteria doboru do celów dydaktycznych. W kolejnej części przedstawia propozycje pracy z filmem dydaktycznym na zajęciach z praktycznej nauki języka rosyjskiego, podając przykładowe zadania, jakie można zastosować w pracy z omawianym materiałem filmowym.
-
RekordKompetencje językowe w nauczaniu historii Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych na poziomie studiów licencjackich filologii angielskiej(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Fiutka, Ewa ; Harasimiuk, AgataNauczanie historii Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych w kształceniu przyszłych nauczycieli języka angielskiego ma na celu nie tylko zapoznanie ich z faktografią, ale również zapewnienie im odpowiednich warunków do doskonalenia kompetencji językowych, w tym do rozwijania umiejętności posługiwania się strukturami gramatycznymi oraz wzbogacania słownictwa. Zadaniem każdego nauczyciela-neofilologa jest także dodawanie studentom pewności siebie w użyciu języka obcego, co ma swój istotny wkład w osiąganie przez studentów coraz to wyższych poziomów biegłości językowej. Zdobywanie wiedzy o historii Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych nieodzownie związane jest z przyswajaniem języka angielskiego, jednakże proces ten może być zintensyfikowany poprzez odpowiedni dobór ćwiczeń, angażujących studentów zarówno pod względem merytorycznym, jak i językowym. Poniższy artykuł przedstawia przykładowe ćwiczenia rozwijające sprawność czytania, pisania, słuchania i mówienia, przy jednoczesnym przekazywaniu informacji związanych z historią Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Omawiane są również możliwości doboru efektywnych rozwiązań dydaktycznych, a także korzyści płynące z wykorzystania zaproponowanych zadań w pracy ze studentami.
-
RekordTeoria i praktyka w nauczaniu obcojęzycznej leksyki (na przykładzie języka rosyjskiego)(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Klimiuk, Edyta ; Szalast-Bytys, UrszulaW przedstawionym artykule autorki podejmują temat kształtowania kompetencji leksykalnej na studiach wyższych. Część pierwsza artykułu poświęcona jest pamięci, jej funkcjonowaniu, rodzajom, zmianom związanym z wiekiem oraz wpływowi, jaki wywiera ona na przyswajanie obcojęzycznej leksyki. W drugiej i trzeciej części przedstawiane są różne konkretne procedury dydaktyczne, ćwiczenia (na przykładzie języka rosyjskiego), które są i mogą być wykorzystywane zarówno podczas zajęć praktycznej nauki języka, jak i w pracy samodzielnej studentów w celu wspomagania zapamiętywania, poszerzania zasobów obcojęzycznej leksyki, a w końcowym rezultacie zwiększenia efektywności procesu akwizycji języka obcego.
-
RekordNauczanie literatury amerykańskiej na studiach neofilologicznych – cele, wyzwania, możliwości(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Popławska, MartaLiteratura amerykańska jest przedmiotem, który tradycyjnie włączony jest w program studiów filologii angielskiej, jednak ze względu na zmieniające się realia, także te związane z tworzeniem nowych sylabusów dla studiów licencjackich i magisterskich, kadra dydaktyczna musi stawić czoła nowym wyzwaniom w pracy ze studentami. Należy ponownie rozważyć rolę literatury w kształceniu neofilologicznym i zastanowić się nad wprowadzeniem zmian mających na celu przystosowanie zarówno programu nauczania jak i metod pracy do coraz to nowych wymagań świata współczesnego. Poniższy artykuł jest próbą omówienia niektórych aspektów związanych z pracą ze studentami neofilologii na zajęciach literatury amerykańskiej. Po pierwsze omówione zostaną cele jakie powinny być realizowane w ramach zajęć z literatury amerykańskiej. Po drugie przedstawione zostaną problemy i dylematy jakie towarzyszą nauczaniu tego przedmiotu, a także przykładowe rozwiązania, a więc różnorodne metody pracy oraz narzędzia motywujące studentów. W ostatniej części pracy zaprezentowane zostaną wyniki ankiety przeprowadzonej wśród studentów III roku filologii angielskiej PSW w Białej Podlaskiej, której celem było zbadanie jak studenci postrzegają zajęcia z literatury amerykańskiej na tle swoich doświadczeń jako studentów neofilologii.
-
RekordZwiązek pomiędzy inteligencją a strategiami uczenia się gramatyki(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Grzegorzewska, LarysaInteligencja i strategie uczenia się języków obcych są czynnikami indywidualnymi wspomagającymi osiągnięcie sukcesu w procesie uczenia się języków obcych. Inteligencja jest czynnikiem kojarzonym z uczeniem się języków obcych w warunkach formalnych. Tradycja badań nad strategiami uczenia się języków obcych liczy ponad trzydzieści lat. Na tle imponujących osiągnięć w ponad trzydziestoletniej tradycji badań nad strategiami zaskakującym może wydawać się fakt, że niektóre sprawności i podsystemy językowe są „bardziej zaniedbane” niż inne. Podczas gdy istnieje wiele badań dotyczących opisu, użycia, skuteczności i nauczania strategii czytania, pisania, mówienia, słuchania i uczenia się słownictwa, niewielu badaczy skupia się na tych kwestiach w odniesieniu do wymowy, pragmatyki i gramatyki (Pawlak, 2008b: 109). Kolejnym aspektem, któremu nie poświęcono wiele uwagi w literaturze badań nad strategiami uczenia się języków obcych jest związek inteligencji i strategii. Niniejsza praca jest próbą zbadania związku inteligencji i strategii uczenia się gramatyki. Do zbadania poziomu inteligencji uczących się został użyty test Matryc Progresywnych Ravena. Użycie strategii uczenia się gramatyki było badane przy pomocy kwestionariusza składającego się z 44 pytań wymagających odpowiedzi tak /nie. Kwestionariusz został zaprojektowany na podstawie taksonomii strategii zaproponowanej przez Cohena i Dornyei’a (2002) oraz taksonomii strategii uczenia się gramatyki zaproponowanej przez Pawlaka na konferencji „Autonomy in language learning and teaching: Techniques, strategies and resources”(Konin, Maj 8-10, 2012).
-
RekordLiteratura dziecięca w rozwoju umiejętności czytania w języku obcym – ważki temat w kształceniu neofilologa(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Struk, BarbaraJednym z wielu istotnych zadań stojących przed opiekunami i nauczycielami jest zainteresowanie dzieci czytelnictwem. Celem niniejszego artykułu jest przyjrzenie się różnorakim korzyściom płynącym z regularnego kontaktu młodego czytelnika z odpowiednią dla jego wieku literaturą w języku ojczystym i obcym, w szczególności jej roli w rozwoju poznawczym, językowym i emocjonalnym. Rozważania te uzupełnione są o problematykę doboru odpowiedniego dla danej grupy uczniów dzieła literackiego oraz omówienie roli poezji i prozy w nauczaniu języka obcego. Zaprezentowano również propozycje działań, które powinni podejmować opiekunowie i nauczyciele, a które mają na celu skuteczne promowanie czytelnictwa wśród dzieci i zaszczepienie w nich szczerego zainteresowania literaturą, również obcojęzyczną. Przedstawione w dalszej części wyniki badania, przeprowadzonego przez autorkę wśród uczniów szkoły podstawowej, dotyczą trzech głównych problemów: zainteresowania uczniów literaturą, warunkami stworzonymi przez środowisko domowe i szkolne ucznia do częstego kontaktu z książką w języku polskim i w języku angielskim oraz stopnia wykorzystania poezji i prozy na lekcjach językowych. Wnioski z rozważań i wyników badań wskazują na stałą potrzebę edukacji zarówno opiekunów jak i dydaktyków w temacie promowania literatury i wykorzystania jej w procesie nauczania, w tym także nauczania języka obcego.
-
RekordPunktacja ETCS a realne obciążenie studentów pracą. Próba weryfikacji(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Michoński, CezaryNiniejszy artykuł porusza zagadnienia związane z jakością kształcenia, wspomaganiem studentów w procesie uczenia się oraz projektowaniem programów studiów licencjackich zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego. Opisuje on próbę ewaluacji punktacji ECTS podjętą w Zakładzie Języka Angielskiego Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej w roku akademickim 2011/2012. Artykuł prezentuje wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród studentów Filologii Angielskiej w lutym oraz czerwcu 2012 dotyczących obciążenia pracą w semestrze zimowym oraz letnim roku akademickiego 2011/2012. Wyniki te przedstawione są w zestawieniu z punktacją ECTS przyjętą dla poszczególnych przedmiotów w danym semestrze w celu jej weryfikacji z obciążeniem pracą podanym przez studentów. Głównym celem artykułu jest przedstawienie największych rozbieżności pomiędzy teoretycznym obciążeniem pracą wynikającym z punktacji ECTS a liczbą godzin, jakie przeciętny student Filologii Angielskiej poświęcił na przygotowanie się do danego przedmiotu w semestrze. Ponadto podjęta zostanie próba zdiagnozowania zaistniałej sytuacji oraz zaproponowania rozwiązań, które pomogłyby uniknąć podobnych rozbieżności lub je zminimalizować w roku akademickim 2012/2013.
-
RekordNagrywanie własnych wypowiedzi w języku angielskim jako forma rozwijania sprawności mówienia oraz promowania autonomii ucznia(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Kalbarczyk, Anna ; Wińska, IwonaBrak pewności siebie w trakcie wypowiedzi ustnej, niska samoocena, niechęć do wyrażania własnych opinii i przekonań oraz cała gama usterek i niedociągnięć czysto językowych to tylko niektóre problemy napotykane przez uczniów rozwijających sprawność komunikacji w języku angielskim. Istnieje powszechne przekonanie, iż proces uczenia się przebiega najefektywniej, gdy uczniowie mają możliwość autokorekty popełnianych błędów. W niniejszym artykule przedstawiono i omówiono nagrywanie własnych wypowiedzi w języku angielskim jako jeden ze sposobów poprawy poziomu komunikacji językowej oraz zwiększenia autonomii ucznia. Autorzy podkreślają, iż uzyskując niemalże natychmiastową informację zwrotną o własnych zachowaniach werbalnych i niewerbalnych, uczeń ma możliwość analizy swojej wypowiedzi i uświadomienia sobie popełnianych błędów. To z kolei pobudza samoświadomość i doskonali umiejętności porozumiewania się w języku angielskim, a dodatkowo może zredukować czynniki psychologiczne negatywnie wpływające na rozwój komunikacji w języku angielskim. Część empiryczną artykułu stanowią badania traktujące o efektywności zastosowania omówionej formy rozwijania sprawności mówienia. Przeprowadzone analizy wykazały, iż regularne nagrania własnych wypowiedzi w języku angielskim wpływają znacznie na polepszenie nie tylko płynności mówienia, ale również poprawności fonetycznej, gramatycznej i leksykalnej wypowiedzi, czyli ogólnego poziomu językowego ucznia. Autorzy twierdzą, iż uczeń otrzymujący szansę przejęcia kontroli nad własnym procesem uczenia się zyskuje zarówno swobodę porozumiewania się w języku obcym, jak i motywację do dalszej pracy.
-
RekordPrasa obcojęzyczna w nauczaniu języka obcego(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Struczyk-Doluk, ElżbietaJednym z czynników stymulujących proces uczenia się języka obcego jest motywacja, dlatego też przed nauczycielem stoi zadanie nieustannego aktywizowania studentów, wzbudzania zainteresowania oraz zachęcania do komunikowania się w języku obcym. Celem niniejszego artykułu jest próba zaprezentowania niektórych aspektów związanych z wykorzystaniem materiałów z prasy obcojęzycznej do rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej oraz wskazanie korzyści płynących z takiej formy pracy w procesie nauczania języka obcego. Praca z tego typu materiałem językowym sprzyja opanowaniu sfery komunikacyjnej języka obcego, pomaga szybciej pokonać trudności językowe, jednocześnie uatrakcyjniając proces nauczania. Teksty z prasy obcojęzycznej wspomagają oraz wzbogacają proces uczenia się, a także wzbudzają zainteresowanie i zaangażowanie uczących się, aktywizują ich oraz zachęcają do samodzielności w procesie kształcenia.
-
RekordKształtowanie postaw społecznych studentów i nauczycieli języka obcego wobec uczniów z zespołem Aspergera i innymi pokrewnymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Sawczuk, Anna ; Sawczuk, DanielW dzisiejszych czasach do szkół publicznych coraz częściej trafiają uczniowie, których problemem jest pewien rodzaj „ukrytej niepełnosprawności społecznej”. Osoby te często cierpią na zespół Aspergera (ZA) lub inne pokrewne zaburzenia ze spektrum autyzmu, co objawia się m.in. ich trudnościami w komunikacji niewerbalnej i interakcjach społecznych. Wśród wspomnianych deficytów znajdą się też ich mocne strony, takie jak wysoki iloraz inteligencji i bardzo dobra pamięć. Pojawia się więc pytanie, w jakim stopniu nauczyciele, którzy na co dzień pracują z takimi osobami, są świadomi istoty i skali problemu. W obliczu nielicznych przypadków dzieci ze zdiagnozowanymi zaburzeniami nauczyciele postawieni są w trudnej sytuacji, gdyż obserwując nietypowe zachowanie i rozumowanie ucznia, intuicyjnie muszą stawić czoła problemowi pozbawieni odpowiedniej wiedzy na temat danego zaburzenia. Celem niniejszej pracy jest więc wspomaganie kształtowania adekwatnych postaw społecznych studentów i nauczycieli języka obcego wobec uczniów z ZA i pokrewnymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w odniesieniu do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Na początku ukazano skalę zjawiska i scharakteryzowano omawiane zaburzenia, akcentując potencjał ludzi cierpiących na daną przypadłość. Następnie zdefiniowano pojęcie „postawy społecznej” i odniesiono je do kontekstu kontaktów z osobą zaburzoną w społeczności szkolnej. Zaprezentowano również pewne sposoby wspierania tego typu uczniów w procesie nauczania języka obcego oraz przedstawiono wybrane obszary problemów i metody ich rozwiązywania. Artykuł zamyka analiza przeprowadzonych badań dotyczących poziomu wiedzy absolwentów neofilologii na temat autyzmu oraz stopnia ich przygotowania do pracy z uczniem zaburzonym w szkole ogólnodostępnej.
-
RekordKształtowanie kompetencji wychowawczej studentów w procesie nauczania języka rosyjskiego(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Walenciuk, SylwiaProces edukacji młodych ludzi jest ważnym etapem nabywania umiejętności, zdobywania wiedzy, ale także – kształtowania postaw. Realizacja tego celu ukazana zostaje jako nieodłączny element procesu kształcenia młodzieży, w tym przyszłych nauczycieli. Punktem wyjścia rozważań jest próba wyjaśnienia użytej w tekście terminologii, czyli odpowiedź na pytanie, co rozumiemy pod pojęciem „kompetencja wychowawcza”? Nauczanie języka obcego ukazane zostaje jako pole, na którym interesujące nas zadanie może realizować się w sposób szczególny. U podstaw tego twierdzenia leży przeświadczenie o tym, iż nabywanie wiedzy z zakresu języka obcego ściśle wiąże się z pracą nad umiejętnością formułowania wypowiedzi, nawiązywania dialogu, wchodzenia w interakcje z innymi osobami, przy jednoczesnym uwzględnieniu tego, czym jest etyka i kultura słowa. Niniejszy artykuł jest również próbą udzielenia odpowiedzi na pytanie dotyczące warunków, jakie muszą zostać spełnione, aby kształtowanie umiejętności wychowawczych było efektywne i przyniosło pożądane rezultaty.
-
RekordRola uczenia się z tekstu w budowaniu kompetencji językowych oraz wiedzy przedmiotowej na kierunkach neofilologicznych(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Chodkiewicz, HalinaPraca nad tekstem pisanym, w jego formie tradycyjnej lub elektronicznej stanowi znaczącą część aktywności studenta neofilologii, którego zadaniem jest – poza doskonaleniem umiejętności czytania i interpretowania tekstów obcojęzycznych – zrównoważony rozwój wszystkich sprawności językowych, a także opanowanie wiedzy w zakresie przedmiotów oferowanych w ramach studiów neofilologicznych. Studenci neofilologii stają przed ogromnym wyzwaniem, jakie wynika z intensyfikacji ekspozycji na język docelowy, związaną z wymogiem szybkiego osiągnięcia wysokiego poziomu biegłości językowej i jednoczesnego studiowania w tym języku przedmiotów takich jak: językoznawstwo ogólne, językoznawstwo stosowane, literatura i kultura danego kraju. Zadaniem nauczyciela akademickiego natomiast jest zapewnienie studentom takiego programu, który w sposób optymalny pozwoli im na rozwój umiejętności językowych oraz wybranych obszarów wiedzy, zapewniając efektywne łączenie tych celów, a nie ich rozdzielanie, co cechuje tradycyjne konstruowane programy studiów neofilologicznych. W swoim artykule odwołam się do aktualnie prezentowanych poglądów oraz poszukiwań nowych rozwiązań w zakresie doskonalenia i wykorzystywania umiejętności czytania tekstów akademickich w kształceniu komunikacyjnych kompetencji językowych oraz w nabywaniu wiedzy w zakresie przedmiotów neofilologicznych. Nakreślone zostaną ważne postulaty dla podejmowania właściwych decyzji o charakterze praktycznym.
-
RekordPaństwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej miejscem budowania kapitału społecznego miasta Biała Podlaska(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2014) Marchel, JoannaOpracowanie przedstawia rolę i miejsce PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej w aspekcie budowania kapitału społecznego miasta Biała Podlaska. Wskazano szczególne znaczenie Uczelni w tworzeniu warunków do tego, by młode pokolenie mogło właściwie, zarówno z jednostkowego jak i ogólnospołecznego zapotrzebowania, spożytkować swoje zdolności, realizować pasje i urzeczywistniać plany życiowe. W opracowaniu zaprezentowano, na przykładzie naboru na lata 2010- 2013, wskaźniki, dotyczące procentowego udziału w ogólnej liczbie studentów studiów stacjonarnych, inżynierskich, licencjackich i magisterskich- studentów pochodzących z Białej Podlaskiej.
-
RekordPaństwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej w opinii studentów z niepełnosprawnością(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2014) Pawłowicz, Ewa ; Zaśkiewicz, MałgorzataMożliwość studiowania osób z niepełnosprawnością jest bardzo ważnym elementem ich drogi do kariery zawodowej i pełnej adaptacji w społeczeństwie. Celem niniejszej pracy jest diagnoza sytuacji studentów z niepełnosprawnością oraz poznanie ich percepcji oferty edukacyjnej Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej. Badania pedagogiczne przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego wśród studentów PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, których dotknął ten problem. Podsumowując niniejsze badania stwierdzamy, iż PSW jest uczelnią, która dąży do wyrównania szans edukacyjnych osób z różnym stopniem niepełnosprawności. Badane osoby zwróciły uwagę na możliwość kształcenia integracyjnego na wszystkich kierunkach studiów oraz na pomoc uczelnianego Pełnomocnika Rektora PSW do spraw osób niepełnosprawnych. Jednocześnie badani podkreślili brak barier architektonicznych, co przyczynia się do sprawniejszego poruszania się po uczelni. Kolejnym ważnym elementem, o którym mówią studenci to wsparcie i wyrozumiałość ze strony innych studentów. Ułatwia to im studiowanie i pełne uczestnictwo w życiu uczelni. Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej to uczelnia, która dużo osiągnęła na poziomie wyrównywania szans edukacyjnych osób z niepełnosprawnością. Osoby, których dotyczy ten problem mają nadzieję, że jest to dopiero początek zmian, które zaowocują możliwością studiowania jeszcze większej liczby studentów, którzy zmagają się z różnym stopniem niepełnosprawności.