Książki/rozdziały (WNSH)
Stały URI dla tej kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie Książki/rozdziały (WNSH) według Tytuł
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordAn American short story course: an attempt at integrating content and language learning(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Popławska, MartaTeaching literature in a foreign language at university level brings multiple challenges connected with the level of students’ general knowledge, expertise in literary theory or literary analysis as well as their language skills. Having the above-mentioned ideas in mind, the author of the study attempted to research into and employ alternative approaches and methods in order to diversify literature classes and adapt them to the needs of today’s students, also the struggling ones. Literature classes seem to provide almost perfect CLIL setting, where literary theory and literary analysis can be naturally combined with language analysis and learning. Thus, the following paper describes American Short Story classes that were conducted from CLIL perspective and seeks to inquire into the issue of integrating literature reading with writing skills. Numerous advantages suggest that content and language learning might be beneficial for students giving them an opportunity to develop their knowledge of and sensitivity to cultural as well as linguistic issues, additionally enhancing their independence and confidence in the learning process.
-
RekordAspiracje życiowe i perspektywy rozwoju młodzieży w powiecie bialskim(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018) Tur, Sandra ; Błaszczak, Dawid ; Filipiak, Olga ; Romanowicz, Wiesław ; Tomczyszyn, DorotaBadania dotyczące młodzieży wpisują się w problematykę badawczą socjologii młodzieży. Współcześnie rzeczywistość społeczna ulega szybkim zmianom, co wpływa na zachowania społeczne. Młodzież to grupa społeczna szczególnie wrażliwa na wszelkiego rodzaju przeobrażenia zachodzące w porządku społecznym. Mówi się, że młodzi stanowią zwierciadło, w którym mogą przejrzeć się dorośli, a wyróżniające ich cechy to: chęć zmiany, niezależności, zdobywania nowych doświadczeń, nastawienie na nowości. Młodzież zawsze stawała przed niełatwymi wyborami, zmagała się z trudnościami, jakie napotykała na swojej drodze. Dorastanie to trudny czas wchodzenia w dorosłe życie, na nowo zdefiniowanie swojej roli społecznej. Młodzi poszukują odpowiedzi na nurtujące ich pytania, zadają je często dorosłym, uzyskując różnorodne odpowiedzi. Wchodzenie w świat dotąd nieznany to fascynująca podróż. Przewodnikami na tej drodze mogą być starsze pokolenia wyposażone w bagaż doświadczeń, określony system wartości i elementy tradycji. Obserwując zachowania dojrzałych członków społeczeństwa, młodzież może czerpać wiele. Na tej podstawie możliwe jest tworzenie scenariuszy własnego życia, a tym samym ponoszenie odpowiedzialności za swoje wybory. Dorośli także mogą uczyć się od młodych, przede wszystkim otwartości i wrażliwości. Te dwa na pozór odmienne światy powinny się uzupełniać.
-
RekordBrexit and its implications for Polish residents and tourists(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020) Kościuk, Emilia ; Nasiłowski, Marcin ; Sawczuk, DanielCelem tej pracy jest analiza sytuacji Wielkiej Brytanii przed i po Brexicie w celu poinformowania czytelnika o bezpośrednich i długoterminowych konsekwencjach dla mieszkańców i przyszłych gości Wysp Brytyjskich, w tym społeczności polskiej. Aby zrozumieć złożoność obecnego stanu rzeczy, wyjaśniono szereg kluczowych terminów i procesów. Nieuniknione w czasie zmiany zostały zilustrowane na przykładzie praktycznych aspektów życia codziennego. Przyglądając się zaleceniom sugerowanym polskim rezydentom i turystom każdy obywatel Unii Europejskiej mieszkający, przebywający lub planujący wyjazd do Wielkiej Brytanii może zdać sobie sprawę z tego, co należy zrobić, aby legalnie pracować, handlować i podróżować na wyspy po Brexicie.
-
RekordCross-disciplinary literacy: supporting cultural content study through language analysis(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Dąbrowska, IzabelaTo function successfully in the present-day world people need to develop special literacies enabling them to move across various content fields. It is the more important as they increasingly wish to learn to understand the world on their own from their personal interactions with others, cultural conventions or the omnipresent exposure and interaction with public media, including the most powerful resource – the Internet (Wallace, 2003: 8). However, one’s own independence in discovering how the world is structured and run and how it is described in the language sphere is very often illusionary. It thus becomes crucial to advocate solutions which highlight the need to read and reason with information of varying types and complexities. Such an attitude may help to engage with the broad knowledge that in today’s world transcends national and cultural boarders.
-
RekordDesign thinking project: group work as a way of developing business skills of english philology students(Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022) Fiutka, EwaThe aim of the article is to present the outcomes of a study conducted in Business English classes of English Philology third-year students at Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska. The students were asked to do a project following the design thinking method, popular in business environments as a way of developing the best concept of a product or service. The objective of the classes was to introduce the students to real-life business-related situations and to facilitate the development of practical skills, useful in effective work performance, team work including. Afterwards, the students were surveyed on the issues related to the idea of the design thinking project and its usefulness for the students’ future careers and personal development. The reason behind the research is the fact that, apart from a fluent command of the language, foreign language university students ought to develop practical and interpersonal skills, including those related to business environments. The soft skills are of great significance in today’s world as they frequently seem to be more important in everyday business communication and team work than the knowledge of economic or business issues. One way of teaching such skills to university students could be the implementation of a design thinking project which might, at least to some extent, imitate the immersion in the business environment.
-
RekordThe development of text reading fluency in English among Polish EFL learners(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019) Struk, BeataPurpose of work: The choice of subject of the following research was dictated by the need to investigate the development of reading fluency in English, in particular of word recognition accuracy, reading rate and oral reading prosody, among six 1st Grade Polish EFL learners. Materials and methods: The study employed was longitudinal and quantitative in nature. The learners were tested four times in accuracy and speed, and twice in prosody. Results: In general the results in all three aspects of reading fluency in English improved for all the learners, however some considerable individual differences have been noted. Conclusions: The results of the study suggest that educational efforts to improve reading fluency in English among EFL learners seem to be worthwhile.
-
RekordThe development of word recognition in reading in Lower primary Polish learners of English(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020) Struk, BarbaraReading has been universally accepted as one of the sources of language input for bilingual learners (Chodkiewicz, 2000; 2016b), therefore implementing effective reading instruction early into the foreign language curriculum is indispensible. Yet, despite its advancement, research into reading instruction has yet to clarify all the issues concerning the development of early reading components in different language combinations. For instance, a gap can be found in the research into the processes of learning how to read in English by Polish learners. One of such processes that prove essential for fluent reading comprehension, yet are still underexplored in the EFL context, is visual word recognition. The research gap results in the lack of an adequate description of the didactic principles that would provide satisfactory guidance for practicing primary school EFL teachers in Poland. The book has been inspired by the need to investigate the process of reading comprehension in native and additional languages, as well as the changes in word recognition as developed by primary Polish learners of English when exposed to a good quality balanced reading instruction. The recommendations for early reading instruction offered by the current English language methodology guidelines in Poland for grades 1-3 do not refer clearly to an approach which is constructed on a balanced combination of code- and meaning-based instruction. Even though such is the view favoured by many EFL specialists nowadays (Birch, 2002; Cameron, 2001; Wallace, 1999), the meaning-based approach to teaching reading seems to be the dominating one despite the fact that it may be insufficient for L2/FL learners to become proficient L2 users and independent readers. It seems necessary, therefore, to seek a more complete approach to teaching early reading in English, in particular more effective instruction in word recognition.
-
RekordThe dynamics of change of the British Monarchy and the Royal Family(Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022) Sawicka, Daria K. ; Sawczuk, DanielThe article examines the causes and characteristics of change that have affected the British Royal Family and Institutions over the centuries. In particular it outlines what changes arose from within the family itself and how external events or behavioural and social norms – and even technological developments – could force reforms. The claim that the Monarchy depends upon an appearance of stability and tradition to survive whilst the “family” itself has to adapt to the emotional stresses that affect almost everybody is put under consideration as well.
-
RekordDzieci z upośledzeniem umysłowym w środowisku szkolnym – refleksje nauczyciela(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2012) Tomczyszyn, DorotaNiniejsza publikacja odwołuje się przede wszystkim do merytorycznych aspektów pracy nauczyciela i wychowawcy uczniów z upośledzeniem umysłowym uczących się w szkole specjalnej. Autorka proponuje projekty dydaktyczne i wychowawcze realnie zastosowane w pracy w szkole specjalnej. Publikacja składa się z dziewięciu rozdziałów. Współcześnie wychowanie „ku wartościom” nabiera nowego znaczenia w nauczaniu dzieci niepełnosprawnych intelektualnie. Pod opieką pedagoga specjalnego jest gromadka dzieci, na które być może ma największy wpływ wychowawczy, wychowankowie ci zazwyczaj ufają mu, wierzą mu, jest dla nich autorytetem. Pracę wzbogacają propozycje scenariuszy zajęć do wykorzystania w pracy z uczniem upośledzonym intelektualnie w szkole podstawowej oraz gimnazjum.
-
RekordElements of content and language integrated learning in the British history and culture course for English Philology students(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Sawczuk, DanielAmong many approaches to foreign language teaching, CLIL (Content and Language Integrated Learning) seems to be universal enough to comply with the European Higher Education Area objectives that specify the expected learning outcomes for a given qualification, including knowledge, skills and attitudes (http://www.ehea.info/article-details.aspx?ArticleId=65). An important document, namely The European Framework for CLIL Teacher Education, as explained by Marsh et al. (2010: 6-11), defines major principles to be followed by professional teachers implementing curricula designed for teaching selected content subjects and an additional language in an integrated manner. Such curricula also aim to develop several interdependent key competences that describe the basics of lifelong learning. The key competences include: communication in the mother tongue and foreign language(s), digital competence, learning to learn, social and civic competences, and cultural awareness and expression.
-
RekordFilm dydaktyczny w nauczaniu języka obcego(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Kozak-Solarz, JoannaNiniejszy referat stanowi próbę przedstawienia znaczenia i możliwości wykorzystania filmu dydaktycznego w nauczaniu języka obcego (na przykładzie języka rosyjskiego) oraz korzyści z jego zastosowania. Autorka przedstawia ogólną charakterystykę filmu, określa jego rolę, funkcje, cele oraz kryteria doboru do celów dydaktycznych. W kolejnej części przedstawia propozycje pracy z filmem dydaktycznym na zajęciach z praktycznej nauki języka rosyjskiego, podając przykładowe zadania, jakie można zastosować w pracy z omawianym materiałem filmowym.
-
RekordFree time activities in enhancing an Asperger learner’s reading and writing skills in English as a foreign language: a case study(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019) Sawczuk, Daniel ; Sawczuk, AnnaIt is widely believed that children with ASD (autistic spectrum disorder) function considerably better in all spheres of life when properly rested and not stressed out. To keep their attention, concentration and perception levels when dealing with both school and everyday life duties at an optimal rate, children with autism should have a sufficient amount of free time for relaxation and entertainment to compensate for the period when they perform compulsory tasks. During their free time they usually devote themselves to their passions, which not only brings them considerable satisfaction, but also contributes to their development. The aim of this presentation is to give an account of a case study whose purpose is to investigate whether the non-stress period can be used with ASD children for guided educational activities. A primary school learner with AS (Asperger Syndrome), a boy at the age of 9, who is a participant of this study, is encouraged in an indirect way to use English reading and writing skills during his leisure time, which is to support his learning the language. The authors examine several stages of their collaboration with the learner and present some anticipated challenges and problems as well as expected positive outcomes.
-
RekordGotowość szkolna dzieci. Wyniki badań z wybranych przedszkoli z terenu Białej Podlaskiej(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2016) Nazaruk, Stanisława ; Marchel, JoannaCelem monografii, którą adresujemy głównie do studentów kierunku pedagogika, jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, jakie w rzeczywistości są możliwości rozwojowe dzieci 5- i 6-letnich tuż przed rozpoczęciem przez nie edukacji szkolnej. W trakcie prowadzenia badań okazało się, niestety nie po raz pierwszy, że nie merytoryczne argumenty i fakty dotyczące gotowości szkolnej dzieci, a zmieniająca się rzeczywistość polityczna determinuje decyzje dotyczące edukacji. Mimo zawirowań organizacyjnych jakie ponownie czekają maluchów i ich rodziców 1 września 2016 roku, zdiagnozowanie możliwości rozwojowych dzieci w sposób obiektywny i niezależny od innych niż merytoryczne uwarunkowania, stanowiło główne założenie opracowania.
-
RekordIndividual and group learning and teaching in traditional and online education(Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022) Chodkiewicz, Halina ; Dąbrowska, Izabela ; Struk, BarbaraThe current volume explores an array of issues their authors found important to address with reference to the topic of traditional and online teaching and learning in academic and school environments, which has undoubtedly gained significance due to the COVID-19 pandemic. The contributors of the volume include academic level and school teachers and researchers. The chapters of the volume contain position papers or original empirical studies which show that, regardless of the subject taught, teachers carry a great responsibility for creating conditions conducive to the achievement of the expected learning outcomes in both traditional and online courses.
-
RekordInstytucjonalna piecza zastępcza wobec zdolnych podopiecznych(Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022) Ruszkowska, MarzenaPrezentowana praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. Własną koncepcję badań oparłam na założeniu, że zdolności ludzkie są wynikiem interakcji pomiędzy ponadprzeciętną, ale niekoniecznie wybitną inteligencją i/lub zdolnościami specjalnymi; motywacją i twórczością (Renzulli, 2005), dlatego też należy to zjawisko traktować wielowymiarowo, bowiem jego konstrukcja obejmuje obok czynników jednostkowych także kontekst czasowy (rozwojowy) i środowiskowy (Stańczak, 2019). Pracę można podzielić na trzy zasadnicze części: teoretyczną, metodologiczną i badawczą. Część teoretyczna składa się z czterech rozdziałów, próbowałam dokonać w niej analizy funkcjonującego systemu pieczy zastępczej, syntezy aktualnej wiedzy, wyników badań oraz praktycznych rozwiązań związanych z edukacją uczniów zdolnych, a także odnieść te wyniki do funkcjonowania zdolnych podopiecznych w systemie pieczy zastępczej. Rozdział I przybliża problematykę systemu pieczy zastępczej i jego przeobrażeń w procesie zmian systemowych, ukazując jednocześnie formy rodzinne i instytucjonalne wraz z całym systemem wsparcia. Rozdział II tej części pracy poświęcony jest stanowiskom teoretycznym przybliżającym pojęcie zdolności, w tym wybranym koncepcjom/modelom zdolności. W rozdziale III z kolei podjęto starania ukazania problematyki związanej z diagnozowaniem, rozpoznawaniem, kształceniem i funkcjonowaniem społecznym i poznawczym uczniów zdolnych. Ostatni teoretyczny, a zarazem IV rozdział stanowi próbę charakterystyki podopiecznych pieczy zastępczej, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży zdolnej funkcjonującej w tym środowisku, wraz z analizą obecnych uregulowań prawnych związanych z opieką nad jednostkami zdolnymi oraz dotyczących całego systemu pieczy zastępczej, szczególnie zaś pieczy instytucjonalnej, będącej obecnym obszarem moich zainteresowań. Kolejną część pracy, rozdział V, stanowi koncepcja metodologiczna badań własnych, w której przedstawiłam cele, przedmiot badań, problematykę badawczą oraz szczegółowo uzasadniłam procedurę metodologiczną. Ostatnia część pracy to analiza wyników badań empirycznych, przeprowadzonych w jednostkach instytucjonalnej pieczy zastępczej w latach 2018-2020. Przy czym rozdział VI i VII stanowi analizę wyników badań ilościowych, zaś VIII analizę badań jakościowych. Ostatni merytoryczny rozdział, IX, stanowi prezentację wniosków, rekomendacji, postulatów dla praktyki pedagogicznej.
-
RekordIntegrating language skills in a foreign language: from a traditional to an online perspective(Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022) Chodkiewicz, HalinaSince the wide acceptance of the traditional conceptualization of the four skills in EFL methodology – that is listening, reading, speaking and writing – in the 1960s and 1970s, it has become clear that the framework for foreign language skill instruction requires further professional modification. In fact, over the years a range of questions have been put forward in order to explain potential relationships between them and suggest their ordering, coordination, integration or interdependence in working out practical solutions. The undertaken debates have contributed to launching the use of the terms of ‘integrating language skills’ or ‘integrated skills’. The goal of this chapter is to provide an overview of evolving standpoints taken by ELT specialists on the issue of integrating language skills, primarily referred to the four language skills. However, since the audiolingualists’ support given to the traditional model of the four skills, both theoreticians and practitioners have brought about into the forefront a range of new ideas, many of them connected with the growing significance of ICT and online activities implemented in L2/FL teaching and learning. The considerations of language skills integration have proved crucial for materials and course designers as well as practicing teachers responsible for lesson planning and task construction. A recently proposed division of language skills into reception, production, interaction and mediation (Council of Europe, 2001, 2018) has reduced the status of the traditional conceptualization of the four language skills and offered a broader, more comprehensive view of language skills and the links holding between them.
-
RekordIntegration of content and language in culture classes at English Philology(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Fiutka, EwaIn the world of global economy where multilingualism is considered a great asset, researchers are constantly searching for new ways to improve foreign language teaching and learning. CLIL (Content and Language Integrated Learning) seems to be compatible with the new demands. It is becoming recognised as a valuable approach to adopt when teaching factual content and aspects of language which can help EFL students develop their language competence effectively by means of students’ communication skills as well as immerse in the target language culture. Such instructional goals can be successfully dealt with in the culture classes at the tertiary level of education. The development of an adequate range of vocabulary and academic reading skills within particular areas of study becomes a major focus of many educationists nowadays. As a result, students are given an opportunity to understand the reading material better and, what follows, they can improve their writing and interpreting skills.
-
RekordKapitał kulturowy w sieci instytucji społecznych. Na przykładzie powiatu bialskiego(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2017) Tur, SandraW dobie postępu techniczno-cywilizacyjnego społeczeństwa stoją na rozdrożu wobec tego co znane, regionalne, wyróżniające z ogółu, a tym co globalne, nowoczesne, nieznane, poddane ciągłej zmianie. To co wyróżnia społeczeństwa i pozwala poczuć się jak „w domu” jest kultura. To dzięki niej narody, całe społeczeństwa, a przede wszystkim społeczności lokalne wyróżniają się spośród ogółu. Stają się unikalne, jedyne w swoim rodzaju. Kultura towarzyszy nam od początku narodzin, aż po sam kres. Ugruntowuje pozycję człowieka, wpływa na wybory oraz kształtuje tożsamość społeczno-kulturową. Stąd też potrzeba studium teoretyczno-empirycznego nad kategorią kapitału kulturowego w sieci instytucji społecznych. Koncepcja kapitału kulturowego na stałe weszła do kanonu socjologicznych rozważań. W ostatnich latach trochę została odłożona na boczny tor, ze względu na dużą liczbę badań i teoretycznych rozważań nad kapitałem społecznym. Niemniej jednak koncepcja kapitału kulturowego opracowana przez Pierre’a Bourdieu jest niezwykle znaczącym wkładem w rozwój socjologii. Z drugiej strony, różne rodzaje kapitałów podlegają konwersji, co umożliwia sprawne ich łączenie, a co najważniejsze, dostatecznie pełny obraz rzeczywistości. Do tej pory powstało wiele rozważań teoretycznych i empirycznych dotyczących kapitału kulturowego, który stanowi cenne źródło wiedzy na temat społeczeństwa. Publikacje z tego zakresu zajmują kluczowe miejsce w krajowej oraz zagranicznej literaturze.
-
RekordKapitał społeczny w sieci współpracy transgranicznej Białej Podlaskiej i Brześcia(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2016) Błaszczak, DawidW niniejszej książce analizie poddano sieć współpracy na transgraniczu wschodnim, które „kojarzy się zwykle ze strefą buforową, która zamienia rutynę w niepewność jutra, cywilizację w bezładną mieszaninę form, historię w niepamięć selektywną, dostosowaną do potrzeb teraźniejszości”. Prezentowana w powyższej rozprawie perspektywa kapitału społecznego na gruncie teorii sieciowych stanowi praktyczną koncepcję projektowania badań społecznych. Pozwala zanalizować dynamiczne, płynne konstrukty społeczne (sieci), uwzględniając różne jej aspekty takie jak: zróżnicowanie, wielkość czy dostęp do zasobów. Otwiera dogłębne pole eksploracyjne, umożliwiając uzyskanie szerokiego strumienia informacji. Obszary będące przedmiotem niniejszej analizy stanowić mogą weryfikację zasad, reguł, norm i kierunków oddziaływania polityki zagranicznej, uwzględniając przy tym wewnętrzną politykę państwa polskiego i białoruskiego, mechanizmy gospodarcze i prawne, stopień i zakres oddziaływania władz samorządowych, administracji centralnej oraz organizacji pozarządowych. Całokształt stanowi dobry punkt wyjścia w praktyce badawczej, w której „efekt sieci prowadzi do adekwatnej w stu procentach treści, stuprocentowej dokładności, zerowych opóźnień – czyli informacyjnej dominacji”.
-
RekordKompetencje językowe w nauczaniu historii Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych na poziomie studiów licencjackich filologii angielskiej(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Fiutka, Ewa ; Harasimiuk, AgataNauczanie historii Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych w kształceniu przyszłych nauczycieli języka angielskiego ma na celu nie tylko zapoznanie ich z faktografią, ale również zapewnienie im odpowiednich warunków do doskonalenia kompetencji językowych, w tym do rozwijania umiejętności posługiwania się strukturami gramatycznymi oraz wzbogacania słownictwa. Zadaniem każdego nauczyciela-neofilologa jest także dodawanie studentom pewności siebie w użyciu języka obcego, co ma swój istotny wkład w osiąganie przez studentów coraz to wyższych poziomów biegłości językowej. Zdobywanie wiedzy o historii Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych nieodzownie związane jest z przyswajaniem języka angielskiego, jednakże proces ten może być zintensyfikowany poprzez odpowiedni dobór ćwiczeń, angażujących studentów zarówno pod względem merytorycznym, jak i językowym. Poniższy artykuł przedstawia przykładowe ćwiczenia rozwijające sprawność czytania, pisania, słuchania i mówienia, przy jednoczesnym przekazywaniu informacji związanych z historią Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Omawiane są również możliwości doboru efektywnych rozwiązań dydaktycznych, a także korzyści płynące z wykorzystania zaproponowanych zadań w pracy ze studentami.