(Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022-06-20)
Dąbrowska, Izabela; Dąbrowska, Małgorzata
Poniższy artykuł dotyczy kwestii tutoringu oraz tutoringu rówieśniczego,
stosowanych w różnych środowiskach akademickich. Przedstawiono tło historyczne tych
metod pracy w angielskim szkolnictwie wyższym, używanych już w średniowieczu, a w późniejszych
wiekach wykorzystanych w innych obszarach edukacji w Wielkiej Brytanii i na
świecie. Powody stosowania praktyki tutoringu na uczelniach i w szkołach znacznie się
jednak różniły – podczas gdy w środowisku akademickim służył on rozwojowi osobistemu
studentów, w innych typach szkół był sposobem rozwiązywania problemów wynikających
z niestabilnych warunków polityki społecznej, gospodarczej czy edukacyjnej państwa.
Wnioski: Obecnie, w związku z ponownym zainteresowaniem edukacją spersonalizowaną,
tutoring oraz tutoring rówieśniczy cieszą się coraz większym zainteresowaniem, a zróżnicowane
techniki tutoringowe są włączane do programów nauczania zarówno w szkolnictwie
wyższym, jak i na innych poziomach kształcenia.