Artykuły naukowe (WNSH)
Stały URI dla tej kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie Artykuły naukowe (WNSH) według Tytuł
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordA review of the book titled “Social capital in cross-border network cooperation of Biała Podlaska and Brest”, Dawid Błaszczak, PSW JPII, Biała Podlaska 2016, pp. 256 / Recenzja książki pt. „Kapitał społeczny w sieci współpracy transgranicznej Białej Podlaskiej i Brześcia”, Dawid Błaszczak, PSW JPII, Biała Podlaska 2016, s. 256(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-07-04) Tur, Sandra
-
RekordAksjologiczne uwarunkowania wychowania dziecka / Axiological conditions for child upbringing(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-10-23) Wołosiuk, BeataArtykuł przedstawia zagadnienie dotyczące uwarunkowań wychowania do wartości. Na wstępie został omówiony proces wychowania do wartości. Mówiąc o wychowaniu do wartości należy zwrócić uwagę na rolę jaka odgrywają różne środowiska wychowawcze. Najważniejszym miejscem, gdzie kształtuje się hierarchia wartości dziecka jest jego rodzina. Następnie środowisko szkolne w sposób zamierzony i ukierunkowany wpływa na wartości ucznia. Nauczyciel przekazujący dzieciom w szkole określone wiadomości, jednocześnie wprowadza je w świat wartości. Grupa rówieśnicza również odgrywa istotną rolę w kształtowaniu wartości młodego człowieka. Obecnie jednym z istotnych czynników kształtujących system wartości są mass media.
-
RekordAksjologiczne wsparcie kompetencji zawodowych promotora zdrowia przez nauczanie Jana Pawła II na temat istoty zdrowia duchowego człowieka / Axiological support for the professional competences of the health promoter by the teachings of John Paul II about the essence of human spiritual health(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-10-16) Kubińska, Zofia ; Konowaluk-Nikitin, Helena ; Pańczuk, Anna ; Kubińska, JoannaCelem pracy było ukazanie fundamentalnej wartości i potrzeby obecności duchowego wymiaru zdrowia człowieka w kompetencjach poznawczych i praktycznych promotora zdrowia z uwzględnieniem nauczania Jana Pawła II ukazującego aksjologiczny wymiar sfery duchowej osoby. Należy podkreślić, że brak duchowego wymiaru w złożoności i integralności działań na rzecz zdrowia człowieka posiada znamiona redukcjonizmu zamiast spójnego scalania. Standardy edukacyjne ukazane w działaniach podjętych w Polsce, Europie i skali globalnej dla po-prawy jakości kształcenia kadr promocji zdrowia nie wymagają kształcenia kompetencji zawodowych ukazujących i wyjaśniających transcendentny wymiar zdrowia, który dzięki sumieniu, mocą Ducha Świętego przenika wszystkie sfery zdrowia minimalizując błędne działania człowieka. Potrzebna jest samodzielna mobilizacja promotora zdrowia do pozyskania prawdziwych i wartościowych zasobów mądrości z nauczania Jana Pawła II ukazującego szacunek należny godności osoby i wartość zdrowia duchowego w dobru, jakim jest zdrowie.
-
RekordAlternatywne metody nauki czytania dzieci w wieku przedszkolnym / Alternative methods of teaching pre-school children to read(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-01-31) Waszczuk, JoannaW Polsce na przestrzeni ostatnich lat pojawiło się wiele nowych koncepcji nauki czytania umownie nazywanych „metodami”. Do najbardziej znanych zaliczyć można: Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz, symultaniczno-sekwencyjną metodę nauki czytania J. Cieszyńskiej, metodę fonetyczno-literowo-barwną B. Rocławskiego, czy sojusz metod E. Arciszewskiej. Prezentowane metody alternatywne dają sposobność prowadzenia nauki w sposób rzec można „niezauważalny” przez dziecko, w sposób, który jest dla niego zabawą, poszukiwaniem, a w żadnym przypadku nie jest obciążeniem. Wdrożenie wyżej wymienionych koncepcji edukacji czytelniczej na etapie edukacji przedszkolnej ma na celu przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Za to ważne zadanie odpowiedzialni są nauczyciele. Dlatego też postanowiono określić, jaka jest wśród nauczycieli wychowania przedszkolnego znajomość alternatywnych metod nauki czytania, czy i które z nich stosują w praktyce? Czy istnieje potrzeba poszukiwania, stosowania nowych, innowacyjnych sposobów nauki czytania dzieci już w wieku przedszkolnym? Jest to istotne zagadnienie, ponieważ teoretycy w dziedzinie edukacji, jak i nauczyciele praktycy od lat poszukują optymalnej, najbardziej efektywnej metody przygotowującej dzieci w wieku przedszkolnym do podjęcia nauki czytania w szkole podstawowej. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, techniką była ankieta. Wyniki badań pozwoliły wskazać znane oraz wykorzystywane przez nauczycieli wychowania przedszkolnego alternatywne metody nauki czytania. Niestety po podsumowaniu powyższych rozważań nasuwa się refleksja, iż nowatorskie rozwiązania edukacyjne owszem pojawiają się na szczeblu wychowania przedszkolnego, jednak nie w wystarczającym zakresie.
-
RekordDziałalność placówek wsparcia dziennego na rzecz dziecka i rodziny (na przykładzie działalności placówki wsparcia dziennego „Dziupla” w Białej Podlaskiej) / Activities of day support facilities for children and families(as exemplified by the day support facility “Dziupla” in Biała Podlaska)(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2021-08-31) Roszkowska, AnettaStreszczenie: Artykuł koncentruje się wokół zagadnień związanych z funkcjonowaniem placówek wsparcia dziennego. Na wstępie poruszone zostały kwestie dotyczące rodziny i jej funkcjonowania. W artykule Autorka odnosi się również do własnych doświadczeń w pracy z dziećmi. Jako przykład dobrej praktyki zaprezentowana zostanie działalność placówki wsparcia dziennego „Dziupla” w Białej Podlaskiej. Wnioski: Zaprezentowany w artykule przykład placówki wsparcia dziennego „Dziupla” wskazuje na potrzebę funkcjonowania tego rodzaju instytucji w środowisku lokalnym. Placówka osiąga pozytywne rezultaty swej pracy. Akcentując w toku codziennych zajęć znaczenie edukacji, wyrównuje braki w wiadomościach i umiejętnościach. Przyczynia się do rozwoju społeczno-moralnego dzieci. Kształtuje prawidłowe postawy oraz akceptowane społecznie zachowania. Atrakcyjność i szeroka oferta prowadzonych zajęć sprawia, że dzieci chętnie uczęszczają do placówki, a oddziaływania pedagogiczne przynoszą pozytywne skutki. „Dziupla” jest alternatywą dla tzw. ulicy i odskocznią od niekorzystnej atmosfery domu rodzinnego.
-
RekordEastern Borderland of the European Union in the process of networking, as exemplified by the Polish-Belarusian cross-border cooperation / Wschodnie pogranicze Unii Europejskiej w procesie usieciowienia na przykładzie polsko-białoruskiej współpracy transgranicznej(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-03) Partycki, Sławomir ; Błaszczak, DawidSubject and purpose of work: The purpose of the study is to analyse the structure and the relation of the Polish-Belarusian cross-border cooperation network, to identify the key nodes in the network, to analyse the dynamics of connections between the actors, and to identify the most important changes in the structure of the network. Materials and methods: The article quotes the results of analyses of cross-border projects from 2004- 2017. The analysis includes projects completed, applicants, and partners of projects. The network analysis was carried out using Ucinet and NetDraw software. Results: The structure of the Polish-Belarusian cooperation is dominated by several large nodes, on the other hand there are many micronetworks – of three or four nodes, which are connected with each other. Conclusions: The Polish-Belarusian cooperation is of great importance for the international relations of the Polish state. Projects carried out by entities located at the border strengthen the cooperation, bringing a number of measurable benefits (hard and soft), depending on nature of the projects, as well as frequency and scale of the undertaken activities.
-
RekordEconomic theory of religion in the perspective of progressing secularisation / Ekonomiczna teoria religii w perspektywie postępującej sekularyzacji(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2017) Romanowicz, WiesławSubject and purpose of work: This work presents an economic theory of religion. Its aim is to gain insight into one of the modern concepts of religion in the perspective of secularisation. Materials and methods: While describing the essence of this theory, apart from personal views, also other opinions of contemporary sociologists of religion were used. Results: This study highlighted the fact that the presented concept has a diverse range of references and interprets religion in a specific way. It is a concept competing against the secularisation thesis, and its essence is in direct application of the rational choice theory and exchange theory. Conclusions: Approaching religion only through the formula of supply, significantly reduces the field of interpretation and does not explain all the mechanisms of religious changes in the contemporary world.
-
RekordEdukacja uczniów w młodszym wieku szkolnym na Słowacji i w Polsce – ujęcie komparatywne(Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022-11-16) Nazaruk, Stanisława Katarzyna ; Bernátova, RenátaCelem podjętych wspólnych badań polsko-słowackich było przybliżenie studentom polskim i słowackim edukacji uczniów w młodszym wieku szkolnym w systemach oświatowych obu państw. Materiał i metody: Badania przeprowadzono w 2022 roku na Uniwersytecie Preszowskim w Republice Słowackiej i Akademii Bialskiej Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II w Polsce. Z racji badanej problematyki posłużono się metodą analizy dokumentów. Wyniki: Badania dostarczyły faktów o podobieństwach i różnicach dotyczących edukacji wczesnoszkolnej w Polsce i na Słowacji. Odnoszą się one do modelu edukacji, celów i programów nauczania. Wnioski: W obu państwach wdrażane są różne koncepcje edukacyjne, pokazują one kierunki zmian oświatowych, rolę nauczycieli, jak i odniesienia do samego ucznia jako głównego podmiotu edukacji. Te różnice uwarunkowane są wieloma czynnikami, m.in. historycznymi, kierunkami przeprowadzonych reform oświatowych, zmianami w programach nauczania. Jednak łączy je troska o wszechstronny rozwój ucznia.
-
RekordThe female self as presented by Clarissa Pinkola Estés in Women Who Run With the Wolves. The stories of female initiation, intuition and instincts(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-09) Popławska, MartaIn her work entitled Women Who Run With the Wolves, Clarissa Pinkola Estés examines myths, tales and legends of various cultural and ethnic backgrounds to elicit the wild woman archetype. Estés’s interpretations seem to depict the universalities of the female self appearing in different forms in many cultures. The following paper focuses on three essential elements of the female self, namely initiation, intuition and instincts as presented in three tales recounted in the book; that is the story of Bluebeard, the story of Vasilisa the Wise and the story of the Red Shoes. The aim of the article is to present Estés’s interpretations and her vision of the female self, to confront her readings with other existing analyses of the tales, as well as to show the value of Estés’s work not only for psychological studies but also for cultural and literary analyses.
-
RekordFoster care system in Poland and Slovakia. Comparative analysis / System pieczy zastępczej w Polsce i na Słowacji. Analiza porównawcza(Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2023-12-19) Ruszkowska, Marzena ; Lovašová, SoňaThe functioning of the foster care system seems to be a particularly relevant issue, as several children are placed in it every day, and the applicable regulations adopted by other European countries are worth analysing. Material and methods: This publication is intended as an attempt to compare the solutions adopted in the Slovak Republic and Poland regarding the foster care system. The comparative analysis is based on available research, legal regulations and statistical data. Results: Both countries practice deinstitutionalisation, i.e. the placement of children from dysfunctional families in family-type care in the first instance. The Slovak system is much less developed than the Polish system. Conclusions: Differences between the systems are visible, for example, in the requirements for foster carers, the types of funding and the length of stay of adult foster carers in the system.
-
RekordGodność człowieka fundamentem wartości proekologicznych / Human dignity as the foundation of environ-mental values(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2021-08-31) Sobczuk, Sebastian ; Wołosiuk BeataStreszczenie: Godność człowieka jest fundamentem warunkującym właściwą relację człowieka względem środowiska naturalnego. Jej respektowanie warunkuje właściwe rozumienie i hierarchię wartości proekologicznych. Należy do nich szacunek dla życia i zdrowia osoby, a także wrażliwość, odpowiedzialność, powściągliwość, solidarność, praca, odwaga bycia, mądrość. Godność człowieka można, zatem uznać za najwyższą wartość proekologiczną, zaś na jej realizacji powinny się opierać wszelkie działania mające na celu przezwyciężenie zaistniałego kryzysu ekologicznego, którego źródło znajduje się w samym człowieku. Materiał i metody: Zastosowano metodę analizy literatury oraz selekcję treści w celu uzyskania syntezy omawianych zagadnień. Wnioski: Respektowanie godności człowieka i wypływających z niej wartości proekologicznych, stanowi najlepszą gwarancję zarówno na wyjście z zaistniałego kryzysu ekologicznego, jak też trwanie we właściwych relacjach ze światem przyrody. Z godności człowieka, jako najwyższej wartości proekologicznej, oprócz wspomnianej powyżej właściwej hierarchii wartości proekologicznych, wyłania się również naczelna zasada proekologiczna, którą można określić jako bycie kimś dla drugich.
-
RekordLearning from an academic lecture in a foreign language: a lesson for the lecturer(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2017) Chodkiewicz, HalinaIntroduction. The article explores the role of an academic lecture in gaining disciplinary knowledge and developing domain-specific language in a foreign language context. The current study aimed to investigate how students’ knowledge on a selected topic changed after they had participated in a lecture. Materials and methods. A small-scale qualitative-quantitative study was conducted in a natural context of a lecture delivered to the students of English philology. The students’ statements depicting their knowledge on Communicative Language Teaching provided before and after the lecture were compared in order to examine the information they gained from the lecture content. Results and conclusions. Having listened to the lecture, reviewed their notes and reflected on its contents, the students formulated longer and more precise statements, more frequently commented on the relevant concepts and assumptions, and verbalized them better. The procedure used activated the students’ processing of the content of the lecture and showed the lecturer what kind of information the students focused on.
-
RekordThe life satisfaction of nurses during the COVID-19 pandemic(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2021-12-16) Tomczyszyn, Dorota ; Ławnik, Anna ; Szczygielska, ElżbietaBackground. Life satisfaction is an overall assessment of an individual's satisfaction with life relative to personal standards. People who feel satisfied with their lives can more easily overcome life's challenges, including those associated with the SARS-CoV-2 pandemic. Material and methods. This study aimed to determine the level of life satisfaction (LLS) of Polish nurses. The Satisfaction with Life Scale (SWLS) by Diener, Emmons, Larsen, and Griffin adapted to Polish by Juczyński was used. The opinions of 239 nurses were statistically analyzed. Results. The mean life satisfaction score of the studied nurses was 19.78±5.47 points. Low LLS was found in 33.05% of the studied nurses, average LLS in 41,00%, and high LLS in 25.94%. Life satisfaction was influenced by a nurse’s place of residence and marital status. Survival of a SARS-CoV-2 infection had no significant effect on the nurses' life satisfaction. Conclusions. The majority of nurses reported a low to average LLS and steps should be taken to change this situation. It can be hypothesized that higher LLS among nurses will translate into a better quality of patient care.
-
Rekord[Nie]Wiedza dzieci w wieku przedszkolnym o pandemii COVID-19 - w świetle opinii rodziców i nauczycieli / [No] Knowledge of pre-school children on the covid-19 pandemic in the light of parents and teachers‚ opinions(Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022-08-30) Kruszewska, Aleksandra Romana ; Nazaruk, Stanisława Katarzyna ; Grygiel, EwaGłównym celem badań uczyniono poznanie ich wiedzy albo niewiedzy o pandemii, o zasadach bezpiecznego zachowania, o transmisji wirusa. Opracowanie autorskich narzędzi badawczych wynikało z obiektywnego faktu, ponieważ do wymienionej problematyki badań na stan obecny nie stwierdzono standaryzowanych narzędzi pomiaru. Wyniki badań ujawniły wiedzę dzieci na temat skutków zakażenia wirusem i pandemii oraz pozwoliły dostrzec luki i potrzebę jej uzupełniania, co z pewnością będzie motywacją do kontynuacji badań. Materiał i metody: Badania sondażowe, zastosowano dwa rodzaje narzędzi badawczych: autorski kwestionariusz ankiety skierowany do rodziców i karty pracy adresowane do dzieci. Wyniki: Wyniki badań przeprowadzonych w badanej grupie rodziców wychowujących dzieci w wieku 5-6 lat pokazały, że rodzice w czasie pandemii w stosunku do dzieci musieli się podjąć realizacji nowych zadań. Wnioski: Stan wiedzy dzieci w wieku 5-6 lat dotyczący pandemii i zrozumienia przez nie zagadnień dotyczących przestrzegania zasad bezpieczeństwa jest na wysokim poziomie, co z pewnością mogą zawdzięczać swoim rodzicom i nauczycielom przedszkola.
-
RekordNon-verbal communication of the teacher towards students in the process of education and upbringing / Komunikacja niewerbalna nauczyciela względem uczniów w procesie edukacji i wychowania(Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2024-02-27) Sienkiewicz, KarolinaInterpersonal communication is an inseparable element of human existence. It is extremely important from the pedagogical point of view in the teacher-student relationship. The article reviews the literature in the field of non-verbal communication between the teacher and the student. Both verbal and non-verbal communication play an important role, interacting with each other. Effective communication depends on the nonverbal aspect. Non-verbal communication affects the teacher’s relationship with students, as well as motivation for action and optimization of teaching. Material and methods: The article is of a review nature. Results: An attempt was made to discuss the non-verbal communication of the teacher with the pupils on the basis of the existing literature on the subject. Conclusions: Non-verbal communication in the teacher-student relationship is an important component of the educational process; the teacher, through non-verbal code, transmits an emotional charge, which is a component of both the relationship, the classroom atmosphere and the motivation to learn.
-
RekordNot All Gallantry, Gongs and Glory: Wartime in popular American novels(Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2023-09-05) Białecka, Adrianna ; Struk, Barbara EwaThis article discusses perceptions of World War II in modern American literature. Authors acknowledge novels inspired by their authors’ combat, and discuss visions of war, aims of wartime literature and major literary archetypes. Material and methods: The authors analyzed the most popular American novels devoted to the subject of World War II. The analysis covered the visions of war, war literature functions and aims, and major literary archetypes of characters affected by war. Results: Literary visions of war vary considerably between historical, fictive, realistic, non-realistic, humorous or self-critical. Functions of war literature include: glorifying or demystifying war, but also healing both authors and readers. Also, many literary archetypes can be distinguished. Conclusions: War in literature is presented as a time of glory and a catastrophe. Attitudes to war in novels vary from historical to fictive, realistic to non-realistic, or humorous, and some novels glorify war while others condemn it. Literary archetypes also vary considerably.
-
RekordNowe trendy w konsumpcji we współczesnym społeczeństwie. Refleksja socjologiczna(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-12) Filipiak, OlgaCelem artykułu jest scharakteryzowanie najpowszechniejszych tendencji występujących w konsumpcji we współczesnym społeczeństwie, co wpisuje się w obszar badawczy socjologii konsumpcji. Rozważania podjęte w artykule koncentrują się wokół problemu zmian, jakie zachodzą w sferze konsumpcji oraz ich konsekwencji odnoszących się do ładu społeczno-gospodarczego. Wykorzystano metodę przeglądu publikacji naukowych krajowych i zagranicznych związanych z tematyką badawczą, poprzez wyjaśnienie m.in. takich pojęć jak: konsumpcjonizm, prosumpcja, ekologizacja konsumpcji, democentryzacja konsumpcji, wirtualizacja konsumpcji, konsumpcja etyczna. Pozwoliło to wskazanie kierunku przemian zachodzących we współczesnej konsumpcji pod wpływem m.in. takich procesów i zjawisk społecznych jak: globalizacja, postęp technologiczny, czy zmiany cywilizacyjne. Skala i oddziaływanie tych trendów zależą od otoczenia ekonomicznego, społecznego, technologicznego i kulturowego społeczeństwa.
-
RekordNursing care and education of the family of a child with Duchenne muscular dystrophy(Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2023-12-18) Nazaruk, Stanisława Katarzyna ; Kulik, Anna ; Sokołowska, Barbara ; Tkachuk, Tamara ; Sobieszczuk, KatarzynaSome individuals suffer from a little-known, rare genetic disease called Duchenne muscular dystrophy. In Poland, approximately 40 boys are born with this condition every year. Therefore, paying attention to people with this rare disease was the motivation to undertake a qualitative study in order to identify the tasks of the nurse in terms of medical care and education of both the patient himself and his family, based on a case study. An interview technique, observation and analysis of medical records were used to develop the case study. As a result, the 2023 research material necessary for the case study was collected, which included: information on the patient’s medical history, observation of the patient, the problems faced each day, the planned goals of assistance, the nursing interventions and their evaluation, the time of their implementation and their effects. Based on the study, it should be concluded that caring for a person with Duchenne muscular dystrophy presents a number of challenges. In such a case, a holistic approach to the patient is required that encompasses all areas of life and all aspects of the disease. The nurse not only deals with medical problems, but also provides support with mental, social and spiritual problems. The patient also needs care and support from the family, and education is helpful in preparing them to fulfil these tasks.
-
RekordOcena gotowości dzieci do podjęcia nauki szkolnej przez nauczycieli wychowania przedszkolnego /reminiscencje z czasu pandemii/ / Assessment of children's readiness for school by preschool teachers /reminiscences from the time of the pandemic(Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022-08-30) Nazaruk, Stanisława Katarzyna ; Szydłowska, MagdalenaCelem podjętych badań było poznanie oceny przeprowadzonej przez nauczycieli wychowania przedszkolnego w zakresie gotowości szkolnej dzieci w czasie pandemii, kiedy placówki przedszkolne pracowały w warunkach reżimu sanitarnego. Materiał i metody: Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety wśród 90 nauczycieli wychowania przedszkolnego pracujących w przedszkolach na terenie miasta Biała Podlaska i powiatu bialskiego. Wyniki: Analiza danych wykazała tzw. „słabe punkty” edukacji na odległość w wychowaniu przedszkolnym. Nauczyciele w przeprowadzonej ocenie wskazali na umiejętności, których część dzieci nie opanowała, szczególnie w sferze emocjonalnej i społecznej, zaś opanowane przez nie umiejętności w sferze poznawczej oceniono bardzo dobrze. Wnioski: Zauważono potrzebę poszukiwań nowych rozwiązań i narzędzi w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym w warunkach edukacji zdalnej, by ocena gotowości szkolnej opierała się nie tylko na obserwacji dzieci ale na ich różnego rodzaju aktywnościach, wytworach i swobodnych zabawach.
-
RekordOddziaływanie mass mediów na kształtowanie stylu życia dzieci klas 4-6 w bialskich szkołach podstawowych(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-18) Siedlecka, Małgorzata ; Żukiewicz-Sobczak, Wioletta Agnieszka ; Sobczuk, SebastianCelem głównym niniejszej pracy było poznanie pozytywnych oraz negatywnych aspektów korzystania ze środków masowego przekazu, a cel szczegółowy to zbadanie ich oddziaływania na styl życia dzieci klas 4-6 w bialskich szkołach podstawowych. Metody i techniki badania: Badanie przeprowadzono w lutym 2017 roku w Społecznej Szkole Podstawowej i w Szkole Podstawowej nr 5 w Białej Podlaskiej. W badaniu wzięło udział 100 uczniów, zastosowaną metodą była metoda sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kart autorskiego projektu ankiet i autorskiego kwestionariusza. Pytania zawarte w kwestionariuszu dotyczyły ilości czasu codziennie poświęcanego przez uczniów na korzystanie z różnych mass mediów oraz ich wpływu na styl życia dzieci. Obliczenia statystyczne wykonano w programie PQStat. Wyniki: Charakterystykę grupy badanej przeprowadzono na 100 uczniach z podziałem na klasy, płeć, miejsce zamieszkania, ilości czasu poświęconego na korzystanie z mediów. Wnioski: W badanej grupie uczniów można stwierdzić, iż środki masowego przekazu oddziałują na ich styl życia. Badane dzieci mają najczęściej kontakt z mediami poprzez telefon komórkowy, Internet, telewizję oraz komputer. Największy wpływ zdaniem badanych na kształtowanie zachowań i wychowanie uczniów ma szkoła, znajomi, Internet oraz telewizja.