Artykuły naukowe (WNSH)
Stały URI dla tej kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie Artykuły naukowe (WNSH) według Data wydania
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordSprawozdanie z I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej: „Prawa dziecka w konstelacji rodzinnej i placówek oświatowych”(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2017) Ruszkowska, Marzena
-
RekordTowards strategic self-regulation in second/foreign language learning. Part II. Learning from good language learners(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2017) Dąbrowska, MałgorzataThe main aim of this series of three articles is to explore the question of what it is that makes ‘good’ language learners, what individual factors can influence the learner’s success in second/foreign language learning, and what teachers and learners can learn from those who succeed in this complex task. In Part I., the author reviews a number of research studies on the ‘Good Language Learner’ issue conducted since the 1960s; she also attempts to summarize the main characteristics, strategies, and behaviours of successful and unsuccessful learners. Part II. presents an overview of studies focused on the role of selected individual differences and shows how the variables may influence the process and outcomes of language learning; it also indicates which strategies and behaviours of ‘good’ learners can be taught and learnt in the classroom. In Part III., the author explores the issue further and presents the results of her empirical studies aimed at identifying the features and strategies of both successful students of English as a foreign language and learners with lower achievements. The pedagogical implications for language teaching and learning discussed within the series are closely related to the ideas of strategies-based and styles-and-strategies-based instruction in language education, self-regulated or autonomous language learning, and continued lifelong learning.
-
RekordLearning from an academic lecture in a foreign language: a lesson for the lecturer(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2017) Chodkiewicz, HalinaIntroduction. The article explores the role of an academic lecture in gaining disciplinary knowledge and developing domain-specific language in a foreign language context. The current study aimed to investigate how students’ knowledge on a selected topic changed after they had participated in a lecture. Materials and methods. A small-scale qualitative-quantitative study was conducted in a natural context of a lecture delivered to the students of English philology. The students’ statements depicting their knowledge on Communicative Language Teaching provided before and after the lecture were compared in order to examine the information they gained from the lecture content. Results and conclusions. Having listened to the lecture, reviewed their notes and reflected on its contents, the students formulated longer and more precise statements, more frequently commented on the relevant concepts and assumptions, and verbalized them better. The procedure used activated the students’ processing of the content of the lecture and showed the lecturer what kind of information the students focused on.
-
RekordReport from the Nationwide Polish Scientific Conference “Borderlands in the perspective of the present-day challenges”, Roskosz, 19-20 April 2017 / Sprawozdanie z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Pogranicza w perspektywie wyzwań współczesności”, Roskosz, 19-20 kwietnia 2017 r.(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2017) Błaszczak, Dawid ; Jaroszewska, Izabela
-
RekordWspółpraca terapeutów z rodzicami dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2017) Wołosiuk, Beata ; Sobczuk, Sebastian ; Ruszkowska, MarzenaW prezentowanym artykule zostanie przedstawione zagadnienie dotyczące współpracy terapeutów z rodzicami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Rozwój dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych zależy od wielu czynników, wykraczających poza ich własne cechy, predyspozycje czy motywacje. Ważne jest, aby uzyskały jak najwcześniej profesjonalną pomoc, która swoim działaniem obejmie nie tylko dziecko, ale całą rodzinę. Należy pamiętać, że rodzina odgrywa bardzo ważną rolę w rewalidacji osoby z niepełnosprawnością. Dlatego tak ważne jest porozumienie między rodzicami a specjalistami.
-
RekordEconomic theory of religion in the perspective of progressing secularisation / Ekonomiczna teoria religii w perspektywie postępującej sekularyzacji(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2017) Romanowicz, WiesławSubject and purpose of work: This work presents an economic theory of religion. Its aim is to gain insight into one of the modern concepts of religion in the perspective of secularisation. Materials and methods: While describing the essence of this theory, apart from personal views, also other opinions of contemporary sociologists of religion were used. Results: This study highlighted the fact that the presented concept has a diverse range of references and interprets religion in a specific way. It is a concept competing against the secularisation thesis, and its essence is in direct application of the rational choice theory and exchange theory. Conclusions: Approaching religion only through the formula of supply, significantly reduces the field of interpretation and does not explain all the mechanisms of religious changes in the contemporary world.
-
RekordOrganic pollution of water and human health(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2017-03-09) Pawłowicz, Ewa TeresaThe issue of human health should be considered in correlation with monitoring and protection of environment we live in, because of the increase of pollution of anthropogenic origin and the increase of health risk. Health risk caused by water pollutants with chemical compounds, including toxic micropollutants is not fully assessed, since chemical pollutants cause undesirable health effects after a long-term exposition. Therefore, it is very important to choose the methodology of research for wider spectrum of pollution, especially organic, that can pose a threat to human health, and can be detected in environmental samples. On the basis of the review of existing eco-analytical research chromatographic methods in water analysis were selected, especially high-performance liquid chromatography (HPLC) and gas chromatography (GC) with mass detection in GC/MS, HPLC/MS techniques. Non-target analysis revealed a high diversity in water chemical composition and a wider spectrum of organic contaminants comprising pharmaceuticals, technical additives, personal care products and pesticides. Some of the identified compounds are known as pollutants whereas some of these substances are so far unregistered contaminants. Although it was reported that the application of some of the identified compounds has been banned or restricted (e.g. lindane), the analyses showed that they can still be found in the environment. The study presented not only a comprehensive view on the state of pollution in studied waters, but also the eco-analytic methods and research results of the study may serve as the basis for widening the monitoring of environment. Persistent organic pollution is a threat to human life to different degrees and it has not been yet fully examined. Therefore, in order to protect human health it is necessary to develop chemical trace analysis – eco analysis in complex monitoring and protection of environment we live in.
-
RekordEastern Borderland of the European Union in the process of networking, as exemplified by the Polish-Belarusian cross-border cooperation / Wschodnie pogranicze Unii Europejskiej w procesie usieciowienia na przykładzie polsko-białoruskiej współpracy transgranicznej(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-03) Partycki, Sławomir ; Błaszczak, DawidSubject and purpose of work: The purpose of the study is to analyse the structure and the relation of the Polish-Belarusian cross-border cooperation network, to identify the key nodes in the network, to analyse the dynamics of connections between the actors, and to identify the most important changes in the structure of the network. Materials and methods: The article quotes the results of analyses of cross-border projects from 2004- 2017. The analysis includes projects completed, applicants, and partners of projects. The network analysis was carried out using Ucinet and NetDraw software. Results: The structure of the Polish-Belarusian cooperation is dominated by several large nodes, on the other hand there are many micronetworks – of three or four nodes, which are connected with each other. Conclusions: The Polish-Belarusian cooperation is of great importance for the international relations of the Polish state. Projects carried out by entities located at the border strengthen the cooperation, bringing a number of measurable benefits (hard and soft), depending on nature of the projects, as well as frequency and scale of the undertaken activities.
-
RekordPomiędzy brazylijskością a europejskością. Pytania o realizację edukacji międzykulturowej – jakościowe studium przypadku(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-03) Jeznach, Anna Maria ; Ruszkowska, MarzenaArtykuł zawiera analizę i interpretację indywidualnych przeżyć, doświadczeń, poglądów, wartości przedstawiciela innej kultury, będącego w trakcie kształtowania własnej tożsamości. Dobór przypadku był celowy, zorientowany na uzyskanie informacji. Metodą badawczą było jakościowe studium przypadku. Zastosowano techniki badawcze: wywiad narracyjny (przeprowadzono analizę zorientowaną na znaczenie z kodowaniem), skalę do badania tożsamości etnicznej (Phinney, 1992) skalę trudności doświadczanych w obcej kulturze (Furnham, Bohner, 1986). Wyniki dotyczą wymiarów wielowymiarowej tożsamości badanego przypadku z uporządkowanymi 20 kategoriami pojęciowymi i ich kodami oraz interpretacją znaczeń nadawanych wymiarom tożsamości narratora. Raport przedstawia znaczenie poznawcze i praktyczne badanego przypadku. W tekście znajduje się odniesienie do kategorii tożsamości: Skarga, 1997; Borowik, Leszczyńska, 2007; Nikitorowicz, 2015; Sokolik, 1992; Kubacka-Jasiecka, Kuleta, 2008, Giddens, 2001 Suchocka, Królikowka, 2014;odniesienie do teorii zachowań tożsamościowych: Ogrodzka- -Mazur, 2014, Gajdzica, 2013, Grabowska, 2013, Kurzępa, 2007, Misiejuk, 2013, Ogrodzka-Mazur, 2007, Sobecki, 2007, Szczurek-Boruta, 2007, Urlińska; Wojakowski, 2007,Ogrodzka-Mazur, 2014; odniesienie do badań profili tożsamościowych: Ogrodzka-Mazur, 2014; odniesienie do jakościowych badań tożsamości: Gurwitsch 1966 za: Moustakas, 2001.
-
RekordTowards strategic self-regulation in second/foreign language learning. Part III. Learner strategy choices and language learning success(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-03) Dąbrowska, MałgorzataIntroduction. The main aim of this series of three articles is to explore the question of what it is that makes ‘good’ language learners, what individual factors can influence the learner’s success in foreign language learning, and what teachers and learners can learn from those who succeed in this complex task. In Part I., the author reviews a number of research studies on the ‘Good Language Learner’ issue; she also attempts to summarize the main characteristics, strategies, and behaviours of successful and unsuccessful learners. Part II. presents an overview of studies focused on the role of selected individual differences and shows how the variables may influence the process and outcomes of language learning; it also indicates which strategies and behaviours of ‘good’ learners can be taught and learnt in the classroom. In Part III., the author explores the issue further and presents the results of her empirical studies aimed at identifying the features and strategies of both successful students of English as a foreign language and learners with lower achievements. Material and methods. A number of formal structured pen-and-paper questionnaires, oral surveys and learner diaries were employed to diagnose the participants’ personality traits, learning preferences and patterns of strategy use. Results. The results of the research indicate that ‘good’ and less efficient learners tend to use strategies differently. Conclusions. The pedagogical implications for L2 teaching and learning discussed in the series are closely related to the ideas of strategies-based and styles-and-strategies-based instruction in language education, self-regulated or autonomous language learning, and continued lifelong learning.
-
RekordProfilaktyka presuicydalna w wymiarze globalnym i lokalnym – zarys problemu(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-03) Waszczuk, JoannaZgodnie z raportem Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) co 40 sekund na kuli ziemskiej ktoś umiera śmiercią samobójczą i na ogół jest to osoba wkraczająca w życie. Samobójstwa nie należy traktować jako pojedynczego aktu odebrania sobie życia, ale jako działania związanego z całym szeregiem następujących po sobie etapów trwających czasami latami, z których ostatni najczęściej kończy się śmiercią. Proces samobójczy ma swój początek, określony czas trwania, mogący prowadzić do śmierci. Celem profilaktyki presuicydalnej jest zahamowanie tego procesu. Profilaktyka presuicydalna – uprzedzająca, ukierunkowana na jednostkę, jej najbliższe kręgi społeczne, głównie na rodzinę, szkołę a także na opinię publiczną zmierza do wyposażenia osób w wiedzę i umiejętności niezbędne do pokonywania trudności, dokonywania właściwych wyborów w życiu, inicjowania i wzmacniania czynników wspierających rozwój. Dąży do obalenia mitów i wytworzenia pozytywnych postaw wobec osób cierpiących. Niniejsze opracowanie ma na celu przedstawienie zróżnicowanych form działań i wielorakich inicjatyw podejmowanych na poziomie globalnym przez WHO, ogólnopolskim poprzez realizację zapisów Narodowego Programu Zdrowia, a także na poziomie lokalnym, czyli środowiska szkoły, rodziny na rzecz ograniczenia liczby samobójstw. Omówienie powyższej problematyki przyjmuje charakter wycinkowy bowiem nie jest możliwe przybliżenie na kilku czy kilkunastu stronach owoców wieloletniej pracy prewencyjnej organizacji rządowych i pozarządowych.
-
RekordWspółpraca placówek opiekuńczo-wychowawczych z instytucjami edukacyjnymi(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-06) Ruszkowska, Marzena ; Wołosiuk, Beata ; Sobczuk, Sebastian ; Zdunkiewicz, PiotrWstęp. Działania wychowawcze podejmowane w rodzinie wpływają w istotny sposób na dalsze życie i funkcjonowanie dziecka. Rodzice nie muszą sami dźwigać odpowiedzialności za wychowanie dzieci, powinni być wspomagani przez osoby i grupy społeczne, zaangażowane w działania edukacyjne. W przypadku kiedy dziecko przebywa w placówce opiekuńczo-wychowawczej, to wychowawcy pełnią te same role co rodzice biologiczni dziecka. Materiał i metody. Badania dla potrzeb niniejszej publikacji realizowano w Placówkach Opiekuńczo- Wychowawczych na terenie powiatu bialskiego. Celem badań było ustalenie czy placówki opiekuńczo-wychowawcze współpracują z instytucjami edukacyjnymi, tj. szkoła, poradnia psychologiczno- pedagogiczna, terapeuci, logopedzi i inni specjaliści, na czym ta współpraca polega, jakie przybiera formy. Wyniki. Wśród form współpracy wymienia się różnego rodzaju kontakty z nauczycielami, tj.: wywiadówki, kontakt indywidualny, kontakt telefoniczny, mailowy, kontakt przez dziennik elektroniczny. Ponadto dyrektorzy szkół, wychowawcy klasowi i pedagodzy szkolni uczestniczą w posiedzeniach zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka, odbywających się na terenie placówki przynajmniej dwa razy w roku. Wnioski. O współpracy pomiędzy placówką opiekuńczo-wychowawczą a placówkami oświatowymi decydują głównie: wiek podopiecznych, zachowanie podopiecznych i problemy przez nich wskazywane oraz usytuowanie placówki przez nich zamieszkiwanej.
-
RekordRecenzja książki Stefana Dudry, Sketches From The History of Religion And Identity Of Orthodox Lemkos, Chicago 2017(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-06) Romanowicz, Wiesław
-
RekordA review of the book titled “Social capital in cross-border network cooperation of Biała Podlaska and Brest”, Dawid Błaszczak, PSW JPII, Biała Podlaska 2016, pp. 256 / Recenzja książki pt. „Kapitał społeczny w sieci współpracy transgranicznej Białej Podlaskiej i Brześcia”, Dawid Błaszczak, PSW JPII, Biała Podlaska 2016, s. 256(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-07-04) Tur, Sandra
-
RekordThe female self as presented by Clarissa Pinkola Estés in Women Who Run With the Wolves. The stories of female initiation, intuition and instincts(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-09) Popławska, MartaIn her work entitled Women Who Run With the Wolves, Clarissa Pinkola Estés examines myths, tales and legends of various cultural and ethnic backgrounds to elicit the wild woman archetype. Estés’s interpretations seem to depict the universalities of the female self appearing in different forms in many cultures. The following paper focuses on three essential elements of the female self, namely initiation, intuition and instincts as presented in three tales recounted in the book; that is the story of Bluebeard, the story of Vasilisa the Wise and the story of the Red Shoes. The aim of the article is to present Estés’s interpretations and her vision of the female self, to confront her readings with other existing analyses of the tales, as well as to show the value of Estés’s work not only for psychological studies but also for cultural and literary analyses.
-
RekordZaburzenia mowy a trudności w czytaniu i pisaniu(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-12) Wołosiuk, BeataWstęp. Mowa, która jest dźwiękowym porozumiewaniem się ludzi, pełni ważną rolę w życiu człowieka. Prawidłowy rozwój mowy jest bardzo ważnym elementem dojrzałości szkolnej dziecka. Zaburzenia mowy mogą być przyczyną m.in. trudności w czytaniu i pisaniu. W części teoretycznej zostanie omówiony wpływ zaburzeń mowy (głównie dyslalii) na specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. W związku z tym zostanie przedstawione zagadnienie dotyczące rozwoju mowy i najczęściej występujących wad mowy. Zaprezentowany również zostanie problem dotyczący specyficznych trudności w uczeniu się. Materiał i metody. Badania dla potrzeb niniejszej publikacji realizowano we wrześniu 2018 wśród 62 uczniów klas I-III wybranych szkół podstawowych powiatu bialskiego, u których stwierdzono zaburzenia artykulacyjne. Celem badań była analiza komunikacji werbalnej dzieci w kontekście trudności w czytaniu i pisaniu. Podstawowym narzędziem wykorzystanym w badaniu była część kwestionariusza obrazkowego, skonstruowanego przez G. Demel. Wyniki. Analiza zebranych wyników badań empirycznych pozwala stwierdzić, że wśród dzieci mających zdiagnozowane zaburzenia artykulacyjne, występują specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. Wnioski. Zaburzenia artykulacyjne wpływają na trudności w czytaniu i pisaniu.
-
RekordNowe trendy w konsumpcji we współczesnym społeczeństwie. Refleksja socjologiczna(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-12) Filipiak, OlgaCelem artykułu jest scharakteryzowanie najpowszechniejszych tendencji występujących w konsumpcji we współczesnym społeczeństwie, co wpisuje się w obszar badawczy socjologii konsumpcji. Rozważania podjęte w artykule koncentrują się wokół problemu zmian, jakie zachodzą w sferze konsumpcji oraz ich konsekwencji odnoszących się do ładu społeczno-gospodarczego. Wykorzystano metodę przeglądu publikacji naukowych krajowych i zagranicznych związanych z tematyką badawczą, poprzez wyjaśnienie m.in. takich pojęć jak: konsumpcjonizm, prosumpcja, ekologizacja konsumpcji, democentryzacja konsumpcji, wirtualizacja konsumpcji, konsumpcja etyczna. Pozwoliło to wskazanie kierunku przemian zachodzących we współczesnej konsumpcji pod wpływem m.in. takich procesów i zjawisk społecznych jak: globalizacja, postęp technologiczny, czy zmiany cywilizacyjne. Skala i oddziaływanie tych trendów zależą od otoczenia ekonomicznego, społecznego, technologicznego i kulturowego społeczeństwa.
-
RekordSocial support networks for mothers who raise intellectually disabled children(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-04-08) Tomczyszyn, DorotaBackground. A social network is a group of people with whom a given person – the central person in the network – maintains contact. Social support networks for families raising an intellectually disabled child offer significant advantages for the functioning of family members: from providing help in performing everyday tasks, to sharing information, and offering emotional support. Material and methods. The aim of the paper is to analyse the structure of social networks and the types and sources of support received by mothers raising intellectually disabled children. The study was based on quantitative methods. Bizoń’s Questionnaire of Social Surroundings (Kwestionariusz Otoczenia Społecznego) and a categorised interview were used. Each interview lasted about 2 hours. Fifteen mothers who raise intellectually disabled children have participated in the interviews. Results. The social support networks of the mothers were usually comprised of more than 10 people. Close relatives and more distant family members act as the most important elements of social support networks for mothers who raise intellectually disabled children. Conclusions. A multifaceted and complete spectrum of support was found in the mothers who participated in this study. The fact that the support systems are very centralised is alarming – if the main person leaves, the entire network of support might collapse.
-
RekordThe attitude of students from Southern Podlasie to the region: a civilizational self-identification perspective / Stosunek studentów południowego Podlasia do regionu w perspektywie autoidentyfikacji cywilizacyjnej(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-06-28) Romanowicz, WiesławSubject and purpose of work: The paper addresses the issue of the attitude of students from Southern Podlasie to their region. Its purpose is to present the stance of young people who are permanent residents in the Eastern Borderlands to their civilizational identity. Materials and methods: The results shown in the present article come from the research carried out among students of Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska. A questionnaire designed by the current author contained 42 closed, semi-open and open questions. It was conducted in May – 2017 in the auditorium among 214 third year students from the following areas: nursing – 48, sociology – 29, pedagogy – 41, national security – 63, tourism and recreation – 33. Results: The study demonstrated that 83.3% of the students who identify themselves with the Western civilization and 72.0% of the respondents who identify themselves with both the Eastern and Western civilizations declare to be fully attached to the region. Slightly more than half of the respondents (51.4%) are convinced that they live in a region characterized by cultural diversity. This may suggest that the region of Southern Podlasie is characterized by the presence of the elements defining both the Western and the Eastern civilization. Conclusions: When summarizing the attitude of the students to the region, it should be noted that over 70% of them fully identify with it. Religion has the greatest influence on the respondents’ regional consciousness. This element should be recognized as the basic factor characterizing the students, which proves that the basic feature which identifies Southern Podlasie is the diversity of denominations.
-
RekordOddziaływanie mass mediów na kształtowanie stylu życia dzieci klas 4-6 w bialskich szkołach podstawowych(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-18) Siedlecka, Małgorzata ; Żukiewicz-Sobczak, Wioletta Agnieszka ; Sobczuk, SebastianCelem głównym niniejszej pracy było poznanie pozytywnych oraz negatywnych aspektów korzystania ze środków masowego przekazu, a cel szczegółowy to zbadanie ich oddziaływania na styl życia dzieci klas 4-6 w bialskich szkołach podstawowych. Metody i techniki badania: Badanie przeprowadzono w lutym 2017 roku w Społecznej Szkole Podstawowej i w Szkole Podstawowej nr 5 w Białej Podlaskiej. W badaniu wzięło udział 100 uczniów, zastosowaną metodą była metoda sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kart autorskiego projektu ankiet i autorskiego kwestionariusza. Pytania zawarte w kwestionariuszu dotyczyły ilości czasu codziennie poświęcanego przez uczniów na korzystanie z różnych mass mediów oraz ich wpływu na styl życia dzieci. Obliczenia statystyczne wykonano w programie PQStat. Wyniki: Charakterystykę grupy badanej przeprowadzono na 100 uczniach z podziałem na klasy, płeć, miejsce zamieszkania, ilości czasu poświęconego na korzystanie z mediów. Wnioski: W badanej grupie uczniów można stwierdzić, iż środki masowego przekazu oddziałują na ich styl życia. Badane dzieci mają najczęściej kontakt z mediami poprzez telefon komórkowy, Internet, telewizję oraz komputer. Największy wpływ zdaniem badanych na kształtowanie zachowań i wychowanie uczniów ma szkoła, znajomi, Internet oraz telewizja.