Książki/rozdziały (WU)
Stały URI dla tej kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie Książki/rozdziały (WU) według Autor "Adamowicz, Mieczysław"
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordCzynniki przemian rynku pracy w Polsce w latach 1989-2021(Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022) Adamowicz, MieczysławPrzedmiotem pracy jest analiza zmian rynku pracy w Polsce w latach 1989- 2021 i ocena czynników kształtujących te zmiany. Analiza prowadzona jest w podokresach, charakteryzujących się różnymi uwarunkowaniami makroekonomicznymi. Przedstawiono kształtowanie się rynku pracy w okresach: transformacji ustrojowej (1989-2004), wstępowania Polski do Unii Europejskiej (2004-2006), światowego kryzysu finansowego (2007-2012), nowych strategii rozwoju w latach 2013-2019 oraz w okresie zaburzeń spowodowanych pandemią COVID-19 . W każdym okresie dokonywano oceny krytycznych czynników i parametrów rozwoju takich jak : stopa bezrobocia, poziom inflacji, rozmiary migracji i zagranicznych obrotów handlowych, kształtowanie się poziomu PKB i in.. Szczególną uwagę zwrócono na zachowanie się rynku pracy w okresie pandemii i sposoby interwencji państwa w gospodarkę w tym okresie. Temu celowi służyły badania ankietowe na zbiorowości 170 respondentów zatrudnionych w pierwszym tygodniu kwietnia 2022 r. Badania wykazały, że podstawową zmianą , która pojawiła się na rynku pracy w czasie pandemii było upowszechnienie pracy zdalnej i wzrost bezrobocia. Ważnym skutkiem pandemii, mimo nasilonej interwencji państwa , było też ograniczanie ofert pracy i spadek aktywności zawodowej. Za pozytywny efekt w tym okresie można uznać istotny wzrost informatycznego oprzyrządowania pracy oraz zróżnicowanie form zatrudnienia . Kluczowe zmiany na rynku pracy spowodowała transformacja ustrojowa oraz integracja z Unia Europejską. W całym badanym okresie rynek pracy pozostawał pod silnym oddziaływaniem interwencji państwa, która łagodzi napięcia i zagrożenia. Kontrolowane zjawisko bezrobocia było zmienne w czasie i zróżnicowane regionalnie.
-
RekordLokalne strategie innowacji jako instrument kreowania innowacyjności i wspierania rozwoju(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2021) Adamowicz, Mieczysław ; Zwolińska-Ligaj, MagdalenaGłówny problem badawczy podjęty w monografii dotyczy działań, jakie w zakresie wzmacniania innowacyjności terytorium może i powinien podejmować samorząd terytorialny stanowiący podmiot polityki rozwoju aby zdynamizować procesy rozwoju lokalnego i regionalnego. Tematyka monografii, którą oddajemy w ręce Czytelników, skupia się wokół trzech złożonych pojęć: rozwoju lokalnego, innowacji oraz strategii rozwoju, które są przedstawione zarówno od strony teorii, jak i praktyki w sferze działalności ekonomicznej. Wszystkie trzy pojęcia są też „wmontowane” w badania empiryczne będące ilustracją różnych aspektów wykorzystywania innowacji w strategiach rozwoju lokalnego wybranych gmin województwa lubelskiego. Każde z kluczowych pojęć składających się na tytuł pracy stanowi samo w sobie złożony, kompleksowy problem badawczy. Celem głównym monografii jest usystematyzowanie teoretycznych rozważań dotyczących istoty, przesłanek, warunków i mechanizmów kreowania innowacyjności w układach lokalnych oraz skonfrontowanie ich z praktyką procesu zarządzania rozwojem lokalnym.
-
RekordMigracja jako uwarunkowanie rynku pracy w Polsce(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2021) Adamowicz, Mieczysław ; Siedlanowski, PawełW pracy przedstawiono migracje w okresie po II wojnie światowej w Polsce. Szczególną uwagę zwrócono na migracje zagraniczne na pobyt stały a w późniejszym okresie także na pobyt czasowy. Zarysowano też przebieg migracji wewnętrznych, głównie ze wsi do miast. Praca oparta jest na literaturze problemu oraz danych statystycznych gromadzonych przez Główny Urząd Statystyczny i inne instytucje publiczne, w tym zwłaszcza przez Instytut Pamięci Narodowej. Charakterystyka ruchów migracyjnych została poprzedzona przedstawieniem zarysu podstaw teoretycznych migracji. Analizę i ocenę migracji przedstawiono dla trzech głównych okresów: 1) migracje w czasie II wojny światowej i w okresie powojennym do 1989 roku, 2) emigracja w okresie transformacji systemowej, 3) migracje po uzyskaniu członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Dla każdego okresu zaprezentowano dane liczbowe oraz główne przyczyny procesów migracyjnych.
-
RekordPaństwowe Wyższe Szkoły Zawodowe w Polsce. Dokonania, stan obecny, perspektywy(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2014) Adamowicz, MieczysławPierwsze Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe powstały w 1998 r., obecnie więc obchodzą jubileusz 15-lecia. Sektor wyższego publicznego szkolnictwa zawodowego obejmuje dziś 36 uczelni, w których studiuje ponad 87 tys. studentów. Stały się więc ważnym sektorem polskiego systemu edukacji na poziomie wyższym. Razem z uczelniami niepublicznymi koncentrują się na działalności dydaktycznej, oferując głównie dyplomy inżyniera czy licencjata. Niektóre z uczelni zawodowych rozwijają także studia magisterskie. Wyrastając ze środowisk lokalnych współpracują z samorządami lokalnymi i regionalnymi oraz działają na rzecz miejscowych środowisk gospodarczych i społecznych. Uczelnie te stworzyły unikalną szansę na podjęcie studiów dla młodzieży z uboższych rodzin w miejscowościach oddalonych od większych miast. Znaczna część ze studiujących w PWSZ młodych ludzi nie miałaby szansy na zdobycie dyplomu uczelni wyższej, gdyby te uczelnie nie powstały niedaleko od miejsca ich zamieszkania. Piętnastolecie PWSZ stało się okazją do podsumowań, ocen i releksji odnoszących się do modelu tych uczelni, ich roli w systemie szkolnictwa wyższego i sposobów funkcjonowania. Rozpoczął się okres uroczystych jubileuszy organizowanych przez poszczególne uczelnie. Konferencja, która została zorganizowana w Sejmie RP w dniu 8 maja 2013 r., stworzyła forum, na którym przedstawiciele rządu, posłowie i senatorzy, rektorzy uczelni i dziennikarze podsumowali 15 lat wykorzystanych szans PWSZ i określili bariery ich dalszego rozwoju. Zakres tematyczny konferencji obejmował: 1. Doświadczenia Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych w zakresie uwarunkowań i perspektyw rozwoju. 2. Działalność dydaktyczna – metodyka, organizacja, efekty. 3. Badania naukowe i rozwój kadry. 4. Finansowanie rozwoju – źródła, efektywność, bezpieczeństwo. 5. Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe a rozwój lokalny i regionalny.
-
RekordProfilowanie kształcenia w państwowych wyższych szkołach zawodowych w Polsce(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2014) Adamowicz, MieczysławPraca poświęcona analizie i ocenie stanu oraz uwarunkowań praktycznego profilu kształcenia w PWSZ w Polsce. Poza odniesieniem się do charakteru obowiązującego aktualnie i kierunkowo określonego stanu docelowego rozwiązań w ramach praktycznego profilu studiów w pracy zamieszczono wyniki przeprowadzonych badań ankietowych tej problematyki w 31 publicznych uczelniach zawodowych w Polsce. Badania wykazały, że mimo rozszerzenia profilu praktycznego większość PWSZ prowadzi kształcenie ogólnoakademickie. Profil praktyczny występuje stosunkowo często przy realizacji studiów na kierunkach medycznych, technicznych i językowych.
-
RekordPrzemiany w systemie edukacji szkolnictwa wyższego Polski(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2014) Adamowicz, MieczysławPraca ma charakter przeglądowy i dotyczy głównych zmian, jakie dokonały się w systemie szkolnictwa wyższego w Polsce w okresie ostatniego 25-lecia. Przedstawiono regulacje prawne w okresie transformacji, zmiany w strukturze szkół wyższych, zjawisko umasowienia studiów, wdrażanie zasad wynikających z Procesu Bolońskiego. Szczególną uwagę poświęcono wdrażaniu zmian wprowadzonych przez ustawę z 18 marca 2011 dotyczących prawa o szkolnictwie wyższym, w tym wprowadzenia Krajowych Ram Kwalifikacji i ich efektom, wzmacnianiu mobilności studentów i pracowników oraz zapewnieniu jakości kształcenia i studiach dotyczących szkolnictwa wyższego. W pracy przedstawiono przesłanki powołania Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych, warunki ich funkcjonowania i rozwoju oraz główne efekty ich działalności w minionym piętnastoleciu. Pozytywne efekty działalności tych szkół utrwaliły ich miejsce w polskim systemie edukacyjnym. Autor postuluje przyznanie tym szkołom ustawowej gwarancji prowadzenia badań naukowych, stabilności i modyfikację sposobu przyznawania dotacji, który powinien mieć formę decyzji administracyjnej.
-
RekordRola programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 dla powiatów bialskiego i zamojskiego oraz życia ich mieszkańców(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2014) Us, Magdalena ; Adamowicz, MieczysławPraca powstała w celu oceny roli Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2007-2013 dla powiatów bialskiego i zamojskiego oraz życia ich mieszkańców. Przedstawiono wyniki przeprowadzonych badań wśród mieszkańców obszarów wiejskich powiatów bialskiego i zamojskiego oraz ocenę roli Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na tych terenach. Wyniki przeprowadzonych badań obrazują wiedzę mieszkańców na temat Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 oraz ich opinie dotyczące roli miejscowych samorządów w realizacji inwestycji w ramach tego programu i ich znaczenia dla mieszkańców regionów.