Książki/rozdziały (WU)
Stały URI dla tej kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie Książki/rozdziały (WU) według Data wydania
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordBibliografia publikacji pracowników Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej 2006-2010(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2011) Dziołak, Marzena ; Pykacz, SylwiaBibliografia publikacji pracowników Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej: 2006-2010 jest bibliografią specjalną i retrospektywną, prezentującą w układzie chronologicznym publikacje afiliowane przez naszą Uczelnię. Stanowi kontynuację Bibliografii za lata 2001-2005. Ujęte w publikacji materiały obrazują dorobek Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej w okresie kolejnych pięciu lat jej istnienia oraz ukazują aktywność publicystyczną i rozwój naukowy kadry. Zestawienie rejestruje wydawnictwa zwarte, referaty konferencyjne, prace w publikacjach zbiorowych, artykuły w wydawnictwach ciągłych, prace redakcyjne i dokumenty elektroniczne. Opisy większości prac wykonano z autopsji, opierając się na zbiorach Biblioteki Uczelnianej, natomiast w sytuacjach, gdy dostęp do źródeł publikacji był niemożliwy, korzystano z informacji uzyskanych od autorów, z kopii dokumentów potwierdzających afiliację, bibliografii narodowej, baz danych i innych dostępnych źródeł informacji. Dane zawarte w opisach bibliograficznych przejmowano w wersji oryginalnej, jaka występuje w publikacjach - dotyczy to głównie tytułów. Bibliografia zawiera ogółem 783 pozycje uszeregowane według chronologii wydawniczej, natomiast w obrębie poszczególnych lat wydania opisy ułożone są w porządku alfabetycznym nazwisk autorów.
-
RekordDzieci z upośledzeniem umysłowym w środowisku szkolnym – refleksje nauczyciela(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2012) Tomczyszyn, DorotaNiniejsza publikacja odwołuje się przede wszystkim do merytorycznych aspektów pracy nauczyciela i wychowawcy uczniów z upośledzeniem umysłowym uczących się w szkole specjalnej. Autorka proponuje projekty dydaktyczne i wychowawcze realnie zastosowane w pracy w szkole specjalnej. Publikacja składa się z dziewięciu rozdziałów. Współcześnie wychowanie „ku wartościom” nabiera nowego znaczenia w nauczaniu dzieci niepełnosprawnych intelektualnie. Pod opieką pedagoga specjalnego jest gromadka dzieci, na które być może ma największy wpływ wychowawczy, wychowankowie ci zazwyczaj ufają mu, wierzą mu, jest dla nich autorytetem. Pracę wzbogacają propozycje scenariuszy zajęć do wykorzystania w pracy z uczniem upośledzonym intelektualnie w szkole podstawowej oraz gimnazjum.
-
RekordThe origins and development of occupational therapy workshops in Poland(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Rudnicka-Drożak, Ewa ; Natora, Justyna ; Dutczak, Ewa ; Sambor, Robert ; Żabińska, AgnieszkaThe paper presents the process of creation and development of occupational therapy workshops in Poland, as well as their role in the rehabilitation of people with disabilities - participants of occupational therapy. The first occupational therapy workshops were established in Poland in 1992. Occupational therapy workshop is an organizational and financial outpost, creating for people with disabilities who are unable to work the possibility of social and vocational rehabilitation of gaining or regaining the skills necessary for employment. The main goal of occupational therapy is to enable the participants to fully participate in normal life. After 2006 there has been a marked decline in the number of start-up workshops, which is associated with a reduction in funding of their activities from PFRON’s budgetary means to 90% of the cost. The potential of the workshop in Poland would be used better if there were more vocational development and training centre. The vocational and social rehabilitation of people with disabilities has been statutory supported for twenty. But there was no proposed system for graduates of occupational therapy workshops, which means that only a very small number of them start their careers. But surely the participation in the activities of occupational therapy workshops has a positive influence on the participants, giving them a chance for a place in the society and, therefore, the role of workshops in the rehabilitation treatment in Poland cannot be overestimated.
-
RekordEfficiency of shock wave therapy in patients with “tennis elbow” - preliminary study(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Jakubów, Piotr ; Kuryliszyn-Moskal, Anna ; Przegalińsk, Marcin ; Dakowicz, Agnieszka ; Konarzewski, Paweł ; Niewiński, Andrzej ; Snarska, Katarzyna Krystyna ; Ślifirczyk, AnnaThe increase in the number of patients with chronic pain of lateral elbow region (“tennis elbow”) has been observed in recent years. The aim of the study was to evaluate the efficiency of extracorporeal shock wave therapy in treatment of patients with “tennis elbow”. The examination embraced 10 patients with recognized “tennis elbow” who underwent clinical evaluation including the level of pain intensity according to visual analogue scale (VAS), functional tests and Mayo Elbow Performance Score (MEPS). Conducted examinations proved that application of shock wave therapy leads to the reduction of pain estimated by VAS, improvement of functional tests results and progress in efficiency of elbow joint estimated by MEPS. Basing on conducted examinations, it may be stated that application of extracorporeal shock wave therapy is an effective, non-invasive method of treatment of pain connected with “tennis elbow”.
-
RekordProspect of relaxation technique as a complementary chronic pain treatment. A systematic review in 2007-2012(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Boroń-Krupińska, Krystyna ; Kulmatycki, LesławCommon phenomenon of chronic pain is accompanied and determined by the physiological, psychological and social disturbances, decreasing the quality of life. That is the reason to lead multidimensional chronic pain treatment. Not only conventional methods are applied, also alternative, including relaxation. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of relaxation techniques in noncancer, chronic pain intensity reduction. This study includes a review of 16 articles published in Medline data base in past 5 years (2007-2012), considering the impact of relaxation techniques on chronic pain level in adults. Results indicate different attitudes, concerning alternative methods in chronic pain treatment. It is necessary to lead further, more precise researches to set its efficacy.
-
RekordUsing of physiotherapeutical measures in the treatment of bronchial asthma(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Mroczek, Krzysztof ; Derewiecki, Tomasz ; Mroczek, JoannaThe bronchial asthma is a chronic inflammation of a respiratory system, involving many cells and substances released by them. A chronic inflammation causes a hyperactivity of the bronchi, leading subsequently to recurrent attacks of dyspnoea, wheezing breath, coughing and tightness in breast, appearing especially at night or at dawn. Such attacks are usually accompanied by a flooding bronchial obturation with a diversified intensity, often subsiding spontaneously or because of a treatment. The aim of the present paper is introducing of mechanisms causing bronchial asthma and current trends of rehabilitation proceedings. Conclusions: The rehabilitation methods in patients suffering from bronchial asthma should be individually selected, considering the advance of an illness, occurring of co-existing diseases and complications. In order to obtaining the maximum level of recovery, a complete rehabilitation program should be worked up and applied. Full rehabilitation proceedings cause a significant improvement of the patients` life comfort.
-
RekordDiagnosis, rehabilitation and education of children with cerebral palsy according to the concept of Conductive Education(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Wyrzykowska-Koda, DorotaIt is estimated that ca. 60 thousand children are affected with CP In Poland. Due to the complexity, variety of symptoms and varying degrees of severity as well as multiplicity of coexisting disorders, it is necessary to surround every child suffering from CP with an appropriate complex care. Among many methods of improvement Conductive Education adopts a holistic approach to disabled children and their families by integrating therapeutical activities, with social and educational as well. It is a complete, multilateral response to the needs of children with CP. Multilateral diagnosis, along with the improvement of motor functions combined with simultaneous intellectual development and social life brings visible results. Description of multilateral diagnosis, education, rehabilitation, with a special regard to motor therapy in the concept of Conductive Education is the subject of this paper.
-
RekordHippotherapy as a type of effective (self)rehabilitation among visually impaired children(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Sakowicz-Boboryko, AgnieszkaThe specificity of hippotherapy, as one of the alternative methods supporting the development of disabled children (in the study of visually impaired children), stems from moving beyond standard, conventional, cut and dried ways of interactive rehabilitation. While respecting the principle of subjectivity, personalization and integration it seeks to create proper conditions and circumstances for activation of the process of self-rehabilitation to take place – where children actively engage in the process of rehabilitation, learn responsibility for themselves and their own actions – and become co-creators of their own development. The key to active participation in hippotherapy – as studies suggest - is personal intrinsic motivation for participating in this process. The aim of this study was to diagnose the relationship that exists between the motivation of children with disabilities that participate in hippotherapy and the effective results of these activities (in the cognitive, social and physical areas).
-
RekordSport of people with intellectual disabilities - a road to normalcy(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Sakowicz-Boboryko, AgnieszkaSport is for many disabled people, including intellectual impairment, an opportunity to enter into normal social structures. Sporting activity allows a rediscovery of one’s own potential, experience many positive emotions and sensations, and creation of objective image of one’s self. As agents of particular actions and events disabled people experience their own subjectivity, acquire qualities and skills which enable independent - adequate to their needs and developmental opportunities - functioning among different levels of society. Also, in this way they naturally contribute to overcoming of mental barriers permeating the social environment, reducing stereotypical thinking about their place and role in society. A huge role in the dissemination of physical education and sport for people with intellectual disabilities in Poland is played by social organizations. The purpose of this publication is to present - for example Sport Association of Mentally Handicapped People “Special Olympics Poland”, whose structures entail a sport section called “Cormorants” (one of 564 sections) - how important are grassroot civic initiatives in creating selfawareness of disabled people and in bringing about their social integration.
-
RekordThe level of self-esteem and social functioning of people with disabilities in a group of students(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Otapowicz, DorotaDisability as a lifelong human experience is a springboard for making subsequent assessments of one’s self, in terms of positive or negative attitude. Self-evaluation as a form of self-consciousness becomes an important factor that influences social functioning of people with disabilities, including the nature of relationships with others and the efficiency of their actions. The aim of this study is to assess the level of self-esteem among students with disabilities and its connection to their relationships with other students. The study includes 39 students with disabilities from the University of Białystok. In the study a Polish adaptation of the Rosenberg Self-Esteem Scale was used. Interpersonal relations were examined by way of interviews. The questions concerned: determining the position of a disabled person in a group of peers, their openness to convey problems and needs pertaining to disability, climate during the classes, feeling stressed in situations of speaking in front of the group, the group’s reactions to statements in the classroom, the kind of participation activity in the classroom. The average level of self-esteem, which is considered optimal for proper functioning presented 41.0% of the students. The remaining percentage has either low self-esteem 28.0%, or high 31.0%. Students with low self-esteem often encountered difficulties in establishing relationships in the group: 58.3%, said they are not very well-liked in the group, 75.0% did not communicate directly about their needs and have not asked for help, 66.6% met with lack of interest, and found their opinions being ignored; among 50.0% the activity in the classroom was low, or even very low – namely at 33.3%. Conclusion: The majority of disabled students show mostly average or high level of self-esteem. Students who have low self-esteem exhibit at the same time difficulties in social functioning both in establishing positive relationships in a group and active participation in classes.
-
RekordIs progressive muscle relaxation effective in alleviating psychophysical disorders?(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Boroń-Krupińska, Krystyna ; Kulmatycki, LesławContemporary medicine requires holistic approach to the patient. The more and more attention is paid to involve patients in the process of alleviating symptoms, including psychological aspects of the disease. Conventional methods are supplemented with additional activities as becoming popular relaxation, both physical and mental. This paper covers 20 source materials on the application of this method in various fields of medicine. The objective of this paper is to evaluate the effectiveness of progressive muscle relaxation as an supplementary method in alleviating psychophysical disorders.
-
RekordAims and effects of physiotherapy in postoperative treatment of scolioses in young people(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Teter, Mariusz ; Flis, Maciej ; Nadulska, Anna ; Borowicz, Barbara ; Cuygan, BeataThe aim of the paper is a presentation of tasks and effects of physiotherapy in the postoperative treatment of scoliosis in young people. Scoliosis surgery combined with rehabilitation both before and after the procedure is beneficial for the majority of patients. The study included 50 patients with scoliosis diagnosed at a young age. The survey was carried out by means of a self-designed anonymous personal questionnaire. The subjects were divided into two study groups, A and B. Study group A consisted of 40 individuals operated on at the age of 13-19 years., and group B included 10 patients aged 23-43 years, who had been operated on for scoliosis at a young age. Almost all the respondents in both groups availed of the help of a physiotherapist directly after the operation. The most common form of rehabilitation following scoliosis surgery was help with walking, breathing exercises, as well as passive and active exercises. The effects of surgical treatment of scoliosis and physiotherapy were beneficial and brought about improvement in the quality of daily living. Almost all the asked individuals answered that their decision to undergo an operation had been a good one. What was also noted was a growth in the patients’ awareness and a big importance of prophylactic body posture correction in the young generation. Own study result analysis also showed that the standards of doctor’s treatment are constantly increasing and the role of physiotherapists in postoperative treatment grows gradually. Strict cooperation of all members of the care team is the most beneficial for the patient and gives the best results during hospitalization and ambulatory care.
-
RekordPatients’ opinions on the effectiveness of kinesitherapy in multiple sclerosis(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Iłżecka, Joanna ; Zielińska, Agnieszka ; Balicka-Adamik, LuizaMultiple sclerosis (MS) is a demyelinating disease of the central nervous system. In the course of the disease there are neurological deficits leading to patient’s disability. In addition to essential medical treatment, rehabilitation, including kinesitherapy (movement therapy), is significantly improving the clinical condition of MS patients’. The aim of this study is to know the opinion of MS patients on the effectiveness of kinesitherapy to which they were subjected. The study involves 60 people with MS. The method of study was a questionnaire survey. Balance exercises were frequently performed for MS patients, and general exercises to improve and strengthen the lower limbs. Most of MS patients observed the decrease in the severity of the symptoms after kinesitherapy. The greatest improvement concerned the imbalances and dysfunctions of the lower limbs and kinesitherapy found impact on the patients whose disease has lasted for a relatively short time. The improvement of physical function and self-activity was observed after kinesitherapy usually in the type of secondary progressive disease. In conclusion, the best effects of kinesitherapy were observed in patients with secondary progressive type of MS.
-
RekordCreativity of persons with impaired eyesight as a therapeutic process(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Bilewicz, MałgorzataCreative work of persons with disabilities has therapeutic functions. Reception of art and its practical implementation gives an opportunity to express oneself, raises the value of one’s own person, allows self-acceptance, and establishes contact with the social world. People who are blind and visually impaired, through art express their emotions, proving their outstanding abilities. Also, artistic creation gives a sense of power and agency, and is an important prerequisite for success on the road to selfrealization. This paper shows the value of the arts for people with reduced vision and its compensatory role in psychological and social development of disabled persons. It also indicates directions of therapeutic interventions through art.
-
RekordAssessment of a rehabilitation programme efficacy by patients after ischaemic cerebral stroke(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Borowicz, Barbara ; Nadulska, Anna ; Teter, Mariusz ; Dec-Szlichtyng, Mariola ; Chyrża, AnnaThe quality of life of patients who suffered an ischaemic stroke increases with restoration of the lost functions, which is the consequence of skillfully adapted specialist kinesitherapeutic methods. This problem has a considerable social impact as, resulting from the sustained stroke, the patients’ way of functioning in their environments changes dramatically. Ischaemic stroke sometimes makes a person give up their professional activity and social contacts. However, those patients’ biggest problems are those associated with loss of big motor functions, mainly locomotion, as well as disturbances within small motor functions, which are connected with independent functioning on an everyday basis. The aim of the paper was to evaluate the efficacy of rehabilitation during a 3-week rehabilitation programme basing on the opinions of patients – survivors of an ischaemic stroke. The questionnaire survey conducted at the end of the rehabilitation programme during which the PNF and Bobath methods were used to work with patients showed an improvement in the subjects’ quality of life. The therapy was tailored to individual needs and capabilities of patients, and it resulted in greater physical activity of the subjects, and subsequently, their greater independence in daily living. Success of physiotherapy is also conditioned by the patients’ determination to fight disability and their desire to return to former social roles.
-
RekordRelaxation teacher in the opinion of students of relaxation techniques specialization(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Torzyńska, Katarzyna ; Kulmatycki, LesławSeveral years ago, the precursors of relaxation seen the need to implement it to schools, because it determines the comprehensive development of pupils, ensures calmness and concentration. More and more institutes in Poland offer to acquire skills of relaxation teacher, including Wroclaw Academy of Physical Education, which created the first Postgraduate Studies of Relaxation Techniques, Postgraduate Studies of Psychosomatic Yoga Practice, and Specialization of Relaxation Techniques in Recreation. This paper aims to identify the attributes of a good relaxation teacher in opinion of students of that specialization. We specify the criteria for evaluation (author’s evaluation sheet ONR-9) in our opinion useful in the evaluation of relaxation teachers’ work. We also investigate on what level of practical skills are students graduating from Relaxation Techniques in Recreation specialization.
-
RekordApplication of the PNF (Proprioceptive neuromuscular facilitation) method in the facial palsy(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Derewiecki, Tomasz ; Jędruszczak, Tomasz ; Duda, Marta ; Majcher, Piotr ; Mroczek, JoannaDistrict the facial palsy much is making it difficult for the sick person to function in the society. Asymmetry of the face, problems with the articulation, hampered accepting foods is only some of symptoms of this illness. The number of vexing long staying problems much is lowering the physical and mental state what next has the intense influence on the psyche of the sick person. Fortunately many possibilities a medicine of the 21st century is bringing which to us, allow for early reacting and the significant reduction of negative results in the course of this illness. Presenting the possibility is a purpose of the work of applying the PNF concept in the facial palsy. Results: In the facial palsy the kinesitherapy we should begin like earliest. Peculiarly in the application they will be useful here elements of the PNF concept.
-
RekordWielodyscyplinarny udział pielęgniarki w profilaktyce i leczeniu gruźlicy(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Kawka, Edyta ; Mazurek, Marzena ; Kozioł-Montewka, Maria ; Tokarska-Rodak, Małgorzata ; Filipek-Czerska, Aneta ; Paluch-Oleś, JolantaZgodnie z Raportem WHO 2013 gruźlica nadal stanowi globalne zagrożenie, nadal konieczne jest podejmowanie nowych metod systematycznego leczenia, kontroli przyjmowania właściwych dawek leku aby uniknąć przedłużonego prątkowania, remisji choroby i powstania lekooporności na podstawowe leki przeciwprątkowe. Przerwane leczenie sprawia też, że rośnie liczba osób będących źródłem zakażenia dla innych. Wielu pacjentów szybko rezygnuje z leczenia, dlatego bardzo istotna jest ciągła edukacja w zakresie celowości przyjmowania leków przez czas wyznaczony przez lekarza. W świetle powyższych faktów dotyczących trudności procesu leczenia, szczególnie istotna jest rola pielęgniarki. Pielęgniarka pracująca na oddziale, gdzie leczeni są pacjenci z gruźlicą bierze udział w procesie diagnozowania chorego, opiekuje się nim podczas hospitalizacji i odpowiedzialna jest za jego ciągłą edukację i podejmowanie działań profilaktycznych. Pielęgniarka spełnia też kluczową rolę sprawując opiekę nad pacjentem w oparciu o program DOTS, czyli uczestniczy w obserwacjach medycznych, nadzoruje rutynowe badania mikrobiologiczne, wraz lekarzem analizuje wrażliwość wyizolowanych prątków na podawane antybiotyki, towarzyszy pacjentowi podczas zażywania leków i przypomina o terminowości ich przyjmowania, cotygodniowo przelicza tabletki chorego, przeprowadza wywiady, przegląda zażywane przez niego leki, ocenia parametry życiowe pacjenta, prowadzi ustawiczną edukację pacjenta.
-
RekordAnaliza czynników ryzyka nadciśnienia tętniczego w ocenie zachowań zdrowotnych ludności wiejskiej(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Korol, Agnieszka ; Sokołowska, Barbara ; Schabowski, JanuszNadciśnienie tętnicze jest jedną z chorób o znaczeniu społecznym, której częstość występowania XX wieku stale rosła, a epidemiologiczne dane z początku XXI wieku wskazują, że proces ten będzie nadal postępował. Celem pracy była ocena znajomości wybranych czynników ryzyka nadciśnienia tętniczego oraz częstości ich występowania wśród ludności wiejskiej. Badaniami objęto grupę 100 mieszkańców wsi, czynnych zawodowo: 50 mężczyzn i 50 kobiet w wieku 35 -55 lat, u których wartość ciśnienia tętniczego w trakcie badania profilaktycznego była > 140/90 mm Hg. Przeprowadzone badania wskazują na zróżnicowany poziom wiedzy mieszkańców wsi aktywnych zawodowo o czynnikach sprzyjających rozwojowi nadciśnienia tętniczego. Większość wiedziała o roli stresu (87.0% badanych), nadwadze i otyłości (84.0%), paleniu papierosów (65.0%), nadmiernym spożyciu alkoholu (61.0%); znacznie mniej wskazało na duże spożycie soli (34.0%), niską aktywność fizyczną (18.0% ankietowanych). Ponad połowa badanych miała nadwagę (52.0%), a u 35.0% stwierdzono otyłość, mimo iż 84.0% ankietowanych wskazało te czynniki jako sprzyjające wystąpieniu nadciśnienia tętniczego. Badani mieszkańcy wsi przejawiali niską aktywność fizyczną, jedynie 9.0% ćwiczyło regularnie, a 17.0% podejmowało wysiłek fizyczny nieregularnie. Ponad 1/3 badanych mieszkańców wsi (36.0%) pije alkohol raz w miesiącu, 13.0% raz w tygodniu, 41.0% okolicznościowo; żaden nie pije codziennie, a 20.0% badanych kobiet nie pije alkoholu. Prawie 2/3 respondentów (65.0%) posiadała wiedzę o wpływie palenia na występowanie nadciśnienia tętniczego, a mimo to nałogowi palacze stanowili 48.0% badanych.
-
RekordRola szczepień ochronnych w profilaktyce chorób zakaźnych dzieci i młodzieży(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Ślifirczyk, Anna ; Jańczuk, Katarzyna ; Olichwiruk, Bożena ; Tokarska-Rodak, MałgorzataChoroby zakaźne zarówno bakteryjne jak i wirusowe, od wieków stanowią stałe zagrożenie dla zdrowia i życia społeczeństwa. Wielkie epidemie chorób zakaźnych były, obok długotrwałych wojen, najważniejszymi czynnikami regulującymi wielkość populacji. Eliminacja czynników zakaźnych ze środowiska człowieka jest niemożliwa, dlatego profilaktyka jest najskuteczniejszą metodą walki z chorobami zakaźnymi. Celem działań profilaktycznych jest ochrona przed zakażeniem, łagodzenie przebiegu choroby oraz dążenie do jej eliminacji. Do najskuteczniejszych działań profilaktycznych należą szczepienia ochronne. Cel pracy: Celem niniejszej pracy jest przybliżenie tematyki szczepień ochronnych jako najskuteczniejszej i najbezpieczniejszej formy zapobiegania chorobom zakaźnym wieku dziecięcego, oraz przedstawienie zadań pielęgniarki pracującej w podstawowej opiece zdrowotnej, realizującej program szczepień ochronnych. W pracy tej skupiono się na szczepieniach dzieci i młodzieży, ponieważ większość chorób zakaźnych występuje jedynie w wieku dziecięcym, z powodu niedojrzałości układu odpornościowego, zmian metabolicznych rozwijającego się organizmu oraz częstego kontaktu z rówieśnikami.