(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-01-31)
Wójcicka, Edyta Marta
W tekście podjęto jedno z ważnych zagadnień dydaktycznych, jakim jest rozbudzanie motywacji
czytelniczych uczniów. Problem ten omówiono, odwołując się do ekstensywnej strategii czytania
ujmowanej w perspektywie aksjologicznej, która – w przekonaniu autora – odgrywa ważną
roli w procesie edukacji polonistycznej. Założono, że w procesie kształcenia tego rodzaju czytania
znaczącą rolę mogą odegrać lektury szkolne z kręgu polskiej i obcej literatury pięknej dla
młodych czytelników. Zwrócono uwagę na rolę szkolnego polonisty, powszechnie postrzeganego,
jako osobę bezradną wobec niechęci uczniów do czytania, motywowania do lektury – zarówno,
jako szkolnego obowiązku, jak i czytania własnego.