2019, Volume 13, Issue 4
Stały URI dla tej kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie 2019, Volume 13, Issue 4 według Autor "Farbiszewska-Arent, Kamila"
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordZnaczenie poprawnej komunikacji pomiędzy nauczycielem i uczniem dla budowania podmiotowej relacji / Meaning of correct communication between teacher and pupil to build subjective relationship(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-02-29) Farbiszewska-Arent, KamilaPoprawna komunikacja nauczyciela z uczniami może rozwiązać problemy takie jak dyscyplina i niechęć do nauki, będzie ona pozytywnie wpływała na pracę dydaktyczną oraz wychowawczą. Efektywna komunikacja to najistotniejszy czynnik międzyludzki. Komunikacja jest wysyłaniem pewnego komunikatu przez nadawcę, natomiast odbiorca dekoduje treść komunikatu. Aby skutecznie się komunikować nauczyciel musi dostosować język do poziomu rozwoju psychologicznego. Właściwa komunikacja daje nauczycielowi możliwość zbudowania podmiotowej relacji z uczniem, opartej na wzajemnym szacunku i zrozumieniu. Podmiotowość tutaj ma większe znaczenie w aspekcie praktycznym niż teoretycznym, gdzie jest badana na gruncie dyscyplin społecznych takich jak pedagogika, psychologia i socjologia. Ważnym elementem w społeczności szkolnej czy klasowej jest podmiotowość ucznia, która daje mu prawo do inicjatywy, współdecydowania i jednocześnie do współodpowiedzialności, a zarazem prawo do samorealizacji, która wynika z potrzeb i zainteresowań ucznia. Dzięki tej zasadzie dziecko może konstruktywnie funkcjonować w środowisku szkolnym i rówieśniczym.