2016, Volume 10, Issue 1
Stały URI dla tej kolekcji
Przeglądaj
Ostatnio nadesłane prace
1 - 4 z 4
-
RekordFunkcjonowanie systemu pomocy społecznej w układzie lokalnym na przykładzie gminy Obryte / Functioning of social assistance system in the local system on the example of Obryte Commune(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-22)Celem pracy jest przedstawienie sposobu funkcjonowania systemu pomocy społecznej w Polsce. Praca ma dwie zasadnicze części: część teoretyczną, przedstawiającą system pomocy społecznej w Polsce przedstawiony na podstawie literatury problemu i część empiryczną, przedstawiającą funkcjonowanie lokalnego systemu pomocy społecznej w gminie Obryte. W części empirycznej została zawarta ocena tego systemu przeprowadzona na podstawie badań ankietowych na zbiorowości petentów korzystających z Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. W pracy przedstawiono model pomocy społecznej jako element systemu polityki społecznej w Polsce, jego funkcjonowanie w układzie lokalnym oraz istotne zmiany zachodzące zarówno po stronie potrzeb, form wsparcia oraz poziomu i struktury finansowania. Zauważono pewne ograniczenie potrzeb powiązanych ze zmniejszeniem urodzeń i wzrost potrzeb związanych z funkcjonowaniem rynku pracy i starzeniem się społeczeństwa.
-
RekordTeachers as learners: Learning to learn through strategy training. Part II. ‘Strategic’ teacher competences(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-22)This article is the second part of a series of three articles on the importance of implementing the learning to learn idea in pre-service teacher education and in the qualified teacher’s career. It aims to discuss the theoretical foundation of learning strategy instruction, present a number of practical strategy training schemes which can be used in the language classroom, and analyze essential roles and tasks modern second/foreign language teachers need to be able to perform in order to help learners learn to learn. Since successful teaching necessitates developing personalized skills and strategies necessary for further, continued or lifelong learning, the author emphasizes the need for educating ‘strategic’ language teachers prepared to foster learner self-regulated learning through direct, or fully informed, strategy training.
-
RekordAgencje ochrony osób i mienia w systemie bezpieczeństwa narodowego(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-22)Agencje ochrony osób i mienia odkąd zaczęły powstawać w naszym kraju począwszy od początku 1989 roku, stały się ważnym elementem ochrony oraz kształtowania porządku i bezpieczeństwa publicznego. Ochraniają one wiele ważnych i kluczowych dla naszego bezpieczeństwa obiektów, w tym także wchodzących w skład infrastruktury krytycznej, z powodzeniem mogłyby realizować określone cele i zostać wykorzystane w systemie bezpieczeństwa narodowego. Agencje ochrony osób i mienia zapewniają ochronę podczas zgromadzeń, imprez artystycznych i sportowych, mogłyby nawiązać ściślejszą współpracę np. z Policją, strażą pożarną oraz Siłami Zbrojnymi RP, a także z innymi służbami. Pracownicy ochrony mogliby zostać wykorzystani w Narodowych Siłach Rezerwy, jak to postulował M. Kryłowicz w jednym ze swoich opracowań. Agencje ochrony osób i mienia powinny nawiązać ściślejszą współpracę z organami samorządu terytorialnego, a także ze strażami gminnymi (miejskimi), poprzez wymianę informacji na temat zagrożeń na obszarze ich działania. Szerokim polem do wykorzystania agencji ochrony osób i mienia jest także zarządzanie kryzysowe, mogłoby to nastąpić poprzez podpisywanie odpowiednich umów i uwzględnienie ich w planach zarządzania kryzysowego.
-
RekordPreventing social exclusion of people with disabilities and their families(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-22)In the light of the contemporary biopsychosocial model of disability, social exclusion is not an individual problem of the individual, but the situation significantly altering the functioning of the entire family system. Disability can be a cause of social exclusion for both the persons with disability and their families. Therefore, it is important to look for effective (formal and informal, institutional and non-institutional) ways to support families with disabled persons particularly in those activities that enhance the quality of life of families affected by disability. The purpose of this article is to show the importance of social support and examples of good practice that prevent social exclusion of both the persons with disabilities and their careers.