(Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022-11-16)
Nazaruk, Stanisława Katarzyna; Bernátova, Renáta
Celem podjętych wspólnych badań polsko-słowackich było przybliżenie studentom
polskim i słowackim edukacji uczniów w młodszym wieku szkolnym w systemach
oświatowych obu państw.
Materiał i metody: Badania przeprowadzono w 2022 roku na Uniwersytecie Preszowskim
w Republice Słowackiej i Akademii Bialskiej Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II w Polsce.
Z racji badanej problematyki posłużono się metodą analizy dokumentów.
Wyniki: Badania dostarczyły faktów o podobieństwach i różnicach dotyczących edukacji
wczesnoszkolnej w Polsce i na Słowacji. Odnoszą się one do modelu edukacji, celów i programów
nauczania.
Wnioski: W obu państwach wdrażane są różne koncepcje edukacyjne, pokazują one kierunki
zmian oświatowych, rolę nauczycieli, jak i odniesienia do samego ucznia jako głównego
podmiotu edukacji. Te różnice uwarunkowane są wieloma czynnikami, m.in. historycznymi,
kierunkami przeprowadzonych reform oświatowych, zmianami w programach nauczania.
Jednak łączy je troska o wszechstronny rozwój ucznia.