Artykuły naukowe (WNSH)
Stały URI dla tej kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie Artykuły naukowe (WNSH) według Autor "Konowaluk-Nikitin, Helena"
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordAksjologiczne wsparcie kompetencji zawodowych promotora zdrowia przez nauczanie Jana Pawła II na temat istoty zdrowia duchowego człowieka / Axiological support for the professional competences of the health promoter by the teachings of John Paul II about the essence of human spiritual health(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-10-16) Kubińska, Zofia ; Konowaluk-Nikitin, Helena ; Pańczuk, Anna ; Kubińska, JoannaCelem pracy było ukazanie fundamentalnej wartości i potrzeby obecności duchowego wymiaru zdrowia człowieka w kompetencjach poznawczych i praktycznych promotora zdrowia z uwzględnieniem nauczania Jana Pawła II ukazującego aksjologiczny wymiar sfery duchowej osoby. Należy podkreślić, że brak duchowego wymiaru w złożoności i integralności działań na rzecz zdrowia człowieka posiada znamiona redukcjonizmu zamiast spójnego scalania. Standardy edukacyjne ukazane w działaniach podjętych w Polsce, Europie i skali globalnej dla po-prawy jakości kształcenia kadr promocji zdrowia nie wymagają kształcenia kompetencji zawodowych ukazujących i wyjaśniających transcendentny wymiar zdrowia, który dzięki sumieniu, mocą Ducha Świętego przenika wszystkie sfery zdrowia minimalizując błędne działania człowieka. Potrzebna jest samodzielna mobilizacja promotora zdrowia do pozyskania prawdziwych i wartościowych zasobów mądrości z nauczania Jana Pawła II ukazującego szacunek należny godności osoby i wartość zdrowia duchowego w dobru, jakim jest zdrowie.
-
RekordWychowanie zdrowotne w świetle personalizmu Jana Pawła II / Health education in the light of Pope John Paul II(Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022-04-28) Kubińska, Zofia ; Konowaluk-Nikitin, HelenaW artykule Autorzy skupili się na rozważaniach Jana Pawła II w następującym porządku: omówienie podstawowych prawd jego filozofii personalistycznej. Następnie podjęto problem wychowania w świetle tejże filozofii personalizmu chrześcijańskiego i omówiono istotne wartości wychowawcze mające ważne miejsce w nauczaniu Papieża. Materiał i metody: Analiza wybranych treści nauczania związanych ze zdrowiem. W analizach wykorzystano dokumenty i nauczanie zwyczajne Jana Pawła II, prace naukowe biskupa i profesora Karola Wojtyły w dziedzinie etyki oraz prace naukowe o nauczaniu Świętego Papieża. Wyniki: Zadanie wychowania młodego pokolenia postrzegał w przekazaniu właściwej hierarchii wartości, gdzie zdrowie jawi się jako dar, a wdzięcznością za ten dar będzie szanowanie go w każdym człowieku i dbanie o pomnażanie jako dobra osobistego i wspólnego. Wnioski: Jana Pawła II akcentował pojęcie godności każdej osoby ludzkiej i na tej godności budował pojmowanie zdrowia w perspektywie zbawienia, a więc nieodłącznie od zdrowia duchowego i moralnego. Papież ujmował zdrowie w ścisłej hierarchii wartości chrześcijańskich.