(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-02-29)
Szewczak, Iwona
W artykule został podjęty problem wychowania do wartości realizowanego przez rodzinę i szkołę.
Wychowanie do wartości rozumiane jako kształtowanie orientacji aksjologicznej, jawi się jako
zadanie szczególnie trudne we współczesnym społeczeństwie pluralistycznym, ale nie niemożliwe.
Ułatwić może je świadomość wspólnej odpowiedzialności za wychowanie rodziny i szkoły
oraz ich rozsądne współdziałanie. Nie bez znaczenia jest również odpowiedzialne realizowanie
zadań w systemie podziału władzy wychowawczej, którymi dla rodziny jest wychowanie do wartości
religijno-światopoglądowych i moralnych, a dla szkoły wychowanie do wartości podstawowych.
W artykule skonfrontowano ideał współpracy rodziny i szkoły, wyłaniający się z prawodawstwa
o szkolnictwie z faktyczną sytuacją współdziałania tych dwóch środowisk wychowawczych we
współczesnej edukacji.