(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2021-03-02)
Rugała, Hanna
Celem artykułu jest analiza pojęciowa terminów „uchodźca” i „uchodźstwo”. Autorka konfrontuje ujęcie teoretyczne – definicyjne i prawne – uchodźstwa z postrzeganiem i rozumieniem tego terminu przez grupę nauczycieli i studentów pedagogiki. Materiał i metody. Metodą wykorzystaną w badaniach był sondaż diagnostyczny. Za pomocą kwestionariusza ankiety grupa respondentów udzieliła odpowiedzi na pytanie, „Kim jest uchodźca?”. Wyniki uzyskane w procesie badawczym zostały poddane analizie procentowej oraz porównawczej z podziałem na grupę nauczycieli czynnych zawodowo oraz studentów pedagogiki. Wyniki. Blisko połowa respondentów wskazała definicje uchodźcy zbieżne z oficjalnymi definicjami. Niewiele z nich potrafiło jednak podać przyczyny uchodźstwa. W odpowiedziach zauważalny jest również napływ pejoratywnych określeń i negatywnych konotacji związanych ze słowem „uchodźca”. Wnioski. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że wiedza potoczna może zdominować wiarygodne i rzetelne źródła wiedzy, a osobiste opinie utrudniają budowanie bezstronnych wypowiedzi.