(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-02-29)
Brudzińska, Patrycja
Artykuł prezentuje teoretyczne ustalenia dotyczące dziecięcej umiejętności krytycznego czytania.
Przedstawia Four Resources Model (Peter Freebody, Allan Luke), jako propozycję do pracy z
tekstem w ramach krytycznej alfabetyzacji. Nawiązując do wyników międzynarodowych badań
postępów w czytaniu PIRLS, ukazuje dylematy związane z uczeniem krytycznego czytania najmłodszych
odbiorców treści literackich.
Materiał i metody. W pracy wykorzystano analizę dokumentów dotyczących poziomu umiejętności
czytania, nauki krytycznego czytania oraz modelu czterech zasobów.
Wyniki. Tekst prezentuje wyniki międzynarodowych badań postępów czytelniczych PIRLS 2016
oraz teoretyczne ustalenia dotyczące modelu krytycznego czytania autorstwa Freebody i Luke.
Wnioski. Współczesna edukacja nie może pominąć krytycznej alfabetyzacji dzieci, które są odbiorcami
nie tylko słownych, ale także (a może przede wszystkim) wizualnych treści.