2020, Volume 14, Issue 2
Stały URI dla tej kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie 2020, Volume 14, Issue 2 według Data wydania
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordWykorzystanie opowiadań w edukacji i integracji międzypokoleniowej – aplikacja dorobku myśli i praktyki pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego (1814-1871) / Using stories in education and intergenerational integration – application of the achievements of blessed Edmund Bojanowski’s thought and pedagogical practice (1814-1871)(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-10-16) Pietruszka, LidiaMyśl i praktyka pedagogiczna Edmunda Bojanowskiego doskonale wpisują się w proces współczesnego wychowania dzieci. Celem artykułu jest próba ukazania sposobu włączenia tegoż niezwykłego bogactwa dorobku w praktykę edukacyjną. Realizacja założonego celu oraz odpowiedź na sformułowane pytania problemowe ujęta jest w procesie wywodu, na który składa się wprowadzenie w zagadnienie poprzez analizę metody wychowawczej Bojanowskiego, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia i potencjału opowiadań. Podjęte analizy, odsłaniają z jednej strony niebywałą aktualność myśli pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego, z drugiej - rozległe możliwości wykorzystania jej we współczesnej praktyce edukacyjnej. Materiał i metody. Zastosowano metodę analizy literatury oraz selekcji treści w celu uzyskania syntezy omawianych zagadnień. Wyniki. Wyniki analiz odsłaniają z jednej strony niebywałą aktualność myśli pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego, z drugiej – rozległe możliwości wykorzystania jej we współczesnej praktyce edukacyjnej. Wnioski. Rzeczywistość edukacyjna odsłania potrzebę wskazywania takich wychowawców i nauczycieli, którzy byliby prawdziwymi mistrzami i nośnikami autentycznych wartości – jednym z nich jest bł. Edmund Bojanowski.
-
RekordZachowania zdrowotne studentów kierunków medycznych / Medical students’ health behaviors(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-10-16) Radosz, Zuzanna ; Tomaszewska-Kumela, Paula ; Paplaczyk, Małgorzata ; Gruszczyńska, MagdalenaWstęp. Celem pracy jest analiza zachowań zdrowotnych studentów kierunków medycznych. Materiał i metody. Badania przeprowadzono wśród 290 studentów 3 kierunków: 90 osób studiujących położnictwo, 99 osób studiujących fizjoterapię oraz 101 osób studiujących pielęgniarstwo. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, wykorzystując narzędzia takie jak: kwestionariusz ankiety własnej konstrukcji oraz skale diagnostyczne (SES M. Rosenberga, IZZ Z. Jurczyńskiego, IPAQ). Wyniki. Bez względu na kierunek studiów zdecydowanie najwięcej badanych prowadzi przeciętnie zdrowy styl życia. Zdrowy styl życia jest najczęstszy wśród studentów fizjoterapii (32,3%), a niezdrowy wśród studentów pielęgniarstwa (8,9%). Jak wykazał test Chi-2 występuje istotna statystycznie zależność pomiędzy kierunkiem studiów a stylem życia. Bez względu na kierunek studiów zdecydowanie najwięcej badanych ocenia swój poziom sprawności jako przeciętny. Wysoką sprawnością fizyczną charakteryzuje się znacznie więcej studentów fizjoterapii (37,4%), niż położnictwa (11,1%) oraz pielęgniarstwa (14,9%). Wnioski. Grupa przebadanych studentów prowadzi przeciętnie zdrowy styl życia. Największą grupę prowadzącą zdrowy styl życia stanowią studenci fizjoterapii (32,3%). Z kolei niezdrowy styl życia można odnotować u 8,9% studentów pielęgniarstwa.
-
RekordTerapia matek wychowujących dzieci z niepełnosprawnością intelektualną / Therapy of mothers raising children with intellectual disability(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-10-16) Białas, MarcinCelem opracowania jest wskazanie na zagrożenie permanentnym stresem, jaki odczuwają matki wychowujące dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Odczuwany przez matki stres wpływa negatywnie na ich kondycję fizyczną i psychiczną, niszcząc także ich relacje społeczne. Dlatego też matkom wychowującym dzieci z niepełnosprawnością intelektualną należna jest terapia. Z całego spektrum propozycji wydaje się, że terapia koncentrująca się na ich wymiarze duchowym (noetycznym) jest najlepszym rozwiązaniem, stanowiącym filar postępowania terapeutycznego. Artykuł jest eksplikacją tej tezy. Materiał i metody. Przegląd literatury. Wnioski. Przesłanki, które uzasadniają zastosowanie duchowej (noetycznej) terapii dedykowanej matkom dzieci z niepełnoprawnością intelektualną, dowodzą, że zmiana optyki patrzenia na swoje niepełnoprawne intelektualnie dzieci, zapanowanie nad lękami, oraz zyskanie świadomości samych siebie, wraz z odkryciem sensu swojego życia, przyczynia się do poprawy jakości ich życia.
-
RekordStruktura sektora pomocy społecznej w koncepcji Centrum Usług Społecznych / The structure of the social welfare system in the Social Servies Center concept(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-10-16) Budnik, MonikaArtykuł podejmuje aktualny temat zmian legislacyjnych, inicjujący przekształcenia w strukturze publicznego sektora pomocy społecznej. Materiał i metody. Akty prawne, literatura, metoda porównawcza. Wyniki. Potencjalne zmiany w ośrodkach pomocy społecznej wraz z ustawą z dnia 19 lipca 2019r., o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (Dz.U. 2018, poz.1818) wnoszą zmiany dla struktury sektora pomocy społecznej. Wnioski. Zmiany prawne wpływające na zmianę struktury instytucjonalnej pomocy społecznej, mogą pociągać za sobą dostępność usług socjalnych dla klientów. Zmiana struktury nie jest bez znaczenia dla środowiska zawodowego pomocy społecznej (niezbędność osób o określonym doświadczeniu zawodowym oraz specjalizacji zawodowej w zakresie pracy socjalnej ze społecznością lokalną), jako kadry CUS, wprowadza wymagania formalne dla osób zatrudnionych w CUS.
-
RekordWpływ programu „Rodzina 500+” na deprywację materialną dzieci w Polsce / Impact of the „Family 500+” program on the material deprivation of children in Poland(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-10-16) Liszatynski, DamianCel pracy. W artykule zbadano wpływ rządowego programu „Rodzina 500+” na deprywację materialną dzieci w Polsce. Materiał i metody. W artykule posłużono się metodą analizy statystycznej. Materiałem badawczym były dane statystyczne z bazy Eurostat, dotyczące deprywacji materialnej i pogłębionej deprywacji materialnej wśród rodzin z dziećmi. Wyniki. Badania wykazały istotny spadek wskaźników deprywacji materialnej wśród grup docelowych programu wsparcia, czyli ubogich rodzin wielodzietnych. Nieco mniejszy spadek wskaźników deprywacji materialnej dotyczył osób samotnie wychowujących dzieci, rodzin z jednym dzieckiem i dwójką dzieci. Polska dokonała znaczącego postępu w redukcji wskaźników deprywacji materialnej wśród dzieci, na tle innych państw UE. Wnioski. Program jest skuteczny tam, gdzie następuje kumulacja świadczenia, ze względu na liczbę dzieci w gospodarstwie domowym. Natomiast tam, gdzie taki efekt nie występuje, czyli w rodzinach z jednym dzieckiem lub u osób samotnie wychowujących dzieci, oddziałuje słabiej. Nowa wersja programu, bez kryterium dochodowego na pierwsze dziecko, może zmienić tę sytuację.
-
RekordUwagi na temat nauczania marketingu na kierunku zarządzanie o profilu praktycznym / Comments on teaching marketing in the fields of management with a practical profile(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-10-16) Kamiński, JacekCelem artykułu jest przedstawienie wybranych problemów związanych z nauczaniem marketingu na studiach z zakresu zarządzania o profilu praktycznym. Materiał i metody. Analizę przeprowadzono na bazie doświadczeń autora artykułu pochodzących z nauczania przedmiotu marketing w handlu i usługach w Państwowej Szkole Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej. Wyniki. Omówiono bariery związane z tego rodzaju nauczaniem przedmiotu. W związku z prezentowanym niekiedy błędnym poglądem, że nauczanie marketingu o profilu praktycznym powinno być całkowicie pozbawione teorii, wyjaśniono, czym jest teoria marketingu i jaką rolę spełnia ona w praktycznym w nauczaniu marketingu. Wnioski. W podsumowaniu artykułu przedstawiono wnioski wynikające z przeprowadzonej analizy.
-
RekordRealizacja funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej (na przykładzie powiatu bialskiego) / Implementation of the biological and caring functionin in the foster care (on the example of district of Biala Podlaska)(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-10-16) Sobczuk, Sebastian ; Ruszkowska, Marzena ; Wołosiuk, Beata ; Zdunkiewicz, PiotrMateriał do niniejszego opracowania powstał jako efekt prac badawczych prowadzonych w ramach projektu "Kształcenie, wyrównywanie braków rozwojowych i edukacyjnych podopiecznych rodzinnych domów dziecka i placówek opiekuńczo-wychowawczych". Analiza otrzymanych wyników pozwoliła stwierdzić istnienie pewnych braków w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na badanym terenie. Materiał i metody. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, wykorzystując autorskie kwestionariusze ankiet. Badania realizowano na terenie powiatu bialskiego w trzech placówkach opiekuńczo-wychowawczych i dwóch rodzinnych domach dziecka. Celem artykułu uczyniono ocenę realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiego. Prezentowane w pracy podejście do omawianego zagadnienia ma charakter selektywny opierający się na wybranych przez autorów zadaniach (potrzebach) związanych z realizacją wspomnianej funkcji. Wyniki. Analiza otrzymanych wyników pozwoliła stwierdzić istnienie pewnych braków w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej w pieczy zastępczej na terenie powiatu bialskiego. Wnioski. Na podstawie przedstawionych powyżej analiz można mówić o istnieniu pewnych problemów w realizacji funkcji biologiczno-opiekuńczej na terenie powiatu bialskiego.
-
RekordAksjologiczne wsparcie kompetencji zawodowych promotora zdrowia przez nauczanie Jana Pawła II na temat istoty zdrowia duchowego człowieka / Axiological support for the professional competences of the health promoter by the teachings of John Paul II about the essence of human spiritual health(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-10-16) Kubińska, Zofia ; Konowaluk-Nikitin, Helena ; Pańczuk, Anna ; Kubińska, JoannaCelem pracy było ukazanie fundamentalnej wartości i potrzeby obecności duchowego wymiaru zdrowia człowieka w kompetencjach poznawczych i praktycznych promotora zdrowia z uwzględnieniem nauczania Jana Pawła II ukazującego aksjologiczny wymiar sfery duchowej osoby. Należy podkreślić, że brak duchowego wymiaru w złożoności i integralności działań na rzecz zdrowia człowieka posiada znamiona redukcjonizmu zamiast spójnego scalania. Standardy edukacyjne ukazane w działaniach podjętych w Polsce, Europie i skali globalnej dla po-prawy jakości kształcenia kadr promocji zdrowia nie wymagają kształcenia kompetencji zawodowych ukazujących i wyjaśniających transcendentny wymiar zdrowia, który dzięki sumieniu, mocą Ducha Świętego przenika wszystkie sfery zdrowia minimalizując błędne działania człowieka. Potrzebna jest samodzielna mobilizacja promotora zdrowia do pozyskania prawdziwych i wartościowych zasobów mądrości z nauczania Jana Pawła II ukazującego szacunek należny godności osoby i wartość zdrowia duchowego w dobru, jakim jest zdrowie.
-
RekordZdobienie ciała personelu medycznego w opiniach pacjentów / Body modification of the medical staff in patients’ opinions(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-10-16) Rutkowska, Elżbieta ; Hałas, Ireneusz ; Bronowicka-Mielniczuk, Urszula ; Wysokińska, DominikaOcena wizerunku pracowników ochrony zdrowia dokonuje się zwykle przez pryzmat wiedzy i umiejętności zapewniających skuteczność terapii, poziom empatii oraz jakość relacji interpersonalnych z pacjentem. W prezentowanych badaniach zwrócono jednak uwagę na jeden z elementów wyglądu pracowników: widoczne sposoby zdobienia ciała. Zjawisko to jest przedmiotem licznych badań socjologicznych, psychologicznych i epidemiologicznych. Materiał i metody. Badania sondażowe przeprowadzono w okresie wrzesień-grudzień 2016 roku w placówkach służby zdrowia Lublina i Białej Podlaskiej. Autorskie kwestionariusze ankiety wypełniło 102 pacjentów poddawanych rehabilitacji. Wyniki. Stopień akceptacji zdobień ciała personelu, mierzony według pięciostopniowej skali Likerta istotnie (p <0.05) zależał od wieku, posiadania ozdób przez respondentów oraz ocenianego rodzaju zdobień, płci i ocenianej specjalności medycznej. Mediana stopnia akceptacji zdobień ciała personelu wyniosła 0 pkt. Wnioski. Co trzeci respondent nie akceptował zdobień ciała u personelu medycznego, co może wpływać na budowanie negatywnego wizerunku zawodu medycznego. Prezentowane wyniki sugerują potrzebę dalszych badań nad wpływem zdobień na jakość relacji interpersonalnych w terapii.
-
RekordChocholi taniec, czyli jak szkoła przegrywa walkę z wagarami i galerią handlową / Chocholi dance, or how the school loses the fight with truancy and a shopping gallery(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-10-16) Mielczarek, Mirosław JanPrezentowany materiał obejmuje spojrzenie na problem wagarów szkolnych z perspektywy pracy pedagoga ulicy. Podjęte działania miały charakter resocjalizacji prowadzonej w środowisku otwartym. Materiał i metody. Celem podjętej pracy ulicznej była diagnoza zjawiska wagarów szkolnych. Obrany cel miał dostarczyć odpowiedzi na pytanie: czy na wybranym obszarze można zaobserwować zjawisko wagarów szkolnych wśród dzieci i młodzieży, a jeżeli tak, to, czym ono się charakteryzuje? Na potrzeby pracy terenowej wykorzystano obserwację etnograficzną oraz wywiad. Grupę badawczą stanowili uczniowie wagarujący, grono pedagogiczne wybranych szkół oraz pracownicy galerii handlowej. Wyniki. Potwierdziła się hipoteza, że zjawisko wagarów szkolnych na wybranym obszarze istnieje, a galeria handlowa jest ulubionym miejscem dla młodzieży na spędzanie wagarów. Wnioski. Galeria handlowa jest ulubionym miejscem do spędzania czasu dla wagarujących uczniów, ponieważ zaspokaja podstawowe potrzeby usytuowane na piramidzie Maslow’a. W walkę ze zjawiskiem wagarów szkolnych należy zaangażować rodziców, nauczycieli, społeczność lokalną oraz odpowiednie służby i dostępne środki, w tym wdrożyć na szerszą skalę dzienniki elektroniczne.
-
RekordMarketing farmaceutyczny w Polsce – badanie przekazów reklamowych leków, suplementów diety i wyrobów medycznych / Pharmaceutical marketing in Poland – research on advertising messages of medicines, dietary supplements and medical devices(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-10-16) Zalewski, AdamW niniejszym opracowaniu chciałem zwrócić uwagę czytelników, do jak dużych rozmiarów rozrósł się współczesny rynek reklam leków, suplementów diety i wyrobów medycznych. Według mojej najlepszej wiedzy, niniejszy artykuł stanowi pierwszą tak dużą analizę rynku, przygotowaną wyłącznie przez jednego autora. Materiał i metody. W tym celu podjąłem się analizy treści reklam leków, suplementów diety i wyrobów medycznych w polskich mediach. Udało mi się zmierzyć natężenie reklam tych grup produktów w radio, telewizji i Internecie, klasyfikując je według kilku wybranych parametrów (analiza ilościowa). Wybrałem z tych przekazów również takie zabiegi marketingowe, które moim zdaniem najbardziej oddziałują na odbiorców i zachęcają ich do zakupu danego preparatu (analiza jakościowa). Wyniki. Leki, suplementy diety i wyroby medyczne to najczęściej reklamowana kategoria produktów w mass mediach. Wnioski. Wysoka częstotliwość emisji, duże nakłady na reklamę i odpowiednie zabiegi marketingowe budują wśród konsumentów nawyk sięgania po tabletkę w wielu sytuacjach.