2020, Volume 14, Issue 4
Stały URI dla tej kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie 2020, Volume 14, Issue 4 według Temat "educational pact"
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordInkluzja w ujęciu Papieża Franciszka inspiracją dla edukacji włączającej / Inclusion as perceived by Pope Francis is an inspiration for inclusive education(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2021-03-02) Kozubek, Mariola TeresaW artykule ukazano rzeczywistość inkluzji w ujęciu Papieża Franciszka, charakterystyczne jej cechy oraz wynikające z tego inspiracje dla edukacji włączającej. Tematyka nie została dotąd opisana w polskiej pedagogice, dlatego celem artykułu jest zwrócenie uwagi na nowatorski, pedagogiczny potencjał jaki zawiera nauczanie Franciszka w zakresie wychowania włączającego. Opisana problematyka jest odpowiedzią na trzy pytania: Kto jest podmiotem inkluzji w ujęciu Franciszka? Jaki jest cel inkluzji, którą żyje i głosi Franciszek i kto jest do niej wezwany? W jaki sposób kształtować w wychowankach postawę otwartości, która warunkuje inkluzję? W Zakończeniu artykułu wskazano na nowatorskie aspekty wychowania włączającego, jakie prezentuje doświadczenie i myśl pedagogiczna Papieża Franciszka. Materiał i metody. Materiały źródłowe to dokumenty oraz przemówienia Papieża Franciszka. Analiza dokumentów opublikowanych w języku włoskim i polskim. Wyniki. Ukazanie inspiracji Papieża Franciszka dla wychowania inkluzyjnego. Wnioski. Wyznaczenie kierunków do badań nad pedagogią Franciszka, które mogą wnieść nową jakość do polskiej pedagogiki inkluzyjnej.