2020, Volume 14, Issue 1
Stały URI dla tej kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie 2020, Volume 14, Issue 1 według Temat "edukacja osób starszych"
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordStarzenie się ludności i wykluczenie osób starszych a edukacja do starości / Population aging and exclusion of older people and education to old age(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-06-01) Lejzerowicz, MagdaCel pracy. Celem artykułu jest wykazanie, jakie warunki muszą być spełnione, aby możliwe było wsparcie osób starszych w procesie inkluzji społecznej, jak również wykazanie, że aktywne, zdrowe starzenie się jest możliwe poprzez edukację do starości. Dodatkowo poddano analizie postawy społeczne w stosunku do osób starszych oraz zakres edukacji do starości w polskim systemie edukacji. Materiał i metody. W badaniach zastosowana została metoda analizy danych zastanych pochodzących z raportów i ekspertyz GUS (2014, 2016, 2019), NIZP-PZH (2018), NIK (2018), CBOS (2009, 2016), EHIS (2014), NHS (2018) oraz badań Wojcieszek, Majdy, Nawalanej (2013), Miłkowskiej (2014), Kurtyki-Chałas (2015). Wyniki. Analiza danych wykazała brak oferty aktywizującej społecznie, jak i edukacyjnie, uwzględniającej potrzeby osób starszych powyżej 80-tego roku życia, osób biernych, zależnych. Wykazano również, że w polskim systemie edukacyjnym edukacja do starości jest nieobecna. Wnioski. Poziom inkluzji społecznej osób starszych w szczególności powyżej 80-tego roku życia jest bardzo niski.