2020, Volume 14, Issue 1

Stały URI dla tej kolekcji

Przeglądaj

Ostatnio nadesłane prace

Aktualna strona 1 - 5 z 9
  • Rekord
    Agroturystyka w Dolinie Bugu na terenie Województwa Mazowieckiego / Agritourism in the Bug Valley in the Masovian Voivodeship
    (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-06-01) Radwańska, Katarzyna ; Dąbrowski, Dominik ; Sokół, Janusz Leszek
    W pracy przedstawiono podejmowane formy wypoczynku na wiejskich terenach gmin nadbużańskich województwa mazowieckiego, a także bariery oraz czynniki, które w opinii właścicieli gospodarstw położonych na terenie tych gmin sprzyjają działalności agroturystycznej oraz ekoagroturystycznej. Badania, metodą sondażu diagnostycznego, przeprowadzone zostały w 2018 roku w gminach leżących w dolinie rzeki Bug, położonych na terenie województwa mazowieckiego. Uczestniczyło w nich 36 właścicieli gospodarstw agroturystycznych, których gospodarstwa uznane były za konwencjonalne bądź ekologiczne, lub były w fazie przekształcenia z produkcji konwencjonalnej na ekologiczną. Badania wykazały, iż turyści z form aktywności najczęściej wybierają turystykę pieszą, rowerową oraz spacery, natomiast najrzadziej: angażowanie się w prace gospodarstwa. W opinii respondentów czynnikami mającymi największy wpływ na rozwój agroturystyki w Dolinie Bugu są walory przyrodnicze, a także cisza i spokój panujące w okolicy, natomiast największymi barierami - obawa przed zainwestowaniem, brak własnych środków finansowych oraz trudny dostęp do środków pomocowych.
  • Rekord
    Religijność a kompetencje kulturowe pielęgniarek w kontekście przeobrażeń społecznych / Religiousness and Cultural Competences among Nurses in the Context of Social Changes
    (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-06-01) Bąk, Jadwiga Małgorzata ; Niedorys, Barbara ; Chrzan-Rodak, Agnieszka ; Jurek, Krzysztof ; Zarzycka, Danuta ; Ślusarka, Barbara
    Cel pracy. Głównym celem pracy było wskazanie związku pomiędzy religijnością, a kompetencjami kulturowymi pielęgniarek. Materiał i metody. Badania przeprowadzono w grupie 238 pielęgniarek za pomocą walidowanej skali Nurse Cultural Competence Scale (NCCS) autorstwa Perng S. i Watson R. oraz skali Twoja Religijność autorstwa Socha P. Wyniki. Badania własne za pomocą zwalidowanej wersji skali P-NCCS wykazały przeciętny poziom kompetencji kulturowych pielęgniarek. Najniższe wyniki odnotowano w zakresie Skali Wrażliwości Kulturowej (M=29, 83). Wśród badanej grupy największe nasilenie orientacji religijnej było w zakresie podskali Poszukująca Orientacja Religijna (M=35, 90) . Wykazano, że im wyższa Zewnętrzna Orientacja Religijna oraz Poszukująca Orientacja Religijna, tym istotnie wyższy poziom wybranych wskaźników kompetencji kulturowych. Wnioski. Badania wykazały, że pielęgniarki z wysokim poziomem religijności cechuje wyższy wskaźnik kompetencji kulturowych oraz wcześniejsze doświadczenia w sprawowaniu opieki nad pacjentem odmiennym kulturowo pomagają w budowaniu kompetencji kulturowych.
  • Rekord
    Starzenie się ludności i wykluczenie osób starszych a edukacja do starości / Population aging and exclusion of older people and education to old age
    (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-06-01) Lejzerowicz, Magda
    Cel pracy. Celem artykułu jest wykazanie, jakie warunki muszą być spełnione, aby możliwe było wsparcie osób starszych w procesie inkluzji społecznej, jak również wykazanie, że aktywne, zdrowe starzenie się jest możliwe poprzez edukację do starości. Dodatkowo poddano analizie postawy społeczne w stosunku do osób starszych oraz zakres edukacji do starości w polskim systemie edukacji. Materiał i metody. W badaniach zastosowana została metoda analizy danych zastanych pochodzących z raportów i ekspertyz GUS (2014, 2016, 2019), NIZP-PZH (2018), NIK (2018), CBOS (2009, 2016), EHIS (2014), NHS (2018) oraz badań Wojcieszek, Majdy, Nawalanej (2013), Miłkowskiej (2014), Kurtyki-Chałas (2015). Wyniki. Analiza danych wykazała brak oferty aktywizującej społecznie, jak i edukacyjnie, uwzględniającej potrzeby osób starszych powyżej 80-tego roku życia, osób biernych, zależnych. Wykazano również, że w polskim systemie edukacyjnym edukacja do starości jest nieobecna. Wnioski. Poziom inkluzji społecznej osób starszych w szczególności powyżej 80-tego roku życia jest bardzo niski.
  • Rekord
    Pomoc i wsparcie społeczne imigrantów przebywających w Polsce. Komunikat z badań jakościowych / Aid and support given to immigrants in Poland
    (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-06-01) Baranowska, Aneta Sylwia
    Celem badań było poznanie profesjonalnych i nieprofesjonalnych działań pomocowych i wspierających świadczonych cudzoziemcom przed i po emigracji do Polski. Materiał i metody. Badania jakościowe zostały przeprowadzone w grupie 21 imigrantów. W badaniach wzięło udział osiem kobiet i trzynastu mężczyzn, którzy reprezentowali w sumie czternaście narodowości. W badaniach wykorzystano metodę biograficzną, techniką zaś był wywiad narracyjno-biograficzny. Wyniki. Dla badanych imigrantów najbardziej wartościowe okazało się wsparcie nieformalne, udzielane przez osoby posiadające doświadczenia migracyjne. Wnioski. W miarę wydłużania się czasu pobytu migranta na obczyźnie maleje rola kapitału społecznego, a wzrasta znaczenie kapitału ludzkiego, co oznacza, że podczas przeżywanych trudności migranci próbują radzić sobie z nimi samodzielnie, bez pomocy innych, wykorzystując nabyte wcześniej umiejętności.
  • Rekord
    Czas wolny młodzieży akademickiej na terenach leśnych z uwzględnieniem odległości od miejsca zamieszkania respondentów do najbliższego lasu / Leisure time of university students spent in forest considering the distance from their domicile to the nearest forest
    (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-06-01) Zbucki, Łukasz ; Dąbrowski, Dominik
    Czas pozostający człowiekowi do dyspozycji po wypełnieniu przez niego podstawowych czynności życia codziennego, wykorzystywany jest zwykle do odpoczynku i regeneracji organizmu, ale również do własnego rozwoju. Zatem właściwa organizacja jak i treści wypełniające ten czas, wpływają na jakość życia każdego człowieka. W prezentowanej pracy wskazano rolę lasu w życiu jak i wolnym czasie młodzieży akademickiej z Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej. Przeprowadzona analiza oparta jest o uwzględnienie ważnego zdaniem badaczy czynnika, jakim jest odległość dzieląca miejsce zamieszkania respondentów z najbliższym lasem. Badania przeprowadzono w 2013 roku, wykorzystując metodę sondażu diagnostycznego przy zastosowaniu kwestionariusza ankiety. Próbę badawczą stanowiło 400 studentów z Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej.