2020, Volume 14, Issue 1
Stały URI dla tej kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie 2020, Volume 14, Issue 1 według Tytuł
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordAgroturystyka w Dolinie Bugu na terenie Województwa Mazowieckiego / Agritourism in the Bug Valley in the Masovian Voivodeship(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-06-01) Radwańska, Katarzyna ; Dąbrowski, Dominik ; Sokół, Janusz LeszekW pracy przedstawiono podejmowane formy wypoczynku na wiejskich terenach gmin nadbużańskich województwa mazowieckiego, a także bariery oraz czynniki, które w opinii właścicieli gospodarstw położonych na terenie tych gmin sprzyjają działalności agroturystycznej oraz ekoagroturystycznej. Badania, metodą sondażu diagnostycznego, przeprowadzone zostały w 2018 roku w gminach leżących w dolinie rzeki Bug, położonych na terenie województwa mazowieckiego. Uczestniczyło w nich 36 właścicieli gospodarstw agroturystycznych, których gospodarstwa uznane były za konwencjonalne bądź ekologiczne, lub były w fazie przekształcenia z produkcji konwencjonalnej na ekologiczną. Badania wykazały, iż turyści z form aktywności najczęściej wybierają turystykę pieszą, rowerową oraz spacery, natomiast najrzadziej: angażowanie się w prace gospodarstwa. W opinii respondentów czynnikami mającymi największy wpływ na rozwój agroturystyki w Dolinie Bugu są walory przyrodnicze, a także cisza i spokój panujące w okolicy, natomiast największymi barierami - obawa przed zainwestowaniem, brak własnych środków finansowych oraz trudny dostęp do środków pomocowych.
-
RekordAutorytet w motywowaniu zachowań i zagospodarowaniu czasu wolnego młodzieży / Authority in motivation of adolescents’ behavior and developoment of leisure time(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-06-01) Wójcik, ZbigniewCzłowiek powinien uczyć się racjonalnego spędzania czasu wolego. Szczególnie istotnym jest, aby jego zagospodarowanie wiązało się ściśle z aktywnymi formami szeroko rozumianej kultury fizycznej. Podstawowe umiejętności winne być wyniesione ze środowiska rodzinnego, by na tej podstawie mogły być następnie rozwijane i utrwalane w procesie edukacji. W polskiej myśli pedagogicznej wspomnianym zagadnieniem zajmowało się wielu badaczy, a na szczególną uwagę – jak się wydaje – zasługują doniesienia: Ryszarda Wroczyńskiego, Sergiusza Hessena. Bogdana Suchodolskiego i Bogdana Nawroczyńskiego. W wielu opracowaniach doszukać się można wychowawczych, społecznych i zdrowotnych walorów racjonalnego zagospodarowania czasu wolnego. Materiał i metody. Monograficzna Wyniki. Rekreacja fizyczna jako podstawa zagospodarowania czasu wolnego młodzieży.
-
RekordCzas wolny młodzieży akademickiej na terenach leśnych z uwzględnieniem odległości od miejsca zamieszkania respondentów do najbliższego lasu / Leisure time of university students spent in forest considering the distance from their domicile to the nearest forest(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-06-01) Zbucki, Łukasz ; Dąbrowski, DominikCzas pozostający człowiekowi do dyspozycji po wypełnieniu przez niego podstawowych czynności życia codziennego, wykorzystywany jest zwykle do odpoczynku i regeneracji organizmu, ale również do własnego rozwoju. Zatem właściwa organizacja jak i treści wypełniające ten czas, wpływają na jakość życia każdego człowieka. W prezentowanej pracy wskazano rolę lasu w życiu jak i wolnym czasie młodzieży akademickiej z Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej. Przeprowadzona analiza oparta jest o uwzględnienie ważnego zdaniem badaczy czynnika, jakim jest odległość dzieląca miejsce zamieszkania respondentów z najbliższym lasem. Badania przeprowadzono w 2013 roku, wykorzystując metodę sondażu diagnostycznego przy zastosowaniu kwestionariusza ankiety. Próbę badawczą stanowiło 400 studentów z Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej.
-
RekordDziecko szkolne z cukrzycą typu 1 w opinii studentów wychowania fizycznego / A schoolchild with type 1 diabetes in the opinion of physical education students(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-06-01) Ławnik, Anna ; Kubińska, Zofia ; Pańczuk, Anna ; Danielewicz, JolantaWprowadzenie. Celem badań było poznanie wiedzy studentów wychowania fizycznego na temat: cukrzycy typu 1, sytuacji dziecka z cukrzycą typu 1 w szkole, udziału dziecka z cukrzycą typu 1 w lekcjach wychowania fizycznego, obowiązków nauczyciela wychowania fizycznego wobec ucznia z cukrzycą. Materiał i metody. Badania przeprowadzono w 2018 r. wśród 92 studentów wychowania fizycznego kończących studia na AWF w Białej Podlaskiej. Zastosowano autorski kwestionariusz ankiety. Wyniki. Dane przedstawiają wiedzę badanych na tematy związane z uczniem chorym na cukrzycę typu 1. Wnioski. Wiedza badanych na temat cukrzycy typu 1 jest na niewystarczającym poziomie. Większość badanych zna sytuację i potrzeby chorego dziecka w szkole. Przekonanie, że dziecko z cukrzycą może uczestniczyć w lekcjach wychowania fizycznego zadeklarowała niespełna połowa studentów. Badani studenci uważają, że nauczyciel wychowania fizycznego powinien umieć zdiagnozować stany zagrażające zdrowiu ucznia z cukrzycą i udzielić mu pomocy oraz zachęcać go do systematycznego uczestnictwa w lekcjach wychowania fizycznego.
-
RekordIntensywność użytkowania Facebooka a kompetencje społeczne i rozumienie emocji wśród młodych dorosłych / Intensive use of Facebook and social competences and understanding of emotions among young adults(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-06-01) Czerski, WojciechCelem artykułu jest ocena intensywności użytkowania Facebooka przez młodych dorosłych w odniesieniu do ich kompetencji społecznych i rozumienia emocji. Materiał i metody. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. W skład kwestionariusza ankiety wchodziły: Kwestionariusz Intensywności Użytkowania Facebooka (KIUF) autorstwa J. Kusia i M. Szulżyckiego, Profil Kompetencji Społecznych (PROKOS) autorstwa A. Matczak i K. Kartowskiej, Test Rozumienia Emocji (TRE) autorstwa A. Matczak i J. Piekarskiej oraz metryczka. Wyniki. Uzyskane wyniki wskazują na to, że większość osób nie podporządkowuje swojego życia Facebookowi. Kompetencje społeczne oraz rozumienie emocji przez badanych są zazwyczaj na poziomach poniżej przeciętnego, co może prowadzić do nadmiernego angażowania się w niektóre aktywności online. Przeprowadzona analiza statystyczna wykazała, że największy wpływ na Facebookowych celebrytów mają kompetencje towarzyskie, a na Graczy - kompetencje społecznikowskie. Wnioski. Ze względu na wykazane niskie kompetencje społeczne i rozumienie emocji wśród młodych dorosłych, należy w toku kształcenia poświęcić więcej miejsca tym zagadnieniom.
-
RekordNaród według A.D. Smitha i jego znaczenie dla katolickiej nauki społecznej / Nation according to A.D. Smith and its significan-ce for Catholic social teaching(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-06-01) Wódka, MarekPrzedmiotem analizy jest kategoria narodu w oryginalnym ujęciu Anthonego Davida Smitha. W artykule podjęto próbę odpowiedzi na pytania: czym jest naród w rozumieniu Smitha; jakie czynniki konstytuują naród, które z nich są kluczowe, a które fakultatywne. Jaki jest stosunek Smitha do głównych szkół zajmujących się narodem i jego pochodzeniem. Ponadto, w artykule podjęto próbę analizy teorii Smitha w perspektywie socjologii humanistycznej oraz jej przydatności dla chrześcijańskiej myśli społecznej.
-
RekordPomoc i wsparcie społeczne imigrantów przebywających w Polsce. Komunikat z badań jakościowych / Aid and support given to immigrants in Poland(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-06-01) Baranowska, Aneta SylwiaCelem badań było poznanie profesjonalnych i nieprofesjonalnych działań pomocowych i wspierających świadczonych cudzoziemcom przed i po emigracji do Polski. Materiał i metody. Badania jakościowe zostały przeprowadzone w grupie 21 imigrantów. W badaniach wzięło udział osiem kobiet i trzynastu mężczyzn, którzy reprezentowali w sumie czternaście narodowości. W badaniach wykorzystano metodę biograficzną, techniką zaś był wywiad narracyjno-biograficzny. Wyniki. Dla badanych imigrantów najbardziej wartościowe okazało się wsparcie nieformalne, udzielane przez osoby posiadające doświadczenia migracyjne. Wnioski. W miarę wydłużania się czasu pobytu migranta na obczyźnie maleje rola kapitału społecznego, a wzrasta znaczenie kapitału ludzkiego, co oznacza, że podczas przeżywanych trudności migranci próbują radzić sobie z nimi samodzielnie, bez pomocy innych, wykorzystując nabyte wcześniej umiejętności.
-
RekordReligijność a kompetencje kulturowe pielęgniarek w kontekście przeobrażeń społecznych / Religiousness and Cultural Competences among Nurses in the Context of Social Changes(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-06-01) Bąk, Jadwiga Małgorzata ; Niedorys, Barbara ; Chrzan-Rodak, Agnieszka ; Jurek, Krzysztof ; Zarzycka, Danuta ; Ślusarka, BarbaraCel pracy. Głównym celem pracy było wskazanie związku pomiędzy religijnością, a kompetencjami kulturowymi pielęgniarek. Materiał i metody. Badania przeprowadzono w grupie 238 pielęgniarek za pomocą walidowanej skali Nurse Cultural Competence Scale (NCCS) autorstwa Perng S. i Watson R. oraz skali Twoja Religijność autorstwa Socha P. Wyniki. Badania własne za pomocą zwalidowanej wersji skali P-NCCS wykazały przeciętny poziom kompetencji kulturowych pielęgniarek. Najniższe wyniki odnotowano w zakresie Skali Wrażliwości Kulturowej (M=29, 83). Wśród badanej grupy największe nasilenie orientacji religijnej było w zakresie podskali Poszukująca Orientacja Religijna (M=35, 90) . Wykazano, że im wyższa Zewnętrzna Orientacja Religijna oraz Poszukująca Orientacja Religijna, tym istotnie wyższy poziom wybranych wskaźników kompetencji kulturowych. Wnioski. Badania wykazały, że pielęgniarki z wysokim poziomem religijności cechuje wyższy wskaźnik kompetencji kulturowych oraz wcześniejsze doświadczenia w sprawowaniu opieki nad pacjentem odmiennym kulturowo pomagają w budowaniu kompetencji kulturowych.
-
RekordStarzenie się ludności i wykluczenie osób starszych a edukacja do starości / Population aging and exclusion of older people and education to old age(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-06-01) Lejzerowicz, MagdaCel pracy. Celem artykułu jest wykazanie, jakie warunki muszą być spełnione, aby możliwe było wsparcie osób starszych w procesie inkluzji społecznej, jak również wykazanie, że aktywne, zdrowe starzenie się jest możliwe poprzez edukację do starości. Dodatkowo poddano analizie postawy społeczne w stosunku do osób starszych oraz zakres edukacji do starości w polskim systemie edukacji. Materiał i metody. W badaniach zastosowana została metoda analizy danych zastanych pochodzących z raportów i ekspertyz GUS (2014, 2016, 2019), NIZP-PZH (2018), NIK (2018), CBOS (2009, 2016), EHIS (2014), NHS (2018) oraz badań Wojcieszek, Majdy, Nawalanej (2013), Miłkowskiej (2014), Kurtyki-Chałas (2015). Wyniki. Analiza danych wykazała brak oferty aktywizującej społecznie, jak i edukacyjnie, uwzględniającej potrzeby osób starszych powyżej 80-tego roku życia, osób biernych, zależnych. Wykazano również, że w polskim systemie edukacyjnym edukacja do starości jest nieobecna. Wnioski. Poziom inkluzji społecznej osób starszych w szczególności powyżej 80-tego roku życia jest bardzo niski.