2020, Volume 14, Issue 3
Stały URI dla tej kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie 2020, Volume 14, Issue 3 według Temat "bł. Edmund Bojanowski"
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordWychowawcze znaczenie obrzędowości inspirowane myślą i działalnością pedagogiczną bł. Edmunda Bojanowskiego / The educational significance of rituals inspired thought and pedagogical activity of blessed Edmund Bojanowski(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-12-10) Braun, KatarzynaArtykuł poświęcony jest obrzędowości, która w głównym nurcie życia często bywa pomijana. Można jednak zadać pytanie – czy mamy świadomość jaka wartość wychowawcza tkwi w obrzędowości. Na pewno miał tego pełną świadomość bł. Edmund Bojanowski, który w opracowanych przez siebie materiałach pozostawił nam wiele wskazówek jak z obrzędowości czynić środek wychowawczy. Celem artykułu będzie przypomnienie jak ważne miejsce w procesie wychowania zajmuje obrzędowość. Tekst składa się z trzech części. W pierwszej znajduje się analiza zjawiska obrzędowości, zaprezentowana jest jego typologia oraz funkcje. Druga poświęcona jest procesowi wychowania i wskazaniu elementów, w których możemy mówić o obrzędowości. Trzecią część stanowi wskazanie dziedzin wychowania, w których obrzędowość może odgrywać szczególną rolę. Zakończeniem artykułu jest wskazanie zasad wychowania, które mogą warunkować wychowawczą wartość obrzędów. Materiał i metody. Materiały źródłowe – kompendium Edmunda Bojanowskiego. Analiza dokumentów. Wyniki. Ukazanie wychowawczego znaczenia udziału dzieci i młodzieży w obrzędach. Wnioski. Wskazanie zasad wychowania, które mogą warunkować wychowawczą wartość obrzędów.