2020, Volume 14, Issue 3
Stały URI dla tej kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie 2020, Volume 14, Issue 3 według Data wydania
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordWychowawcze znaczenie obrzędowości inspirowane myślą i działalnością pedagogiczną bł. Edmunda Bojanowskiego / The educational significance of rituals inspired thought and pedagogical activity of blessed Edmund Bojanowski(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-12-10) Braun, KatarzynaArtykuł poświęcony jest obrzędowości, która w głównym nurcie życia często bywa pomijana. Można jednak zadać pytanie – czy mamy świadomość jaka wartość wychowawcza tkwi w obrzędowości. Na pewno miał tego pełną świadomość bł. Edmund Bojanowski, który w opracowanych przez siebie materiałach pozostawił nam wiele wskazówek jak z obrzędowości czynić środek wychowawczy. Celem artykułu będzie przypomnienie jak ważne miejsce w procesie wychowania zajmuje obrzędowość. Tekst składa się z trzech części. W pierwszej znajduje się analiza zjawiska obrzędowości, zaprezentowana jest jego typologia oraz funkcje. Druga poświęcona jest procesowi wychowania i wskazaniu elementów, w których możemy mówić o obrzędowości. Trzecią część stanowi wskazanie dziedzin wychowania, w których obrzędowość może odgrywać szczególną rolę. Zakończeniem artykułu jest wskazanie zasad wychowania, które mogą warunkować wychowawczą wartość obrzędów. Materiał i metody. Materiały źródłowe – kompendium Edmunda Bojanowskiego. Analiza dokumentów. Wyniki. Ukazanie wychowawczego znaczenia udziału dzieci i młodzieży w obrzędach. Wnioski. Wskazanie zasad wychowania, które mogą warunkować wychowawczą wartość obrzędów.
-
RekordNacjonalizm – główny komponent tożsamości kibicowskiej na przykładzie fanów lokalnego klubu Korona Kielce / Nationalism – the main component of the fan identity on the example of fans of the local club Korona Kielce(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-12-10) Kamecka, Gabriela ; Jackowicz, KamilZbadanie wpływu nacjonalizmu na kreowanie tożsamości przez kibiców lokalnego klubu piłkarskiego Korona Kielce. Praca składa się z inspiracji teoretycznych dotyczących nacjonalizmu, tożsamości narodowej i lokalnej oraz danych z badania empirycznego. Materiał i metody. Analiza treści zawartych w oficjalnym dyskursie fanów klubu Korona Kielce na podstawie fanzinu Złocisto-Krwiści. Wyniki. Badanie wykazało fundamentalny wpływ nacjonalizmu na kreowanie tożsamości kibiców lokalnego klubu sportowego. Wnioski. Badanie empiryczne ukazało kibiców, jako zbiorowość złożoną, o silnej tożsamości kibicowskiej, dużym przywiązaniu do narodu i wartości nacjonalistycznych oraz antynomiczną na poziomie fundamentalnych aspektów światopoglądowych.
-
RekordMyśl pedagogiczna bł. Edmunda Bojanowskiego (1814–1871) a koncepcja integralnego rozwoju i ochrony dziecka / Blessed Edmund Bojanowski’s (1814–1871) pedagogical thought and the concept of integral child development and protection(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-12-10) Łuczyński, Andrzej PiotrIntegralne wychowanie dziecka według Edmunda Bojanowskiego wraz z nieodłączną od niego ideą ochrony dziecka jest wyrazem twórczych przemyśleń i poszukiwań tego wybitnego polskiego społecznika i myśliciela XIX wieku. Jego myśl pedagogiczna nie utraciła swej aktualności i również współcześnie stanowi ważny punkt odniesienia dla praktyki pedagogicznej. Tekst wskazuje na oryginalność systemu wychowania Edmunda Bojanowskiego, który w swych podstawowych założeniach odwołuje się do natury, historii i religii i może zostać pomyślnie wykorzystany jako cenne narzędzie w procesie kształtowania u dzieci mocnych i harmonijnych osobowości. Materiał i metody. Wykorzystano literaturę źródłową i opracowania dotyczące koncepcji wychowania Edmunda Bojanowskiego. Wyniki. W przekonaniu E. Bojanowskiego „sukces wychowawczy” można osiągnąć troszcząc się o integralny rozwój i wychowanie dziecka. Wnioski. Bez dobrze pojętej „ochrony” dziecka integralny rozwój i wychowanie dziecka jest znacznie utrudnione.
-
RekordKlim-Klimaszewska, A,(2020), Recenzja programu: Sr. Maria Opiela, Sr. Małgorzata Kaput, Sr. Edyta Piekarz, Sr. Agnieszka kornobis, Sr. Zofia Zymróz, Sr. Stanisława Chudzik, Preschool education programme based on the pedagogical conception by bl. Edmund Bojanowski, Wydawnictwo Werset, Lublin 2020, ss. 117 / Review Of The Programme: Sr. Maria Opiela, Sr. Małgorzata Kaput, Sr. Edyta Piekarz, Sr. Agnieszka Kornobis, Sr. Zofia Zymróz, Sr. Stanisława Chudzik, Preschool Education Programme Based On The Pedagogical Conception By Bl. Edmund Bojanowski, Published By Werset, Lublin 2020, Pp. 117(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-12-10) Klim-Klimaszewska, Anna
-
RekordNauczanie przedmiotowo-językowe i podejście komunikacyjne jako koncepcje progowe w kształceniu przyszłych na-uczycieli języków obcych w klasach I-III / Communication approach and CLIL as threshold concepts in the training of future foreign language teachers in grades I-III(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-12-10) Gładkowska, ElizaDziałania, mające przeciwdziałać niedoborom nauczycieli języków obcych we wczesnej edukacji, łączą się z wyzwaniami dotyczącymi kształcenia przyszłych nauczycieli. Celem artykułu jest przedstawienie nauczania przedmiotowo-językowego oraz podejścia komunikacyjnego jako koncepcji progowych. Zarysowano tu także perspektywy wynikające z transformacyjnego potencjału tych zagadnień. Materiał i metody. Teoria liminalności Arnolda van Gennepa i charakterystyka koncepcji progowych Jana H. F. Meyera i Raya Landa. Wyniki. Wobec faktycznej praktyki pedagogicznej oraz wyzwań, które niosą ze sobą wciąż uaktualniane wymogi kwalifikujące nauczyciela do nauki języków obcych, myślenie o podejściu komunikacyjnym i integracji obszarów edukacyjnych w kategoriach koncepcji progowych wzmacnia przebieg przygotowania metodycznego szczególnie przyszłych nauczycieli języków obcych nie-będących absolwentami studiów filologicznych lub lingwistycznych. Wnioski. Konkretne rozwiązania metodyczne możliwe do zastosowania w przygotowaniu nauczycieli wczesnego nauczania języków obcych wymagają wnikliwej analizy i badań jakościowych. Wskazania metodyczne dotyczące koncepcji progowych wczesnego nauczania języków obcych na studiach ogólnopedagogicznych pomogą studentom połączyć w całość kluczowe zalecenia z zakresu glottodydaktyki z ich oddziaływaniem dydaktyczno-wychowawczym.
-
RekordSocjalizująca rola aktywności sportowej dzieci i młodzieży w świetle współczesnej literatury socjologicznej i humanistycznej / The socializing role of sports activities of children and youth in the light of contemporary sociological and humanistic literature(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-12-10) Polak, Ryszard ; Tarkowski, PawełW artykule podjęto analizę wybranych kilkudziesięciu dzieł współczesnych socjologów i teoretyków sportu i humanistów (publikacje książkowe i artykuły), którzy rozważali rolę sportu w socjalizacji dzieci i młodzieży we współczesnym świecie. Materiał i metody. Wykorzystano współczesną literaturę źródłową i naukowe opracowania poświęcone głównie socjologii i filozofii oraz teorii sportu, oraz publikacje z zakresu pedagogiki sportu, w których badacze skupiali się na społecznej roli aktywności sportowej. Wyniki. Autorzy wielu tekstów omawiających znaczenie sportu w życiu człowieka podkreślali również jego socjalizującą rolę, zwłaszcza w obecnych czasach, kiedy to postawy skrajnie indywidualistyczne niszczą więzi społeczne; istnieje w związku z tym konieczność większego zwrócenia uwagi osób dorosłych na wychowanie społeczne dzieci i młodzieży przez sport i aktywność ruchową. Wnioski. W świetle przeprowadzonych badań sport dzieci i młodzieży ma bardzo duże znaczenie socjalizujące, a jego uprawianie jest konieczne nie tylko ze względów zdrowotnych, ale i społecznych.
-
RekordWsparcie podopiecznych pieczy zastępczej w zakresie rozwijania zainteresowań i pasji / Supporting pupils in foster care in regard to developing their interests and passions(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-12-10) Ruszkowska, MarzenaZainteresowania przygotowują do samorozwoju i samokształcenia przez całe życie, są istotnym wyznacznikiem drogi życiowej człowieka. Celem badań było pozyskanie informacji na temat zainteresowań i pasji podopiecznych pieczy zastępczej oraz uzyskiwanego wsparcia w zakresie ich rozwijania. Badania miały stanowić próbę odpowiedzi na pytania: Czy i jakiego rodzaju zainteresowania posiadają podopieczni pieczy zastępczej? Czym jest warunkowane posiadanie zainteresowań? Czy i jakiego rodzaju wsparcie otrzymują podopieczni pieczy zastępczej w zakresie rozwijania swoich zainteresowań i pasji? Materiał i metody. Badania realizowano od kwietnia do grudnia 2018 roku, miały one charakter ilościowy, wykorzystano w nich badania sondażowe przeprowadzone na terenie 3 województw. Badania opierały się na wywiadach z dyrektorami placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz na kwestionariuszu ankiety dla podopiecznych. Wyniki. Zainteresowania podopiecznych warunkowane były ich wiekiem, płcią, środowiskiem zamieszkania, zaś uzyskiwane wsparcie w ich rozwijaniu rodzajem pieczy zastępczej. Wnioski. Podopieczni otrzymują różnego rodzaju wsparcie w rozwijaniu swoich zainteresowań i pasji.
-
RekordZnaczenie wartości chrześcijańskich w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym wśród rodziców ze środowisk wiejskich i miejskich / The importance of Christian values in the upbringing of preschool children among parents living in rural and urban areas(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-12-10) Nazaruk, Stanisława ; Marchel, Joanna ; Kruszewska, AleksandraW artykule zaprezentowano wyniki badań, które przeprowadzono wśród rodziców zamieszkałych w na terenie miasta Biała Podlaska i w powiecie bialskim. Materiał i metody. Badania o charakterze diagnostycznym przeprowadzono w 6 wybranych przedszkolach samorządowych na terenie miasta Biała Podlaska i powiatu bialskiego w woj. lubelskim. Metody badań ilościowe – sondaż diagnostyczny. Narzędzie badawcze – kwestionariusz ankiety własnego autorstwa. Wyniki. Zaobserwowano różnice w preferowanych wartościach wśród badanej grupy rodziców. Wnioski. Rodzice, do wartości o priorytetowym znaczeniu zaliczają te, które determinują ich życie w rodzinie. Zaliczają do nich szczególnie miłość do potomstwa, szczęście w rodzinie, zdrowie. Proces wprowadzenia w wartości chrześcijańskie jest dla rodziców szczególnie ważny na etapie rytu, czyli ustanowionych i powszechnie przyjętych obrzędów religijnych. Przedszkole/szkoła w opinii badanych jest ważną instytucją społeczną wspomagającą wysiłki rodziców w wychowywaniu dzieci zgodnie z wartościami chrześcijańskimi.
-
RekordWspółczesny rynek pracy w Polsce a generacja. Różnice między pokoleniami X, Y oraz Z / The modern labour market in Poland and the generation. The differences between generations X, Y and Z(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-12-10) Czyczerska, Karolina Martyna ; Ławnik, Anna Jadwiga ; Szlenk-Czyczerska, ElżbietaWspółczesny rynek pracy w Polsce ulega stałym transformacjom, które wynikają ze zmian demograficznych, w głównej mierze związanych z procesem starzenia się społeczeństwa. W strukturach firm oraz instytucji występują obecnie cztery pokolenia. Generacje te, funkcjonują coraz częściej w tych samych zespołach pracowniczych, co stanowić może istotne wyzwanie dla zarządzających współczesnymi organizacjami. Materiał i metody. W niniejszej pracy zastosowano metodę polegającą na analizie aktualnego piśmiennictwa. Wyniki. Obecna sytuacja na rynku pracy charakteryzuje się wzrostem liczby osób pracujących w gospodarce narodowej. Aktualnie na rynku pracy w Polsce funkcjonują cztery pokolenia: Baby Boomers, X, Y oraz Z zróżnicowane pod względem systemu wartości, motywacji do pracy, oczekiwań czy poziomu lojalności wobec pracodawców. Wnioski. Umiejętne zarządzanie zróżnicowanym zespołem pracowniczym umożliwi wykorzystanie starszych pokoleń w roli mentorów dla młodych pracowników, ale nie można pominąć tu tzw. odwróconego mentoringu, gdzie starsze pokolenie będzie się uczyć od młodszych pracowników np. kompetencji wirtualnych, nowych technologii itp.
-
RekordAutonomia ucznia a proces indywidualizacji w edukacji włączającej / Student’s autonomy and the pro-cess of individualization in inclusive education(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-12-10) Lejzerowicz, Magda ; Galbarczyk, MarzenaCelem artykułu jest wykazanie jakie warunki muszą być spełnione, aby możliwe było wsparcie rozwoju dziecka, dostosowanie edukacji do jego potrzeb. Postawiono następujące pytania badawcze: czy nauczyciele prowadzą proces indywidualizacji, czy podmiotowe podejście do dziecka jest stosowane? Co wpływa na upodmiotowienie procesu dydaktycznego? Jak możliwa jest autonomia podmiotów w edukacji? Materiał i metody. Analizie poddano wyniki badań przeprowadzone przez M. Christ (2013), A. Hłobił (2015), M. Galbarczyk, M. Lejzerowicz (2018) oraz Raport o stanie edukacji IBE Liczą się nauczyciele (2014) i Raport Polscy nauczyciele i dyrektorzy w Międzynarodowym Badaniu Nauczania i Uczenia się TALIS 2013 IBE (2015) poświęcone współczesnym problemom związanym z indywidualizacją i pracą nauczycieli. Wyniki. Analiza wyników badań wykazała, że istotne jest wprowadzenie zmian w systemie edukacji. Warunkiem wspierania rozwoju dziecka jest dostrzeżenie jego potrzeb i możliwości, zauważenie ograniczeń i dostosowanie odpowiedniego stylu nauczania. Wnioski. Droga do osiągnięcia sukcesu w procesie edukacji to umożliwienie dziecku bycia kreatywnym, chcącym poszukiwać, budować, tworzyć, badać, rozwijać umiejętności.
-
RekordWykluczenie cyfrowe jednym z problemów edukacji doby cyfrowej / Digital exclusion one of the problems of digital education day(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-12-10) Czerski, Wojciech MarcinArtykuł podejmuje zagadnienie wykluczenia cyfrowego. Na wstępie dokonana została charakterystyka tego zjawiska, następnie porównano je z wykluczeniem społecznym. Ponadto wskazano przyczyny i skutki wykluczenia cyfrowego w różnych środowiskach. Na zakończenie udzielono odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu. Ważne jest tu, aby nie tylko skupić się na wyposażaniu wykluczonych w sprzęt i dostęp do Internetu. Należy równocześnie pobudzać u nich motywację do korzystania z tych dobrodziejstw oraz do zdobywania, a dalej podnoszenia kompetencji cyfrowych we wszystkich grupach społecznych. Materiał i metody. Przegląd literatury. Wyniki. Przeprowadzona analiza literatury wykazała, że nadal aktualnym problemem jest wykluczenie cyfrowe, przez niektórych określane mianem nierówności cyfrowych. Wnioski. W Polsce prowadzone są działania mające na celu redukcję i przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu w różnych grupach społecznych, jednak nie wszędzie jest to możliwe (np. zakłady karne).