2020, Volume 14, Issue 3
Stały URI dla tej kolekcji
Przeglądaj
Ostatnio nadesłane prace
1 - 5 z 11
-
RekordKlim-Klimaszewska, A,(2020), Recenzja programu: Sr. Maria Opiela, Sr. Małgorzata Kaput, Sr. Edyta Piekarz, Sr. Agnieszka kornobis, Sr. Zofia Zymróz, Sr. Stanisława Chudzik, Preschool education programme based on the pedagogical conception by bl. Edmund Bojanowski, Wydawnictwo Werset, Lublin 2020, ss. 117 / Review Of The Programme: Sr. Maria Opiela, Sr. Małgorzata Kaput, Sr. Edyta Piekarz, Sr. Agnieszka Kornobis, Sr. Zofia Zymróz, Sr. Stanisława Chudzik, Preschool Education Programme Based On The Pedagogical Conception By Bl. Edmund Bojanowski, Published By Werset, Lublin 2020, Pp. 117(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-12-10)
-
RekordNacjonalizm – główny komponent tożsamości kibicowskiej na przykładzie fanów lokalnego klubu Korona Kielce / Nationalism – the main component of the fan identity on the example of fans of the local club Korona Kielce(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-12-10)Zbadanie wpływu nacjonalizmu na kreowanie tożsamości przez kibiców lokalnego klubu piłkarskiego Korona Kielce. Praca składa się z inspiracji teoretycznych dotyczących nacjonalizmu, tożsamości narodowej i lokalnej oraz danych z badania empirycznego. Materiał i metody. Analiza treści zawartych w oficjalnym dyskursie fanów klubu Korona Kielce na podstawie fanzinu Złocisto-Krwiści. Wyniki. Badanie wykazało fundamentalny wpływ nacjonalizmu na kreowanie tożsamości kibiców lokalnego klubu sportowego. Wnioski. Badanie empiryczne ukazało kibiców, jako zbiorowość złożoną, o silnej tożsamości kibicowskiej, dużym przywiązaniu do narodu i wartości nacjonalistycznych oraz antynomiczną na poziomie fundamentalnych aspektów światopoglądowych.
-
RekordWspółczesny rynek pracy w Polsce a generacja. Różnice między pokoleniami X, Y oraz Z / The modern labour market in Poland and the generation. The differences between generations X, Y and Z(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-12-10)Współczesny rynek pracy w Polsce ulega stałym transformacjom, które wynikają ze zmian demograficznych, w głównej mierze związanych z procesem starzenia się społeczeństwa. W strukturach firm oraz instytucji występują obecnie cztery pokolenia. Generacje te, funkcjonują coraz częściej w tych samych zespołach pracowniczych, co stanowić może istotne wyzwanie dla zarządzających współczesnymi organizacjami. Materiał i metody. W niniejszej pracy zastosowano metodę polegającą na analizie aktualnego piśmiennictwa. Wyniki. Obecna sytuacja na rynku pracy charakteryzuje się wzrostem liczby osób pracujących w gospodarce narodowej. Aktualnie na rynku pracy w Polsce funkcjonują cztery pokolenia: Baby Boomers, X, Y oraz Z zróżnicowane pod względem systemu wartości, motywacji do pracy, oczekiwań czy poziomu lojalności wobec pracodawców. Wnioski. Umiejętne zarządzanie zróżnicowanym zespołem pracowniczym umożliwi wykorzystanie starszych pokoleń w roli mentorów dla młodych pracowników, ale nie można pominąć tu tzw. odwróconego mentoringu, gdzie starsze pokolenie będzie się uczyć od młodszych pracowników np. kompetencji wirtualnych, nowych technologii itp.
-
RekordZnaczenie wartości chrześcijańskich w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym wśród rodziców ze środowisk wiejskich i miejskich / The importance of Christian values in the upbringing of preschool children among parents living in rural and urban areas(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-12-10)W artykule zaprezentowano wyniki badań, które przeprowadzono wśród rodziców zamieszkałych w na terenie miasta Biała Podlaska i w powiecie bialskim. Materiał i metody. Badania o charakterze diagnostycznym przeprowadzono w 6 wybranych przedszkolach samorządowych na terenie miasta Biała Podlaska i powiatu bialskiego w woj. lubelskim. Metody badań ilościowe – sondaż diagnostyczny. Narzędzie badawcze – kwestionariusz ankiety własnego autorstwa. Wyniki. Zaobserwowano różnice w preferowanych wartościach wśród badanej grupy rodziców. Wnioski. Rodzice, do wartości o priorytetowym znaczeniu zaliczają te, które determinują ich życie w rodzinie. Zaliczają do nich szczególnie miłość do potomstwa, szczęście w rodzinie, zdrowie. Proces wprowadzenia w wartości chrześcijańskie jest dla rodziców szczególnie ważny na etapie rytu, czyli ustanowionych i powszechnie przyjętych obrzędów religijnych. Przedszkole/szkoła w opinii badanych jest ważną instytucją społeczną wspomagającą wysiłki rodziców w wychowywaniu dzieci zgodnie z wartościami chrześcijańskimi.
-
RekordNauczanie przedmiotowo-językowe i podejście komunikacyjne jako koncepcje progowe w kształceniu przyszłych na-uczycieli języków obcych w klasach I-III / Communication approach and CLIL as threshold concepts in the training of future foreign language teachers in grades I-III(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-12-10)Działania, mające przeciwdziałać niedoborom nauczycieli języków obcych we wczesnej edukacji, łączą się z wyzwaniami dotyczącymi kształcenia przyszłych nauczycieli. Celem artykułu jest przedstawienie nauczania przedmiotowo-językowego oraz podejścia komunikacyjnego jako koncepcji progowych. Zarysowano tu także perspektywy wynikające z transformacyjnego potencjału tych zagadnień. Materiał i metody. Teoria liminalności Arnolda van Gennepa i charakterystyka koncepcji progowych Jana H. F. Meyera i Raya Landa. Wyniki. Wobec faktycznej praktyki pedagogicznej oraz wyzwań, które niosą ze sobą wciąż uaktualniane wymogi kwalifikujące nauczyciela do nauki języków obcych, myślenie o podejściu komunikacyjnym i integracji obszarów edukacyjnych w kategoriach koncepcji progowych wzmacnia przebieg przygotowania metodycznego szczególnie przyszłych nauczycieli języków obcych nie-będących absolwentami studiów filologicznych lub lingwistycznych. Wnioski. Konkretne rozwiązania metodyczne możliwe do zastosowania w przygotowaniu nauczycieli wczesnego nauczania języków obcych wymagają wnikliwej analizy i badań jakościowych. Wskazania metodyczne dotyczące koncepcji progowych wczesnego nauczania języków obcych na studiach ogólnopedagogicznych pomogą studentom połączyć w całość kluczowe zalecenia z zakresu glottodydaktyki z ich oddziaływaniem dydaktyczno-wychowawczym.