2020, Volume 14, Issue 3
Stały URI dla tej kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie 2020, Volume 14, Issue 3 według Temat "child"
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordMyśl pedagogiczna bł. Edmunda Bojanowskiego (1814–1871) a koncepcja integralnego rozwoju i ochrony dziecka / Blessed Edmund Bojanowski’s (1814–1871) pedagogical thought and the concept of integral child development and protection(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-12-10) Łuczyński, Andrzej PiotrIntegralne wychowanie dziecka według Edmunda Bojanowskiego wraz z nieodłączną od niego ideą ochrony dziecka jest wyrazem twórczych przemyśleń i poszukiwań tego wybitnego polskiego społecznika i myśliciela XIX wieku. Jego myśl pedagogiczna nie utraciła swej aktualności i również współcześnie stanowi ważny punkt odniesienia dla praktyki pedagogicznej. Tekst wskazuje na oryginalność systemu wychowania Edmunda Bojanowskiego, który w swych podstawowych założeniach odwołuje się do natury, historii i religii i może zostać pomyślnie wykorzystany jako cenne narzędzie w procesie kształtowania u dzieci mocnych i harmonijnych osobowości. Materiał i metody. Wykorzystano literaturę źródłową i opracowania dotyczące koncepcji wychowania Edmunda Bojanowskiego. Wyniki. W przekonaniu E. Bojanowskiego „sukces wychowawczy” można osiągnąć troszcząc się o integralny rozwój i wychowanie dziecka. Wnioski. Bez dobrze pojętej „ochrony” dziecka integralny rozwój i wychowanie dziecka jest znacznie utrudnione.
-
RekordZnaczenie wartości chrześcijańskich w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym wśród rodziców ze środowisk wiejskich i miejskich / The importance of Christian values in the upbringing of preschool children among parents living in rural and urban areas(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-12-10) Nazaruk, Stanisława ; Marchel, Joanna ; Kruszewska, AleksandraW artykule zaprezentowano wyniki badań, które przeprowadzono wśród rodziców zamieszkałych w na terenie miasta Biała Podlaska i w powiecie bialskim. Materiał i metody. Badania o charakterze diagnostycznym przeprowadzono w 6 wybranych przedszkolach samorządowych na terenie miasta Biała Podlaska i powiatu bialskiego w woj. lubelskim. Metody badań ilościowe – sondaż diagnostyczny. Narzędzie badawcze – kwestionariusz ankiety własnego autorstwa. Wyniki. Zaobserwowano różnice w preferowanych wartościach wśród badanej grupy rodziców. Wnioski. Rodzice, do wartości o priorytetowym znaczeniu zaliczają te, które determinują ich życie w rodzinie. Zaliczają do nich szczególnie miłość do potomstwa, szczęście w rodzinie, zdrowie. Proces wprowadzenia w wartości chrześcijańskie jest dla rodziców szczególnie ważny na etapie rytu, czyli ustanowionych i powszechnie przyjętych obrzędów religijnych. Przedszkole/szkoła w opinii badanych jest ważną instytucją społeczną wspomagającą wysiłki rodziców w wychowywaniu dzieci zgodnie z wartościami chrześcijańskimi.