2021, Volume 15, Issue 4
Stały URI dla tej kolekcji
Przeglądaj
Ostatnio nadesłane prace
1 - 5 z 10
-
RekordŹródła finansowania przedsiębiorstw społecznych na przykładzie spółdzielni socjalnych / Sources of financing for social enterprises on the example of social cooperatives(Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022-04-28)Celem opracowania jest przedstawienie źródeł finansowania przedsiębiorstw społecznych na przykładzie spółdzielni socjalnych. Materiał i metody: W opracowaniu przeprowadzono analizę danych zastanych, czyli publikacji związanych przede wszystkim z finansowaniem spółdzielni socjalnych. Wykorzystano również, do wskazania wykorzystywanych w praktyce źródeł finansowania, dane pochodzące z wywiadu przeprowadzonego na podstawie kwestionariusza ankiety z przedstawicielami spółdzielni socjalnych w województwie lubelskim. Wyniki: Podstawowym źródłem finansowania przedsiębiorstwa społecznego, jakim jest spółdzielnia socjalna, powinna być prowadzona działalność gospodarcza, polegająca przede wszystkim na sprzedaży usług oraz produktów. Spółdzielnie socjalne w ramach pomocy pochodzącej ze środków krajowych mogą uzyskać pomoc na założenie spółdzielni lub przystąpienie do niej po jej założeniu oraz na utworzenie stanowiska pracy albo finansowanie kosztów wynagrodzenia. Wnioski: Spółdzielnie socjalne w Polsce w ostatnich latach mogą rozwijać się w dużej mierze dzięki wsparciu ze środków publicznych, głównie unijnych. Pomoc pochodząca ze środków krajowych (FP i PFRON) przeznaczona jest przede wszystkim na założenie spółdzielni socjalnych lub przystąpienie do nich.
-
RekordHikikomori – japoński syndrom wycofania społecznego jako problem współczesnych uczniów polskich szkół. Analiza zjawiska w świetle badań literatury przedmiotu oraz badań własnych / Hikikomori – japanese syndrome of social withdrawal as a problem of contemporary students of polish schools. Analysis of the phenomenon in the light of research on the subject literature and own research(Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022-04-28)Współcześnie z Internetu korzysta niemal każdy. Postęp techniczny sprawia, iż dostęp do sieci komputerowej jest coraz łatwiejszy, bardziej powszechny, a czasem wręcz konieczny. Celem niniejszego artykułu jest prezentacja zjawiska Internetoholizmu oraz przedstawienie w nim badań własnych stwierdzających czy zjawisko Hikikomori występuje wśród uczniów klas 3 Szkoły Podstawowej Nr 3 im. Jana Pawła II w Mińsku Mazowieckim. Materiał i metody: Wykorzystano literaturę źródłową i badania przeprowadzone za pomocą kwestionariuszy ankiety i wywiadu. Wyniki: Uczniowie klas 3 korzystają z Internetu bardzo często co w niekontrolowanych przypadkach może doprowadzić do wystąpienia u nich objawów hikikomori. Wnioski: Należy otoczyć szczególną opieką i wsparciem uczniów przejawiających syndrom hikikomori oraz zachęcać ich do spędzania wolnego czasu na rozmowie z kolegami zamiast serfowania po Internecie. Nie kontrolując czasu spędzanego przed komputerem możemy doprowadzić do izolacji społecznej podopiecznych.
-
RekordDiagnoza fobii społecznej u osób dorosłych. Rzetelne metody oceny klinicznej oraz narzędzia diagnostyczne / Diagnosis of social phobia in adults. Reliable methods of clinical evaluation and diagnostic tools(Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022-04-28)Obecnie stosowane w Polsce metody diagnozy fobii społecznej można podzielić na dwie grupy: ustrukturyzowane lub luźne wywiady psychologiczne/psychiatryczne oraz kwestionariusze/skale/ inwentarze służące do oceny objawów. Niniejszy artykuł przedstawia rzetelne metody diagnozy fobii społecznej, z uwzględnieniem ich specyficznych właściwości diagnostycznych. Na potrzeby artykułu termin fobii społecznej używany jest wymiennie z terminami lęk społeczny i zaburzenie lęku społecznego, gdyż wszystkie terminy odnoszą się do poruszanego tematu i występują wymiennie w klasyfikacjach diagnostycznych, publikacjach naukowych i omawianych narzędziach diagnostycznych.
-
RekordKonflikt i agresja w zawodzie pracownika socjalnego / Conflict and aggression in the profession of a social worker(Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022-04-28)Artykuł prezentuje teoretyczno-badawcze spojrzenie na zjawisko agresji i konfliktu. Celem artykułu było przedstawienie rzetelnej wiedzy na temat zjawiska agresji i konfliktu przy uwzględnieniu specyfiki obszaru pracy socjalnej. Materiał i metody: Materiał teoretyczny w celu ukazania wielowymiarowości zjawisk został uzupełniony badaniami jakościowymi (agresja) i ilościowymi (konflikt). Badania dotyczące konfliktu przeprowadzone zostały w 2019 roku na grupie badawczej 70 pracowników socjalnych. W zakresie agresji, wykorzystane zostały badania przeprowadzone w 2018 roku na poczet pracy magisterskiej pt. „Agresja, jako kluczowy problem pracownika socjalnego w relacji z klientem. Wielokrotne studium przypadku”. Pozyskane analizy będą służyć dalszym, szerzej zakrojonym badaniom w tym zakresie tematycznym. Wyniki: Konflikt i agresja zgodnie z oczekiwaniami, okazał się być realnym problemem w relacji klient-pracownik socjalny. Ich destruktywne oddziaływanie bez wątpienia może zaburzyć proces poprawnej komunikacji i pomocy oraz zniszczyć sieci relacyjno-pomocowe. Wnioski: Ukazanie tych zjawisk w wymiarze badawczym, może być ważnym konstruktem do przyszłych odpowiednich działań zapobiegawczych.
-
RekordPotencjał zawodowy studentów kierunku Ekonomia Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej / The professional potential of economy students at Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska(Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022-04-28)Celem artykułu jest przedstawienie samooceny wybranych elementów potencjału zawodowego dokonanej przez studentów kierunku Ekonomia PSW w Białej Podlaskiej. Materiał i metody: Badania zostały zrealizowane przy wykorzystaniu metody CAWI w styczniu 2021 roku. Wzięło w nich udział 108 studentów kierunku Ekonomia ze studiów licencjackich i magisterskich. Wyniki: Studenci kierunku Ekonomia posiadają w swojej samoocenie wysokie kompetencje komunikacyjne, interpersonalne oraz organizacyjne. Większość respondentów bardziej krytycznie oceniła swoje kompetencje analityczne, informatyczne, a także językowe. Wnioski: Wyniki badań powinny uświadomić studentom potrzebę większego zaangażowania w naukę: języków obcych, obsługi komputera, analizy ekonomicznej i finansowej. Tego typu umiejętności będą przydatne w pracy na stanowiskach szczebla operacyjnego instytucji finansowych i niefinansowych.