Wydawnictwo Akademii Bialskiej (WU)
Stały URI dla tego zespołu
Przeglądaj
Przeglądanie Wydawnictwo Akademii Bialskiej (WU) według Data wydania
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordBialski Przegląd Akademicki nr 2/2010(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2010)
-
RekordBialski Przegląd Akademicki nr 3/2010(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2010)
-
RekordBialski Przegląd Akademicki nr 1/2010(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2010)
-
RekordBibliografia publikacji pracowników Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej 2006-2010(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2011) Dziołak, Marzena ; Pykacz, SylwiaBibliografia publikacji pracowników Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej: 2006-2010 jest bibliografią specjalną i retrospektywną, prezentującą w układzie chronologicznym publikacje afiliowane przez naszą Uczelnię. Stanowi kontynuację Bibliografii za lata 2001-2005. Ujęte w publikacji materiały obrazują dorobek Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej w okresie kolejnych pięciu lat jej istnienia oraz ukazują aktywność publicystyczną i rozwój naukowy kadry. Zestawienie rejestruje wydawnictwa zwarte, referaty konferencyjne, prace w publikacjach zbiorowych, artykuły w wydawnictwach ciągłych, prace redakcyjne i dokumenty elektroniczne. Opisy większości prac wykonano z autopsji, opierając się na zbiorach Biblioteki Uczelnianej, natomiast w sytuacjach, gdy dostęp do źródeł publikacji był niemożliwy, korzystano z informacji uzyskanych od autorów, z kopii dokumentów potwierdzających afiliację, bibliografii narodowej, baz danych i innych dostępnych źródeł informacji. Dane zawarte w opisach bibliograficznych przejmowano w wersji oryginalnej, jaka występuje w publikacjach - dotyczy to głównie tytułów. Bibliografia zawiera ogółem 783 pozycje uszeregowane według chronologii wydawniczej, natomiast w obrębie poszczególnych lat wydania opisy ułożone są w porządku alfabetycznym nazwisk autorów.
-
RekordBialski Przegląd Akademicki nr 6/2011(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2011)
-
RekordBialski Przegląd Akademicki nr 5/2011(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2011)
-
RekordBialski Przegląd Akademicki nr 4/2011(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2011)
-
RekordBialski Przegląd Akademicki nr 7/2011(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2011)
-
RekordDzieci z upośledzeniem umysłowym w środowisku szkolnym – refleksje nauczyciela(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2012) Tomczyszyn, DorotaNiniejsza publikacja odwołuje się przede wszystkim do merytorycznych aspektów pracy nauczyciela i wychowawcy uczniów z upośledzeniem umysłowym uczących się w szkole specjalnej. Autorka proponuje projekty dydaktyczne i wychowawcze realnie zastosowane w pracy w szkole specjalnej. Publikacja składa się z dziewięciu rozdziałów. Współcześnie wychowanie „ku wartościom” nabiera nowego znaczenia w nauczaniu dzieci niepełnosprawnych intelektualnie. Pod opieką pedagoga specjalnego jest gromadka dzieci, na które być może ma największy wpływ wychowawczy, wychowankowie ci zazwyczaj ufają mu, wierzą mu, jest dla nich autorytetem. Pracę wzbogacają propozycje scenariuszy zajęć do wykorzystania w pracy z uczniem upośledzonym intelektualnie w szkole podstawowej oraz gimnazjum.
-
RekordBialski Przegląd Akademicki nr 10/2012(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2012)
-
RekordBialski Przegląd Akademicki nr 9/2012(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2012)
-
RekordBialski Przegląd Akademicki nr 11/2012(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2012)
-
RekordBialski Przegląd Akademicki nr 8/2012(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2012)
-
RekordThe origins and development of occupational therapy workshops in Poland(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Rudnicka-Drożak, Ewa ; Natora, Justyna ; Dutczak, Ewa ; Sambor, Robert ; Żabińska, AgnieszkaThe paper presents the process of creation and development of occupational therapy workshops in Poland, as well as their role in the rehabilitation of people with disabilities - participants of occupational therapy. The first occupational therapy workshops were established in Poland in 1992. Occupational therapy workshop is an organizational and financial outpost, creating for people with disabilities who are unable to work the possibility of social and vocational rehabilitation of gaining or regaining the skills necessary for employment. The main goal of occupational therapy is to enable the participants to fully participate in normal life. After 2006 there has been a marked decline in the number of start-up workshops, which is associated with a reduction in funding of their activities from PFRON’s budgetary means to 90% of the cost. The potential of the workshop in Poland would be used better if there were more vocational development and training centre. The vocational and social rehabilitation of people with disabilities has been statutory supported for twenty. But there was no proposed system for graduates of occupational therapy workshops, which means that only a very small number of them start their careers. But surely the participation in the activities of occupational therapy workshops has a positive influence on the participants, giving them a chance for a place in the society and, therefore, the role of workshops in the rehabilitation treatment in Poland cannot be overestimated.
-
RekordEfficiency of shock wave therapy in patients with “tennis elbow” - preliminary study(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Jakubów, Piotr ; Kuryliszyn-Moskal, Anna ; Przegalińsk, Marcin ; Dakowicz, Agnieszka ; Konarzewski, Paweł ; Niewiński, Andrzej ; Snarska, Katarzyna Krystyna ; Ślifirczyk, AnnaThe increase in the number of patients with chronic pain of lateral elbow region (“tennis elbow”) has been observed in recent years. The aim of the study was to evaluate the efficiency of extracorporeal shock wave therapy in treatment of patients with “tennis elbow”. The examination embraced 10 patients with recognized “tennis elbow” who underwent clinical evaluation including the level of pain intensity according to visual analogue scale (VAS), functional tests and Mayo Elbow Performance Score (MEPS). Conducted examinations proved that application of shock wave therapy leads to the reduction of pain estimated by VAS, improvement of functional tests results and progress in efficiency of elbow joint estimated by MEPS. Basing on conducted examinations, it may be stated that application of extracorporeal shock wave therapy is an effective, non-invasive method of treatment of pain connected with “tennis elbow”.
-
RekordProspect of relaxation technique as a complementary chronic pain treatment. A systematic review in 2007-2012(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Boroń-Krupińska, Krystyna ; Kulmatycki, LesławCommon phenomenon of chronic pain is accompanied and determined by the physiological, psychological and social disturbances, decreasing the quality of life. That is the reason to lead multidimensional chronic pain treatment. Not only conventional methods are applied, also alternative, including relaxation. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of relaxation techniques in noncancer, chronic pain intensity reduction. This study includes a review of 16 articles published in Medline data base in past 5 years (2007-2012), considering the impact of relaxation techniques on chronic pain level in adults. Results indicate different attitudes, concerning alternative methods in chronic pain treatment. It is necessary to lead further, more precise researches to set its efficacy.
-
RekordUsing of physiotherapeutical measures in the treatment of bronchial asthma(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Mroczek, Krzysztof ; Derewiecki, Tomasz ; Mroczek, JoannaThe bronchial asthma is a chronic inflammation of a respiratory system, involving many cells and substances released by them. A chronic inflammation causes a hyperactivity of the bronchi, leading subsequently to recurrent attacks of dyspnoea, wheezing breath, coughing and tightness in breast, appearing especially at night or at dawn. Such attacks are usually accompanied by a flooding bronchial obturation with a diversified intensity, often subsiding spontaneously or because of a treatment. The aim of the present paper is introducing of mechanisms causing bronchial asthma and current trends of rehabilitation proceedings. Conclusions: The rehabilitation methods in patients suffering from bronchial asthma should be individually selected, considering the advance of an illness, occurring of co-existing diseases and complications. In order to obtaining the maximum level of recovery, a complete rehabilitation program should be worked up and applied. Full rehabilitation proceedings cause a significant improvement of the patients` life comfort.
-
RekordDiagnosis, rehabilitation and education of children with cerebral palsy according to the concept of Conductive Education(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Wyrzykowska-Koda, DorotaIt is estimated that ca. 60 thousand children are affected with CP In Poland. Due to the complexity, variety of symptoms and varying degrees of severity as well as multiplicity of coexisting disorders, it is necessary to surround every child suffering from CP with an appropriate complex care. Among many methods of improvement Conductive Education adopts a holistic approach to disabled children and their families by integrating therapeutical activities, with social and educational as well. It is a complete, multilateral response to the needs of children with CP. Multilateral diagnosis, along with the improvement of motor functions combined with simultaneous intellectual development and social life brings visible results. Description of multilateral diagnosis, education, rehabilitation, with a special regard to motor therapy in the concept of Conductive Education is the subject of this paper.
-
RekordHippotherapy as a type of effective (self)rehabilitation among visually impaired children(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Sakowicz-Boboryko, AgnieszkaThe specificity of hippotherapy, as one of the alternative methods supporting the development of disabled children (in the study of visually impaired children), stems from moving beyond standard, conventional, cut and dried ways of interactive rehabilitation. While respecting the principle of subjectivity, personalization and integration it seeks to create proper conditions and circumstances for activation of the process of self-rehabilitation to take place – where children actively engage in the process of rehabilitation, learn responsibility for themselves and their own actions – and become co-creators of their own development. The key to active participation in hippotherapy – as studies suggest - is personal intrinsic motivation for participating in this process. The aim of this study was to diagnose the relationship that exists between the motivation of children with disabilities that participate in hippotherapy and the effective results of these activities (in the cognitive, social and physical areas).
-
RekordSport of people with intellectual disabilities - a road to normalcy(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2013) Sakowicz-Boboryko, AgnieszkaSport is for many disabled people, including intellectual impairment, an opportunity to enter into normal social structures. Sporting activity allows a rediscovery of one’s own potential, experience many positive emotions and sensations, and creation of objective image of one’s self. As agents of particular actions and events disabled people experience their own subjectivity, acquire qualities and skills which enable independent - adequate to their needs and developmental opportunities - functioning among different levels of society. Also, in this way they naturally contribute to overcoming of mental barriers permeating the social environment, reducing stereotypical thinking about their place and role in society. A huge role in the dissemination of physical education and sport for people with intellectual disabilities in Poland is played by social organizations. The purpose of this publication is to present - for example Sport Association of Mentally Handicapped People “Special Olympics Poland”, whose structures entail a sport section called “Cormorants” (one of 564 sections) - how important are grassroot civic initiatives in creating selfawareness of disabled people and in bringing about their social integration.