2021, Volume 15, Issue 3
Stały URI dla tej kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie 2021, Volume 15, Issue 3 według Data wydania
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordKategoryzacja pojęcia tożsamości w perspektywie społeczno-kulturowej / Categorization of the concept of identity in a socio-cultural perspective(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2022-01-12) Nowicka, AnetaTożsamość jest zagadnieniem poruszanym w różnych dziedzinach naukowych. Jest to zjawisko wielopłaszczyznowe ujmowane z wielu perspektyw. Najogólniejsza definicja tożsamości dotyczy określenia „samego siebie” w rzeczywistości społecznej. Odnosząc się do zjawiska, należy podkreślić dwa charaktery tożsamości: jednostkowy i zbiorowy. Tożsamość jednostkowa rozumiana jest jako zbiór przekonań i sądów aktora społecznego o samym sobie. W przypadku tożsamości zbiorowej definicja odnosi się do zbiorowości lub grupy społecznej, dzięki której jednostka umiejscawia się w danym obszarze rzeczywistości społecznej lub jest osadzana w niej przez obserwatora zewnętrznego. Biorąc pod uwagę zróżnicowane aspekty tożsamości, warto określić odmienne punkty widzenia zjawiska. Artykuł ma na celu kategoryzację tożsamości pod względem różnych dziedzin naukowych. Dzięki rozróżnieniu perspektyw tożsamości na podstawie literatury, można będzie zapoznać się ze zróżnicowanym podłożem naukowym, określającym to samo zjawisko. Metoda analityczno-syntetyczna pozwoli ująć całokształt zjawiska w odniesieniu do poszczególnych płaszczyzn. Materiał i metody: metoda analityczno-syntetyczna na podstawie literatury. Wyniki: Analiza zjawiska „tożsamości” na podstawie przedstawionej literatury z uwzględnieniem wybranych obszarów naukowych. Wnioski: Fakt występowania zagadnienia tożsamości w tak wielu dziedzinach naukowych świadczy o złożoności zjawiska. Analiza poruszonej problematyki uwzględniająca zróżnicowane obszary naukowe pozwala zobrazować zagadnienie tożsamości biorąc pod uwagę różne punkty odniesienia. Dziedzina psychologii przedstawia indywidualny aspekt tożsamości koncentrujący się na zachowaniach człowieka i funkcjonowaniu psychiki ludzkiej. Socjologia porusza aspekt indywidualny i zbiorowy tożsamości, uwzględniając interakcje ludzkie ze światem zewnętrznym. Antropologia sięga do korzeni istnienia i pochodzenia człowieka, filozofia natomiast szuka odpowiedzi na pytanie „kim jestem”? Zestawiając ze sobą wymienione dziedziny naukowe, przybliżona zostaje ogólna charakterystyka „tożsamości”. W związku z tym, że tożsamość jest szerokim zagadnieniem, warto poznać jej znaczenie w każdej z omówionych dziedzin naukowych, które w całościowym obrazie „tożsamości” tworzą jej całokształt.
-
RekordHistoryczne korzenie edukacji domowej na świecie i w Polsce / Analysis of home education historical roots in the world and in Poland(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2022-01-12) Racewicz, MariaArtykuł przedstawia wyniki badań dotyczących analizy rozwoju nauczania w domu na przestrzeni wieków. Szczególny nacisk został położony na kształtowanie się tej formy edukacji w Polsce przez ostatnie lata. Podkreślono również znaczenie nauczania w środowisku domowym jako metody naturalnego i przyjaznego dziecku kształtowania jego wiedzy o świecie oraz przekazywania wyznawanych przez rodziców wartości moralnych. Materiały i metody: Analizie krytycznej zostały poddane zebrane materiały naukowe z różnych okresów, poruszające zagadnienia homeschoolingu w Polsce i na świecie. Wyniki: W wyniku przeprowadzonych prac badawczych uzyskano jednolity rys historyczny, a zabrane informacje zostały przedstawione w ciągu chronologicznym. Wnioski: Wnioski z badań wskazują na ciągłą obecność nauczania domowego, pomimo zmieniającego się przez stulecia nazewnictwa.
-
RekordTikTok – nowa przestrzeń komunikacji nastolatków / TikTok is a new space for teenager’s communication(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2022-01-12) Dankowska-Kosman, MałgorzataPrzedmiotem podjętych rozważań stało się poznanie nowej formy komunikowania wśród nastolatków poprzez wykorzystanie mobilnej aplikacji internetowej TikTok. Szczególną uwagę zwrócono na atrakcyjność platformy jako miejsca w przestrzeni cyfrowej do wyrażania siebie , a także jako sposobu prezentowania upozorowanego obrazu nastolatków. Case study umożliwiło przeprowadzenie badania empirycznego w jego naturalnym kontekście ograniczonym przestrzenią i czasem z wykorzystaniem wielu źródeł. Ze względu na fakt, iż badania dotyczą osób małoletnich procedura badawcza miała szczególne znaczenie. Badania zostały przeprowadzone w oparciu o najwyższe standardy etyczne. Wybór dzieci do badań nastąpił w sposób celowy. W trakcie przeprowadzania rozmów z dziećmi, wykorzystano także fragmenty krótkich filmów prezentowanych w aplikacji jako znaczący element rozmowy.
-
RekordWychowanie do pokoju jako ważna kategoria pedagogiki / Bringing up peace as an important category of pedagogy(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2022-01-12) Mydłowska, BeataArtykuł jest głosem w dyskusji nad istotą i rangą wychowawczych treści w edukacyjnych programach skłaniających dzieci i młodzież do kształtowania postaw przygotowujących do obywatelskiego życia, do pokojowego funkcjonowania w społeczeństwie. Wnioski: Wychowanie do pokoju ma głębokie powiązanie z rosnącymi tendencjami do globalizacji, w których kluczowymi pojęciami stały się migracje, różnica i pluralizm. W tym kontekście edukacja bazująca na wychowaniu dla pokoju, zwłaszcza ta o charakterze międzykulturowym, inspirująca do wzajemnych spotkań, wymiany doświadczeń i poglądów, może być konstruktywną odpowiedzią na niepokojące, niebezpieczne zjawiska, które charakteryzują współczesną rzeczywistość.
-
RekordSpołeczne reprezentacje zdrowia, a zdrowy styl życia wśród warszawskich specjalistów, przedsiębiorców i menadżerów / Social representations of health, and healthy lifestyle among Warsaw specialists, entrepreneurs and managers(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2022-01-12) Borowiec, Agnieszka Anna ; Lignowska, Izabella ; Słońska, ZofiaCelem badania była identyfikacja społecznych reprezentacji zdrowia wśród warszawskich specjalistów, przedsiębiorców i menadżerów oraz weryfikacja hipotez, że prowadzeniu zdrowego stylu życia sprzyja rozumienie zdrowia jako odnawialnego zasobu oraz nie sprzyja rozumienie zdrowia jedynie jako nieobecności choroby oraz jako dobrego samopoczucia. Materiał i metody: Przeprowadzono 6 wywiadów grupowych (FGI) oraz wywiad kwestionariuszowy na 500 osobowej próbie kwotowej warszawskich specjalistów, przedsiębiorców i menadżerów. Analiz dokonano metodą analizy głównych składowych oraz analizy regresji liniowej wielokrotnej. Wyniki: Zidentyfikowano pięć wymiarów społecznej reprezentacji zdrowia: biomedyczny, funkcjonalny, biopsychospołeczny, behawioralny i ocenny. Potwierdzone zostały hipotezy o pozytywnym związku między stylami życia korzystnymi dla zdrowia a rozumieniem zdrowia jako zasobu (wymiar biomedyczny) oraz o negatywnym – w przypadku rozumienia zdrowia jako dobre samopoczucie (wymiar biopsychospoleczny). Korzystne okazało się rozumienie zdrowia jako „zdrowy stylu życia” (wymiar behawioralny) i niekorzystne – jako jego „pozytywna samoocena”. Wnioski: Wiedza na temat rozumienia zdrowia może pomóc w formułowaniu programów promocji zdrowia.
-
RekordPrawa człowieka prawami dziecka w przestrzeni międzynarodowej – analiza dokumentów / Human rights as children’s rights in the international space – document analysis(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2022-01-12) Staszkiewicz-Grabarczyk, Iwona ; Dankowska-Kosman, Małgorzata BarbaraCelem artykułu jest ukazanie praw człowieka i wynikających z nich praw dziecka w przestrzeni międzynarodowej. Przyjęte problemy badawcze odnoszą się do następujących pytań: Jakiego rodzaju dokumentem jest Powszechna Deklaracja Praw Człowieka i jakie prawa zawiera? W jakich wymiarach zostały ujęte treści Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności? Jakiego rodzaju dokumentem jest Deklaracja Praw Dziecka i czego dotyczą zasady w niej zawarte? Z jakich praw i wolności składa się Konwencja o Prawach Dziecka? Świadomość tego stanowi podstawę do zastosowania regulacji w zakresie prawa międzynarodowego i krajowego, co pozwoli unormować wszystkie kwestie związane z prawami dziecka. Znajomość praw i wiedza na ten temat, powinna posłużyć nie tylko rodzicom, lecz także tym, którzy zawodowo zajmują się opieką nad dziećmi.
-
RekordWojownik i zabójca czy pacyfista? O relacji natury ludzkiej, agresji i przemocy oraz wojny i życia społecznego człowieka / A warrior and a killer or a pacifist? On the relationship of human nature, aggression and violence, as well as war and human social life(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2022-01-12) Małysz, Zbigniew PawełNiniejszy tekst stanowi autorską próbę opisania relacji pomiędzy naturą ludzką, agresją i przemocą oraz wojną i życiem społecznym człowieka w kontekście monografii Davida Livingstone’a Smitha (2011b): Najbardziej niebezpieczne ze zwierząt. Natura ludzka i przyczyny wojen. Jego celem jest przybliżenie Czytelnikowi tytułowego problemu analitycznego ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy psychologii (indywidualizm) i socjologii (kolektywizm) oraz (częściowo) antropologii społecznej w oparciu o autorską analizę danych zastanych (w konsekwencji czego wykorzystano w nim metodę analityczno-syntetyczną). Na zakończenie przeprowadzonych analiz autor przedstawia próbę odpowiedzi na tytułowe pytanie: Czy człowiek – ze swej natury – jest wojownikiem i zabójcą czy też jest pacyfistą? Materiał i metody: Materiał teoretyczny / teoretyczno-filozoficzny. Metoda analityczno-syntetyczna. Analiza danych zastanych.
-
RekordSpołeczny wymiar zdrowia osób uzależnionych / The social aspect of health among the addicted(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2022-01-12) Dziukiewicz, JuliaChoroba we wszystkich swoich przejawach i stadiach ma specyficzne aspekty społeczne. Nie inaczej jest w przypadku uzależnienia, z którym nieodłącznie wiążą się narastające problemy w wielu obszarach życia. Celem pracy była ocena zdrowia społecznego osób uzależnionych, mierzona zakresem i rodzajem ich aktywności społecznej, subiektywną percepcją wsparcia oraz jakością życia zawodowego i relacji interpersonalnych. Materiał i metody: Grupę badaną stanowiły osoby uzależnione od substancji psychoaktywnych (alkoholu, narkotyków) oraz pewnych zachowań (seksu i hazardu). Przebadano łącznie 237 osób – pacjentów poradni odwykowych. Badanie przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego, w oparciu o autorski kwestionariusz ankiety. Wyniki: Z badań wynika, że zachowania nałogowe są przyczyną mniejszej aktywności społecznej oraz niewywiązywania się z pełnionych ról i zadań. Różne formy uzależnienia prowadzą też do nieprawidłowości w kontaktach społecznych oraz spadku wydajności pracy i jej jakości. Wnioski: Przeprowadzone analizy teoretyczne i empiryczne udowadniają, że wszelkiego rodzaju uzależnienia – zarówno substancjalne, jak i behawioralne – prócz problemów psychofizycznych, generują także poważne szkody natury społecznej.
-
RekordRomeo i Julia z Shanghaju: Cztery reprezentatywne historie miłości we współczesnej rodzinie chińskiej / Romeo and Juliet in Shanghai: Four representative stories of love in contemporary Chinese families(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2022-01-12) Przepiórkowski, Mikołaj MateuszNiniejszy artykuł przedstawia najbardziej podstawowe tendencje w społecznej teorii małżeństw i rodzin we współczesnych Chinach. Materiał i metody: Wyjaśnione zostaje w jaki sposób tradycyjna, chińska rodzina funkcjonuje w systemie konfucjańskich filozofii i kultury. Następnie, cztery odrębne historie zanonimizowanych rozmówców przedstawiają czytelnikowi syntetyczne modele miłości i rodziny ujawnione w materiale zebranym w 40 wywiadach pogłębionych w Shenzhen i Shanghaju w 2019 r. Wyniki: Choć społeczeństwo chińskie ulega znacznym przemianom, siła tradycyjnej rodziny pozostaje niezmienna. Modele rodzinne i małżeńskie działają jednak niczym dwusieczny miecz. Czasem zdolne są ratować sytuację młodych małżeństw, czasem doprowadzają do tragedii. Wnioski: Nie powinniśmy jednak krytykować chińskiej rodziny zbyt powierzchownie przez pryzmat zachodnich, etnocentrycznych filozofii i kultury. Tak samo, nie należy traktować chińskiej rodziny bezkrytycznie, jak sugeruje chińska kultura dominująca i warto skupić się zarówno na pozytywnych, jak też negatywnych aspektach jej funkcjonowania w kontekście miłości, małżeństwa, presji wywoływanych na młodych pokoleniach.
-
RekordRola nauczyciela wychowania fizycznego w kształtowaniu postaw osób z niepełnosprawnością wobec aktywności fizyczn / The role of physical education teacher in shaping people’s attitudes with disabilities towards physical activity(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2022-01-12) Wysokińska, DominikaCelem badań była retrospektywna ocena roli nauczyciela wychowania fizycznego przez osoby dorosłe o różnym poziomie sprawności w kontekście aktualnego poziomu ich aktywności ruchowej. Materiał i metody: Badanie przeprowadzono w województwie lubelskim w losowo wybranych ośrodkach rekreacji ruchowej i publicznych zakładach opieki zdrowotnej. Wzięły w nim udział z dwie grupy osób: A – z trwałą niepełnosprawnością ruchową; B – systematycznie uprawiający rekreację fizyczną (łącznie 109 respondentów). W badaniu wykorzystano: Międzynarodowy Kwestionariusz Aktywności Fizycznej (IPAQ) – w wersji krótkiej, Skalę Złożonych Czynności Dnia Codziennego (IADL) oraz kwestionariusz ankiety. Wyniki: Połowa respondentów z niepełnosprawnością trwałą negatywnie oceniła swoje relacje z nauczycielem wychowania fizycznego w trakcie zajęć. Powodem niskiej oceny tych interakcji było poczucie braku poświęcanej uwagi i zainteresowania uczniem z niepełnosprawnością ze strony nauczyciela wychowania fizycznego. Wnioski: Postawa nauczyciela wychowania fizycznego i jego zaangażowanie w proces edukacji ucznia w kulturze fizycznej, jest jednym z czynników determinujących poziom jego aktywności ruchowej w życiu dorosłym.