2022, Volume 16, Issue 1

Stały URI dla tej kolekcji

Przeglądaj

Ostatnio nadesłane prace

Aktualna strona 1 - 5 z 23
  • Rekord
    Postrzeganie kompetencji społecznych w czasie pandemii Sars-Cov-2 podczas nauki zdalnej wśród studentów Akademii Bialskiej Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II
    (Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022-12-29) Filipiak, Olga ; Tur, Sandra
    Celem artykułu jest analiza opinii studentów Akademii Bialskiej Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II na temat postrzegania ich kompetencji społecznych w czasie pandemii SARS-CoV-2 podczas nauki zdalnej. Materiał i metody: Badania zostały zrealizowane metodą sondażu diagnostycznego, na potrzeby, którego opracowano kwestionariusz ankiety. W badaniu wzięło udział 76 studentów z Akademii Bialskiej Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II. Wyniki: Respondenci pozyskiwali wiedzę na temat pandemii głównie z Internetu. Najczęstszym skutkiem pandemii odczuwanym przez badanych był stres. Nauka zdalna według studentów zwiększała ilość czasu wolnego oraz pozytywnie wpływała na planowanie pracy własnej, jednak największą trudnością podczas jej trwania był brak kontaktu z koleżankami i kolegami. Zdecydowana większość respondentów zauważyła potrzebę stałego doskonalenia swoich kompetencji społecznych Najbardziej cenionymi przez studentów kompetencjami są: odpowiedzialność i rzetelność, umiejętności związane z szybkim rozwiązywaniem konfliktów i zorganizowanie. Wnioski: Kompetencje społeczne oraz ich rozwój zyskują coraz większego znaczenia, szczególnie w niepewnych i trudnych czasach drugiej dekady XXI wieku. Nacisk na ich kształtowanie wśród studentów powinien być jednym z ważniejszych celów współczesnej uczelni wyższej.
  • Rekord
    Reklamy i kampanie społeczne w percepcji studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
    (Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022-12-28) Dankowska-Kosman, Małgorzata ; Golińska-Konecko, Magdalena
    Celem badań była próba ukazania sposobu postrzegania kampanii społecznych przez studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Materiał i metody: Problem badawczy dotyczył celu i skuteczności kampanii społecznych. Materiał badawczy pozyskiwano dzięki badaniom sondażowym, realizowanym na UWW. W badaniach wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety udostępniony studentom drogą internetową. Wyniki: Wyniki przeprowadzonych badań (590 respondentów) pozwoliły poznać opinie studentów na temat idei kampanii społecznej i jej skuteczności. Pokazały, że głównym celem kampanii jest zwracanie uwagi na ważny problem społeczny, a o jej skuteczności decyduje prosty przekaz. Wnioski: Z badań wynika, ze studenci uniwersytetu mają do czynienia z kampaniami społecznymi niemal codziennie i uważają je za potrzebne. Potrafią określić ich cel i determinanty skuteczności. wskazać tematykę jaka dominuje w reklamach społecznych i wymienić niektóre hasła reklamowe. Może to wskazywać, że kampanie stają się znaczące jako narzędzie rozwiązywania problemów. Wyniki badań ukazały też kwestie wymagające uzupełniania, co może stanowić motywację do kontynuacji badań.
  • Rekord
    Potencjał edukacyjny komiksu w czasie wojny
    (Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022-11-16) Lavrenova, Marija ; Kocot, Anna Iwona
    W artykule podkreślono, że nowoczesna szkoła ma zapewnić kształtowanie i wszechstronny rozwój osobowości jednostki. Określono potencjał edukacyjny komiksu w warunkach stanu wojennego na Ukrainie. Materiał i metody: Artykuł powstał po zapoznaniu się z bieżącymi materiałami dotyczącymi użytkowania komiksu jako narzędzia do pracy z dziećmi w czasie wojny. Wyniki: Czytanie komiksów jest o wiele łatwiejsze i ciekawsze niż długich tekstów. Komiksy tworzone przez zespół Ministerstwa Edukacji i Kultury Ukrainy mogą być wykorzystane na lekcjach czytania literackiego, języka ukraińskiego, będą świetnym początkiem rozmowy lub lekcją edukacyjną o wychowaniu moralnym. Pomogą także rozwijać kreatywność mowy, wpływają na spójną mowę dziecięcą. Wnioski: Na każdym etapie edukacyjnym znajdzie się miejsce dla zastosowania komiksu, jednak, aby było ono pełne i wiele wnoszące w umiejętności uczniów, jego treści muszą być dobrze dobrane. Oczywiście ostateczna decyzja należy do nauczyciela, którego zadaniem jest ocena, czy komiks jest adekwatny do wieku uczniów.
  • Rekord
    Edukacja uczniów w młodszym wieku szkolnym na Słowacji i w Polsce – ujęcie komparatywne
    (Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022-11-16) Nazaruk, Stanisława Katarzyna ; Bernátova, Renáta
    Celem podjętych wspólnych badań polsko-słowackich było przybliżenie studentom polskim i słowackim edukacji uczniów w młodszym wieku szkolnym w systemach oświatowych obu państw. Materiał i metody: Badania przeprowadzono w 2022 roku na Uniwersytecie Preszowskim w Republice Słowackiej i Akademii Bialskiej Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II w Polsce. Z racji badanej problematyki posłużono się metodą analizy dokumentów. Wyniki: Badania dostarczyły faktów o podobieństwach i różnicach dotyczących edukacji wczesnoszkolnej w Polsce i na Słowacji. Odnoszą się one do modelu edukacji, celów i programów nauczania. Wnioski: W obu państwach wdrażane są różne koncepcje edukacyjne, pokazują one kierunki zmian oświatowych, rolę nauczycieli, jak i odniesienia do samego ucznia jako głównego podmiotu edukacji. Te różnice uwarunkowane są wieloma czynnikami, m.in. historycznymi, kierunkami przeprowadzonych reform oświatowych, zmianami w programach nauczania. Jednak łączy je troska o wszechstronny rozwój ucznia.
  • Rekord
    Stan odżywienia i zachowania żywieniowe dzieci uczęszczających do szkoły muzycznej
    (Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2022-11-16) Forjasz, Alicja ; Sinkowska, Izabela ; Wierkiewicz, Anna ; Forjasz, Justyna Barbara
    Bardzo istotnym czynnikiem występowania otyłości wieku dziecięcego są nieprawidłowe nawyki żywieniowe oraz niedostateczny poziom aktywności fizycznej. Celem pracy jest określenie poziomu rozwoju fizycznego, stanu odżywienia i aktywności fizycznej dzieci w wieku szkolnym, które ze względu na obowiązki wynikające z uczestniczenia w zajęciach w szkole muzycznej, mają ograniczony czas wolny. Materiał i metody: Materiał do pracy stanowią pomiary antropometryczne oraz składu ciała dzieci w wieku 11-13 lat, będących uczniami szkoły muzycznej oraz ich rówieśników, uczęszczających tylko do szkoły podstawowej. Wyznaczono wskaźniki odżywienia oraz przeprowadzono kwestionariusz ankiety dotyczący żywienia i aktywności fizycznej dzieci. Materiał opracowano metodami statystyki opisowej oraz wykorzystano test t Studenta dla prób niezależnych. Wyniki: Wykazano masywną budowę ciała i znaczne otłuszczenie ciała uczniów szkoły muzycznej. Dzieci nieregularnie spożywają posiłki, przy niewłaściwie zbilansowanym jadłospisie oraz nie uczestniczą w zorganizowanych pozaszkolnych zajęciach sportowych. Wnioski: Duże otłuszczenie ciała dzieci ze szkoły muzycznej można wiązać z niewłaściwym odżywianiem i ograniczeniem aktywności fizycznej.