Książki/rozdziały (WNE)
Stały URI dla tej kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie Książki/rozdziały (WNE) według Data wydania
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordPaństwowe Wyższe Szkoły Zawodowe w Polsce. Dokonania, stan obecny, perspektywy(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2014) Adamowicz, MieczysławPierwsze Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe powstały w 1998 r., obecnie więc obchodzą jubileusz 15-lecia. Sektor wyższego publicznego szkolnictwa zawodowego obejmuje dziś 36 uczelni, w których studiuje ponad 87 tys. studentów. Stały się więc ważnym sektorem polskiego systemu edukacji na poziomie wyższym. Razem z uczelniami niepublicznymi koncentrują się na działalności dydaktycznej, oferując głównie dyplomy inżyniera czy licencjata. Niektóre z uczelni zawodowych rozwijają także studia magisterskie. Wyrastając ze środowisk lokalnych współpracują z samorządami lokalnymi i regionalnymi oraz działają na rzecz miejscowych środowisk gospodarczych i społecznych. Uczelnie te stworzyły unikalną szansę na podjęcie studiów dla młodzieży z uboższych rodzin w miejscowościach oddalonych od większych miast. Znaczna część ze studiujących w PWSZ młodych ludzi nie miałaby szansy na zdobycie dyplomu uczelni wyższej, gdyby te uczelnie nie powstały niedaleko od miejsca ich zamieszkania. Piętnastolecie PWSZ stało się okazją do podsumowań, ocen i releksji odnoszących się do modelu tych uczelni, ich roli w systemie szkolnictwa wyższego i sposobów funkcjonowania. Rozpoczął się okres uroczystych jubileuszy organizowanych przez poszczególne uczelnie. Konferencja, która została zorganizowana w Sejmie RP w dniu 8 maja 2013 r., stworzyła forum, na którym przedstawiciele rządu, posłowie i senatorzy, rektorzy uczelni i dziennikarze podsumowali 15 lat wykorzystanych szans PWSZ i określili bariery ich dalszego rozwoju. Zakres tematyczny konferencji obejmował: 1. Doświadczenia Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych w zakresie uwarunkowań i perspektyw rozwoju. 2. Działalność dydaktyczna – metodyka, organizacja, efekty. 3. Badania naukowe i rozwój kadry. 4. Finansowanie rozwoju – źródła, efektywność, bezpieczeństwo. 5. Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe a rozwój lokalny i regionalny.
-
RekordPraktyki zawodowe jako element bezpieczeństwa edukacyjnego(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2014) Dymicka, Agnieszka ; Smarzewska, Agnieszka ; Melaniuk, Ewelina ; Szepeluk, AdamAnaliza materiału badawczego w zakresie bezpieczeństwa edukacyjnego w odniesieniu do praktyk zawodowych pozwoliła na sformułowanie następujących wniosków: 1. Im dłuższy czas trwania praktyki zawodowej, tym bardziej rośnie możliwość obiektywnej oceny studenta przez pracodawcę. 2. Im dłuższy czas trwania praktyki zawodowej, tym maleje wpływ oceny na dyplomie na możliwość zatrudnienia. 3. Zgodność realizowanej praktyki z kierunkiem studiów wpływa na opinie pracodawcy w zakresie adekwatności stanowiska z wykształceniem. 4. Brak zgodności realizowanej praktyki z kierunkiem studiów wpływa na trudność w określeniu stopnia przygotowania studenta do wykonywania zawodu. Powyższe wnioski wpisują się w poruszaną problematykę artykułu, szczególnie w zakresie rekomendacji Okrągłego Stołu Wysokiej Jakości Praktyk Studenckich i stają się tym samym postulatami wdrożeniowymi. Oznacza to, iż w zapewnieniu bezpieczeństwa edukacyjnego poprzez ocenę programu praktyk na kierunku bezpieczeństwo narodowe należy rozważyć przede wszystkim zwiększenie czasu odbywania praktyki zawodowej przez studentów oraz dobór stanowisk do realizacji praktyk z uwzględnieniem zgodności z kierunkiem studiów. Postulaty te są kompatybilne z aktualnymi zaleceniami w aktach prawnych oraz odpowiadają potrzebom kształcenia w profilu praktycznym.
-
RekordZbieranie przez władze publiczne informacji o jednostce za pomocą środków technicznych – aspekty prawne(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2014) Kociubiński, PiotrAtak na World Trade Center wywołał znacznie głębsze skutki, niż to się pozornie wydaje – dokonał on bowiem znaczącego przeobrażenia wartości wyznawanych przez społeczeństwa zachodnie. Tytułem przykładu o ile przed 11 września 2001 roku panował konsensus, że tortury są bezwzględnie i w każdych okolicznościach zakazane, o tyle już po tej dacie stanowisko w tej materii zaczęło być coraz bardziej niuansowane. Podobnie rzecz się miała ze skalą społecznie akceptowalnej ingerencji w prywatność drugiego człowieka, w szczególności poprzez podsłuchiwanie go w każdej sytuacji i w każdych okolicznościach, przy miałkich lub wręcz znikomych podstawach ku temu – a publiczne głoszenie postulatów w zakresie poszerzenia uprawnień służb w tym zakresie przestało być traktowane jako epigoniczne, przeciwnie, zwykło uzyskiwać niemały poklask ze strony społeczeństwa. Przy całym szacunku dla ofiar wspomnianych ataków terrorystycznych i ich rodzin, to właśnie w danej zmianie światopoglądowej należy chyba upatrywać największego sukcesu zamachowców z Al-Ka’idy.
-
RekordTerroryzm żywnościowy – realne zagrożenie bezpieczeństwa państwa(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2014) Bertrandt, JerzyBiorąc pod uwagę realne zagrożenie związane z działaniami terrorystycznymi z wykorzystaniem żywności, celowym jest zacieśnienie współpracy pomiędzy organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Weterynaryjnej Inspekcji Sanitarnej, oraz innych agend nadzoru sanitarnego nad żywnością i żywieniem, z policją i wojskiem oraz odpowiednimi instytucjami międzynarodowymi, w zakresie zabezpieczenia przed atakiem terrorystycznym poprzez, lub na żywność. Ponadto w ramach działań zapobiegawczych, należy zintensyfikować nadzór sanitarny nad zakładami żywienia zbiorowego oraz dystrybucją żywności w rejonie trwania imprez masowych oraz prowadzić intensywną akcję oświatową wśród producentów, przetwórców i dystrybutorów w zakresie ochrony żywności przed atakiem terrorystycznym. Koniecznym wydaje się opracowanie i wydanie przewodników dla producentów, przetwórców i dystrybutorów żywności w zakresie procedur pozwalających zminimalizować możliwość intencjonalnego skażenia, bądź zakażenia żywności oraz przygotowanie materiałów szkoleniowych pozwalających przećwiczyć procedury postępowania w przypadku działań terrorystycznych poprzez żywność.
-
RekordAnaliza luki kompetencyjnej na lokalnym rynku pracy(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2014) Dresler, EwelinaCelem artykułu jest przedstawienie struktury luki kompetencyjnej na lokalnym rynku pracy na przykładzie 150 podmiotów gospodarki narodowej zatrudniających co najmniej 10 osób w mieście Biała Podlaska i powiecie bialskim. Badania zostały wykonane w ramach projektu „Przejdźmy do praktyki! Pilotażowa ścieżka przygotowania studentów Zarządzania do wejścia na rynek pracy” realizowanego przez Państwową Szkołę Wyższą im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej i współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W pracy przedstawiono wyniki badań 150 pracodawców przeprowadzone w 2013 roku metodą ankietową.
-
RekordPaństwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej jako ośrodek kreujący rozwój lokalnej przestrzeni społeczno-gospodarczej(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2014) Białach, Liliana A.Powołanie przed 13 laty – 1 sierpnia 2000r. – Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Białej Podlaskiej, było wydarzeniem przełomowym, o niebagatelnym znaczeniu dla kształtowania warunków życia w miejscu jej funkcjonowania. Wyższa uczelnia otwarta na środowisko stała się pomysłodawcą rozwijania różnych form aktywności i inicjowania procesów sprzyjających lokalnemu rozwojowi. Przesłanką takiego stanowiska jest uznanie edukacji, a przede wszystkim szkolnictwa wyższego za kluczowy element rozwoju indywidualnego i społecznego. Uczelnia oprócz realizacji funkcji edukacyjnej podejmuje współpracę z pracodawcami i instytucjami rynku pracy w opracowywaniu programów nauczania oraz uwzględniania w ramach zajęć potrzebę praktycznego doświadczenia. Działania te wynikają głównie z powiązania z otoczeniem społecznym i chęcią reagowania na płynące z jego strony oczekiwania. Bialska uczelnia rozwija również współpracę na arenie międzynarodowej, dzięki której corocznie wzrasta liczba zagranicznych studentów podejmujących tu naukę. Owocuje to pogłębianiu umiejętności społecznych i międzykulturowych oraz zwiększaniu zdolności do zatrudnienia osób w niej uczestniczących. Zachęcanie studentów, nauczycieli akademickich i naukowców spoza Unii oraz rozwijanie nowych form współdziałania pozytywnie wpływa na wizerunek szkoły i miasta oraz może być ważnym źródłem dochodów. Władze uczelni mając świadomość, iż korzyści z rozwoju może zapewnić jedynie współdziałanie na linii szkoły wyższe – biznes – samorząd, rozbudowuje sieć współpracy z innymi szkołami wyższymi w regionie, biznesem regionalnym i lokalnym, ale także z władzami samorządowymi, włączając się w rozwiązywanie problemów miasta i regionu.
-
RekordProfilowanie kształcenia w państwowych wyższych szkołach zawodowych w Polsce(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2014) Adamowicz, MieczysławPraca poświęcona analizie i ocenie stanu oraz uwarunkowań praktycznego profilu kształcenia w PWSZ w Polsce. Poza odniesieniem się do charakteru obowiązującego aktualnie i kierunkowo określonego stanu docelowego rozwiązań w ramach praktycznego profilu studiów w pracy zamieszczono wyniki przeprowadzonych badań ankietowych tej problematyki w 31 publicznych uczelniach zawodowych w Polsce. Badania wykazały, że mimo rozszerzenia profilu praktycznego większość PWSZ prowadzi kształcenie ogólnoakademickie. Profil praktyczny występuje stosunkowo często przy realizacji studiów na kierunkach medycznych, technicznych i językowych.
-
RekordPrzemiany w systemie edukacji szkolnictwa wyższego Polski(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2014) Adamowicz, MieczysławPraca ma charakter przeglądowy i dotyczy głównych zmian, jakie dokonały się w systemie szkolnictwa wyższego w Polsce w okresie ostatniego 25-lecia. Przedstawiono regulacje prawne w okresie transformacji, zmiany w strukturze szkół wyższych, zjawisko umasowienia studiów, wdrażanie zasad wynikających z Procesu Bolońskiego. Szczególną uwagę poświęcono wdrażaniu zmian wprowadzonych przez ustawę z 18 marca 2011 dotyczących prawa o szkolnictwie wyższym, w tym wprowadzenia Krajowych Ram Kwalifikacji i ich efektom, wzmacnianiu mobilności studentów i pracowników oraz zapewnieniu jakości kształcenia i studiach dotyczących szkolnictwa wyższego. W pracy przedstawiono przesłanki powołania Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych, warunki ich funkcjonowania i rozwoju oraz główne efekty ich działalności w minionym piętnastoleciu. Pozytywne efekty działalności tych szkół utrwaliły ich miejsce w polskim systemie edukacyjnym. Autor postuluje przyznanie tym szkołom ustawowej gwarancji prowadzenia badań naukowych, stabilności i modyfikację sposobu przyznawania dotacji, który powinien mieć formę decyzji administracyjnej.
-
RekordWybrane zagadnienia prawa autorskiego w świadomości studentów Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2014) Hołownia, Patrycja ; Cyburt, AgnieszkaOpracowanie ma na celu przybliżenie wybranych zagadnień prawa autorskiego, których znajomość ułatwia poprawne pod względem prawnym konstruowanie pracy, tak by nie zostały naruszone autorskie prawa osobiste i majątkowe twórcy. Niemniej jednak z uwagi na ograniczone ramy artykułu autorzy zaprezentowali jedynie cześć poglądów przedstawicieli doktryny gdyż liczba interpretacji dotyczących poruszanych zagadnień przekraczałaby przewidzianą objętość pracy. W artykule zastosowano metody analizy opisowej, natomiast próbę stanowili studenci pierwszego, drugiego i trzeciego roku studiów na kierunku Zarządzanie PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej. Dobór próby był zatem celowy.
-
RekordWizerunek Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej w świetle wyników badań opinii studentów(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2014) Zwolińska-Ligaj, Magdalena ; Kirczuk, JoannaCelem opracowania jest przedstawienie wyników badań nad wizerunkiem Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej oraz podejmowanymi przez Uczelnię działaniami promocyjnymi na rzecz budowania wizerunku. W badaniach zrealizowanych na grupie 60 studentów Uczelni wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety.
-
RekordSpołeczna odpowiedzialność PWSZ na przykładzie Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2014) Pyra, MariuszSpołeczna odpowiedzialność biznesu to temat wielu opracowań naukowych i raportów. Biznes jest bowiem jednym z trzech filarów tworzących gospodarkę opartą na wiedzy. Dwa pozostałe to instytucje rządowo-samorządowe oraz środowisko szkolnictwa wyższego. Przedmiotem zainteresowania autora jest ostatni filar, a konkretniej państwowe wyższe szkolnictwo zawodowe. We współczesnym społeczeństwie szkoła wyższa jest jedną z podstawowych, konstytutywnych instytucji społecznych, wręcz decydującą o społecznym rozwoju. Szkołę można ujmować z różnych punktów widzenia. W pracy podjęto próbę poszukiwań odpowiedzi na pytanie o zasadnicze funkcje społeczne pełnione przez szkołę, a także o realizację idei społecznej odpowiedzialności przez Państwową Szkołę Wyższą im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej. Można stwierdzić, że nowoczesna uczelnia zawodowa to taka, która poszukuje systemu wartości zbudowanego wokół społecznej odpowiedzialności. Taka uczelnia, aby stała się organizacją służącą otoczeniu musi pozytywnie, ale nie bezkrytycznie, odpowiadać na oczekiwania interesariuszy. Natomiast stopień realizacji tych oczekiwań jest miarą jej społecznej odpowiedzialności.
-
RekordPaństwowe wyższe szkoły zawodowe jako element systemu szkolnictwa wyższego(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2014) Pyra, MariuszSzkolnictwo wyższe w Polsce jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów życia społecznego. W ciągu dwudziestu ostatnich lat przeszło ono znaczne ilościowe oraz instytucjonalne przemiany. Dotyczy to również specyicznego publicznego sektora edukacji – państwowych wyższych szkół zawodowych. Aktualnie funkcjonuje w Polsce 36 takich podmiotów edukacyjnych, które powstały zwłaszcza w miastach, które utraciły charakter stolicy województwa. Celem artykułu jest historyczne przedstawienie systemu szkolnictwa wyższego w Polsce, a także architektury państwowej wyższej szkoły zawodowej, która jest już od 15 lat obecna na rynku usług edukacyjnych. Podstawową tezą pracy jest stwierdzenie, że państwowe wyższe szkoły zawodowe są istotną i integralną częścią całego publicznego sektora szkolnictwa wyższego w Polsce, w którym istnieją dwa rodzaje instytucji szkolnictwa wyższego: tradycyjne uniwersytety o orientacji akademickiej oraz szkoły wyższe o orientacji zawodowej. Przedstawiono także opis pozycji ustrojowej uczelni zawodowej jako instytucji sektora wiedzy. Zarysowane zostały również silne i słabe strony, szanse i zagrożenia szkół wyższych, pokazując jednocześnie wybrane dane dotyczące państwowego wyższego szkolnictwa zawodowego na tle całego szkolnictwa wyższego w Polsce.
-
RekordWykorzystanie funduszy strukturalnych szansą na lepszy rozwój państwowych wyższych szkół zawodowych(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2014) Świerczewska-Pietras, Katarzyna ; Zbucki, ŁukaszCelem pracy jest przedstawienie analizy stanu wykorzystania środków pochodzących z funduszy strukturalnych przeznaczonych na finansowanie nauki i szkolnictwa wyższego w perspektywie finansowej 2007-2013, do których zaliczono Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka (POIG), Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), Program Operacyjny Rozwoju Polski Wschodniej (PORPW) oraz Program Operacyjny Kapitał Ludzki (POKL). Do celów pracy zaliczono także przedstawienie wybranych projektów realizowanych przez uczelnie wyższe w ramach programów operacyjnych w perspektywie finansowej 2007- 2013 oraz scharakteryzowanie projektów realizowanych przez Państwową Szkołę Wyższą im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej (PSW im. Papieża Jana Pawła II). Podstawą analizy jest próba określenia stopnia wykorzystania funduszy europejskich i ich wpływ na rozwój państwowych szkół wyższych. Badając zagadnienia związane z wykorzystaniem funduszy strukturalnych przeznaczonych na rozwój państwowych szkół wyższych autorzy pracy analizowali polską i zagraniczną literaturę oraz dokumenty dotyczące zagadnień związanych z problematyką pozyskania funduszy strukturalnych. Do głównych dokumentów źródłowych w pracy zaliczono materiały statystyczne dotyczące stanu wykorzystania funduszy strukturalnych udostępnione przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwo Rozwoju Regionalnego z podziałem na programy operacyjne, wdrażane w Polsce w perspektywie finansowej 2007-2013. W pracy skoncentrowano się na danych dotyczących wykorzystania funduszy UE przez uczelnie wyższe, w tym państwowe szkoły zawodowe. W pracy przedstawiono wyniki badań pozwalające stwierdzić, iż najwięcej projektów realizowanych przez PSW w perspektywie finansowej 2007-2013 pochodzi z POKL oraz PORPW. W POIG oraz POIiŚ Priorytet XIII spośród szkół i uczelni wyższych beneficjentami są w głównej mierze uniwersytety. Należy ponadto stwierdzić, iż PSW im. Papieża Jana Pawła II jest uczelnią, która wśród PSW w Polsce aktywnie uczestniczy w pozyskiwaniu środków z funduszy strukturalnych. W perspektywie finansowej 2007-2013 pozyskała fundusze na 18 projektów o łącznej kwocie dofinansowania ok. 55 mln PLN.
-
RekordRola programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 dla powiatów bialskiego i zamojskiego oraz życia ich mieszkańców(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2014) Us, Magdalena ; Adamowicz, MieczysławPraca powstała w celu oceny roli Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2007-2013 dla powiatów bialskiego i zamojskiego oraz życia ich mieszkańców. Przedstawiono wyniki przeprowadzonych badań wśród mieszkańców obszarów wiejskich powiatów bialskiego i zamojskiego oraz ocenę roli Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na tych terenach. Wyniki przeprowadzonych badań obrazują wiedzę mieszkańców na temat Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 oraz ich opinie dotyczące roli miejscowych samorządów w realizacji inwestycji w ramach tego programu i ich znaczenia dla mieszkańców regionów.
-
RekordCross-border cooperation and development of entrepreneurship in selected Polish-Belarusian border areas(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Świerczewska-Pietras, Katarzyna ; Siluk, Tatjana ; Pyra, MariuszThe following publication aims at presenting the compilation of the research results of business development on the Polish and Belarusian sides in some selected territorial units. The data presented in this publication, concerning the development of entrepreneurship and arrangements necessary for its development, provide a wealth of information that can be used for understanding the needs of current and future entrepreneurs, both Polish, who are going to do business on the eastern side of the border, as well as Belarusian, who might be interested in investing in the western markets. With this knowledge, it is possible to create instruments necessary for the proper functioning of enterprise policy in cross-border areas.
-
RekordEkologiczne uwarunkowania i czynniki rozwoju funkcji gospodarczych na obszarach przyrodniczo cennych województwa lubelskiego(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Guzal-Dec, Danuta ; Siedlecka, Agnieszka ; Zwolińska-Ligaj, MagdalenaPraca składa się z siedmiu rozdziałów poprzedzonych wstępem i podsumowanych zakończeniem. W rozdziale pierwszym dokonano przy pomocy wskaźników w układzie modelu Presja-Stan-Reakcja klasyfikacji cenności przyrodniczej gmin wiejskich i miejsko-wiejskich województwa lubelskiego. Klasyfikacja ta na pięć grup cenności przyrodniczej stanowiła podstawę do wyodrębnienia gmin do badań empirycznych oraz identyfikację gmin cennych zagrożonych presją na środowisko przyrodnicze. Następnie w rozdziale drugim dokonano analizy służącej wychwyceniu różnic w zakresie typów funkcji gospodarczych reprezentowanych przez grupy gmin zaliczone do każdej z 5 klas cenności przyrodniczej. Procedura określenia struktury funkcji gospodarczych gmin wiejskich i miejsko-wiejskich województwa lubelskiego umożliwiła określenie typów modeli rozwoju funkcji gospodarczych obszarów przyrodniczo cennych. W rozdziale trzecim wprowadzono w metodykę i zakres badań empirycznych, przedstawiono specyfikę terenu badań – województwo lubelskie oraz scharakteryzowano próbę badawczą. W rozdziale czwartym określono z perspektywy władz samorządowych, rolników i przedsiębiorców uwarunkowania rozwojowe gospodarek lokalnych ze szczególnym uwzględnieniem problemów środowiskowych. Celem analiz zaprezentowanych w rozdziale piątym było określenie możliwości rozwoju funkcji gospodarczych opartych na zasobach i walorach środowiska. Rozdział szósty poświęcony jest diagnozie możliwości upowszechniania zarządzania środowiskowego w samorządach, przedsiębiorstwach i gospodarstwach rolnych. W rozdziale siódmym zaprezentowano model instytucjonalno- organizacyjnego wsparcia wykorzystania zasobów i walorów środowiska przyrodniczego w procesach stymulowania rozwoju obszarów przyrodniczo cennych. W zakończeniu przedstawiono weryfikację przyjętych hipotez badawczych.
-
RekordIntegracja funkcji gospodarczych i środowiskowych na obszarach przyrodniczo cennych województwa lubelskiego. Perspektywa przedsiębiorstw(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Zwolińska-Ligaj, MagdalenaGłównym celem pracy jest podjęcie próby rozpoznania stanu, uwarunkowań i możliwości rozwoju przedsiębiorstw na obszarach zaliczonych do przyrodniczo cennych, przyczyniających się do zrównoważonego rozwoju tych obszarów oraz sformułowanie modelu ich instytucjonalno-organizacyjnego wsparcia. Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny i składa się z siedmiu rozdziałów. Pierwsze trzy rozdziały prezentują koncepcję zrównoważonego rozwoju i jej związki z wielofunkcyjnym rozwojem obszarów wiejskich oraz podejmują zagadnienie możliwości i kierunków włączenia przedsiębiorstw w proces implementacji koncepcji zrównoważonego rozwoju. W rozdziale czwartym przedstawiona została organizacja badań i dobór próby badawczej, charakterystyka regionu badań oraz opis próby badawczej. Kolejne trzy rozdziały mają charakter empiryczny i prezentują wyniki badań sondażowych przeprowadzonych na próbie 200 przedsiębiorstw z terenu 40 gmin województwa lubelskiego.
-
RekordŚrodowiskowe aspekty funkcjonowania wiejskich gospodarstw domowych na obszarach przyrodniczo cennych województwa lubelskiego(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Siedlecka, AgnieszkaPrzedmiotem badań przedstawionych w niniejszej monografii są zachowania gospodarstw domowych, realizujących produkcję rolniczą oraz prowadzących działalność agroturystyczną w odniesieniu do działań związanych z korzystaniem z zasobów środowiskowych. Celem monografii jest diagnoza uwarunkowań funkcjonowania gospodarstw domowych na terenie województwa lubelskiego ze szczególnym uwzględnieniem gospodarstw z obszarów przyrodniczo cennych. Szczególna uwaga została zwrócona na uwarunkowania przyrodnicze i środowiskowe, istotne zarówno w przypadku prowadzonej produkcji rolniczej, jak i agroturystycznej. Dla realizacji celu głównego monografii sformułowane zostały następujące szczegółowe cele badawcze: 1. Diagnoza zewnętrznych i wewnętrznych czynników warunkujących prowadzenie działalności rolniczej, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów przyrodniczo cennych. 2. Określenie wpływu działalności rolniczej na środowisko przyrodnicze oraz diagnoza zakresu wykorzystania przyrodniczych zasobów na cele rolnicze. 3. Poznanie planów związanych z inwestycjami prośrodowiskowymi w gospodarstwach oraz diagnoza realizowanych działań prośrodowiskowych, 4. Ocena stanu i planów korzystania z programów rolnośrodowiskowych oraz trudności związanych z ich realizacją. 5. Określenie działań podejmowanych przez kierowników gospodarstw zmierzających do zmniejszenia presji na środowisko przyrodnicze oraz działań gospodarstw mających pozytywny i negatywny wpływ na środowisko. 6. Określenie determinant decyzji zakupowych gospodarstw domowych, ze szczególnych uwzględnieniem kryteriów środowiskowych. 7. Ocena postrzegania wsparcia instytucjonalnego oraz oczekiwania w zakresie form wsparcia. 8. Określenie poziomu świadomości ekologicznej w kontekście postaw wobec realizacji działań prośrodowiskowych. 9. Określenie barier oraz uwarunkowań sprzyjających rozwojowi produkcji ekologicznej i działalności agroturystycznej na obszarach przyrodniczo cennych. Dla realizacji celu głównego oraz weryfikacji hipotez przeprowadzono badania empiryczne.
-
RekordAn analysis of determinants of economic activity in cross-border cooperation between Poland and Belarus(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Świerczewska-Pietras, Katarzyna ; Pyra, Mariusz ; Siluk, TatjanaThe first section of the publication presents the essence of economic activity and cross-border cooperation, as well as the identification of the most important legal acts and public institutions in this respect. The second chapter contains practical advice as for having an idea for a business, the strategy of business plan development, and the role of the company’s brand. Moreover, a concept of corporate social responsibility is introduced, which in the twenty-first century is becoming increasingly important in the light of sustainable development. The third chapter deals mainly with issues of legal and organizational establishment, and suspension and liquidation of economic activity in Poland and Belarus. It also tackles the subject of doing business by external companies, which can be helpful in the implementation of cross-border cooperation. The chapter also contains the analysis of tax issues. The last chapter characterizes Poland and Belarus in terms of basic information about the country, the administrative system, the economy, and the bilateral economic cooperation. This information should facilitate setting up a business in a given area or cooperation with foreign partners. In addition, this chapter discusses the aspect of special economic zones and identifies the most important institutions of business environment. The authors of the following publication are hoping that theoretical knowledge, practical information as well as the analisis of the submitted data, will make it easier for potential entrepreneurs to decide to set up their business, and for the entrepreneurs already functioning in the market – to take further steps in doing business, and perhaps developing their activities on foreign markets.
-
RekordPożądane kompetencje absolwentów w świetle potrzeb przedsiębiorstw branży budowlanej(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Chrząszcz, Aneta ; Żurakowska-Sawa, JoannaNiniejsze opracowanie stanowi efekt podjętych badań dotyczących oczekiwań kadry zarządzającej odnośnie kompetencji, jakie powinni posiadać pracownicy i kandydaci do pracy. Poznanie tych oczekiwań pozwoli również na zgromadzenie informacji w kwestii dopasowania poziomu kompetencji absolwentów do potrzeb pracodawców w ramach realizowanego projektu „Inżynier budownictwa – zawód z przyszłością". Metodą badawczą zastosowaną w projekcie były badania ankietowe o charakterze panelowym. Wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu mają pomóc przedstawicielom szkolnictwa wyższego w lepszym dopasowaniu oferty kształcenia do potrzeb i wymagań rynku pracy. Dzięki temu w przyszłości pracodawcy będą mieli mniejsze problemy w pozyskaniu kompetentnych pracowników.