Rozprawy Społeczne / Social Dissertations
Stały URI dla tego zespołu
Czasopismo „Rozprawy Społeczne” (ISSN 2081-6081) w latach 2007-2009 wydawane było jako rocznik pod nazwą „Rozprawy Naukowe”. W latach 2010-2013 czasopismo wydawano w formie półrocznika, a od 2014 do II połowy 2022 „Rozprawy Społeczne” były kwartalnikiem. Od roku 2014 w „Rozprawach Społecznych” publikowane są artykuły w j. polskim lub w j. angielskim. Od 2019 roku czasopismo jest dwujęzyczne. Od 1 sierpnia 2022 r. zrezygnowano z drukowanej formy czasopisma pozostając tylko przy publikacji online. Czasopismo zaczęło też funkcjonować w systemie ciągłym zamiast kwartalnym. Artykuły publikowane są w języku polskim i angielskim. Zakres tematyczny czasopisma obejmują następujące obszary nauki: pedagogika, edukacja, socjologia, teologia, filozofia, nauki o bezpieczeństwie, psychologia, dydaktyka, komunikacja społeczna, kulturoznawstwo, zdrowie społeczne. Wyrażamy przekonanie, że dzięki tak szerokiej tematyce „Rozprawy Społeczne” mogą w interesujący i wieloaspektowy sposób przedstawiać różnorodne i interesujące artykuły dotykające najróżniejszych sfer ludzkiego życia. Dlatego też czasopismo może stać się obiektem zainteresowania zarówno teoretyków, jak i praktyków, np. nauczycieli, wychowawców, psychologów. Złożoność sytuacji apeluje o naszą refleksję, zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym, abyśmy potrafili zachować naszą w niej podmiotowość i jeszcze bardziej kreatywną oraz innowacyjną postawę. Tym celom pragnie służyć nasze czasopismo, proponując problematykę współtworzoną przez redakcję i przez naszych Autorów i Czytelników.
Redaktor Naczelny: dr hab. Agnieszka Siedlecka
Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
Zastępca Redaktora: dr Stanisława Nazaruk
Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
Redaktor tematyczny: dr hab. Hanna Podedworna
Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
Redaktor tematyczny: dr Dawid Błaszczak
Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
Redaktor statystyczny: dr hab. Małgorzata Radziukiewicz
Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
Redaktor językowy: dr Marta Popławska
Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
Sekretarz Redakcji: mgr Cezary Borkowicz
Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
Przeglądaj
Przeglądanie Rozprawy Społeczne / Social Dissertations według Tytuł
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordAgencje ochrony osób i mienia w systemie bezpieczeństwa narodowego(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-22) Szuwała-Banach, WaldemarAgencje ochrony osób i mienia odkąd zaczęły powstawać w naszym kraju począwszy od początku 1989 roku, stały się ważnym elementem ochrony oraz kształtowania porządku i bezpieczeństwa publicznego. Ochraniają one wiele ważnych i kluczowych dla naszego bezpieczeństwa obiektów, w tym także wchodzących w skład infrastruktury krytycznej, z powodzeniem mogłyby realizować określone cele i zostać wykorzystane w systemie bezpieczeństwa narodowego. Agencje ochrony osób i mienia zapewniają ochronę podczas zgromadzeń, imprez artystycznych i sportowych, mogłyby nawiązać ściślejszą współpracę np. z Policją, strażą pożarną oraz Siłami Zbrojnymi RP, a także z innymi służbami. Pracownicy ochrony mogliby zostać wykorzystani w Narodowych Siłach Rezerwy, jak to postulował M. Kryłowicz w jednym ze swoich opracowań. Agencje ochrony osób i mienia powinny nawiązać ściślejszą współpracę z organami samorządu terytorialnego, a także ze strażami gminnymi (miejskimi), poprzez wymianę informacji na temat zagrożeń na obszarze ich działania. Szerokim polem do wykorzystania agencji ochrony osób i mienia jest także zarządzanie kryzysowe, mogłoby to nastąpić poprzez podpisywanie odpowiednich umów i uwzględnienie ich w planach zarządzania kryzysowego.
-
RekordAgroturystyka w Dolinie Bugu na terenie Województwa Mazowieckiego / Agritourism in the Bug Valley in the Masovian Voivodeship(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-06-01) Radwańska, Katarzyna ; Dąbrowski, Dominik ; Sokół, Janusz LeszekW pracy przedstawiono podejmowane formy wypoczynku na wiejskich terenach gmin nadbużańskich województwa mazowieckiego, a także bariery oraz czynniki, które w opinii właścicieli gospodarstw położonych na terenie tych gmin sprzyjają działalności agroturystycznej oraz ekoagroturystycznej. Badania, metodą sondażu diagnostycznego, przeprowadzone zostały w 2018 roku w gminach leżących w dolinie rzeki Bug, położonych na terenie województwa mazowieckiego. Uczestniczyło w nich 36 właścicieli gospodarstw agroturystycznych, których gospodarstwa uznane były za konwencjonalne bądź ekologiczne, lub były w fazie przekształcenia z produkcji konwencjonalnej na ekologiczną. Badania wykazały, iż turyści z form aktywności najczęściej wybierają turystykę pieszą, rowerową oraz spacery, natomiast najrzadziej: angażowanie się w prace gospodarstwa. W opinii respondentów czynnikami mającymi największy wpływ na rozwój agroturystyki w Dolinie Bugu są walory przyrodnicze, a także cisza i spokój panujące w okolicy, natomiast największymi barierami - obawa przed zainwestowaniem, brak własnych środków finansowych oraz trudny dostęp do środków pomocowych.
-
RekordAksjologiczne uwarunkowania wychowania dziecka / Axiological conditions for child upbringing(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-10-23) Wołosiuk, BeataArtykuł przedstawia zagadnienie dotyczące uwarunkowań wychowania do wartości. Na wstępie został omówiony proces wychowania do wartości. Mówiąc o wychowaniu do wartości należy zwrócić uwagę na rolę jaka odgrywają różne środowiska wychowawcze. Najważniejszym miejscem, gdzie kształtuje się hierarchia wartości dziecka jest jego rodzina. Następnie środowisko szkolne w sposób zamierzony i ukierunkowany wpływa na wartości ucznia. Nauczyciel przekazujący dzieciom w szkole określone wiadomości, jednocześnie wprowadza je w świat wartości. Grupa rówieśnicza również odgrywa istotną rolę w kształtowaniu wartości młodego człowieka. Obecnie jednym z istotnych czynników kształtujących system wartości są mass media.
-
RekordAksjologiczne wsparcie kompetencji zawodowych promotora zdrowia przez nauczanie Jana Pawła II na temat istoty zdrowia duchowego człowieka / Axiological support for the professional competences of the health promoter by the teachings of John Paul II about the essence of human spiritual health(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-10-16) Kubińska, Zofia ; Konowaluk-Nikitin, Helena ; Pańczuk, Anna ; Kubińska, JoannaCelem pracy było ukazanie fundamentalnej wartości i potrzeby obecności duchowego wymiaru zdrowia człowieka w kompetencjach poznawczych i praktycznych promotora zdrowia z uwzględnieniem nauczania Jana Pawła II ukazującego aksjologiczny wymiar sfery duchowej osoby. Należy podkreślić, że brak duchowego wymiaru w złożoności i integralności działań na rzecz zdrowia człowieka posiada znamiona redukcjonizmu zamiast spójnego scalania. Standardy edukacyjne ukazane w działaniach podjętych w Polsce, Europie i skali globalnej dla po-prawy jakości kształcenia kadr promocji zdrowia nie wymagają kształcenia kompetencji zawodowych ukazujących i wyjaśniających transcendentny wymiar zdrowia, który dzięki sumieniu, mocą Ducha Świętego przenika wszystkie sfery zdrowia minimalizując błędne działania człowieka. Potrzebna jest samodzielna mobilizacja promotora zdrowia do pozyskania prawdziwych i wartościowych zasobów mądrości z nauczania Jana Pawła II ukazującego szacunek należny godności osoby i wartość zdrowia duchowego w dobru, jakim jest zdrowie.
-
RekordAktualne wybory edukacyjne absolwentów gimnazjów na terenie powiatu bialskiego / Current educational choices of lower secondary school graduates in Biała Podlaska district(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-23) Nazaruk, Stanisława ; Marchel, JoannaW artykule opisano wyniki badań, których problematyka została wybrana nieprzypadkowo. Od pewnego czasu uwaga społeczna skupia się na zjawisku, jakim jest niż demograficzny. Z roku na rok demografowie obserwują niekorzystną tendencję. Statystyki nie kłamią, do województw o złych prognozach demograficznych należy zaliczyć woj. lubelskie i powiat bialski. Zatem należy sądzić, iż w interesie powiatu jest, aby absolwenci szkół gimnazjalnych kontynuowali naukę w szkołach prowadzonych przez powiat bialski. Ale czy tak faktycznie jest i czy wszyscy absolwenci chcą dalej kontynuować naukę w szkołach na terenie powiatu? Na to pytanie w szerszym kontekście będzie można odpowiedzieć po przeanalizowaniu wyników badań przeprowadzonych na terenie powiatu bialskiego w 2014 roku.
-
RekordAktywność fizyczna uczniów w opinii nauczycieli wychowania fizycznego bialskich szkół ponadpodstawowych / Physical activity of students in the opinion of physical education teachers from secondary schools in Biała Podlaska(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2021-03-02) Korpak, Filip Łukasz ; Baj-Korpak, JoannaW dobie konsumpcjonizmu podejmowanie aktywności fizycznej (AF) wydaje się dla wielu osób przeżytkiem, tymczasem jest koniecznością. „Nowy”, aktywny tryb życia wymaga wielu wyrzeczeń i zmian dotychczasowych przyzwyczajeń. Stąd tak ważne jest wykształcenie w młodych ludziach potrzeby aktywnego spędzania wolnego czasu, potrzeby podejmowania systematycznych codziennych wysiłków fizycznych. Jednym z propagatorów aktywności fizycznej wydaje się być nauczyciel wychowania fizycznego, który powinien stanowić dla ucznia konstruktywny wzorzec osobowościowy. Celem pracy było poznanie opinii nauczycieli wychowania fizycznego pracujących w bialskich szkołach ponadpodstawowych na temat aktywności fizycznej ich uczniów. Materiał i metody. Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety. Wyniki. Zapytano nauczycieli o aspekty, na które ich zdaniem pozytywnie wpływa aktywność fizyczna podejmowana przez uczniów. Analizie poddano również motywy i bariery podejmowania przez młodzież AF. Wnioski. Ankietowani uważają, że uczniowie charakteryzują się średnim poziomem sprawności fizycznej. Główną barierą podejmowania przez młodzież AF okazał się brak chęci, zaś głównym czynnikiem motywującym-dbałość o kondycję fizyczną.
-
RekordAktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością fizyczną z województwa lubelskiego a czynniki społeczno-demograficzne(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-03) Nowicki, Grzegorz Józef ; Młynarska, Magdalena ; Dyndur, Joalnta ; Ślusarska, Barbara ; Jagnicki, Jacek ; Chemperek, EwaWstęp. Na stopień zaangażowania osób z niepełnosprawnością w aktywność ekonomiczną wpływają różne czynniki natury demograficznej. Celem pracy była ocena aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością fizyczną, mieszkańców województwa lubelskiego w uwarunkowaniach socjo-demograficznych. Materiał i metody. Badania ankietowe zostały przeprowadzone od maja do października 2014 roku wśród 233 osób z niepełnosprawnością fizyczną, mieszkańców województwa lubelskiego. Narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety własnego autorstwa. Wyniki. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że 51,07% (n=119) respondentów było aktywnych zawodowo, a cechami socjo-demograficznymi wpływającymi na aktywność zawodową okazały się: wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie, stan cywilny oraz stopień niepełnosprawności (p<0,05). Wnioski. Ważnymi determinantami aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością jest wiek, zamieszkanie w mieście, wykształcenie wyższe i średnie, status związku małżeńskiego oraz lekki i średni stopień niepełnosprawności.
-
RekordAlternative preschool education according to the pedagogical concept of Carl Orff / Alternatywna edukacja przedszkolna według koncepcji pedagogicznej Carla Orffa(Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2024-09-13) Klim-Klimaszewska, AnnaCarl Orff’s method of movement expression is one of the most original and innovative methods in preschool education. It is a method based on what is primal, innate, subconscious, providing children with many more opportunities for experiencing, expressing themselves through movement, creating, and experimenting, creating conditions for child development. A characteristic feature of this method is the integration of music with movement. Material and methods: The article is of a monographic nature. Results: The article discusses the use of Carl Orff’s method in preschool education. Conclusions: Carl Orff’s method is an example of a pedagogical tool that allows for the synthetic achievement of educational goals at the preschool education level. It is a complementary program that opens up greater possibilities for participation in culture than any other program usually limited to one of its domains. It introduces intra- and interdisciplinary correlations, giving appropriate emphasis to activities assigned to specific types of education or teaching actions.
-
RekordAlternatywne metody nauki czytania dzieci w wieku przedszkolnym / Alternative methods of teaching pre-school children to read(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-01-31) Waszczuk, JoannaW Polsce na przestrzeni ostatnich lat pojawiło się wiele nowych koncepcji nauki czytania umownie nazywanych „metodami”. Do najbardziej znanych zaliczyć można: Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz, symultaniczno-sekwencyjną metodę nauki czytania J. Cieszyńskiej, metodę fonetyczno-literowo-barwną B. Rocławskiego, czy sojusz metod E. Arciszewskiej. Prezentowane metody alternatywne dają sposobność prowadzenia nauki w sposób rzec można „niezauważalny” przez dziecko, w sposób, który jest dla niego zabawą, poszukiwaniem, a w żadnym przypadku nie jest obciążeniem. Wdrożenie wyżej wymienionych koncepcji edukacji czytelniczej na etapie edukacji przedszkolnej ma na celu przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Za to ważne zadanie odpowiedzialni są nauczyciele. Dlatego też postanowiono określić, jaka jest wśród nauczycieli wychowania przedszkolnego znajomość alternatywnych metod nauki czytania, czy i które z nich stosują w praktyce? Czy istnieje potrzeba poszukiwania, stosowania nowych, innowacyjnych sposobów nauki czytania dzieci już w wieku przedszkolnym? Jest to istotne zagadnienie, ponieważ teoretycy w dziedzinie edukacji, jak i nauczyciele praktycy od lat poszukują optymalnej, najbardziej efektywnej metody przygotowującej dzieci w wieku przedszkolnym do podjęcia nauki czytania w szkole podstawowej. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, techniką była ankieta. Wyniki badań pozwoliły wskazać znane oraz wykorzystywane przez nauczycieli wychowania przedszkolnego alternatywne metody nauki czytania. Niestety po podsumowaniu powyższych rozważań nasuwa się refleksja, iż nowatorskie rozwiązania edukacyjne owszem pojawiają się na szczeblu wychowania przedszkolnego, jednak nie w wystarczającym zakresie.
-
RekordAnaliza społecznych zachowań czytelniczych w obrębie prasy drukowanej i elektronicznej na przykładzie mieszkańców powiatu bialskiego /Analysis of public reader’s behaviours within the printed and electronic press on the example of residents of the Biała Podlaska County(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-23) Tomczyszyn, Dorota ; Błaszczak, DawidNiniejszy tekst stanowi próbę uzupełnienia dotychczasowych badań nad czytelnictwem, zarówno z perspektywy księgo- i antropocentrycznej. Autorzy uwzględniają w nim socjologiczne pole obserwacji, gdzie na pierwszy plan wysuwa się społeczne oraz kulturowe i demograiczne uwarunkowania zachowań czytelniczych mieszkańców powiatu bialskiego w odniesieniu do korzystania z prasy drukowanej i elektronicznej. Co czytamy? Jak często sięgamy po ulubione czasopismo? Jak oceniamy preferowaną przez nas prasę? Jaki udział w obrębie prasy drukowanej ma prasa elektroniczna? W jakim kierunku zmierza czytelnictwo i jakie są jego perspektywy? Czy mamy do czynienia z modą na nieczytanie? Czy prasa elektroniczna stanowić może panaceum na współczesny kryzys czytelnictwa? Na te i inne pytania próbują odpowiedzieć autorzy tekstu odnosząc się zarówno do własnych badań, jak również ogólnopolskich danych na temat stanu obecnego i przyszłości czytelnictwa w Polsce.
-
RekordAnaliza systemu motywacyjnego pracowników kadry administracyjnej jednostki sektora publicznego(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-06) Tokarski, Daniel ; Smarzewska, Agnieszka ; Szepeluk, AdamWstęp. Przedmiotem badań była ocena opinii pracowników kadry administracyjnej jednostki sektora publicznego w tym przypadku Uczelni Wyższej nt. wewnętrznego systemu motywacyjnego. Celem pracy było określenie najbardziej istotnych bodźców motywacyjnych z uwzględnieniem podziału na motywatory płacowe oraz pozapłacowe. Materiał i metody. Badanie zrealizowano przy pomocy kwestionariusza ankiety online, na zasadzie doboru celowego respondentów, tj. każdy pracownik administracyjny otrzymał maila z linkiem do kwestionariusza ankiety wraz z prośbą o wzięcie udziału w badaniu. Wyniki. Badania własne przeprowadzane za pomocą kwestionariusza ankiety wykazały, iż głównymi czynnikami motywującymi pracowników administracyjnych do pracy są m.in.: wysokość wynagrodzenia zasadniczego, możliwość awansu, zmiana stopnia zaszeregowania, stabilność zatrudnienia, skonkretyzowane i jasno wyznaczone cele oraz premia uznaniowa. Wnioski. Płacowe czynniki motywacyjne są dla respondentów kluczowe w procesie samorealizacji i zadowolenia z wykonywanej pracy. Oznacza to, że pracownicy najbardziej cenią sobie fakt stałej, dobrze płatnej pracy z możliwością rozwoju.
-
RekordAspekty konsumpcyjne w zachowaniach użytkowników ubieralnej technologii(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2017) Gruchoła, MałgorzataCelem artykułu była analiza różnych przejawów konsumpcji dostrzegalnych w zachowaniach użytkowników ubieralnej technologii. Po wstępnych rozważaniach terminologicznych dokonano opisu wearable technology w aspekcie założeń konsumpcji, konsumpcjonizmu oraz dekonsumpcji. Konsumpcja – w niniejszej publikacji – jest rozumiana jako naturalny proces gospodarowania, wynikający z konieczności zaspokojenia potrzeb, konsumpcjonizm oznacza postawę życiową polegającą na przedkładaniu dóbr materialnych nad inne dobra, natomiast dekonsumpcja jest definiowana jako racjonalna, świadoma, odpowiedzialna i etyczna konsumpcja. Artykuł ma charakter analityczno-opisowy.
-
RekordAttachment disorders (?) among children in foster care / Zaburzenia (?) przywiązania wśród dzieci w pieczy zastępczej(Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2024-01-25) Zmysłowska, Magdalena JulitaThe article aims to present the issue of changes in educational environments by children placed in various forms of foster care. The issue of social orphanhood resulting from the double rejection of children was discussed. Bowlby’s attachment theory was presented. The issue of the effects of social orphanhood and the consequences suffered by children due to changes in their educational environments were analyzed. Material and methods: Analysis of articles dealing with the issue of social orphanhood, its consequences, and the effects of changes in foster environments by children. Results: The changes in children’s foster environments have a negative impact on their socio-emotional development. Conclusions: In the implementation of care and educational functions for children in foster care, the possibility of attachment disorders affecting the development of children’s relationships with other people should be taken into account.
-
RekordAutonomia ucznia a proces indywidualizacji w edukacji włączającej / Student’s autonomy and the pro-cess of individualization in inclusive education(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-12-10) Lejzerowicz, Magda ; Galbarczyk, MarzenaCelem artykułu jest wykazanie jakie warunki muszą być spełnione, aby możliwe było wsparcie rozwoju dziecka, dostosowanie edukacji do jego potrzeb. Postawiono następujące pytania badawcze: czy nauczyciele prowadzą proces indywidualizacji, czy podmiotowe podejście do dziecka jest stosowane? Co wpływa na upodmiotowienie procesu dydaktycznego? Jak możliwa jest autonomia podmiotów w edukacji? Materiał i metody. Analizie poddano wyniki badań przeprowadzone przez M. Christ (2013), A. Hłobił (2015), M. Galbarczyk, M. Lejzerowicz (2018) oraz Raport o stanie edukacji IBE Liczą się nauczyciele (2014) i Raport Polscy nauczyciele i dyrektorzy w Międzynarodowym Badaniu Nauczania i Uczenia się TALIS 2013 IBE (2015) poświęcone współczesnym problemom związanym z indywidualizacją i pracą nauczycieli. Wyniki. Analiza wyników badań wykazała, że istotne jest wprowadzenie zmian w systemie edukacji. Warunkiem wspierania rozwoju dziecka jest dostrzeżenie jego potrzeb i możliwości, zauważenie ograniczeń i dostosowanie odpowiedniego stylu nauczania. Wnioski. Droga do osiągnięcia sukcesu w procesie edukacji to umożliwienie dziecku bycia kreatywnym, chcącym poszukiwać, budować, tworzyć, badać, rozwijać umiejętności.
-
RekordAutoportret współczesnego nastolatka jako kierunkowskaz dla działań wychowawczych / Self-portrait of modern teenager as a direction indicator for educational activities(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-23) Gątarek, IzabelaPunktem wyjścia projektowanych analiz było przekonanie i wychodzące z niego założenie, że zdroworozsądkowa wiedza badanej młodzieży dotycząca postrzegania siebie i identyfikowania zagadnień związanych z zagadnieniem tego jakim pragną stać się człowiekiem ma charakter funkcjonalny, bezsprzecznie związany z płaszczyzną, na której młody człowiek opiera proces budowania własnej tożsamości. Kanwę prezentowanego procesu badawczego stanowiła swobodna wypowiedź pisemna o charakterze informacyjno-refleksyjnym. Badani rozwijali temat i wyjaśniali go przedstawiając swoje poglądy. Zamierzeniem było pokazanie sposobu, w jaki młody człowiek postrzega własną przyszłość, a tym samym ukazanie perspektywy jednego z aspektów jego tożsamości.
-
RekordAutorytet w motywowaniu zachowań i zagospodarowaniu czasu wolnego młodzieży / Authority in motivation of adolescents’ behavior and developoment of leisure time(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-06-01) Wójcik, ZbigniewCzłowiek powinien uczyć się racjonalnego spędzania czasu wolego. Szczególnie istotnym jest, aby jego zagospodarowanie wiązało się ściśle z aktywnymi formami szeroko rozumianej kultury fizycznej. Podstawowe umiejętności winne być wyniesione ze środowiska rodzinnego, by na tej podstawie mogły być następnie rozwijane i utrwalane w procesie edukacji. W polskiej myśli pedagogicznej wspomnianym zagadnieniem zajmowało się wielu badaczy, a na szczególną uwagę – jak się wydaje – zasługują doniesienia: Ryszarda Wroczyńskiego, Sergiusza Hessena. Bogdana Suchodolskiego i Bogdana Nawroczyńskiego. W wielu opracowaniach doszukać się można wychowawczych, społecznych i zdrowotnych walorów racjonalnego zagospodarowania czasu wolnego. Materiał i metody. Monograficzna Wyniki. Rekreacja fizyczna jako podstawa zagospodarowania czasu wolnego młodzieży.
-
RekordBezdzietność z wyboru i jej związki z wybranymi zachowaniami konsumpcyjnego stylu życia mieszkańców wsi i miast / Childlessness by choice and its relationship with selected behaviors of the consumer lifestyle among rural and urban residents(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-23) Komorowska, Emilia ; Kukawska, EwelinaAnaliza badań CBOS z 2013 roku ukazuje, że szczęście rodzinne zajmuje pierwsze miejsce wśród wartości, jakimi Polacy kierują się w życiu. Deklaracje te jednak nie przekładają się na życie rodzinne. Celem pracy było ukazanie związków pomiędzy bezdzietnością z wyboru, a zachowaniami konsumpcyjnego stylu życia wśród mieszkańców wsi i miast. Badania przeprowadzono wśród 120 studentów Budownictwa, Rolnictwa, Socjologii i Zdrowia Publicznego, wykorzystując metodę sondażu diagnostycznego w ramach której zastosowano autorski kwestionariusz ankiety. Wyniki autorek dotyczące aktualnie najważniejszej wartości w życiu respondentów są zbliżone do wyników badań wśród opinii społecznej. Zdecydowana większość ogółu respondentów widzi siebie w roli rodzica w wieku 26-30 lat, jednak znaczny odsetek studentów pojawienie się dziecka w ich życiu w obecnej chwili postrzega jako zagrożenie prokreacyjne. Opinia studentów pokrywa się z najczęstszą obecnie przyczyną bezdzietności z wyboru, czyli rodzicielstwem odraczanym.
-
RekordBezpieczeństwo danych osobowych w Unii Europejskiej od 2018 roku(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-12) Brążkiewicz, DariuszIntensywny rozwój technologii informatycznych w początkach XXI wieku powoduje, że dane osobowe obywateli są bezustannie przetwarzane przy użyciu coraz bardziej zaawansowanych technologii cyfrowych. Tym samym rozwój technologiczny obejmuje coraz więcej obszarów życia współczesnego człowieka, w tym administracyjny, ekonomiczny i finansowy. W celu utrzymania i poprawy bezpieczeństwa w zakresie ochrony danych osobowych potrzebne jest tworzenie nowych rozwiązań prawnych. Wprowadzenie jednolitych rozwiązań ponadpaństwowych w Unii Europejskiej pozwoli na wyeliminowanie lub zdecydowane ograniczenie zagrożeń związanych z gromadzeniem, przetwarzaniem i wykorzystaniem danych osobowych. Odpowiedzialność za to bezpieczeństwo spoczywać będzie, tak jak dotychczas na instytucjach i firmach oraz na profesjonalnie przygotowanych pracownikach nadzorujących lub przetwarzających te dane. Wraz z wejściem w życie Rozporządzenia Ogólnego o Ochronie Danych Osobowych (RODO) Unii Europejskiej w dniu 25 maja 2018 r. znalazła zastosowanie zwiększona ochrona danych osobowych poprzez: zwiększenie analizy ryzyka przetwarzania danych osobowych, rozliczalność przetwarzania danych osobowych, domyślność ochrony danych osobowych oraz odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych, w tym bardzo wysokie kary finansowe.
-
RekordBezpieczeństwo dzieci i młodzieży w przestrzeni wirtualnej / Safety of children and the youth within virtual space(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-23) Marciniec, Beata ; Marczuk, Dorota KatarzynaArtykuł prezentuje kwestie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w przestrzeni wirtualnej. Dorośli są zobowiązani do zapewnienia młodemu pokoleniu bezpieczeństwa w różnych wymiarach, zarówno w tradycyjnej przestrzeni społecznej jak i w przestrzeni wirtualnej (cyberprzestrzeni). Współcześnie, młodzi ludzie, dla których media cyfrowe są nieodłącznym elementem ich codzienności, są narażeni na wiele niebezpieczeństw napływających z cyberprzestrzeni. W artykule zaprezentowano przykłady działań profilaktycznych i edukacyjnych, które należy podejmować, aby zapewnić młodemu pokoleniu bezpieczne funkcjonowanie w świecie realnym i wirtualnym. Omawiane kwestie poruszane są w kontekście interdyscyplinarnym.
-
RekordBezpieczeństwo edukacyjne studentów PSW / PSW students’ safety education(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-23) Smarzewska, Agnieszka ; Melaniuk, Ewelina ; Szepeluk, Adam ; Dymicka, AgnieszkaNa kreowanie bezpieczeństwa edukacyjnego wpływa szereg czynników. Ze strony studenta jest to: podjęcie decyzji o kontynuacji nauki oraz dokonanie wyboru uczelni i kierunku studiów. Z kolei uczelnia tworzy ofertę edukacyjną, dystrybuuje informacje do odbiorców. W artykule przedstawiono działania Uczelni, z uwzględnieniem podziału na wydziały, skierowane na zaspokojenie potrzeb kandydatów na studia, a w konsekwencji studentów. Przedsięwzięcia te stają się szansą dla studentów na zgłaszanie zapotrzebowania na uzyskanie kompetencji w trakcie studiów czy realizacji oczekiwań edukacyjnych. Efektem tego jest posiadanie informacji w zakresie budowania oferty edukacyjnej skierowanej do skoncentrowanego grona odbiorców, z szansą sukcesu w rekrutacji. Badanie zrealizowano na grupie 710 studentów. W wyniku przeprowadzonych analiz zbudowano wydziałowy profil studenta.