Rozprawy Społeczne / Social Dissertations
Stały URI dla tego zespołu
Czasopismo „Rozprawy Społeczne” (ISSN 2081-6081) w latach 2007-2009 wydawane było jako rocznik pod nazwą „Rozprawy Naukowe”. W latach 2010-2013 czasopismo wydawano w formie półrocznika, a od 2014 do II połowy 2022 „Rozprawy Społeczne” były kwartalnikiem. Od roku 2014 w „Rozprawach Społecznych” publikowane są artykuły w j. polskim lub w j. angielskim. Od 2019 roku czasopismo jest dwujęzyczne. Od 1 sierpnia 2022 r. zrezygnowano z drukowanej formy czasopisma pozostając tylko przy publikacji online. Czasopismo zaczęło też funkcjonować w systemie ciągłym zamiast kwartalnym. Artykuły publikowane są w języku polskim i angielskim. Zakres tematyczny czasopisma obejmują następujące obszary nauki: pedagogika, edukacja, socjologia, teologia, filozofia, nauki o bezpieczeństwie, psychologia, dydaktyka, komunikacja społeczna, kulturoznawstwo, zdrowie społeczne. Wyrażamy przekonanie, że dzięki tak szerokiej tematyce „Rozprawy Społeczne” mogą w interesujący i wieloaspektowy sposób przedstawiać różnorodne i interesujące artykuły dotykające najróżniejszych sfer ludzkiego życia. Dlatego też czasopismo może stać się obiektem zainteresowania zarówno teoretyków, jak i praktyków, np. nauczycieli, wychowawców, psychologów. Złożoność sytuacji apeluje o naszą refleksję, zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym, abyśmy potrafili zachować naszą w niej podmiotowość i jeszcze bardziej kreatywną oraz innowacyjną postawę. Tym celom pragnie służyć nasze czasopismo, proponując problematykę współtworzoną przez redakcję i przez naszych Autorów i Czytelników.
Redaktor Naczelny: dr hab. Agnieszka Siedlecka
Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
Zastępca Redaktora: dr Stanisława Nazaruk
Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
Redaktor tematyczny: dr hab. Hanna Podedworna
Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
Redaktor tematyczny: dr Dawid Błaszczak
Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
Redaktor statystyczny: dr hab. Małgorzata Radziukiewicz
Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
Redaktor językowy: dr Izabela Dąbrowska
Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
Sekretarz Redakcji: mgr Małgorzata Mikołajczuk
Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
Przeglądaj
Przeglądanie Rozprawy Społeczne / Social Dissertations według Tytuł
Wyniki na stronie
Opcje wyszukiwania
-
RekordAgroturystyka w Dolinie Bugu na terenie Województwa Mazowieckiego / Agritourism in the Bug Valley in the Masovian Voivodeship(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-06-01) Radwańska, Katarzyna ; Dąbrowski, Dominik ; Sokół, Janusz LeszekW pracy przedstawiono podejmowane formy wypoczynku na wiejskich terenach gmin nadbużańskich województwa mazowieckiego, a także bariery oraz czynniki, które w opinii właścicieli gospodarstw położonych na terenie tych gmin sprzyjają działalności agroturystycznej oraz ekoagroturystycznej. Badania, metodą sondażu diagnostycznego, przeprowadzone zostały w 2018 roku w gminach leżących w dolinie rzeki Bug, położonych na terenie województwa mazowieckiego. Uczestniczyło w nich 36 właścicieli gospodarstw agroturystycznych, których gospodarstwa uznane były za konwencjonalne bądź ekologiczne, lub były w fazie przekształcenia z produkcji konwencjonalnej na ekologiczną. Badania wykazały, iż turyści z form aktywności najczęściej wybierają turystykę pieszą, rowerową oraz spacery, natomiast najrzadziej: angażowanie się w prace gospodarstwa. W opinii respondentów czynnikami mającymi największy wpływ na rozwój agroturystyki w Dolinie Bugu są walory przyrodnicze, a także cisza i spokój panujące w okolicy, natomiast największymi barierami - obawa przed zainwestowaniem, brak własnych środków finansowych oraz trudny dostęp do środków pomocowych.
-
RekordAksjologiczne uwarunkowania wychowania dziecka / Axiological conditions for child upbringing(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-10-23) Wołosiuk, BeataArtykuł przedstawia zagadnienie dotyczące uwarunkowań wychowania do wartości. Na wstępie został omówiony proces wychowania do wartości. Mówiąc o wychowaniu do wartości należy zwrócić uwagę na rolę jaka odgrywają różne środowiska wychowawcze. Najważniejszym miejscem, gdzie kształtuje się hierarchia wartości dziecka jest jego rodzina. Następnie środowisko szkolne w sposób zamierzony i ukierunkowany wpływa na wartości ucznia. Nauczyciel przekazujący dzieciom w szkole określone wiadomości, jednocześnie wprowadza je w świat wartości. Grupa rówieśnicza również odgrywa istotną rolę w kształtowaniu wartości młodego człowieka. Obecnie jednym z istotnych czynników kształtujących system wartości są mass media.
-
RekordAksjologiczne wsparcie kompetencji zawodowych promotora zdrowia przez nauczanie Jana Pawła II na temat istoty zdrowia duchowego człowieka / Axiological support for the professional competences of the health promoter by the teachings of John Paul II about the essence of human spiritual health(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-10-16) Kubińska, Zofia ; Konowaluk-Nikitin, Helena ; Pańczuk, Anna ; Kubińska, JoannaCelem pracy było ukazanie fundamentalnej wartości i potrzeby obecności duchowego wymiaru zdrowia człowieka w kompetencjach poznawczych i praktycznych promotora zdrowia z uwzględnieniem nauczania Jana Pawła II ukazującego aksjologiczny wymiar sfery duchowej osoby. Należy podkreślić, że brak duchowego wymiaru w złożoności i integralności działań na rzecz zdrowia człowieka posiada znamiona redukcjonizmu zamiast spójnego scalania. Standardy edukacyjne ukazane w działaniach podjętych w Polsce, Europie i skali globalnej dla po-prawy jakości kształcenia kadr promocji zdrowia nie wymagają kształcenia kompetencji zawodowych ukazujących i wyjaśniających transcendentny wymiar zdrowia, który dzięki sumieniu, mocą Ducha Świętego przenika wszystkie sfery zdrowia minimalizując błędne działania człowieka. Potrzebna jest samodzielna mobilizacja promotora zdrowia do pozyskania prawdziwych i wartościowych zasobów mądrości z nauczania Jana Pawła II ukazującego szacunek należny godności osoby i wartość zdrowia duchowego w dobru, jakim jest zdrowie.
-
RekordAktywność fizyczna uczniów w opinii nauczycieli wychowania fizycznego bialskich szkół ponadpodstawowych / Physical activity of students in the opinion of physical education teachers from secondary schools in Biała Podlaska(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2021-03-02) Korpak, Filip Łukasz ; Baj-Korpak, JoannaW dobie konsumpcjonizmu podejmowanie aktywności fizycznej (AF) wydaje się dla wielu osób przeżytkiem, tymczasem jest koniecznością. „Nowy”, aktywny tryb życia wymaga wielu wyrzeczeń i zmian dotychczasowych przyzwyczajeń. Stąd tak ważne jest wykształcenie w młodych ludziach potrzeby aktywnego spędzania wolnego czasu, potrzeby podejmowania systematycznych codziennych wysiłków fizycznych. Jednym z propagatorów aktywności fizycznej wydaje się być nauczyciel wychowania fizycznego, który powinien stanowić dla ucznia konstruktywny wzorzec osobowościowy. Celem pracy było poznanie opinii nauczycieli wychowania fizycznego pracujących w bialskich szkołach ponadpodstawowych na temat aktywności fizycznej ich uczniów. Materiał i metody. Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety. Wyniki. Zapytano nauczycieli o aspekty, na które ich zdaniem pozytywnie wpływa aktywność fizyczna podejmowana przez uczniów. Analizie poddano również motywy i bariery podejmowania przez młodzież AF. Wnioski. Ankietowani uważają, że uczniowie charakteryzują się średnim poziomem sprawności fizycznej. Główną barierą podejmowania przez młodzież AF okazał się brak chęci, zaś głównym czynnikiem motywującym-dbałość o kondycję fizyczną.
-
RekordAktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością fizyczną z województwa lubelskiego a czynniki społeczno-demograficzne(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-03) Nowicki, Grzegorz Józef ; Młynarska, Magdalena ; Dyndur, Joalnta ; Ślusarska, Barbara ; Jagnicki, Jacek ; Chemperek, EwaWstęp. Na stopień zaangażowania osób z niepełnosprawnością w aktywność ekonomiczną wpływają różne czynniki natury demograficznej. Celem pracy była ocena aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością fizyczną, mieszkańców województwa lubelskiego w uwarunkowaniach socjo-demograficznych. Materiał i metody. Badania ankietowe zostały przeprowadzone od maja do października 2014 roku wśród 233 osób z niepełnosprawnością fizyczną, mieszkańców województwa lubelskiego. Narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety własnego autorstwa. Wyniki. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że 51,07% (n=119) respondentów było aktywnych zawodowo, a cechami socjo-demograficznymi wpływającymi na aktywność zawodową okazały się: wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie, stan cywilny oraz stopień niepełnosprawności (p<0,05). Wnioski. Ważnymi determinantami aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością jest wiek, zamieszkanie w mieście, wykształcenie wyższe i średnie, status związku małżeńskiego oraz lekki i średni stopień niepełnosprawności.
-
RekordAlternative preschool education according to the pedagogical concept of Carl Orff / Alternatywna edukacja przedszkolna według koncepcji pedagogicznej Carla Orffa(Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2024-09-13) Klim-Klimaszewska, AnnaCarl Orff’s method of movement expression is one of the most original and innovative methods in preschool education. It is a method based on what is primal, innate, subconscious, providing children with many more opportunities for experiencing, expressing themselves through movement, creating, and experimenting, creating conditions for child development. A characteristic feature of this method is the integration of music with movement. Material and methods: The article is of a monographic nature. Results: The article discusses the use of Carl Orff’s method in preschool education. Conclusions: Carl Orff’s method is an example of a pedagogical tool that allows for the synthetic achievement of educational goals at the preschool education level. It is a complementary program that opens up greater possibilities for participation in culture than any other program usually limited to one of its domains. It introduces intra- and interdisciplinary correlations, giving appropriate emphasis to activities assigned to specific types of education or teaching actions.
-
RekordAlternatywne metody nauki czytania dzieci w wieku przedszkolnym / Alternative methods of teaching pre-school children to read(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-01-31) Waszczuk, JoannaW Polsce na przestrzeni ostatnich lat pojawiło się wiele nowych koncepcji nauki czytania umownie nazywanych „metodami”. Do najbardziej znanych zaliczyć można: Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz, symultaniczno-sekwencyjną metodę nauki czytania J. Cieszyńskiej, metodę fonetyczno-literowo-barwną B. Rocławskiego, czy sojusz metod E. Arciszewskiej. Prezentowane metody alternatywne dają sposobność prowadzenia nauki w sposób rzec można „niezauważalny” przez dziecko, w sposób, który jest dla niego zabawą, poszukiwaniem, a w żadnym przypadku nie jest obciążeniem. Wdrożenie wyżej wymienionych koncepcji edukacji czytelniczej na etapie edukacji przedszkolnej ma na celu przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Za to ważne zadanie odpowiedzialni są nauczyciele. Dlatego też postanowiono określić, jaka jest wśród nauczycieli wychowania przedszkolnego znajomość alternatywnych metod nauki czytania, czy i które z nich stosują w praktyce? Czy istnieje potrzeba poszukiwania, stosowania nowych, innowacyjnych sposobów nauki czytania dzieci już w wieku przedszkolnym? Jest to istotne zagadnienie, ponieważ teoretycy w dziedzinie edukacji, jak i nauczyciele praktycy od lat poszukują optymalnej, najbardziej efektywnej metody przygotowującej dzieci w wieku przedszkolnym do podjęcia nauki czytania w szkole podstawowej. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, techniką była ankieta. Wyniki badań pozwoliły wskazać znane oraz wykorzystywane przez nauczycieli wychowania przedszkolnego alternatywne metody nauki czytania. Niestety po podsumowaniu powyższych rozważań nasuwa się refleksja, iż nowatorskie rozwiązania edukacyjne owszem pojawiają się na szczeblu wychowania przedszkolnego, jednak nie w wystarczającym zakresie.
-
RekordAnaliza systemu motywacyjnego pracowników kadry administracyjnej jednostki sektora publicznego(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-06) Tokarski, Daniel ; Smarzewska, Agnieszka ; Szepeluk, AdamWstęp. Przedmiotem badań była ocena opinii pracowników kadry administracyjnej jednostki sektora publicznego w tym przypadku Uczelni Wyższej nt. wewnętrznego systemu motywacyjnego. Celem pracy było określenie najbardziej istotnych bodźców motywacyjnych z uwzględnieniem podziału na motywatory płacowe oraz pozapłacowe. Materiał i metody. Badanie zrealizowano przy pomocy kwestionariusza ankiety online, na zasadzie doboru celowego respondentów, tj. każdy pracownik administracyjny otrzymał maila z linkiem do kwestionariusza ankiety wraz z prośbą o wzięcie udziału w badaniu. Wyniki. Badania własne przeprowadzane za pomocą kwestionariusza ankiety wykazały, iż głównymi czynnikami motywującymi pracowników administracyjnych do pracy są m.in.: wysokość wynagrodzenia zasadniczego, możliwość awansu, zmiana stopnia zaszeregowania, stabilność zatrudnienia, skonkretyzowane i jasno wyznaczone cele oraz premia uznaniowa. Wnioski. Płacowe czynniki motywacyjne są dla respondentów kluczowe w procesie samorealizacji i zadowolenia z wykonywanej pracy. Oznacza to, że pracownicy najbardziej cenią sobie fakt stałej, dobrze płatnej pracy z możliwością rozwoju.
-
RekordAspekty konsumpcyjne w zachowaniach użytkowników ubieralnej technologii(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2017) Gruchoła, MałgorzataCelem artykułu była analiza różnych przejawów konsumpcji dostrzegalnych w zachowaniach użytkowników ubieralnej technologii. Po wstępnych rozważaniach terminologicznych dokonano opisu wearable technology w aspekcie założeń konsumpcji, konsumpcjonizmu oraz dekonsumpcji. Konsumpcja – w niniejszej publikacji – jest rozumiana jako naturalny proces gospodarowania, wynikający z konieczności zaspokojenia potrzeb, konsumpcjonizm oznacza postawę życiową polegającą na przedkładaniu dóbr materialnych nad inne dobra, natomiast dekonsumpcja jest definiowana jako racjonalna, świadoma, odpowiedzialna i etyczna konsumpcja. Artykuł ma charakter analityczno-opisowy.
-
RekordAttachment disorders (?) among children in foster care / Zaburzenia (?) przywiązania wśród dzieci w pieczy zastępczej(Akademia Bialska im. Jana Pawła II, 2024-01-25) Zmysłowska, Magdalena JulitaThe article aims to present the issue of changes in educational environments by children placed in various forms of foster care. The issue of social orphanhood resulting from the double rejection of children was discussed. Bowlby’s attachment theory was presented. The issue of the effects of social orphanhood and the consequences suffered by children due to changes in their educational environments were analyzed. Material and methods: Analysis of articles dealing with the issue of social orphanhood, its consequences, and the effects of changes in foster environments by children. Results: The changes in children’s foster environments have a negative impact on their socio-emotional development. Conclusions: In the implementation of care and educational functions for children in foster care, the possibility of attachment disorders affecting the development of children’s relationships with other people should be taken into account.
-
RekordAutonomia ucznia a proces indywidualizacji w edukacji włączającej / Student’s autonomy and the pro-cess of individualization in inclusive education(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-12-10) Lejzerowicz, Magda ; Galbarczyk, MarzenaCelem artykułu jest wykazanie jakie warunki muszą być spełnione, aby możliwe było wsparcie rozwoju dziecka, dostosowanie edukacji do jego potrzeb. Postawiono następujące pytania badawcze: czy nauczyciele prowadzą proces indywidualizacji, czy podmiotowe podejście do dziecka jest stosowane? Co wpływa na upodmiotowienie procesu dydaktycznego? Jak możliwa jest autonomia podmiotów w edukacji? Materiał i metody. Analizie poddano wyniki badań przeprowadzone przez M. Christ (2013), A. Hłobił (2015), M. Galbarczyk, M. Lejzerowicz (2018) oraz Raport o stanie edukacji IBE Liczą się nauczyciele (2014) i Raport Polscy nauczyciele i dyrektorzy w Międzynarodowym Badaniu Nauczania i Uczenia się TALIS 2013 IBE (2015) poświęcone współczesnym problemom związanym z indywidualizacją i pracą nauczycieli. Wyniki. Analiza wyników badań wykazała, że istotne jest wprowadzenie zmian w systemie edukacji. Warunkiem wspierania rozwoju dziecka jest dostrzeżenie jego potrzeb i możliwości, zauważenie ograniczeń i dostosowanie odpowiedniego stylu nauczania. Wnioski. Droga do osiągnięcia sukcesu w procesie edukacji to umożliwienie dziecku bycia kreatywnym, chcącym poszukiwać, budować, tworzyć, badać, rozwijać umiejętności.
-
RekordAutorytet w motywowaniu zachowań i zagospodarowaniu czasu wolnego młodzieży / Authority in motivation of adolescents’ behavior and developoment of leisure time(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-06-01) Wójcik, ZbigniewCzłowiek powinien uczyć się racjonalnego spędzania czasu wolego. Szczególnie istotnym jest, aby jego zagospodarowanie wiązało się ściśle z aktywnymi formami szeroko rozumianej kultury fizycznej. Podstawowe umiejętności winne być wyniesione ze środowiska rodzinnego, by na tej podstawie mogły być następnie rozwijane i utrwalane w procesie edukacji. W polskiej myśli pedagogicznej wspomnianym zagadnieniem zajmowało się wielu badaczy, a na szczególną uwagę – jak się wydaje – zasługują doniesienia: Ryszarda Wroczyńskiego, Sergiusza Hessena. Bogdana Suchodolskiego i Bogdana Nawroczyńskiego. W wielu opracowaniach doszukać się można wychowawczych, społecznych i zdrowotnych walorów racjonalnego zagospodarowania czasu wolnego. Materiał i metody. Monograficzna Wyniki. Rekreacja fizyczna jako podstawa zagospodarowania czasu wolnego młodzieży.
-
RekordBezpieczeństwo danych osobowych w Unii Europejskiej od 2018 roku(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-12) Brążkiewicz, DariuszIntensywny rozwój technologii informatycznych w początkach XXI wieku powoduje, że dane osobowe obywateli są bezustannie przetwarzane przy użyciu coraz bardziej zaawansowanych technologii cyfrowych. Tym samym rozwój technologiczny obejmuje coraz więcej obszarów życia współczesnego człowieka, w tym administracyjny, ekonomiczny i finansowy. W celu utrzymania i poprawy bezpieczeństwa w zakresie ochrony danych osobowych potrzebne jest tworzenie nowych rozwiązań prawnych. Wprowadzenie jednolitych rozwiązań ponadpaństwowych w Unii Europejskiej pozwoli na wyeliminowanie lub zdecydowane ograniczenie zagrożeń związanych z gromadzeniem, przetwarzaniem i wykorzystaniem danych osobowych. Odpowiedzialność za to bezpieczeństwo spoczywać będzie, tak jak dotychczas na instytucjach i firmach oraz na profesjonalnie przygotowanych pracownikach nadzorujących lub przetwarzających te dane. Wraz z wejściem w życie Rozporządzenia Ogólnego o Ochronie Danych Osobowych (RODO) Unii Europejskiej w dniu 25 maja 2018 r. znalazła zastosowanie zwiększona ochrona danych osobowych poprzez: zwiększenie analizy ryzyka przetwarzania danych osobowych, rozliczalność przetwarzania danych osobowych, domyślność ochrony danych osobowych oraz odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych, w tym bardzo wysokie kary finansowe.
-
RekordBiblioteka… to ekologia informacji / Library... Is an information ecology,(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-10-23) Babik, WiesławW świecie informacji biblioteka jest miejscem szczególnym. Specyfika miejsca sprawia, że ma ona do spełnienia szczególną rolę. Biblioteka jest miejscem, gdzie dostęp do informacji jest uważany za najważniejszy cel i wartość określającą sens istnienia tego miejsca instytucji. Jednocześnie staje ona przed wieloma wyzwaniami, m.in. przed wyzwaniem ekologii informacji, stając się samą ekologią informacji. Przedmiotem artykułu jest biblioteka potraktowana jako szczególne miejsce udostępniania w ekologiczny sposób ekologicznej informacji (także zawartych w jej zbiorach), oferując na bazie swoich zbiorów (i nie tylko) jednocześnie ekologiczne usługi biblioteczne jako sposób zaspokajania różnorodnych potrzeb użytkowników. Prezentowana wizja biblioteki akademickiej nawiązuje bezpośrednio do koncepcji z końca XX wieku dwóch Amerykanek Boni A. Nardi i Vicki L. O’ Day. Autor zamierza nie tylko przedstawić tę dzisiaj szczególnie aktualną koncepcję, lecz przede wszystkim twórczo ją rozwinąć, zmierzając w kierunku ekologicznego zarządzania informacją w bibliotece.
-
RekordThe category of freedom in Catholic social teaching(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2019-07-18) Wódka, MarekFreedom is one of the core values explored in Catholic social teaching. It is part of human nature and is essential for human existence. It is realised in all subsystems of our social life, i.e., social, economic, political, and cultural. By using their freedom, people can develop integrally. The subject of the following paper is the operationalisation of the concept of freedom in Catholic social teaching. The paper presents, in a historically systematised fashion, the ideological dispute between the Catholic Church and liberalism, and describes a positive approach to freedom as an essential category in Catholic social teaching. The method used in this paper corresponds to the way the position of the Catholic Church crystallised in relation to freedom as a value. The article narrows its analysis down to socio-economic aspects. This has been dictated by the nature of the scientific discipline in the paradigm of which the problem was explored.
-
RekordChocholi taniec, czyli jak szkoła przegrywa walkę z wagarami i galerią handlową / Chocholi dance, or how the school loses the fight with truancy and a shopping gallery(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-10-16) Mielczarek, Mirosław JanPrezentowany materiał obejmuje spojrzenie na problem wagarów szkolnych z perspektywy pracy pedagoga ulicy. Podjęte działania miały charakter resocjalizacji prowadzonej w środowisku otwartym. Materiał i metody. Celem podjętej pracy ulicznej była diagnoza zjawiska wagarów szkolnych. Obrany cel miał dostarczyć odpowiedzi na pytanie: czy na wybranym obszarze można zaobserwować zjawisko wagarów szkolnych wśród dzieci i młodzieży, a jeżeli tak, to, czym ono się charakteryzuje? Na potrzeby pracy terenowej wykorzystano obserwację etnograficzną oraz wywiad. Grupę badawczą stanowili uczniowie wagarujący, grono pedagogiczne wybranych szkół oraz pracownicy galerii handlowej. Wyniki. Potwierdziła się hipoteza, że zjawisko wagarów szkolnych na wybranym obszarze istnieje, a galeria handlowa jest ulubionym miejscem dla młodzieży na spędzanie wagarów. Wnioski. Galeria handlowa jest ulubionym miejscem do spędzania czasu dla wagarujących uczniów, ponieważ zaspokaja podstawowe potrzeby usytuowane na piramidzie Maslow’a. W walkę ze zjawiskiem wagarów szkolnych należy zaangażować rodziców, nauczycieli, społeczność lokalną oraz odpowiednie służby i dostępne środki, w tym wdrożyć na szerszą skalę dzienniki elektroniczne.
-
RekordChoroby układu sercowo-naczyniowego – działania profilaktyczne i edukacyjne w ramach powiatowego programu profilaktyki i prewencji zdrowia „Razem dla serca” wśród mieszkańców powiatu bialskiego(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2018-12) Ślifirczyk, AnnaWstęp. Choroby układu krążenia są najczęstszą przyczyną zgonów na świecie. Zmniejszenie poziomu tych czynników minimalizuje prawdopodobieństwo zachorowania, natomiast u chorych powoduje łagodniejszy przebieg dolegliwości i mniej powikłań (Kosobudzki, Bortkiewicz, 2012). Materiał i metody. Program profilaktyczny przeprowadzono wśród 2500 osób w wieku 40-60 lat z wysokim ryzykiem zachorowania na choroby układu krążenia. Do badań zakwalifikowano 1325 kobiet i 1175 mężczyzn. Wykorzystano kartę badania profilaktycznego składającą się z trzech etapów (pytania metryczkowe, badania obrazowe i analityczne oraz ankieta ewaluacyjna). Wyniki. U 76% osób biorących udział w projekcie potwierdzono wystąpienie zawału i udaru w rodzinie. Podejmowanie aktywności fizycznej potwierdziło jedynie 22% badanych. Niestety, aż 88,39% badanych mieszkańców powiatu bialskiego posiadało wskaźnik BMI mieszczący się w przedziale równym bądź przewyższający wartość 25. Badania analityczne wśród 88% badanych uznane zostały przez lekarzy za nieprawidłowe. Stosując algorytm SCORE blisko 60% osób poddanych badaniu zakwalifikowano do kategorii umiarkowanego ryzyka sercowo-naczyniowego. Wnioski. Zbadano, iż blisko 60% osób biorących udział w projekcie znajdowało się w umiarkowanej grupie ryzyka zgonu z powodu incydentu sercowo-naczyniowego. Najczęstszym zaleceniem lekarzy pracujących w poradniach POZ była kontrola w poradni kardiologicznej. Zalecenie to dotyczyło ponad 27% ogółu badanych.
-
RekordCzas wolny młodzieży akademickiej na terenach leśnych z uwzględnieniem odległości od miejsca zamieszkania respondentów do najbliższego lasu / Leisure time of university students spent in forest considering the distance from their domicile to the nearest forest(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2020-06-01) Zbucki, Łukasz ; Dąbrowski, DominikCzas pozostający człowiekowi do dyspozycji po wypełnieniu przez niego podstawowych czynności życia codziennego, wykorzystywany jest zwykle do odpoczynku i regeneracji organizmu, ale również do własnego rozwoju. Zatem właściwa organizacja jak i treści wypełniające ten czas, wpływają na jakość życia każdego człowieka. W prezentowanej pracy wskazano rolę lasu w życiu jak i wolnym czasie młodzieży akademickiej z Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej. Przeprowadzona analiza oparta jest o uwzględnienie ważnego zdaniem badaczy czynnika, jakim jest odległość dzieląca miejsce zamieszkania respondentów z najbliższym lasem. Badania przeprowadzono w 2013 roku, wykorzystując metodę sondażu diagnostycznego przy zastosowaniu kwestionariusza ankiety. Próbę badawczą stanowiło 400 studentów z Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej.
-
RekordCzy seniorzy są wykluczeni cyfrowo? Analiza potrzeb osób starszych w zakresie wsparcia informacyjnego / Are seniors digitally excluded? Analysis of the needs of older adults in terms of information support(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2021-05-31) Jasiński, Arkadiusz Mirosław ; Bąkowska, AgnieszkaPrezentowane badania miały na celu analizę problemu wykluczenia cyfrowego, wskazanie form wsparcia informacyjnego seniorów oraz diagnozę potrzeb osób starszych w zakresie dostępu do informacji przy użyciu technologii cyfrowych. Materiał i metody. Przegląd literatury oraz badania kwestionariuszowe.Wyniki. W grupie osób w wieku powyżej 65 lat występuje problem wykluczenia cyfrowego. Wykluczenie cyfrowe jest rodzajem wykluczenia społecznego i może prowadzić do niższego subiektywnego dobrostanu w grupie osób starszych. Najczęściej seniorzy poszukują potrzebnych informacji wśród osób z najbliższego otoczenia. Najbardziej potrzebne informacje dotyczą usług w zakresie ochrony zdrowia. Najskuteczniejszą formą pozyskiwania informacji jest kontakt bezpośredni. Za najpoważniejszą przeszkodę, w pozyskaniu potrzebnych informacji, seniorzy uważają nieodpowiednie kanały i formy przekazu informacji przez instytucje. Wnioski. Dostępnych jest wiele form wsparcia informacyjnego seniorów, których skuteczność jest wyższa, jeśli są wdrożone na poziomie państwa. Zmniejszenie wykluczenia cyfrowego seniorów powinno być jednym z priorytetów polityki społecznej.
-
RekordCzynniki podmiotowe jako predyktory zachowań zdrowotnych kobiet czynnych zawodowo / Personal factors as predictors of working women’s health behaviour(Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2021-08-31) Duda, Marlena MariaStreszczenie: Celem podjętych badań było scharakteryzowanie zachowań zdrowotnych młodych pracujących kobiet oraz ustalenie związków między prezentowanymi zachowaniami zdrowotnymi a zasobami podmiotowymi. Materiał i metody: Przebadano 200 kobiet aktywnych zawodowo przy użyciu standaryzowanych narzędzi diagnostycznych: Skali Uogólnionej Własnej Skuteczności (GSES) R. Schwarzera i M. Jerusalem w adaptacji Z. Juczyńskiego (2001), Testu Orientacji Życiowej (LOT-R) M. Scheiera i C. Carvera w adaptacji R. Poprawy i Z. Juczyńskiego (2001), Skali Satysfakcji z Życia (SWLS) Dienera i ws. w adaptacji Z. Juczyńskiego oraz Inwentarza Zachowań Zdrowotnych (IZZ) Z. Juczyńskiego (2001). Wyniki: Analiza danych wykazała, że istotnymi predyktorami zachowań prozdrowotnych w badanej grupie okazały się: satysfakcja z życia i dyspozycyjny optymizm. Wskazuje to na udział pozytywnego nastawienia psychicznego w formowaniu zachowań podtrzymujących zdrowie. Wnioski: Na szczególną uwagę zasługuje potrzeba monitorowania zachowań zdrowotnych młodych kobiet, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów sprzyjających zdrowiu.